tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6575156983221501474..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Matematika se možná učí hodně, ale nemyslím, že dobře, říká senátor RůžičkaAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger35125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44316442704861346692019-09-04T21:55:12.159+02:002019-09-04T21:55:12.159+02:00opravdu jste schopen "narazit" to, co js...<i>opravdu jste schopen "narazit" to, co jsem napsal, na výrokovou logiku </i><br />Ano. Vy snad ne?<br /><br /><i>Vzal jsem si deštník. Musím jej nutně otevřít, nebo mohu vesele moknout? Když si jej otevřu, budu vycházet z předpokladu, nebo z dojmu či předsudku?</i><br />Nevím jak Vy, ale já si deštník otevírám tehdy, když prší přímo na mou hlavu a vadí mi to, nebo tehdy, když to vadí někomu, koho chci pod deštníkem schovat.<br /><br /><i>Kdo se ve mně vyzná!</i><br />Protože jde o "výkřik", ukončený vykřičníkem, nemám moc jak na něj reagovat.<br />Kdyby byl na konci otazník, reagoval bych tak, že podobnou otázku už si také kladu delší dobu.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59053912833476354252019-09-02T10:54:28.124+02:002019-09-02T10:54:28.124+02:00Poste restante, opravdu jste schopen "narazit...Poste restante, opravdu jste schopen "narazit" to, co jsem napsal, na výrokovou logiku (pravda - nepravda)? V Budějovicích prší. Vzal jsem si deštník. Musím jej nutně otevřít, nebo mohu vesele moknout? Když si jej otevřu, budu vycházet z předpokladu, nebo z dojmu či předsudku? Kdo se ve mně vyzná!Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23450917709342522212019-09-02T10:28:12.508+02:002019-09-02T10:28:12.508+02:00Pane Vaňku, to není projev rozrušení, ale spíše vz...Pane Vaňku, to není projev rozrušení, ale spíše vzrušení.Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24984256060252659642019-09-02T09:20:23.593+02:002019-09-02T09:20:23.593+02:00Pánové, zanechte už tématu "Babiš", pros...Pánové, zanechte už tématu "Babiš", prosím. Tématem textu je výuka matematiky...Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89139608333785855232019-09-02T08:58:01.163+02:002019-09-02T08:58:01.163+02:00Adorace bureše koreluje s vaší komparativní výhodo...Adorace bureše koreluje s vaší komparativní výhodou. Řídí stát jako svou firmu. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50755696398661591792019-09-02T08:39:17.362+02:002019-09-02T08:39:17.362+02:00Pane Vaňku, to není projev rozrušení, ale spíše fr...Pane Vaňku, to není projev rozrušení, ale spíše frustrace z hlouposti některých lidí. Dříve jsem míval pocit, že k racionálnímu závěru lze dojít racionální argumentací a že je jasné, kdo umí a kdo neumí. Dnes se hlupáci domáhají svých domnělých práv a protože jsme jim namísto vzdělání poskytli schopnost se prosazovat a k tomu bezbřehé sebevědomí, tak to teď máme. Ze škol jsme vytvořili socializační terapeutická zařízení, jejichž primárním cílem je to, aby se žáci vždy a za všech okolností cítili dobře, aby měli k tomu, co dělají, pozitivní vztah - ať už je to cokoliv a aby získali trénováním čapkovy soft-skilly. Mistr se nám totiž asi domnívá, že jimi sám oplývá a tak může ostatní mentorovat.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74878556817935377842019-09-02T08:30:47.416+02:002019-09-02T08:30:47.416+02:00Státní zástupce pravděpodobně zastavil stíhání And...Státní zástupce pravděpodobně zastavil stíhání Andreje Babiše v kauze Čapí hnízdo. Jsem zvědav na ten jekot, na tu dramatizaci a na ty demonstrace.<br /><br />Dav ví přece nejlépe, kdo co udělal. Detaily nikoho nezajímají. Oceňuji odvahu pana státního zástupce, stejně jako jeho zásadovost.