tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6955941152093400029..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Miroslava Federičová, Daniel Münich: Srovnání žákovské obliby školy a matematiky pohledem mezinárodních šetřeníAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23569892229140628032015-09-18T17:20:17.447+02:002015-09-18T17:20:17.447+02:00Neoblíbeným činnostem se člověk raději vyhne. Z to...<br /><i>Neoblíbeným činnostem se člověk raději vyhne. Z tohoto předpokladu vycházejí kritici některých alternativních výukových metod když prohlašují, že kdybychom děti do učení nenutili, vůbec nic by se nenaučily.</i><br /><br />Otázka stojí, proč se z učení časem/působením školy stává činnost nadevše neoblíbená. Lze se domnívat, že dítě disponuje, přinejmenším na samém počátku školní docházky, značnou mírou zvídavosti. Současně musí učitel hned první den v první třídě krotit přirozenou touhu dětí hýbat se natolik, aby mohl skupinu dětí začít učit. Toto krocení dětské přirozenosti je často traumatizující proces, zvláště nepřihlíží-li učitel k věcem, jako je maximální udržitelné rozpětí pozornosti prvňáka na jednu aktivitu, zdravá rovnováha mezi sezením a pohybem, časté střídání aktivit apod. Konzervativci zřejmě namítnou, že toto je nevyhnutná část procesu socializace, naprosto pochopitelná součást proměny předškoláka ve školáka. Bohužel, je to často i proces během kterého dochází k vytvoření antipatie vůči škole a následně k narušení tvůrčího potenciálu a přirozené zvídavosti dětí. <br /><br />Je možné strukturovat výuku tak, aby děti na konci hodiny nebyly unavené a čas ve výuce rychle plynul, přičemž vůbec nejde o alternativní metody neřízených aktivit apod. Jde pouze o to aby učitel věděl, co děti v různých věkových rozmezích potřebují k tomu, aby se rychle a relativně bez odporu učily a tohoto porozumění využil ve prospěch svůj a svých žáků. Z tohoto přístupu těží jak učitel (je oblíbený a respektovaný), tak i žáci (škola není pruda a oni se toho dost naučí). Nejde tedy o to za každou cenu uplatňovat převratné či alternativní metody jako je de-schooling či škola hrou, nýbrž jen a pouze o plné využití již existujícího potenciálu dětí pomocí vhodně strukturované výuky.Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57098057980925802842015-09-18T17:17:23.064+02:002015-09-18T17:17:23.064+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77865091403895600222015-09-18T13:08:18.290+02:002015-09-18T13:08:18.290+02:00srdcervoucí transformaci svého veselého a zvídavéh...<i>srdcervoucí transformaci svého veselého a zvídavého předškolního dítěte v první třídě základní školy ve vyděšenou a nechápající "část kolektivu"</i><br /><br />Dovedu si představit, že dítě může být srdceryvně zděšeno, když se nejednou MUSÍ třeba zdržovat v areálu školy, nebo NESMÍ kohokoli okopávat dle libosti. Pamatuji si, do jakého stavu jsem upadl, když jsem se poprvé setkal s pravidly silničního provozu. Ještě dnes si musím čas od času zalítat na louce sem... tam...<br />Ale spíš bych řekl, že je-li dnes dítě vyděšeno, pak mu nejspíš Zuckerberg osobně zakázal přístup na fejzbúk. Ještě nedávno to u některých dětí bývalo při Mikulášově obchůzce.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58842674331204990872015-09-18T10:32:07.856+02:002015-09-18T10:32:07.856+02:00"Každý rodič, který sledoval rapidní a, to ne..."Každý rodič, který sledoval rapidní a, to nejde jinak říct, srdcervoucí transformaci svého veselého a zvídavého předškolního dítěte v první třídě základní školy ve vyděšenou a nechápající "část kolektivu", z vervou potvrdí, že tradiční škola JE založená na donucování a tento omyl přesahuje do současnosti."<br /><br />Proboha, a ví o tom lidskoprávní organizace? A Vy se na tom podílíte? Na střední škole už pracuji s těmi vyděšenými a nechápajícími "částmi kolektivu", takže ani nevím, že to kdysi byli veselá a zvídavá předškolní děti. Ale teď o tom začnu přemýšlet a občas je polituju. Víc udělat (pohladit, potěšit sladkostí, předhodit zajímavý problém k řešení) si netroufnu, protože jednak to zakazuje zákon a jednak by se to nelíbilo studentům, že je přetěžuji.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-16635772340402685812015-09-18T10:15:17.852+02:002015-09-18T10:15:17.852+02:00Docela se mi líbí tato představa o škole: "Ch...Docela se mi líbí tato představa o škole: "Chceme, aby sem žáci chodili rádi, nebo aby jim alespoň nevadila".