tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6732983347907248853..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Výpadek výuky nevadí. Ze tří čtvrtin se žáci učí nesmysly, říká bývalý primátor Ostravy Petr KajnarAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger54125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-91175184404223450552020-05-27T01:09:18.042+02:002020-05-27T01:09:18.042+02:00"V mých (pro vás nevychovaných) třídách je pr..."<i>V mých (pro vás nevychovaných) třídách je první otázka obvykle: A k čemu nám to bude?</i>"<br /><br />A k čemu je komu studium historie, literatury, filosofie? K pochopení základů židovsko-křesťanské kultury? A k čemu mi je takové pochopení? Bez toho se obejdu. A k čemu mi je studium fyziky a chemie? Nepotřebuju. K čemu? Všechno je to primitivní měření a kejkle s čísílky. Počítat umět nemusím - od čeho jsou kalkulačky a appky. Číst umět nemusím - dnes text přečte stroj. K čemu mi je znalost cizích jazyků? Máme překladače, místo slovníku je google translator, appky už převádějí text rovnou do téměř libovolného jazyka a nebo rovnou přeloží a přečtou v cizím jazyce. Takže - k čemu mi to bude? Když chci vědět, kde leží Amazonka, mrknu do Google maps. Jaký má vlastně smysl se cokoliv učit, když je to stejně všechno jen dočasné a podlehne to minimálně kremační peci, pokud ne Alzheimerovi. Já si fakt připadám, jako někde v pomocné škole, nebo v pavilónu opic, kde jediné, co mi k něčemu bude, je souložení, příjem potravy a vykonání potřeby - všechno vede k určitému stupni uspokojení fyziologických potřeb. A co nevede k okamžitému uspokojení fyziologických potřeb, to mi k ničemu není a nevidím v tom smysl.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89867816384721952132020-05-27T00:52:18.176+02:002020-05-27T00:52:18.176+02:00"Zatímco Punská válka slouží k poznání základ..."<i>Zatímco Punská válka slouží k poznání základů a historie křesťansko-židovské Evropy a Archimédův zákon vysvětluje proč některé věci plavou (že to není zázrak), pochybuji o tom, že vysvětlíte kadeřnici, proč by měla umět goniometrické rovnice (abychom se vrátili ze ZŠ k SŠ) a najdete pro ně obdobné uplatnění.</i>"<br /><br />No super. Tak goniometrické funkce slouží k poznání základů fungování fyzikálního světa. Kadeřnice nemusí umět ani goniometrické funkce, ani Archimédův zákon a rozhodně nepotřebuje vědět ale absolutně nic o Punských válkách. Ta musí umět ovládat nůžky a holící strojek a vědět že má stříhat vlasy a ne oděv - na rozdíl od švadleny. Proto kadeřnici stačí učňák a nepotřebuje maturitu.<br /><br />"<i>Znovu opakuji - ještě před 50 lety si většina technických SŠ musela ručně všechno spočítat. To dnes už není.</i>"<br /><br />"<i>Nesouhlasíte-li, ztrhejte rok 1932, kdy vyškrtli krasopis (kvůli rozmachu psacích strojů v 1. sv. válce), protože slušně psát je přece základ, ne? Oh, wait... ono je to totiž jinak. S nástupem výpočetní techniky se matematika a promrskávání ručních výpočtů dostává totiž úplně do stejné pozice jako kdysi Krasopis.</i>"<br /><br />Že nerozumí rozdílu mezi počty a matematikou Čapek se dá pochopit. U vás je to ale naprosto neodpustitelné.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86898354656205832392020-05-27T00:39:45.371+02:002020-05-27T00:39:45.371+02:00"Matematika *není* základ všeho a nemá ani vý..."<i>Matematika *není* základ všeho a nemá ani výjimečné postavení mezi ostatními vědami. Královnou jsou (když už) všechny vědy (nebo Múzy umění). Matematika (konkrétně) má neopodstatněně vysokou hodinovou dotaci s tristními výsledky, které se někteří snaží řešit ještě vyšší dotací i požadavky (!!!).</i>"<br /><br />Pane Keršlágere, vám matematika evidentně moc nešla a v samotných základech jejího významu jste ji nepochopil.