tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post7239311090272471705..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Ondřej Šteffl o tom, jak se věci učíme a co znamená něco umětAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89206853081418309692016-11-07T22:24:42.303+01:002016-11-07T22:24:42.303+01:00Ještě na okraj: Tentokrát Šteffl vytěžil Petera Gr...Ještě na okraj: Tentokrát Šteffl vytěžil Petera Graye, konkrétně jeho Svobodu učení, čirou náhodou opatřenou Štefflovým doslovem, v němž se skromností sobě vlastní připomněl svého předchůdce Aristotela a celé to dorazil svým bobrem o slepé uličce, do níž uvrhá svět kázeň ve školách, známky, nepříjemné zkoušení a nudné domácí úkoly. <br />Nedá mi to, abych sem nevlepil nebetyčnou myšlenku onoho Graye, který stejně, jako Nováčková a další obchodníci s demagogií, motá instinktivní učení mláďat a cílevědomé, nenahraditelné učení dospívajícího a dospělého člověka učitelem, cit.: <br />„Jako dospělí máme určitou zodpovědnost vůči našim dětem a dětem na celém světě (Uff,to neunesu – pozn. M.N.). Je naší zodpovědností vytvořit bezpečná, zdravá a vlídná prostředí, ve kterých se mohou děti vyvíjet. Je naší zodpovědností zajistit, aby děti měly správné jídlo, čerstvý vzduch, netoxická místa na hraní a mnoho příležitostí komunikovat s ostatními lidmi v celém věkovém spektru. Je naší zodpovědností být vzory slušného chování. ALE JEDNA VĚC, O KTEROU SE NEMUSÍME STARAT, JE VZDĚLÁNÍ NAŠICH DĚTÍ.“ <br />Mohu se mýlit, ale mně to připadá, že ti dva pánové se naopak velmi starají o to, jak českou mateřskou školu udat jako kšeft na deset let! No, nekup to? Miloslav Novotnýhttps://www.blogger.com/profile/17730242635582866705noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-19944517963850721092016-11-07T15:54:14.716+01:002016-11-07T15:54:14.716+01:00Pan Šteffl opět nemá své bobry očíslované, sám jse...Pan Šteffl opět nemá své bobry očíslované, sám jsem je nepočítal, ovšem ti, které jsem v té polemice proti vzdělávání identifikoval, nejsou bobři, ale lži. Takhle to ten mnich nemyslel. Delirium opravdu nejsou bobři. Ty sem netahejte, nevíte, o čem mluvíte. Chápu, že švábů na mozku je třeba se zbavit, např. se z toho vypsat do deníčku, popř. blogu. Jak tohle utkvělé sepisování odtažitých nesmyslů souvisí s věcnou orientací serveru Česká škola na vzdělávání a školství, zůstává nevyřčeno. Nemohl by někdo těm podnikatelům v prodlužování dětství za úplatu vysvětlit, co jsou instinkty, emoce atd.? Šteffle, máte v tom hokej. Když už sem musíte toho Buddhu tahat, abyste ukázal, čemu všemu rozumíte, pak vězte, že spíše jde o situaci „slon a jezdec“. Třeba takový kůň. Skákat se naučí i bez trenéra coby dup, ale není to žádný vůl, aby skákal v Pardubicích Velký Taxisův příkop. To si ho musí osedlat člověk, který tu blbost za křovím narafičil. <br />Stejně tak veškeré školské učení (resp. vyučování), účelně členěné na tzv. předměty, s celým jejich aparátem terminologickým a strukturou abstraktně vybudovanou na experimentálních základech, nemůže nikdy nikdo vymyslet znovu a znovu, každý sám pro sebe. To vždy byl, a navždy zůstane, předmět mezigenerační výměny poznatků a vědomostí, zvaný vzdělávání, resp. škola. Kdyby tohle někdo skutečně zbořil, nebo jen na dvě generace „vypnul“, skončí svět lidí. Dojde Vám to někdy? Miloslav Novotnýhttps://www.blogger.com/profile/17730242635582866705noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-48839670738842100872016-11-07T07:39:49.552+01:002016-11-07T07:39:49.552+01:00Perlení před děvčaty už není in. Už ani jako motiv...Perlení před děvčaty už není in. Už ani jako motivace pro výuku astronomie to nefunguje. Dnes si mladí na mezi nepovídají o hvězdách, ale jdou rovnou na věc.<br /><br />Také jsem se učil Máchův Máj, který mi jako technikovi k ničemu není, ale nejsem aspoň za barbara.<br /><br />Pan Štefl píše hezké články ze svého školského vesmíru, které na můj školský vesmír aplikovat nejdou(a ne že bych to nezkoušel). <br /><br />Takže ať zkusí založit soukromou školu ve vyloučené lokalitě a ověří funkčnost svých tezí v praxi.<br />mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58131095681684820092016-11-06T23:20:38.760+01:002016-11-06T23:20:38.760+01:00Vopruz!
