tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post7934009710996753797..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Oldřich Botlík: Matematikův nářek – IVAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger78125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24724244121305359752019-10-14T12:58:32.108+02:002019-10-14T12:58:32.108+02:00Jinak samozřejmě pokud učitel potřebuje v konkrétn...Jinak samozřejmě pokud učitel potřebuje v konkrétní hodině zvolnit, tak to učiní, i když není partyzánem proti ŠVP a bojovníkem za všeobecnou návštěvu toalety. Jen prostě nemůže "zvolňovat" polovinu hodin...Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88164249857007105362019-10-14T12:55:26.493+02:002019-10-14T12:55:26.493+02:00Pane Tajný,
o plánech jsem původně psal já, ne PD....Pane Tajný,<br />o plánech jsem původně psal já, ne PD.<br />Plány jsou někdy předimenzované, nicméně může to být jak důsledek špatně postavených plánů, tak mimovýukových vlivů typu "kvůli besedám o vztazích mám z fyziky o čtvrtinu hodin méně".<br />U nás se plus mínus plní (jasně, občas něco dodělám v září), a co potřebuju to do hloubky udělám. Ono není účelné se ve všem vrtat až do omrzení.<br /><br />Zajímavé je, že před 15 či 20 lety se žáci ještě kvůli návštěvě WC nehroutili, o nás nemluvě. Asi jsme měli lepší útroby, než dnešní tvořiví géniové.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85629866416087356382019-10-13T21:51:35.256+02:002019-10-13T21:51:35.256+02:00Pane Portwyn, to jste zas nepochopil. Já sem bohuž...Pane Portwyn, to jste zas nepochopil. Já sem bohužel švp na naší škole v mém předmětu psal, takže dobře vím co v něm je a co není. Reagoval jsem na Doleželovi prostoduchosti. On ve své velikosti očekává to či ono, páč platí daně či co. <br />Skutečnost je jiná. Zeptejte se sám sebe co, jak a do jaké hloubky byste učil, kdybyste nemusel "plnit plán". Plány se prý neplní už na zš, zeptejte se té paní co boří tabu, hodinové dotace na sš se liší, zkouška dospělosti měchýře je pro všechny stejná. Ženiální. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-70096973664243342272019-10-13T16:25:50.498+02:002019-10-13T16:25:50.498+02:00Pane Tajný,
a já už si tuhle myslel, že jste fakt ...Pane Tajný,<br />a já už si tuhle myslel, že jste fakt praktikující učitel, vždyť jste psal celkem realisticky... <br />V ŠVP samozřejmě není a nikdy nebylo, co se má učit v konkrétní hodině, a už vůbec ne, jaké metody máte v té hodině výuky používat.<br />ŠVP se nepíše po hodinách, ale po tematických celcích. Zeptejte se libovolného učitele.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-9478818881700196872019-10-13T15:01:27.764+02:002019-10-13T15:01:27.764+02:00Pd. Já se zakovskymi tužbami neřídim. Vlezu do tří...Pd. Já se zakovskymi tužbami neřídim. Vlezu do třídy a koukám jak je. Když jsou grogy po 2 hodinách matiky a hodině chemie, tak přizpůsobím metodu jejich vyždímanosti. Když jsou fresh jedeme jak draci. Na švp ciká tesák nebo jak se to tady říká. Potíž je v tom že přírodovědci musí plnit plán protože kumulativní věda atd. Hlava nehlava. A pak to tak vypadá. Spíš nehlava.Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2601590437334200422019-10-13T09:53:21.295+02:002019-10-13T09:53:21.295+02:00"Já jen aby se pro samé to údernické plnění p..."<i>Já jen aby se pro samé to údernické plnění plánu nezapomnělo, že jsem tady pro žáky a ne pro plány.</i>"<br /><br />Ano, jste tady pro žáky. Jen jste zjevně stále nepochopil, že být tady pro žáky neznamená, řídit se jejich přáními a tužbami. A že co je pro malé dítě nejlepší, nedokáže vždy určit to malé dítě samo. Dokud budete placen ze státního rozpočtu, budete muset plnit nařízení, které vznikne politickým konsenzem. Nikdo vás ale nenutí setrvávat ve veřejném školství. Pokud se váš světonázor tak liší od toho většinového konsenzu, zřiďte si vlastní školu, vytvořte si vlastní "diplomy" a vlastní "certifikace" a třeba si je rozdávejte, nebo prodávejte.