tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post7204239096121402339..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Tomáš Hajzler: Škola 1950 vs. 2050AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42985501868252647282012-04-21T10:57:17.725+02:002012-04-21T10:57:17.725+02:00Jsem sice jen starej ruskej vysloužilej kvér, ale ...Jsem sice jen starej ruskej vysloužilej kvér, ale když už redakce ČŠ vešla s autorem v kontakt, mohla jej imho upozornit na takový ošklivý a skoro bych řekl zlý, zlý, pane řediteli, nepěkná věc,a tou je "Umění koncensu". Neškodilo by mu nahlédnout do SCS, SSČ či PČP.<br />Přiznávám se, že mě autor také irituje, neřku-li sejří svým "leadershipem". Zřejmě je pro něj čéštyn zložitá nepržíjemný lengvyč.<br />A nejvíce se těším na základy podnikatelství ve škole. To bude minimálně skvělé průřezové téma. Jako případná učebnice mohou sloužit paměti Viktora Koženého, Tomáše Pitra nebo Radovana Krejčíře.Kalashnikoffnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17036206010679098742012-04-21T08:40:29.043+02:002012-04-21T08:40:29.043+02:00že to je teď moderní :o)
Toho moderního je mnohem...že to je teď moderní :o)<br /><br />Toho moderního je mnohem více. Nikdy v historii našeho národa se nekradlo s takovou intenzitou jako nyní.Pojmy tunelovat, odklánět, ... jsou taky nové. Máme si snad zvyknout ?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33829966406669007462012-04-19T22:57:17.285+02:002012-04-19T22:57:17.285+02:00A vidím, že jsem hned v první větě udělal chybu v ...A vidím, že jsem hned v první větě udělal chybu v interpunkci, ale budu dělat, že to je teď moderní :o)Jan Hučínhttps://www.blogger.com/profile/13474805665130657136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87931531284265580272012-04-19T22:55:53.036+02:002012-04-19T22:55:53.036+02:00Promiňte, ale to co pan Godin píše, je podle mého ...Promiňte, ale to co pan Godin píše, je podle mého názoru v mnoha bodech demagogie. (Přitom je mi jasné, že se názory autora nemusí shodovat s názory pana Godina.) Zkusme projevit trochu kritického myšlení (to je teď vcelku "in", že?) a podívejme se na to.<br /><br /><i>Zapadnout</i><br />Ok, připouštím, že učitel (jako každý vedoucí kolektivu, např. lektor na školení) má méně práce, pokud mají členové podobné potřeby, reakce a kladené otázky. Přirozené chování je ekonomické, minimalizuje námahu. Ale to možná není vina tradiční školy, jako spíš postoj učitelů.<br /><br /><i>Nosit si práci domů (domácí úkoly)</i><br />Nebo se to dá nazvat pobídkou k tomu, aby své dovednosti člověk rozvíjel i mimo školu. To je žádoucí, ne? Btw sportovec, hudebník či tanečník si nenosí práci domů?<br /><br /><i>Dodržovat pokyny</i><br />To je snad špatně? Je pravda, že není nad vlastní zkušenost, ale dospět k některým dovednostem způsobem pokus-omyl je značně nákladné. Jo a dodržování <b>pravidel</b> neboli kázeň je jedna z věcí, která se ze života viditelně vytrácí.<br /><br /><i>Psát si důkladně to, co říká autorita</i><br />Neznám aktuální školní praxi, ale myslím, že s výjimkou nejnižších ročníků ZŠ, kde jde o vytvoření návyků, se na tom už tolik nebazíruje.<br /><br /><i>Chodit každý den na stejné místo</i><br />Neboli naučit se přijmout řád. O kázni už byla řeč výš.<br /><br /><i>Dívat se na hodinky a snažit se život “stihnout”</i><br />Neboli naučit se rozvrhnout si čas a umět si stanovit priority.<br /><br /><i>Biflovat se na zkoušky</i><br />Možná autor místo "zkoušky" myslí "zkoušení" nebo "písemky". Dobře, tady uznávám, že může mít pravdu.<br /><br /><i>Mít hezký rukopis</i><br />Opět případ od případu. Já jsem byl za (ne)úpravu peskovaný, ale moje dcera ve 2. třídě mastí písmenka podobně jako tehdy já a paní učitelce to vůbec nevadí. Jinak myslím, že důraz na rukopis v 1. třídě je vlastně trénink jemné motoriky, což je v tom věku žádoucí, ale nejsem dětský psycholog.