Jo jo. Ty vopruzy...
Tak třeba pytlici se...<i>Vopruz!</i><br /><br />Jo jo. Ty vopruzy...<br />Tak třeba pytlici se těší do důchodu, až po těch letech nabitých technologiemi doženou to, co dílem ve škole zanedbali, a nebo se tomu celí ta leta nevěnovali. Pytlici z ptáků poznají možná tak moravského brabce, z ryb kapra, je-li v kádi, ze stromů ten vánoční, a z bylin heřmánek. Tedy pokud to není rmen.<br />Pérujte synka, paní Veroniko. Třeba to ocení, až lehce zaperlí před děvčaty...<br />No, to jsem trošku přehnal.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53543597784667619572016-11-06T21:22:54.670+01:002016-11-06T21:22:54.670+01:00Občas se dohaduju se svým synem např. proč se má v...Občas se dohaduju se svým synem např. proč se má v sekundě učit zpaměti 80 obrázků ptáků i s řádem. Vopruz!<br />Chápu ho. Dřív pro mě byl vopruz fyzika a matematika. Byla jsem přesvědčená, že to NIKDY potřebovat nebudu.<br />Až do okamžiku, než jsem se začala potápět. A jak se mi hodilo, že jsem znala základy matematiky, fyziky a biologie - i po 6 letech a 170 ponorech stále žiju. I když ano, mohla jsem si udělat kurzy pro "movité inkludované" potápěče v Egyptě. Je to jen otázka peněz.<br />Když se tedy vrátím na začátek - jak někdo může vědět, co jednou opravdu bude on (nebo dokonce jiní) potřebovat? Já to nevím, do budoucnosti nevidím. Proto vždycky syna polituju, koupím mu čokoládu a pak ho z těch pernatých bestií přezkouším.Veronikahttps://www.blogger.com/profile/01836699756114422396noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10462398585513035472016-11-06T00:20:47.199+01:002016-11-06T00:20:47.199+01:00Do té doby všichni věřili, že každou nemoc je nezb...<i> Do té doby všichni věřili, že každou nemoc je nezbytně nutné léčit, jinak se jí člověk nezbaví. Mnohé primitivní národy tomu věří dodnes.<br />Když jsme třeba jen nachlazení, stačí abychom víc pili a odpočívali. Tělo si poradí samo.<br />Nemohu se zbavit dojmu, že pedagogika ještě k takovému poznání nedospěla. </i><br /><br />Nemohu se zbavit dojmu, že na lékařském fóru by s autorem s podobnými názory ihned vyběhli...<br /><br />Mimochodem - autorovi nedošlo, že "víc pít a odpočívat" je způsob léčby?Vít Tomis https://www.blogger.com/profile/03486437861905088094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63618422826431611752016-11-05T20:36:21.545+01:002016-11-05T20:36:21.545+01:00Dyk řikám, odborník!