<br /><br />Že matematika je královnou věd se říkává, ovšem je to nesmysl, protože matematika není věda. Co matematika je, či není, na to existuje spousta názorů. Někdo říká, že jde o nauku o abstraktních strukturách, někdo ji dokonce vnímá jako přírodní vědu, někdo jí připisuje obdobné postavení jako mají jednotlivé filosofické směry, např. fenomenologie, či existencialismus. Podle mého mínění je tím vším, ale nejvýstižnější je dle mého názoru názor, že matematika je jazykem myšlení (to, co předvádí pan Lippmann a spol. odmítám za myšlení považovat). Myšlení má samozřejmě výsadní postavení ve všech vědeckých disciplínách a proto také ten známý výrok Galilea Galileie, nebo nápis nad Platónovou akademií. Samozřejmě, kdo matematice nerozumí a nechápe její podstatu a význam, ten se pak projevuje jako vy. Mimochodem - požadavky na znalosti matematiky u studentů SŠ jsou směšně nízké. Pokud se má člověk dobrat základního pochopení fungování světa, tak ani se SŠ matematikou potřebný aparát nezíská. Samozřejmě, když někdo nevidí v matematice víc, než nějaké úroky, účtování a daň ze mzdy (mírná nadsázka), tak je těžké jej přesvědčit, že ta podstata je mnohem, mnohem hlouběji. Matematika umožňuje člověku vnímat a popsat i to, na co jsou jeho smysly krátké.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33249215614370257652020-05-27T00:25:02.439+02:002020-05-27T00:25:02.439+02:00"Mám-li být zcela upřímný, je to celé jedna v..."<i>Mám-li být zcela upřímný, je to celé jedna velká potěmkiáda, která pro řadu žáků začíná už na prvním stupni. Obsah RVP ZV nemá s tím, co si téměř všichni žáci ze školy odnášejí, téměř nic společného.</i>"<br /><br />Dříve byla většina populace v zemědělství. S průmyslovou revolucí se přesunula do výroby ve formě dělníků pracujících manuálně. Ještě později se zvyšující se mírou automatizace se většina postupně přesunula do služeb, ovšem stále na manuální práci. A nyní jsme ve stavu, kdy se tváříme, že ti, co by dříve dělali ty zemědělce, ty dělníky a později kadeřnice, řemeslníky a prodavačky v samoobsluze, nyní budou se zájmem a s nově nalezeným smyslem zkoumat vlnové funkce, kvantovou teorii pole a zabývat se Einsteinovou sumační konvencí (když to malinko, ale opravdu jen malilinkato přeženu). To je potěmkiáda. Všechny ty ostatní stesky a herecko-propagandistické výkony jsou jen a jen důsledkem tohoto faktu.<br />Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-35657885073914726412020-05-26T23:49:26.510+02:002020-05-26T23:49:26.510+02:00Ze všeho úplně nejvíc nejlepší by bylo, kdyby rodi...Ze všeho úplně nejvíc nejlepší by bylo, kdyby rodiče už v mateřské škole jasně stanovili a do osobního listu zapsali všechna budoucí zaměstnání a vůbec aktivity svých dětí, aby nebyly zcela zbytečně opruzovány například tou předmatematickou gramotností, nebo později pravopisem češtiny. To když budou žít a pracovat v zahraničí.<br />Pokud bude zřejmé, že dítko směřuje do státní správy či samosprávy, zejména pak ve školství, mělo by být osvobozeno od jakékoli školní docházky a všechny potřebné certifikáty o dosaženém vzdělání mu budou zasílány poštou.<br />Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12495253851826679072020-05-26T23:05:08.393+02:002020-05-26T23:05:08.393+02:00K těm procentům se zeptám kolegů z praxe.
Já teda ...K těm procentům se zeptám kolegů z praxe.<br />Já teda dětem ukazuju všechny postupy, co mne napadnou, a nechávám je, aby si vybraly, který jim vyhovuje.<br />Letošní třída ve většině zarputile trvá na výpočtu přes 1 %, ale na druhou stranu jim to docela jde... Někteří teda začínají chápat, že např. výpočet 37 % z 55 se výpočtem 0,37*55 udělá rychleji. Při "hezkých" číslech to někteří řeší dokonce poměrem.<br />Vzorečky jsem jim ukázal, ale tím to zvadlo - snažím se bez nich obejít. Dvě holky je asi budou používat, jsou to typy, co potřebují kuchařku.<br />Jaký způsob používáte vy?Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-27262183254623924612020-05-26T22:34:21.579+02:002020-05-26T22:34:21.579+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31111442666729399952020-05-26T22:22:42.503+02:002020-05-26T22:22:42.503+02:00Pane Keršlágere, děkuji za pozvání, kterého jsem v...Pane Keršlágere, děkuji za pozvání, kterého jsem využila, a podívala jsem se, jak v dobách koronavirových vyučujete matematiku.<br /><br />Takže například soukromá Euroškola Česká Lípa třída H3<br /><br />https://photos.google.com/share/AF1QipOemAfWN8o5f-KWMGxvNE1r3EPazmFFcPHJWMWavYMNELnXtVWSkpX4MiEmF1Q2eQ?key=c09uM0w3RWdZUzVNeVFTekI1UExlQ2Q1Vm90TnBR<br /><br />Mohl byste nám tady prosím vysvětlit, proč nevyučuje procenta tak, aby to bylo s pochopením, tedy přes 1 %? Učíte to přes vzoreček, který, když žáci zapomenou, tak nejsou schopni s procenty pracovat, že? A proto, jak také jinak, využíváte tu přitroublou trojúhelníkovou pomůcku na zapamatování. To je opravdu výuka, která "potvrzuje" Vaše názory.<br /><br />Navíc jsem zjistila, že obor H3 je Hotelnictví a cestovní ruch. Proč tam proboha učíte goniometrické funkce, oni je snad hoteliéři budou k něčemu potřebovat?<br /><br />Na základní škole evidentně vyučujete jen informatiku, takže o výuce matematiky na tomto stupni vzdělávání nevíte vůbec nic.<br /><br />Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53874304047886315742020-05-26T20:48:12.080+02:002020-05-26T20:48:12.080+02:00Právě jste na to kápnul. K čemu jsou gonimetrické ...<i>Právě jste na to kápnul. K čemu jsou gonimetrické rovnice, když neumí zlomky. Děkuji vám, že jste se zastal základů, které jsou důležitější než extenzivní průlet celou šíří matematiky. BTW: na spoustě VŠ matematika není.</i><br /><br />O tom, že zlomky patří mezi základy, nebyl nikdy ani na sekundu spor.<br />Jenže pokud je žáci nezvládají, buďte ujištěn, že to není proto, že musejí probírat goniometrické funkce v deváté třídě. <br />O skutečných důvodech bychom se mohli bavit dlouho.<br /><br />Také jsem napsal:<br /><i>Takže jestli chcete rozpoutat diskusi o tom, zda mají či nemají být součástí výuky na základních školách goniometrické funkce, nebo "operace s mocninami", nemám nic proti tomu.</i><br /><br />Ale o tom, co podle Vás je "extenzivní průlet" bychom opět museli diskutovat. <br />A tu debatu by museli vést také lidé mnohem povolanější na matematiku, její výuku a didaktiku, nežli jsme my dva.<br />Na můj vkus si osobujete právo vyslovovat příliš razantní prohlášení s příliš malou mírou širších znalostí a také sebereflexe a snad i pokory.<br /><br />No a to, že <i>"na spoustě VŠ matematika není" </i> je jen smutným důkazem a důsledkem úpadku vzdělávání v tomto státě. <br />(U herců mi to zase až tak moc nevadí, pokud pak nejdou do politiky.)<br />Děsím se důsledků tohoto stavu, které v budoucnu nastanou.<br /><br />Pokud se lidé bez patřičného vzdělání navíc dostanou do rozhodujících funkcí ve státě, nastává pak třeba i taková situace, kdy premiérovi země je představen model šíření nákazy a on jej nepochopí, neuvěří a trvá mu 5 dní, nežli si pomocí zjištěných dat "ověří", že situace je opravdu taková, jakou onen model popisuje a on konečně "pochopí" a začne "něco" konat. <br />Těch 5 dní nám pak na začátku proklatě hodně chybělo a měli jsme v mnoha ohledech jen velké štěstí.<br /><br />poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17756728367974967852020-05-26T20:19:42.342+02:002020-05-26T20:19:42.342+02:00"k čemu nám to bude" jste odmítl (s tím,...<i> "k čemu nám to bude" jste odmítl (s tím, že takové hledisko není přípustné). Tudíž podle vás nepatří mezi otázky, které by (vychovaný/vzorový) žák mohl položit.</i><br /><br />Tak znovu. Napsal jsem: <br /><i> Ale zkuste si připravit poněkud pragmatičtější argumenty, nežli jen to obvyklé "a na co nám to bude?" - jen zabalené do vznosnějších proklamací o "přiměřenosti" a "nadbytečnosti".</i><br />Kde tam vidíte, kromě vlastní fantazie, někde něco o "vychovanosti/vzorovosti"?<br /><br />Kromě toho, já jsem nikde a nikdy <i>argument "k čemu nám to bude" </i> neodmítl.