<br /><br /><i>Používat interpunkci</i><br />No jasně, k čemu interpunkce, když si to každý nějak domyslí a beatnici se bez ní obešli. Představte si, že jeden ředitel měl <a href="http://www.ceskaskola.cz/2012/04/martin-machacek-zprava-o-jednom.html" rel="nofollow">tu drzost, že interpunkci vyžadoval od své asistentky</a>. Vlastně nás tradiční škola zcela zbytečně mučí gramatikou, dyk se ňák dorozumíme, vole ne?<br /><br /><i>Kupovat si věci, které si kupují ostatní žáci</i><br />A jak za tohle prosím může škola? To je normální dynamika dětského kolektivu.<br /><br /><i>Neklást otázky a jinak nezpochybňovat autoritu</i><br />To je něco podobného jako úplně první teze, něco na tom je, ale je to podle mě věc učitelů, ne školy.<br /><br /><i>Odvádět minimum požadovaného objemu práce</i><br />Neboli chovat se ekonomicky, jak je v lidské přirozenosti. Dovolím si pochybovat, že bychom mohli lidské bytosti předělat v anděly.<br /><br /><i>Jít nejprve na gymnázium a pak na vysokou</i><br />Co je na tom špatně, pokud k tomu člověk má předpoklady? Jestliže v jiných bodech peskujeme tradiční školu za to, že vychovává dělníky, jak to, že najednou vadí trend k poskytování všeobecného vzdělání co nejvíc žákům?<br />Mimochodem nedávno jsem pracoval na průzkumu, podle něhož 61 % žáků střední školy chce jít v posledním ročníku na jiný typ oboru VŠ než chtěli v prvním ročníku; kolik procent žákyň a žáků SOŠ během střední školy lituje, jaký obor si zvolili v 15 letech?<br /><br /><i>Mít dobrý životopis</i><br />Jak za to může škola?<br /><br /><i>Neselhat</i><br />To možná platí u jedničkářů, ale u žáků s dvojkami a trojkami by mi spíš vadilo, že současná škola vzbuzuje dojem, že každý hrozící průšvih se nějak zahladí, stačí se na konci pololetí nechat přezkoušet a nakonec projde každý.<br /><br /><i>Neříct nic, čím by se člověk mohl ztrapnit</i><br />To opět podle mě není vina školy, ale konkrétních učitelů (pokud žáka ztrapní oni), případně normální dynamika teenagerského kolektivu.Jan Hučínhttps://www.blogger.com/profile/13474805665130657136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17814755638128408832012-04-19T21:17:39.579+02:002012-04-19T21:17:39.579+02:00Moderní technologie postupně vytlačí lidskou praco...Moderní technologie postupně vytlačí lidskou pracovní sílu, ta se dříve uchytila třeba ve službách,.. Protože "lidí je jak sraček", tak se nám tady nahromadí obrovské množství lidí bez práce a životní perspektivy. Bude mezi nimi i velké množství absolventů SŠ a VŠ, lidí nad 40 let. Nebude tedy opět stačit, aby škola vypadala jako v roce 1774. Tehdy na triviální škole učili třeba vysloužilí vojáci, či jinak světem prošlí řemeslníci číst, psát a počítat. Pan kardinál Duka to doplní ranní modlitbou v rozhlase. Tím jsem jen chtěl říci to, že ve školství nemusí jít vývoj jen dopředu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23202139713206920242012-04-19T15:06:57.684+02:002012-04-19T15:06:57.684+02:00Nedávno jsem si začal sepisovat přehled toho, jak ...Nedávno jsem si začal sepisovat přehled toho, jak by v roce 2050 měla vypadat moje partnerka.<br />Nakonec mi z toho vyšlo, že by bylo ale úplně nejlepší, kdyby vypadala alespoň jako v roce 2030.Pytlik Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28200891566640642452012-04-19T13:14:53.666+02:002012-04-19T13:14:53.666+02:00Předpokládám, že smysl školy se snad již v brzké d...<i>Předpokládám, že smysl školy se snad již v brzké době začne od servisu pro firmy měnit v místa, která vychovávají svobodné a šťastné bytosti ...</i><br /><br />Jen si nejsem jist, čím se ty bytosti budou živit. Mým zaměstnavatelům nestačí že jsem šťastný, svobodný a kupodivu jim nestačí ani to, že ze sebe dostávám maximum svých schopností. Oni chtějí maximum svých představ!Anonymousnoreply@blogger.com