To se pozná hned...Dyk řikám, odborník!<br />To se pozná hned...Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25113821933482538732016-11-05T20:13:02.522+01:002016-11-05T20:13:02.522+01:00"Odborně se jedná o jednu z odrůd tzv. syntet...<i>"Odborně se jedná o jednu z odrůd tzv. syntetické metody, kromě toho existují metody analytické, mezi nimi třeba metoda globální (celých slov) a metody analyticko-syntetické. Ve školách se v různé míře a v různých zemích užívají všechny. Už to samo o sobě svědčí o tom, že vlastně nikdo neví, která je lepší a že rozhodování se neopírá o vědecké poznatky."</i> Ukázka brilantní logiky. Že by bylo možno dojít různými cestami k témuž cíli a že mohou být všechny stejnocenné, to je zřejmě dle OŠ nevědecké. Psychologie tedy není věda, protože máte rogeriány, freudiány, jungiány, systemiky a všichni mají jeden stejný cíl. Vskutku žasnu.Vladimír Stanzelhttps://www.blogger.com/profile/03181342416146305370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-69788398512729250282016-11-05T20:12:23.753+01:002016-11-05T20:12:23.753+01:00A ukazují výzkumy, že naprostou většinu z těch 95%...A ukazují výzkumy, že naprostou většinu z těch 95% (o kterých silně pochybuji) jsme se naučili díky tomu, že umíme číst a psát, což nás naučili ve škole.<br />:-)<br /><br />Tyhle debaty o podílu školního vzdělání jsou naprosto směšné.<br />Samozřejmě, že většinu toho, co používáme v životě, jsme se naučili mimo školu.<br />Já se třeba mimo školu naučil chodit, zpívat, tancovat.<br />Matka mne naučila šít, štupovat ponožky, pěstovat mrkev a krmit slepice a kachny, ...<br />Otec mne naučil zatloukat hřebíky, držet v ruce pilník, krmit, zabíjet i stahovat králíky, síct kosou, pálit slivovici, ...<br />Mimo školu jsem se naučil sám to, co vím o astrofyzice, palných zbraních, čínské keramice, myslivosti, karetních hrách, nebo sexu a rodinném životě, ...<br /><br />Řekl bych, že u ostatních lidí je to podobné.<br />Vždycky to tak přece bylo.<br />Proboha, proč by to mělo být jinak?<br /><br />Znamená to tedy, že kvůli tomu zrušíme školy?<br />Pokud jsme úplně debilní a chceme aby naše děti byly také, tak určitě ano.<br />poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-52071203303104551322016-11-05T19:58:21.306+01:002016-11-05T19:58:21.306+01:00Děti se většinu věcí naučí... samy.
Tak třeba pyt...<i>Děti se většinu věcí naučí... samy.</i><br /><br />Tak třeba pytlici se česky naučili rozhodně dřív, než o nějaké škole vůbec slyšeli.<br />A to nehovořím o kompetenci dýchat, pít, jíst, vyměšovat, mýt se, čistit si chrup, oblékat se, obouvat, chodit po schodech nahoru i dolů, úléhat do postele, i z ní vstávat, jíst příborem komplet a stovkách a tisících dalších dovedností.<br />Ondřej Šteffl má pravdu, přátelé. Je to odborník na vzdělání, přeceee. Ne-fal-šo-va-ný!Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-82836037828142907072016-11-05T18:48:40.900+01:002016-11-05T18:48:40.900+01:00"výzkumy ukazují, že naprostou většinu (až 95..."výzkumy ukazují, že naprostou většinu (až 95 %) toho, co v životě a v zaměstnání používáme, umíme odjinud než ze školy"<br /><br />No, jako anglistka jsem si dost jista, že naprostou většinu toho, co v zaměstnání používám, jsem se naučila ve škole. Asi jsem nějaká divná.<br />Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88900901974557038612016-11-05T16:49:50.306+01:002016-11-05T16:49:50.306+01:00"Děti se většinu věcí naučí (to learn) samy. ..."Děti se většinu věcí naučí (to learn) samy. Je třeba jim jen vytvořit podmínky a prostor dát jim trochu času. "<br /><br />A čím to je, že se stejně najde spousta dětí, které v první třídě nejen že neumí číst, ale nepoznají barvy ani základní tvary, nepoznají, kolik je hodin atd. Že by se jim v některých rodinách nedostávalo vhodných podmínek? A co s tím bude společnost/stát dělat?<br /><br />Čím dál více se při čtení podobných článků přikláním k myšlence pana Pytlíka, že ideální by bylo děti do školy vůbec neposílat, všem bude lépe.<br /><br />Jen by mne zajímalo, jak by vypadala taková "domácí" samovýuka např. elektrikáře. No co, povolily by se ztráty cca 50% a zavedla skupinová výuka. Ať žije Darwin.<br />Charliehttps://www.blogger.com/profile/09454338886867534048noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77556265992092183512016-11-05T13:27:43.892+01:002016-11-05T13:27:43.892+01:00školka i škola musí býti hrou