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25518861659226106902019-10-13T09:48:39.777+02:002019-10-13T09:48:39.777+02:00"Pro samé plnění ešvépé ervépé nevidíme, že t..."<i>Pro samé plnění ešvépé ervépé nevidíme, že to dnes prostě reálně není možné, resp. je to možné, ale na úkor kvality, což nás přivádí zpět na začátek, k páně Lippmannovým úvahám o rozdílu mezi odborností a vzdělání.</i>"<br /><br />Neočekávám nic jiného, než že obsah SŠ vzdělání patřičného směru, bude mít obsah shodný s tím, který byl běžný před 20 lety. Alespoň tedy v matematice. To kurikulum je promyšlené a několika desetiletími prověřené.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-62214236858027506252019-10-12T18:54:10.481+02:002019-10-12T18:54:10.481+02:00Nebo možná byla na té základce dotace 1+2+2+2, ale...Nebo možná byla na té základce dotace 1+2+2+2, ale stejně se 6. třída stihla, ono tam učiva tolik není. Myslím, že jsme jen přesunuli "elektrické obvody" do 8., ale už si to moc nepamatuju. Na VG obvody v primě v pohodě stíhám, můžu i dělat experimentů co hrdlo ráčí.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37570082998750954432019-10-12T18:50:06.717+02:002019-10-12T18:50:06.717+02:00Kolega poste.restante
Když jsem učil na základce,...Kolega poste.restante<br /><br />Když jsem učil na základce, začal být v posledních letech problém naučit tolik, co se dříve zvládalo v pohodě. Učiva bylo stejně, ale raketově narostl počet všelijakých mimovýukových akcí (besed apod.). Dotace byla tuším 4 hodiny každý rok.<br />Fyzika se zvládala dobře v 6. a v 9. třídě, 7. a hlavně 8. byly nabitější. Celkově se to ale stihlo, protože devítka se dala zhustit. Dotaci jsme měli 2+2+2+2 i po změnách, protože se osekly dílny a ušetřený čas se dal na laborky z Fy.<br /><br />Na VG se to stíhá bez problémů. Rychlejší děti mají dost času i na různé matematické hry. Dotace je v současné práci 4x4 Ma, 2,5+2,5+2+2 Fy, laborky co 14 dní půlená skupina dvouhodinovku v primě i sekundě. Na mimovýukové akce se tolik nechodí.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42062103992141283172019-10-12T18:48:31.248+02:002019-10-12T18:48:31.248+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-71200786520499659982019-10-12T17:57:27.998+02:002019-10-12T17:57:27.998+02:00Pro samé plnění ešvépé ervépé nevidíme, že to dnes...<i>Pro samé plnění ešvépé ervépé nevidíme, že to dnes prostě reálně není možné, resp. je to možné, ale na úkor kvality, což nás přivádí zpět na začátek, k páně Lippmannovým úvahám o rozdílu mezi odborností a vzdělání.</i><br /><br />Tak především, žádné RVP/ŠVP nemůže skutečnému a soudnému učiteli zabránit v tom, aby učil dobře.<br />Pokud se ale budeme bavit o tom, co je a není "reálně možné", pak to musí být konkrétní a nikoliv obecná debata.<br />Protože já si například ani v nejmenším nemyslím, že kupříkladu gymnaziální matematika je nějak dramaticky předimenzovaná. A i když k tomu nejsem právě kompetentní, nemám podobný dojem ani z matematiky na základní škole. Tady bych ale raději, kdyby se k tomu vyjádřil někdo, kdo matematiku na ZŠ učí a to nejlépe více, nežli alespoň patnáct, dvacet let.<br /><br />Poněkud jiná situace ovšem nastane, pokud se začneme bavit o předpokládaných výstupech (kompetencích, chcete-li) u odborného vzdělávání například ve fyzice. Letmým pohledem a srovnáním zjistíte, že jsou téměř naprosto stejné, třeba jako u gymnázií, ale s třetinovou, nebo dokonce menší hodinovou dotací. <br />No a to prostě není možné. Nelze žáky naučit za jeden rok v jednohodinovém předmětu totéž, jako za čtyři roky a třeba v devíti hodinách. Ani přehledově ne.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28996543648592557822019-10-12T17:27:10.344+02:002019-10-12T17:27:10.344+02:00Jo, jo.