<br /><br />Těším se na to, jak se nejen na těchto stránkách budou další a další nominální myslitelé ztrapňovat svými "fake-news" představami o právu, kterému nerozumí, svými dětinskými představami o matematice, které rovněž nerozumí a budou se stále více a více zaplétat do svých lží za zvuku kvákání o mediální výchově a o racionálním kritickém myšlení.<br /><br />Těším se na kvikot mistrů čapků a mistrů tajnejch.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81286800983399049332019-09-02T08:21:49.608+02:002019-09-02T08:21:49.608+02:00Ono je mnohem, ale zzzkutečně mnohem snazší zavést...Ono je mnohem, ale zzzkutečně mnohem snazší zavést XY měření a testů, úrovní zkoušek, centrálně lokálních hodnocení, revidovaných švp, rvp a podobných iluzorních řešení, než něco opravdu s výukou udělat a to ze tří prostých důvodů. Je to drahé, je to nepopulární a je to nadlouho. Ukazuje se také, že je mezi učiteli vždy dostatek systémových přitakávačů, podržtašek, poskoků a adorantů, tak proč něco skutečně měnit. Fatamorgány stačí. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49186989940534995902019-09-02T07:59:23.915+02:002019-09-02T07:59:23.915+02:00Pan senátor Růžička rozumí výuce svých předmětů na...Pan senátor Růžička rozumí výuce svých předmětů na gymnáziu a žije v představě, že tak vypadá celé školství. Bohužel jako senátor má možnost své názory ventilovat i prosazovat.<br /><br />Takže souhlasím s panem Doleželem. I když jeho rétorika je mnohdy hodně osobní, což se v rozrušení dá pochopit. Je v diskuzích jeden z mála, který opravdu argumentuje.<br /><br />mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-21825550211752073302019-09-02T05:44:07.568+02:002019-09-02T05:44:07.568+02:00A jak, pane Čapku, fungují základní motivační mode...A jak, pane Čapku, fungují základní motivační modely?PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-26390545080284917082019-09-01T22:54:33.963+02:002019-09-01T22:54:33.963+02:00Pan Doležal, tak trochu věčný doktorand, napsal se...Pan Doležal, tak trochu věčný doktorand, napsal se skromností sobě vlastní: "Já mám komparativní výhodu zřejmě v matematice, ekonomii, financích, statistice." Je tedy třeba myslet na to, že když se vyjadřuje k pedagogice, didaktice, školství obecně, edukaci a dalším oborům, je to názor laika, naneštěstí jen málo poučeného. Názor "Jedním z cílů povinné maturity z matematiky je zavést externí motivaci pro ty, kteří prostě nemají vnitřní" přímo nabízí, aby jemu samému se zavedla povinná maturita z psychologie, aby pochopil, jak fungují alespoň základní motivační modely. Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-55503466676843340892019-09-01T21:53:02.738+02:002019-09-01T21:53:02.738+02:00Poste restante, diskuse by byla v obvyklém nekonkr...<i>Poste restante, diskuse by byla v obvyklém nekonkrétním stylu zbytečná. </i><br /><b>Souhlasím.<br />Proto jsem chtěl konkrétní citaci, nebo odkaz.<br />Tak jako to vždy chce pan Komárek a tak jako to po svých oponentech vyžadujete Vy.</b><br /><br /><i>Skončila by jako vždycky. </i><br />Ona už skončila jako vždycky.<br />A nemohu neříci, že jsem to nepředpokládal. :-)<br /><br /><i>Až zase příště budete tvrdit, že něco nestojí na logice, tak alespoň dostatečně obhajte proč. To je totiž základ logiky.</i><br />To je jednoduché. <br />Použil jste implikaci, která neplatí. <br />Z toho, že systém povinné maturity z matematiky spustíme, rozhodně neplyne, že v systému její výuky není problém. (Ona celá ta konstrukce je poněkud vachrlatá.)<br />Vysvětlovat takovou samozřejmost mi přišlo pod úroveň nás obou.<br />Zřejmě jsem se v tomto ohledu spletl.<br /><br /><i>Není mou povinností reagovat na všechno, </i><br />Ne, to není.<br />S logicky vyplývajícími riziky.<br />Je mi líto...poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59815540380578062682019-09-01T21:21:59.645+02:002019-09-01T21:21:59.645+02:00Základ logiky je obhájit proč?