<br /><br />Ne, že bych během své praxe nepotkal učitele, kteří by citované větě nerozuměli a kteří měli být ze školy vyhnáni svinským krokem. Ale že by to bylo pro většinu učitelů běžných škol něčím nesamozřejmým...<br /><br />"... ve vyděšenou a nechápající "část kolektivu"..."<br />Když se setkávám před školou, v jídelně, na zastávce MHD se žáky ze sousední ZŠ, vídám většinou úplně jiný kolektiv. A k tomu vyčerpané, vynervované "části učitelských kolektivů", tak nějak nechápající, co se to vlastně se školstvím děje, nebo nevěřícně zírající na sešup slušnosti, kulturnosti, respektu a vůbec všeho, bez čeho jsme si my nealternativci vzdělávání a výchovu nedokázali představit.<br /><br />Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-72532957131768072482015-09-18T08:55:43.554+02:002015-09-18T08:55:43.554+02:00Každý rodič, který sledoval rapidní a, to nejde ji...Každý rodič, který sledoval rapidní a, to nejde jinak říct, srdcervoucí transformaci svého veselého a zvídavého předškolního dítěte v první třídě základní školy ve vyděšenou a nechápající "část kolektivu", z vervou potvrdí, že <b>tradiční škola JE založená na donucování a tento omyl přesahuje do současnosti.</b> Nejtragičtější na tom je, že páni a paní magistři nejsou dodnes schopni pochopit tuto evidentní pravdu. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-69953958579921539802015-09-18T01:08:59.075+02:002015-09-18T01:08:59.075+02:00Tradiční škola byla založena na donucování a tento...<i>Tradiční škola byla založena na donucování a tento omyl přesahuje do současnosti.</i><br /><br />Bez zrušení povinné školní docházky to nepůjde, chtělo by se říci. Problém ovšem spočívá v tom, že u středních škol to nefunguje. Tam žactvo přichází samo, dobrovolně, se znalostí vzdělávacích programů, které je čekají, podstupujíce dokonce i trýznivé vstupní testování.<br />Jsou běžné případy, kdy jsou stejnou školou znechucení generace rodinných klanů. Prarodiče, rodiče, děti, vnuci. Kolikrát i čtyři, pět sourozenců, bratraci a sestřenice. To si to vzájemně neřeknou?<br />A je to čím dál tím horší. Dřív žáci prvních ročníků jevili první známky otravy až tak někdy koncem listopadu. Dnes už v polovině září, a nezřídka už kontaminováni přicházejí.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3755084080281460032015-09-17T22:53:25.641+02:002015-09-17T22:53:25.641+02:00Neoblíbeným činnostem se člověk raději vyhne. Z to...Neoblíbeným činnostem se člověk raději vyhne. Z tohoto předpokladu vycházejí kritici některých alternativních výukových metod když prohlašují, že kdybychom děti do učení nenutili, vůbec nic by se nenaučily. Spoluúčast dětí na vytváření školního vzdělávacího programu se jeví jako nemožná. Tradiční škola byla založena na donucování a tento omyl přesahuje do současnosti. Z něj vyplývá i neoblíbenost školy a učení. Pokud se však učitelka - učitel nesetkává s tím, že děti baví něco z toho, co vyučuje, je to pocit velice frustrující. S frustrovanými zaměstnanci se však školství k lepším výsledkům nepohne.<br />Docela se mi líbí tato představa o škole: "Chceme, aby sem žáci chodili rádi, nebo aby jim alespoň nevadila". Je to dobré motto pro školní vzdělávací program.Vl.Václavíkhttps://www.blogger.com/profile/06505422938730895002noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-29042560178915666312015-09-16T08:45:17.347+02:002015-09-16T08:45:17.347+02:00Žák, který říká, že do školy chodí rád, a matemati...Žák, který říká, že do školy chodí rád, a matematiku že vyloženě miluje, na mne působí poněkud extravagantně. Takových není mnoho, a zpravidla to pak v životě zkouší jako stendap komici.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30878329733564363822015-09-16T08:31:22.123+02:002015-09-16T08:31:22.123+02:00Mohl tam byt mozna nejaky i zaver, co z toho vlast...Mohl tam byt mozna nejaky i zaver, co z toho vlastne plyne...<br />Pro mne asi jen to, ze ceske deti jsou nejvice uprimne v Evrope a neboji se vyjadrit svuj nazor i kdyz tento bude dospelym neprijemny. Jestli to je skvelou praci nasich ucitelu pri vychove k obcanstvi, nebo jestli v tom hraje roli treba i jazyk nevim (ja treba mam problem na anglicke "How are you" odpovedet standardnim "Fine"; a taky mam pocit, ze spousta Nemcu ci Francouzu jsou ve svem vyjadrovani ponekud "entuziastejsi" nez treba ja...). <br />Pocitam ale, ze pan Kartouz z toho uvari neco ve smyslu "Cesti ucitele dokazi detem otravit lasku ke skole nejlepe z cele Evropy..."Jiri Janecekhttps://www.blogger.com/profile/04166372698220355589noreply@blogger.com