tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6918002212865986968..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Je povinná maturita z matematiky dobrý nápad? Polemika Jiřího Rákosníka s Ondřejem Štefflem.AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-13349857488587581152018-04-14T20:15:55.154+02:002018-04-14T20:15:55.154+02:00V zásadě potřebujeme oddělit nevzdělávatelné, vzdě...V zásadě potřebujeme oddělit nevzdělávatelné, vzdělávatelné a talentované. Dělá se to dost hrubě (např. na ZŠ zkouším na ty první operace s mocninami, což je zbytečné). Jenže... on vlastně nikdo na ZŠ ani na SŠ ani neví, co bude dělat, co ho bude bavit, co zvládne a co ne. Musí se to prostě vyzkoušet... Jenže systém nedovoluje průběžné rozřazování podle schopností (a nedostatků), naopak bezohledně integruje (vozíčkář potřebuje podporu, nadaný disgrafik asi taky, ale mít ve třídě 4 nezvladatelné ADHD je peklo, které odnesou všichni).Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-71854160502671893572018-04-13T18:44:27.849+02:002018-04-13T18:44:27.849+02:00maturita= závěrečná zkouška by měla být zcela v re...maturita= závěrečná zkouška by měla být zcela v režii příslušné školy,stát pouze určí závazný obsah učiva a jinak si to řeší samotná škola,přičemž český jazyk,matematika a dějepis jsou předměty povinné pro každou školu a ostatní dva- tři volitelmé dle typu školy a to je všeAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43835107303172748592018-04-13T18:10:47.438+02:002018-04-13T18:10:47.438+02:00Obávám se, že spor o to, zda má být ten či onen př...Obávám se, že spor o to, zda má být ten či onen předmět maturitním, je neřešitelný do té doby, dokud nezačneme rozlišovat odbornost a vzdělání. Matematika by vzhledem k jedinečnosti svého pohledu na skutečnost součástí maturity být měla. Jenže ve dvou podobách: odborné - pro ty, kteří ji budou prakticky potřebovat ke svému dalšímu studiu či zaměstnání, a vzdělávací - pro všechny ostatní, kteří musí umět jen základní operace pro běžný život, ale současně jim až dosud velice chybí její průnik do celkového myšlení, její logicko-filozofický, historický a obecně kulturní vliv na člověka a společnost (čímž by měli být vybaveni i odborníci). Totéž platí i pro všechny ostatní předměty. Současná vyučovací praxe je mimořádně neúčinná, obrovské množství námahy a času přijde vniveč, trpí odbornost i vzdělání a motivace k učení. Největší úder dostává myšlení, které je vytlačováno instantní pamětí a redukováno na výhradně mechanické operace. Typickým jevem je to, že žák sice umí cosi bez souvislostí vylovit z paměti, neumí však odpovědět na otázku, co je podstatou předmětu, který se s takovou námahou učí, a jak tento předmět využije v životě, když se jím nebude profesionálně zabývat. Jako všude, i zde je nutno hledat hranice mezi skutečnostmi, které jsou vzájemně provázané, nikoli však totožné.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23063740443928078942018-04-13T15:45:35.147+02:002018-04-13T15:45:35.147+02:00Absence povinné matematiky u maturity přece neznam...Absence povinné matematiky u maturity přece neznamená, že se matematika přestane učit úplně. Jen nebude tolik asociovaná se strachem, což ji může hodně pomoci. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28074348946651715872018-04-13T15:04:57.086+02:002018-04-13T15:04:57.086+02:00Mně to vychází tak, že by měly být dva, nebo tři t...Mně to vychází tak, že by měly být dva, nebo tři typy maturit, když už tedy někdo zrušil mistrovské zkoušky a dva, nebo tři typy vysokých škol - Univerzity jako top vzdělávací instituce zabývající se výzkumem, produkujícím některé specifické odborníky jako jsou lékaři a právníci, vysoké školy odborné produkující techniky, informatiky, učitele apod. a vysoké školy praktické produkující odborníky třeba v hotelnictví, v marketingu, v dopravě, zaměřené hodně prakticky a nezabývající se teoretickým výzkumem.<br /><br />Nedělá mi sebemenší problém, aby na vysokých školách praktických stačila maturita bez matematiky, ale jsem zásadně proti tomu, aby nebyla povinná na univerzitách. Tam vidím obrovské nebezpečí. Cílem není zničit co nejvíce mladých lidí, ale zajistit, aby některé obory vysokých škol neprodukovaly vysokoškolsky vzdělané pitomce. Obzvláště nebezpečné mi to připadá ve zmíněných profesích - lékař, právník a učitel. To, co dnes produkují za nesmysly právníci, kteří absolutně nemají potuchy o principech fungování fyzikálního světa, je tristní.<br /><br />Pro univerzity maturita z matematiky jednoznačně povinná. Pro VŠ odborné asi obecně být povinná nemusí, ale asi by byla obzvláště doporučená. Pro VŠ praktické, když už tedy svět dospěl k tomu, že každý zedník musí mít vysokou školu (pro nechápavého kvaterniona a jiné osoby s odlišným vnímáním dodávám, že předchozí vyjádření je hyperbolou) povinná maturita z matematiky být nemusí. Já mám ale již několikanásobnou zkušenost s tím, že staří vyučení rozumí fyzice a technice nesrovnatelně lépe, než mladí vysokoškoláci.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47352413592969760202018-04-13T09:06:08.191+02:002018-04-13T09:06:08.191+02:00celá systém dnešní maturity jest pitomost tak co o...celá systém dnešní maturity jest pitomost tak co o pitomosti debatujete ?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.com