Bůh nás ochraňuj.....Základ logiky je obhájit proč?<br /><br />Bůh nás ochraňuj...PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81120546937809842052019-09-01T20:42:25.909+02:002019-09-01T20:42:25.909+02:00Poste restante, diskuse by byla v obvyklém nekonkr...Poste restante, diskuse by byla v obvyklém nekonkrétním stylu zbytečná. Skončila by jako vždycky. Texty pana Soukala si najděte v originále, není to tak složité, že něco nevidíte, to ještě neznamená, že to tam není (Připomínky Asociace češtinářů k novele školského zákona a doprovodné texty), a dvouúrovňová maturita se netýká sama o sobě pojetí obsahu výuky. Totéž kdysi platilo pro dvouúrovňovou češtinu. Rozdíl by byl v rozlišení maturity odborné od maturity ověřující vzdělání pro ty, kteří se chtějí zabývat především naukami sociálními či humanitními, protože rozdíl by byl kvalitativní, ne kvantitativní.<br />Až zase příště budete tvrdit, že něco nestojí na logice, tak alespoň dostatečně obhajte proč. To je totiž základ logiky.<br />Vždy budu mít čas na konkrétní věcné argumenty, na tohle ale ne. Tohle není diskuse. Není mou povinností reagovat na všechno, když navíc všechny své argumenty jsem doložil konkrétními texty a citacemi (které jsou mi paradoxně předhazovány jako kompilace) a spoustu toho už řekl. Ovšem jako hrách na zeď. Je mi líto...Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-60932503067257582122019-09-01T20:25:39.793+02:002019-09-01T20:25:39.793+02:00"I matematika se může učit logicky, ale může ..."I matematika se může učit logicky, ale může se také "drtit", jak mě ostatně jeden zde diskutující matematik upozornil."<br /><br />Jedině logicky, matematika není dějepis, přírodopis,.... <br />Dozajista uznáte, že změna v přístupu k výuce matematiky musí nastat již na prvním stupni ZŠ. Na prvním stupni se musí rozvíjet logické myšlení v kombinaci s obyčejnými počty. Ideální jsou zde třeba slovní úlohy ze života. Na druhém stupni ZŠ jde vesměs o další rozvoj matematiky (obyčejné kupecké počty - trojčlenka, %, zlomky,...) s dalším rozvojem té "skutečné matematiky" (ne počty). Samozřejmě to vyžaduje zvýšení dotace hodin, řádné procvičení, využívání ICT,..Každý člověk z průmyslu vám řekne - matematika, fyzika, ... jinak si v práci ani nepípnete. ČR se bude muset dále rozvíjet v elektrotechnice, strojírenství, stavební mechanice, ...na bázi nové nastupující průmyslové revoluce. Již nechceme být jen "montovnou", ale zemí s výrobky s vysokou přidanou hodnotou. Bezbřehé diskuze, prezentace, referáty,...nevedou ke kýženému výsledku.Ivo Mádrhttps://www.blogger.com/profile/08491619956901686160noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66763385899777839032019-09-01T20:07:23.607+02:002019-09-01T20:07:23.607+02:00Můžete uvést konkrétní doklad toho, že pan Soukal ...Můžete uvést konkrétní doklad toho, že pan Soukal odmítá <b>změny výuky vedoucí ke zvýšení její smysluplnosti</b>? <br />Nebo že zlepšení se má dostavit tlakem větší selekce žáků?<br /><br />Já to totiž v jeho textech nevidím.<br />Ale já nemám Vaše zkušenosti s interpretací textů jiných autorů.