Zle bude, až zjistíme, že vážně uvažujeme ...Jo, jo.<br />Zle bude, až zjistíme, že vážně uvažujeme o zřízení oboru Návrhář žebříků. <br /><br />Tři roky s maturitou by mohly stačit. Pak si k němu můžete zajít, a nechat si navrhnout, ve čtrnáctidenní lhůtě, žebřík. Zadání: 3 metry, dřevo.<br /><br />Jelikož prosté násobení a dělení se taky brzy dostane k horizontu události - nenávratně zmizí mezi odbornostmi...PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-61594642864203080662019-10-12T16:55:22.740+02:002019-10-12T16:55:22.740+02:00PR, jasně, vždyť o to jde,"... poznámky o úde...PR, jasně, vždyť o to jde,"... poznámky o údernících si nechte pro "odborníky", kteří stanovili v RVP, že má učitel zvládnout žákům vysvětlit učivo v čase, kdy to prostě reálně není možné."<br /><br />Pro samé plnění ešvépé ervépé nevidíme, že to dnes prostě reálně není možné, resp. je to možné, ale na úkor kvality, což nás přivádí zpět na začátek, k páně Lippmannovým úvahám o rozdílu mezi odborností a vzdělání. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87681601555156256532019-10-12T16:44:18.674+02:002019-10-12T16:44:18.674+02:00pro samé to údernické plnění plánu nezapomnělo, že...<i>pro samé to údernické plnění plánu nezapomnělo, že jsem tady pro žáky a ne pro plány.</i><br />Tajný, ty plány se dělají pro výuku žáků, víte?<br />Nejsou to žádné "údernické plány" které se mají splnit na 105 %, ani "pětiletky", které by byly splněny s (půl)ročním předstihem.<br />Jde o to, že nikdo v září neví, na které dny padnou některé exkurze, divadla a jiné akce. Nikdo netuší, který kolega si zlomí nohu, nebo zda udeří chřipková epidemie. <br />A proto se průběžně sleduje, jak probíhá výuka v jednotlivých třídách a předmětech.<br />Na některých školách dokonce bývá zvykem třeba v červnu vyhlašovat mimořádné změny v rozvrhu, pokud se ukazuje, že do konce roku se již plánované učivo při standardním rozvrhu nepodaří probrat. <br />Chcete snad říci, že u Vás se sledování plánu výuky neprovádí?<br /><br />A poznámky o údernících si nechte pro "odborníky", kteří stanovili v RVP, že má učitel zvládnout žákům vysvětlit učivo v čase, kdy to prostě reálně není možné.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63075258655812127902019-10-12T15:50:32.074+02:002019-10-12T15:50:32.074+02:00Já jen aby se pro samé to údernické plnění plánu n...Já jen aby se pro samé to údernické plnění plánu nezapomnělo, že jsem tady pro žáky a ne pro plány. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5727483437221895012019-10-12T15:34:11.440+02:002019-10-12T15:34:11.440+02:00Pane Šnirchu,
hledejte. Víte přece, že nejlepší je...Pane Šnirchu,<br />hledejte. Víte přece, že nejlepší je na všechno přijít sám.<br /><br />Ad "můj" - víte, když Anička řekne "naše škola", tak to taky neznamená, že škola té Aničce patří. Točíme se na prkotině.<br /><br />Díky za odpověď, nemusíte už nic jmenovat, pokud nechcete. S těmi "sociálními" organizacemi to začíná být jasné :o)<br />Netuším, a je mi to jedno. Nic mi do toho není.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-35619934639859923802019-10-12T15:17:54.846+02:002019-10-12T15:17:54.846+02:00Pane Tajný,
plní. I v tomdlectom kapitálismu.