<br />Jen jsem Vám chtěl naznačit, že jej používáte zcela absurdním způsobem.<br />Konkrétně, když jste vyžadoval po kolegyni Adamové <i> "aby zdůvodnila, proč to mají umět ze ZŠ plošně"</i><br /><br />Logika Vašeho vyvozování mi stále uniká.<br /><br />Jasně, že i praktická uplatnitelnost získané znalosti má být jedním z kritérií při posuzování, zda má být dané učivo zařazeno do všeobecné, či do odbornostně zaměřené výuky.<br />Proto přece už nikdo dnes neučí (s) logaritmy počítat na logaritmickém pravítku a pomocí tabulek logaritmů. Proto už dnes neučíme Vámi zmiňovaný krasopis.<br />To ale přece neznamená, že když lakýrník denně nepočítá se zlomky a s mocninami, tak je zařadíme mezi "odborné znalosti".<br />To bychom pak vychovávali fachidioty neschopné adaptace na stále rychlejší změny pracovního trhu.<br />A nezlobte se na mne, ale z Vašich příspěvků mám dlouhodobě pocit, že právě tímto směrem chcete vzdělávání ve státě směřovat.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39427051426430224382020-05-26T20:17:55.867+02:002020-05-26T20:17:55.867+02:00Takže vychovávejme jednostranně zaměřené tupé ovce...Takže vychovávejme jednostranně zaměřené tupé ovce. Současná doba je potřebuje, snadno se jim vládne.Benyhttps://www.blogger.com/profile/01930300910469899685noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49751035448287359572020-05-26T20:05:35.691+02:002020-05-26T20:05:35.691+02:00Pan Keršláger
Zatímco Punská válka slouží k poznán...Pan Keršláger<br /><i>Zatímco Punská válka slouží k poznání základů a historie křesťansko-židovské Evropy a Archimédův zákon vysvětluje proč některé věci plavou (že to není zázrak), pochybuji o tom, že vysvětlíte kadeřnici, proč by měla umět goniometrické rovnice (abychom se vrátili ze ZŠ k SŠ) a najdete pro ně obdobné uplatnění.</i><br /><br />Takže žáci průmyslovek, ISŠ apod. ochotně studují historii Punských válek a budoucí kadeřnice vnitřně přijímají potřebnost chápání Archimédova zákona?<br />Ehm... a co ten Ohmův zákon, považovaný jedním význačným diskutérem za příklad zbytečného učiva? Já si nemyslím, že tu budoucí kadeřnici nějak extra zajímá, jak funguje kulma. "No tady je takový tóó, a když to zapnu, tak to hřeje."... To jí obvykle stačí. Nic proti kadeřnicím.<br />Diskuzi, na co je lepší nafťák a na co benzínové auto a proč to tak je odzívne s tím, že "auto vybere manžel". Na cizí jazyk má překladač na mobilu, psát dopisy stejně nebude, tak na co sloh, "kdyžtak mu zavolám, néé" atd.<br />Na základce jsem, jak vidíte, učil dlouho.<br /><br />Ohledně důležitosti zlomků s Vámi naprosto souhlasím. Bohužel mnohdy nesouhlasí žáci - "k čemu nám to budééé" je zrovna u zlomků hodně častý zvuk. (Počítání nákupů a zboží na ně nezkoušejte - dostanete odpověď "A co, stejně máma platí kartou.")<br />Zlomky patří na ZŠ k nejodmítanějšímu učivu matematiky, ač je metodika výuky dobře propracovaná. Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-62549902674008431362020-05-26T20:04:27.265+02:002020-05-26T20:04:27.265+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85957016586569359172020-05-26T20:01:26.856+02:002020-05-26T20:01:26.856+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-92032531969414932342020-05-26T19:57:56.482+02:002020-05-26T19:57:56.482+02:00Bohužel vaše názory trapně kopírují názor současné...Bohužel vaše názory trapně kopírují názor současné většiny lidí na matematiku.<br /><br />Vaše argumenty jsou směšné, nemá s vámi smysl diskutovat. Připomínáte mi názory Pirátů.Benyhttps://www.blogger.com/profile/01930300910469899685noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-69425712048698872742020-05-26T19:55:25.959+02:002020-05-26T19:55:25.959+02:00Pane @poste.restante, argument "k čemu nám to...Pane @poste.restante, argument "k čemu nám to bude" jste odmítl (s tím, že takové hledisko není přípustné). Tudíž podle vás nepatří mezi otázky, které by (vychovaný/vzorový) žák mohl položit.