<br />Proto bych uvítal konkrétní odkaz.<br /><br />Vaše konstrukce <i>Kdyby ke spuštění došlo, je to jasné sdělení, že problém v systému není, že je především nutné přísněji tlačit na žáky (i učitele) plošným testováním beze změny stávajícího systému (obsahu) výuky. </i> nestojí na logice, ale na předpokladu, či spíše předsudku a "dojmu". Podobně jako tvrzení ministrovo.<br /><br /><i>Nebo jste např. Vy s požadavkem nějaké změny přišel? Pokud ano, seznamte nás s ní.</i><br />Pokud jste si doposud nevšimnul mnou prosazovaného modelu dvouúrovňové maturity, musíte asi číst mé texty hodně nepozorně. Což je mi sice líto, ale nepovažuji to za svou chybu.<br />Mimochodem postup, který jste použil bývá označován za argumentační faul.<br /><br />Ostatní Vaše úvahy, včetně zmínky o textu kolegy Portwyna budu raději považovat za ukázku Vašeho způsobu "interpretace" textů názorových oponentů. To, co jste dokázal vykonstruovat z jeho příspěvku už jsem komentoval dostatečně a považuji za zbytečné se k tomu vracet.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63052903986142430532019-09-01T19:37:39.336+02:002019-09-01T19:37:39.336+02:00Poste restante, stačí si přečíst texty pana Soukal...Poste restante, stačí si přečíst texty pana Soukala, hovořícího za ASČ (viz stránky této organizace). To se týká češtiny. A pokud ředitelé gymnázií a někteří matematici požadují spuštění povinné maturity od příštího školního roku, velice pochybuji, že by s nějakou změnou obsahu výuky počítali. Kdyby ke spuštění došlo, je to jasné sdělení, že problém v systému není, že je především nutné přísněji tlačit na žáky (i učitele) plošným testováním beze změny stávajícího systému (obsahu) výuky. A "upozornit" budoucí uchazeče o maturitní studium na riziko svých úmyslů. Velký otazník je ovšem nad oprávněností tohoto "upozornění". <br />Nebo jste např. Vy s požadavkem nějaké změny přišel? Pokud ano, seznamte nás s ní. A znovu připomínám, že neobviňuji učitele, ale tradiční a samozřejmý systém. Z učitelů pak jen ty, kteří o žádné změně nechtějí ani diskutovat.<br />Logické myšlení musí být prioritou. To se musí ve výuce projevit daleko více než teď a zdaleka ne jenom v matematice. A je si třeba především ujasnit, co to vůbec logické myšlení je a jaké má podoby v jednotlivých oborech. Zatím se o něm opět mluví jako o jakési samozřejmosti. Samozřejmé ale zdaleka není. I matematika se může učit logicky, ale může se také "drtit", jak mě ostatně jeden zde diskutující matematik upozornil. Vypořádat se s tradiční školskou falešnou mytologií je, jak se názorně ukazuje, tvrdý oříšek.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6951856920899499692019-09-01T19:37:37.549+02:002019-09-01T19:37:37.549+02:00První žáci s LMP se podle zpráv z terénu již na ma...První žáci s LMP se podle zpráv z terénu již na maturitní obory dostali.Janek Wagnerhttps://www.blogger.com/profile/06137806439637479552noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-962127549367712532019-09-01T18:53:07.861+02:002019-09-01T18:53:07.861+02:00Ivo Mádr
Máte samozřejmě pravdu.