Ono ...Pane Tajný,<br />plní. I v tomdlectom kapitálismu.<br />Ono to plánování je typický znak civilizace. Ze dne na den může žít jen domorodec v Amazonii nebo v Namibii. To neznamená, že onen domorodec nemůže být šťasten, ale naši předkové by bez plánu, jak přežít zimu, zemřeli.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3658989969273531332019-10-12T15:13:10.813+02:002019-10-12T15:13:10.813+02:00Pavel Kantorek kdysi nakreslil vtip s pánem, co si...Pavel Kantorek kdysi nakreslil vtip s pánem, co si rozzuřeně vyhrnuje rukávy, a s paní, co ho krotí:<br />"Uklidni se, Ludvíku. Když on řekl ten vtip o blbcích, tak si zřejmě neuvědomil, že ty jsi také blbec."<br /><br />Myslím, že o pseudoproblému nemá smysl diskutovat :o)Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-35834790222242972532019-10-12T15:03:41.119+02:002019-10-12T15:03:41.119+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24068083508412522002019-10-12T13:33:36.099+02:002019-10-12T13:33:36.099+02:00Velice děkuji panu Janatovi za to, že můj příspěve...Velice děkuji panu Janatovi za to, že můj příspěvek pochopil, nikoli interpretoval.PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-65368080881591256762019-10-12T12:02:40.029+02:002019-10-12T12:02:40.029+02:00Čtu si právě fantastickou knihu od Petra Šabacha O...Čtu si právě fantastickou knihu od Petra Šabacha Opilé banány.<br />Váš text plně zapadl do knihy a srdečně za něj děkuji, fakt sem se bavil stejně jako u Šabacha. :-)<br /><br />Přesto s dovolením zůstanu staromódně, bezpochyby i pro řadu lidi nepochopitelně, u svého postoje. Nepopírám, že většina lidi postupuje podle Vašeho zdůvodnění. Ale pro mě to normou není a nebude. Děkuji že to respektujete.<br /><br />L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11799838555686718042019-10-12T11:37:10.592+02:002019-10-12T11:37:10.592+02:00Debata se sice posunula, ale já dlužím odpověď. A ...Debata se sice posunula, ale já dlužím odpověď. A snažím se na přímé a vážně myšlené otázky odpovídat.<br /><i>Kdo všechno z takto pojmenovaných () je podle Vás blbec?</i><br />Takto postavená otázka je nesmyslná.<br />Pojem blbec není exaktně, nebo parametricky definovaná kategorie.<br />Nelze (od)soudit člověka jen na základě jednoho kritéria, například toho, že je třeba arogantní, nebo nesnášenlivý.<br />Já osobně rozlišuji kategorie "být blbec" a "chovat se jako blbec".<br />A lze dozajista říci, že se například arogantní člověk (občas) chová jako blbec.<br /><br />Všimněte si, že došlo v průběhu času k významovému posunu.<br />V minulosti bylo běžné označovat za blbce někoho, kdo byl mentálně či intelektově retardovaný. <br />Například dříve běžné označení "obecní blb", Švejk byl klasifikován jako "notorický blb", atd.<br /><b>Dnes u dospělých obvykle neoznačujeme někoho jako blbce kvůli jeho nízkému IQ, ale většinou spíše právě kvůli jeho chování. </b><br />Inteligentní a vzdělaný člověk dozajista nenazývá někoho blbcem jen z důvodů jeho intelektové nedostatečnosti. <br /><b>Ale i inteligentní člověk může někoho, kdo se chová nepřijatelně, označit za blbce takříkajíc "v sebeobraně". </b> Bez ohledu na inteligenci označeného.