<br /><br />Paní Adamová, přijďte ke mně na výuku matematiky. Hodnoťte mne prosím až pak. Takhle je to nemístná podpásovka (a to se zde snažíte jiným vyčítat mnohem lehčí prohřešky). Děkuji.Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10862486044944996642020-05-26T19:53:03.186+02:002020-05-26T19:53:03.186+02:00@Beny: Ano. Je potřeba přinutit do matematiky každ...@Beny: Ano. Je potřeba přinutit do matematiky každého, kdo nechápe, jak to s ním myslíte dobře. Přestože nikdy matematiku (ve vaší podobě) používat nebude. A přestože mu ji tím naprosto znechutíte tak, že nebude mít snahu pochopit ani ty procenta v lichvářském úroku.<br /><br />Vámi vyjmenované přesahy jsou mýtus (matikářů), protože stejné přesahy mají i ostatní předměty, které matematiku snadno zastoupí.<br /><br />Teorie o tom, jak to do sebe v matematice zapadá, když každý projde většinou oblastí, je už tragikomické zakončení. Jsou lidé (a na ZŠ jich bude alespoň polovina ve třídě), kteří nemají dostatečnou abstrakci, aby přes matematiku pochopili cokoliv (nezávisle na tom, v čem všem je vykoupete a co se jako cvičené opice naučí).Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87072055679543869432020-05-26T19:22:53.155+02:002020-05-26T19:22:53.155+02:00Milan Keršláger
Vaše názory na matematiku odpovída...Milan Keršláger<br />Vaše názory na matematiku odpovídají tomu co řekne většina dotázaných, br je to hrůza. Což média velmi ráda prezentují.<br /><br />Ona totiž matematika učí také systemtičnosti, logice, preciznosti, trpělivosti, podporuje finanční gramotnost, je základem informatiky, algoritmizace a programování. <br /><br />Řešení slovních úloh (s těmi mají žáci největší problémy) např. podporuje čtenářskou gramotnost.<br /><br />A to je vše, co současné generaci chybí! Proto mají s matematikou a potažmo fyzikou, které matematika slouží, problémy. Proto málo žáků chce na technické školy.<br /><br />Nemá smysl řešit zda mocniny, goniometrické funkce či rovnice. Matematika je celek, který do sebe zapadá a proto by každý žák či student projít většinou oblastí matematiky.<br />Ale vždy na odpovídající hloubce!Benyhttps://www.blogger.com/profile/01930300910469899685noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30326528524335704082020-05-26T19:07:37.841+02:002020-05-26T19:07:37.841+02:00V mých (pro vás nevychovaných) třídách je první ot...<i>V mých (pro vás nevychovaných) třídách je první otázka obvykle: A k čemu nám to bude?</i><br />Nebalamuťte.<br />Psal jsem o "výchovách". <br />A pak o poměrně často používanému a poměrně často velmi hloupému argumentu ve formě otázky "na co nám to bude?"<br /><br />To, že třídy, kde zazní tato otázka považuji za "nevychované", jste si vybájil Vy sám.<br />A právě v tomto případě si vyhrazuji, abyste mi podobný nesmysl podsouval.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-4429820126758117772020-05-26T19:07:11.255+02:002020-05-26T19:07:11.255+02:00Pane Keršlágere, domnívám se, že kdybyste narazil ...Pane Keršlágere, domnívám se, že kdybyste narazil při docházce na základní a střední škole na matikáře "podle svého střihu", nebyl byste tím, čím jste.<br /><br />Pan Botlík má, zdá se, pořád tytéž problémy. Není schopen diskutovat slušně, pokud se do diskuze zapojí žena. Prostě nic nového pod sluncem.Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-4485880368820567652020-05-26T18:51:28.759+02:002020-05-26T18:51:28.759+02:00@poste.restante: Právě jste na to kápnul. K čemu j...@poste.restante: Právě jste na to kápnul. K čemu jsou gonimetrické rovnice, když neumí zlomky. Děkuji vám, že jste se zastal základů, které jsou důležitější než extenzivní průlet celou šíří matematiky. BTW: na spoustě VŠ matematika není.<br /><br />V mých (pro vás nevychovaných) třídách je první otázka obvykle: <i>A k čemu nám to bude?</i>Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10607346445726308872020-05-26T18:49:43.305+02:002020-05-26T18:49:43.305+02:00Obsah RVP ZV nemá s tím, co si téměř všichni žáci ...