tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post7013179889093102746..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: EDUin: Školy jsou odpovědné za to, aby žáci nebyli vystaveni politické propaganděAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-79017305358678921832017-06-28T18:10:57.784+02:002017-06-28T18:10:57.784+02:00Mladí lidé nemají potřebnou životní zkušenost, pro...Mladí lidé nemají potřebnou životní zkušenost, proto jsou snáze manipulovatelní. Jenže je tady také další problém: myšlení v souvislostech je na našich školách v plenkách. Za tzv. kritické myšlení je pokládáno myšlení mechanické ("strojové"), které vyžaduje nabiflovat se fakta a mechanicky je spojit. S tím také propaganda počítá, proto je založena na mechanicky uchopitelných heslech či obrazech, které jsou často v rozporu s realitou, jsou však reálné ve svých důsledcích (viz Thomasův teorém).<br />"Netvrďte mně, že mladý člověk, který nabude Vámi ctěné celistvé kvality, si neprostuduje před pohovorem u počítačové firmy zcela pragmaticky její konkrétní historii, nezjistí si platy běžné v dané sféře a neosvojí si modelové otázky personalistů a odpovědi na ně. Vyrukovat tam s Kantem, vyletí z místnosti jako cepelín." <br />Toto vyřkl člověk mající značný vliv na celostátně aplikovaný obsah předmětu, který je ke kultivaci myšlení v souvislostech přímo předurčen - češtiny. <br />Naše školy ovládá rozum instrumentální, podřízený naplnění cíle, který je stanoven někým jiným, většinou anonymním (nejlépe trhem). Toto je v dnešním školství samozřejmostí. A co je nejhorší, selhávají hlavně lidé, kteří jsou pokládáni (nebo se sami pokládají) za špičkové intelektuály. Ti se dnes dopouštějí tří zásadních chyb: za správné myšlení pokládají to, co si myslí oni sami (jinak smýšlející si zaslouží mravní opovržení), skutečnost je zajímá především z hlediska estetického, sociální podstatou mnoha neblahých jevů se nezabývají (záplatovaný, ale čistý), základnímu a střednímu školství se až na čestné výjimky nevěnují vůbec. <br />Učitelé předmětů, jež jsou předurčeny k tvorbě názoru, musí mít svůj názor a žákům ho sdělit a zdůvodnit, jinak nemohou totéž žádat od nich. Není ale správné (bohužel tomu tak ale často je), aby svůj názor korigovali podle toho, co se zrovna v mediálně známých intelektuálních kruzích nosí. A už vůbec nesmí žáka za názor jiný než jejich peskovat, zesměšňovat a hodnotit. Jediné, co mají právo požadovat, je, aby žák formuloval skutečný názor, tedy racionálně utvořený postoj, ne iracionální předsudek. Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.com