<br /><br />Například postava doktora House je velmi inteligentní a jistě i vzdělaný muž, který si je velmi dobře vědom nepřijatelnosti svého projevu a chování vůči ostatním. Přesto všechno se občas chová jako naprostý blbec a to nejen v zájmu svých pacientů, či své snahy "vyřešit případ", ale i vůči svým přátelům v soukromí. Prostě proto, že se tak chovat chce. <br />No a pokud se někdo převážně či dokonce neustále chová jako blbec, je obtížné odlišit, zda je skutečným blbcem, nebo tak jenom působí na ostatní lidi, kteří s ním přijdou do styku.<br />Ve výsledném efektu na okolí je to vlastně jedno.<br />A příslušné označení si nejspíš právem zaslouží.<br /><br /><i>Nazývat člověka blbcem není nadsázka, ale asociální jednání, osobní útok místo věcné kritiky.</i><br />To je hodně zkratkovité uvažování.<br />Předně z napsaného nijak neplyne, že k věcné kritice nedošlo. Můžete trávit hodiny vysvětlováním, že chování jedince je nevhodné, či nepřijatelné a on se přesto chová dál stejně. Jakým výrazem to pojmenujete?<br /><br />Především ale platí, že jen málokdo označí někoho za blbce bez zjevné příčiny.<br />Tedy že<b> nejde o osobní útok, jak tvrdíte Vy, ale o REAKCI na něčí nepřijatelné chování. </b><br />Představte si kupříkladu, že Vaši ženu na pracovišti někdo obtěžuje nevhodnými vtipy a narážkami, dokonce se pokouší ji osahávat. Vaše žena při debatě s Vámi označí daného muže za blbce a hovado. <br />A Vy jí odpovíte, že se ona sama dopouští "asociálního jednání a osobního útoku místo věcné kritiky"? Tak o tom si dovoluji s úspěchem pochybovat.<br /><br />Pro úplnost dodám, že já osobně dodržuji jedno pravidlo.<br />Nikdy neříkám žákovi, že blbcem je, ale pouze, že se tak chová a proč si to myslím.<br />Jeho osobnost ještě není hotová. Zraje. A potřebuje zpětnou vazbu. Zápornou zpětnou vazbu.<br />Jinak se totiž může stát, že z mladého (zmateného) kluka vyroste velký a skutečný blbec.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68657299595561393442019-10-12T11:02:15.206+02:002019-10-12T11:02:15.206+02:00Spíš neplní. To je taková tradice od dob pětiletek...Spíš neplní. To je taková tradice od dob pětiletek.L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23943057238603445462019-10-12T10:57:44.649+02:002019-10-12T10:57:44.649+02:00"Na předmětové komisi neřešíme, kolik lidí ud..."Na předmětové komisi neřešíme, kolik lidí udělalo či neudělalo nějaké testy, ale zda jsme splnili či nesplnili výukový plán."<br /><br />Vida. Plány se pořád plní. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-61810751594180145982019-10-12T10:50:40.513+02:002019-10-12T10:50:40.513+02:00Ano, soukromě doučuji třeba propadlé u maturit neb...Ano, soukromě doučuji třeba propadlé u maturit nebo před přijímačkami na střední. Ale to není "můj" projekt. Sazba je zadarmo nebo velmi symbolická sazba hluboko pod minimální hodinovou mzdu. Ale vybírám si koho. Tušíte určitě podle jakých kritérii.<br /><br />Uveďte citaci můj expresivními výrazy vyjádřený útok na osobu, pak vám uvěřím a provedu sebereflexi. Děkuji.L.snirchhttps://www.blogger.com/profile/16462609433569600088noreply@blogger.com