<i>Obsah RVP ZV nemá s tím, co si téměř všichni žáci ze školy odnášejí, téměř nic společného.</i><br />Ano, s tím naprosto souhlasím.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37553012181613341412020-05-26T18:46:37.488+02:002020-05-26T18:46:37.488+02:00Děkuji za doplnění, pane Keršlágere.Děkuji za doplnění, pane Keršlágere.Oldřich Botlíkhttps://www.blogger.com/profile/03139843890760657798noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42310275866198549582020-05-26T18:44:03.099+02:002020-05-26T18:44:03.099+02:00Zatímco Punská válka slouží k poznání základů a hi...<i>Zatímco Punská válka slouží k poznání základů a historie křesťansko-židovské Evropy a Archimédův zákon vysvětluje proč některé věci plavou (že to není zázrak), pochybuji o tom, že vysvětlíte kadeřnici, proč by měla umět goniometrické rovnice (abychom se vrátili ze ZŠ k SŠ) a najdete pro ně obdobné uplatnění.</i><br />Nevymlouvejte se.<br />Zadání znělo: <br /><i> "jmenujte mi alespoň jednu praktickou ukázku toho, na co se to v životě hodí a kde to užije třeba THP, provozní, zdravotní sestra, kuchař, bezpečák, cestovní ruch, malíř, svářeč, topenář, instalatér, atd., abyste zdůvodnila, proč to mají umět ze ZŠ plošně. </i><br /><br />Jenže Vy to vztahujete na goniometrické funkce a já jsem se rozhodl pokusit se Vám, pravděpodobně zbytečně, aplikováním stejného zadání demonstrovat absurdnost takto postaveného "argumentu" a celé Vaší "logiky".<br /><br />Není sporu o tom, že výukový týden není natahovací a žáci jsou schopni jen určitý počet hodin denně vnímat a snad i chápat. <br /><b>Ale o tom, co má a co nemá být obsaženo v onom "základu", který tvoří vzdělání ze základní školy jenom velice obtížně můžeme rozhodovat pomocí kritéria jako je "praktická uplatnitelnost" ve VŠECH profesích lidského konání.</b><br /><br />Podle některých aktivistů by to měla být třeba kromě základů literatury také filmová tvorba a její rozbory. O všech "výchovách" a "gramotnostech" už ani nemluvě.<br /><br />Takže jestli chcete rozpoutat diskusi o tom, zda mají či nemají být součástí výuky na základních školách goniometrické funkce, nebo "operace s mocninami", nemám nic proti tomu. Ale zkuste si připravit poněkud pragmatičtější argumenty, nežli jen to obvyklé "a na co nám to bude?" - jen zabalené do vznosnějších proklamací o "přiměřenosti" a "nadbytečnosti".<br /><br />A ještě jedna věc.<br />Matematika a zvládnutí jejího aparátu rozhodně není totéž, co krasopis.<br />Když z krasopisu dostanete čtverku z milosti, pak můžete celý život psát hnusně, ale stačí, aby to po Vás většina lidí alespoň dokázala přečíst. Můžete se klidně stát lékařem a bude se to považovat za běžný znak příslušnosti k profesi. ("Škrábe jako nějaký doktor.")<br />Když si ze základní školy neodnesete znalost násobení a úpravy zlomků, jen velice obtížně zvládnete středoškolskou matematiku, aniž byste si musel příslušné kapitoly dostudovat. O vysokoškolské matematice nemluvě.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24440173298221271422020-05-26T18:34:20.424+02:002020-05-26T18:34:20.424+02:00Ještě bych pana Botlíka doplnil, že škola slouží k...Ještě bych pana Botlíka doplnil, že škola slouží k rozšíření obzorů (tj. opaku tmářství), kde teprve po vstupu do té které vody (matematika, fyzika, jazyk) žák zjistí, na co má buňky a na co nemá. Škola by však neměla sloužit k tomu, aby sedřela kůži i z toho, kdo buňky nenašel v zájmu vyšším (tj. např. teorii, že matematika/fyzika/chemie/jazyk/básně/zeměpis/... mu pomohou proniknout do podstaty jsoucna).<br /><br />Matematika *není* základ všeho a nemá ani výjimečné postavení mezi ostatními vědami. Královnou jsou (když už) všechny vědy (nebo Múzy umění). Matematika (konkrétně) má neopodstatněně vysokou hodinovou dotaci s tristními výsledky, které se někteří snaží řešit ještě vyšší dotací i požadavky (!!!).Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.com