Hamas Summer Camp B...školka i škola musí býti hrou<br /><br />Hamas Summer Camp Brainwashes Gaza Children to Hate<br /><br />Inside the Hamas summer training camp for Gaza teensAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-41271707726402502832016-11-05T10:51:39.185+01:002016-11-05T10:51:39.185+01:00A pytlici se nenaučili dopisovat slova. Tak ještě ...A pytlici se nenaučili dopisovat slova. Tak ještě jednou:<br />'Nic mne v té škole nenaučil<b>i</b>' vytasil se kdysi absolvent v novém zaměstnání.<br />'Ty jsi se tam nic nenauči<b>l</b>, troubo' řekli mu na to, než se s ním rozloučili.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90976940748565582612016-11-05T10:48:29.258+01:002016-11-05T10:48:29.258+01:00'Nic mne v té škole nenaučil' vytasil se k...'Nic mne v té škole nenaučil' vytasil se kdysi absolvent v novém zaměstnání.<br />'Ty jsi se tam nic nenauči, troubo' řekli mu na to, než se s ním rozloučili.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-79087748594986327152016-11-05T10:31:56.174+01:002016-11-05T10:31:56.174+01:00... "Učení je otrava. Tak to většina z nás ve...<i>... "Učení je otrava. Tak to většina z nás ve škole zažívala. Mnozí věří, že to tak být musí a že na učení, které by bylo zajímavé a zábavné, je něco v nepořádku." ...</i><br /><br />1) Ano, i já jsem ve svých školských letech cítil, že <b>někteří</b> vyučující podávají učivo nezáživně, nudně, že jejich výklad a způsob výuky je zmatečný, nesystematický a že dokonce tomu <b>někteří</b> vyučující snad ani sami nerozumí.<br />Ale jiní vyučující byli skvělí. A to, co mne nenaučili někteří učitelé, jsem se doučil sám. Já si totiž pane Šteffle pořád myslím, že školské "učení se" je to, co má primárně dělat žák/student. <br /><br />2) Prosím pěkně kteří MNOZÍ věří, že učení musí být otrava. Já třeba za celou svou praxi žádného učitele s takovým názorem nepotkal. Zato jsem se skoro s každým učitelem shodl na tom, že něco je zábavné, něco jen trošku, něco moc ne. No, to už tak v životě bývá. A nemáme náhodou připravovat děti na život? Není naopak horší je pěstovat ve skleníkovém prostředí s tím, že co bude pak, nás vlastně už nezajímá?<br /><br />3) A vaše tvrzení, že snad existuje někdo, kdo má názor, že učení zábavné a zajímavé je v nepořádku, to jste vážně přestřelil. Takže klasické - podsunu někomu extrémní názor, abych ho pak za to kritizoval. <br />PURhttps://www.blogger.com/profile/07717082342593956723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11641065067552428052016-11-05T10:00:57.038+01:002016-11-05T10:00:57.038+01:00Pan Štefl nám zase jednou ukázal, jaká je skleníko...Pan Štefl nám zase jednou ukázal, jaká je skleníková květina. Ano pane Šteffle ten experiment se svobodnými školami vypadá jako skvělý argument, jen jste jaksi opomněl skutečnost, že do těchto škol nedochází dostatečně reprezentativní vzorek dětí. Chybí děti z málo podnětného prostředí, žáci lmp a hraniční. Proto Vás žádám o ověření tohoto experimentu s tímto vzorkem žáků ve SCIO školách. Dětem z málo podnětného prostředí doporučuji poskytnout stipendium.Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64192765047926588672016-11-05T09:57:00.779+01:002016-11-05T09:57:00.779+01:00"Děti se většinu věcí naučí (to learn) samy. ..."Děti se většinu věcí naučí (to learn) samy. Je třeba jim jen vytvořit podmínky a prostor dát jim trochu času. "<br /><br />Pane Šteffle, o jakém procentu populace se tady bavíme? Mám na mysli veřejné školy hlavního vzdělávacího proudu, kde 1/3 žáků trvale odmítá jakékoliv pokusy o přijímaní jakýchkoliv poznatků. Na soukromé škole s poměrně vysokým školným tyto žáky nenajdete a neuvidíte. Bohužel, tyto poznatky platí pouze pro omezený počet žáků s patřičně vysokým IQ. Neplatí to tedy univerzálně a absolutně.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03279123828604567092noreply@blogger.com