Což o to, inklud...Ivo Mádr<br />Máte samozřejmě pravdu. <br />Což o to, inkludovaní žáci na maturitní obory nejspíš nepůjdou. Mám na mysli samozřejmě ty s mentálním a intelektovým hendikepem. <br />I když bych se vůbec nedivil, kdyby i jim naši bojovníci za "rovnost a spravedlnost" nějak cestičku vyboxovali.<br /><br />Spíš je mi líto těch běžných a nadprůměrných žáků, jejichž učitelé se místo výuce musejí věnovat krocení nezvladatelného spolužáka.<br />Pocit bezmoci je frustrující.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68564433389715177032019-09-01T18:44:02.253+02:002019-09-01T18:44:02.253+02:00poste.restante
Se zavedením inkluze po česku se s...poste.restante<br /><br />Se zavedením inkluze po česku se situace ještě zhoršila. Chci vidět ty budoucí maturanty z matematiky, kteří tímto procesem na ZŠ prošli. Na SŠ již bude na nápravu pozdě.Ivo Mádrhttps://www.blogger.com/profile/08491619956901686160noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42125831952492820302019-09-01T18:36:13.690+02:002019-09-01T18:36:13.690+02:00Zlepšení se má tedy podle nich dostavit tlakem vět...<i>Zlepšení se má tedy podle nich dostavit tlakem větší selekce žáků, ne změnou výuky ke smysluplnosti. </i><br /><b>Mohl byste toto své tvrzení doložit, pane Lippmanne?</b><br />Nejlépe konkrétním odkazem nebo citací.<br />Předpokládám, že pan Komárek by Vás o to nepožádal, ačkoliv jde o dosti významné obvinění.<br />poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31411058609121976152019-09-01T18:32:43.666+02:002019-09-01T18:32:43.666+02:00Nemyslím si, že matematiky se učí moc. Stačí mrkno...Nemyslím si, že matematiky se učí moc. Stačí mrknout na učební plány ZŠ a SŠ. Ke snížení dotace hodin matematiky došlo již v devadesátých letech. RVP-ŠVP tento model přejal. Dnešní dotace na ZŠ je 4+4+4+3, což je na vysvětlení, procvičení, popřípadě jiné formy výuky směšně málo. Učivo nelze libovolně redukovat, protože na sebe navazuje. Na SŠ je to s dotací matematiky ještě mnohem horší. A potom se divíme, že žáci "nedají" maturitní test. <br />A do výuky začíná zasahovat politika. Všichni si chtějí získat mladé voliče tím, že matematika nebude u maturity povinná. Ti kteří to dříve propagovali pro jistotu raději mlčí, aby nepřišli u voličů o hlasy.<br />Na gymnáziu jsem měl dotaci matematiky 5+5+5+5, dále 2 hodiny volitelné matematiky a ve čtvrtém ročníku jednu hodinu nepovinné matematiky. Vypadá to šíleně, ale všichni žáci maturitu z matematiky v pohodě dali. Uvědomuje si někdo, že je před námi průmyslová revoluce 4.0, robotizace, důraz je a bude kladen na logické myšlení? Ivo Mádrhttps://www.blogger.com/profile/08491619956901686160noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37844598821057908102019-09-01T17:45:43.162+02:002019-09-01T17:45:43.162+02:00Pane Komárku, připomínat některým lidem slušnost j...Pane Komárku, připomínat některým lidem slušnost je zbytečné, nevědí, co to je. Vyplývá to z toho, že nevědí, co je to vzdělání, pletou si jej s nabiflovanými algoritmy bez vztahu ke konkrétnímu obsahu a jejich věrným napodobováním. Že to k životu nestačí, že to může být v určitých konkrétních případech sice velmi užitečné, ale samo o sobě naopak velice škodlivé, to nechápou. Jediné, co dokážou, je svalovat všechnu vinu na žáky (a jejich rodiče). Žáci se více "flákají" a na SŠ je jich moc. Proč by mělo být vůbec nějakým problémem i to, že školský systém je tradičně neučí myslet (vždyť inteligenci rozděluje Gaussova křivka, že jen relativně, ne absolutně, to je nezajímá), že většinou činí pravý opak a že naprosto nerespektuje různost schopností a motivací, to si nikdy nepřipustí, protože si chtějí uchovat pocit vlastní výjimečnosti. Že certifikát získaný současnou státní maturitou je z hlediska skutečného vzdělání a lidské zralosti jen cárem papíru, o tom nehodlají ani na vteřinu uvažovat. <br />Zdůrazňuji, že z udržování tohoto stavu neobviňuji všechny učitele. Většinou jsou ve velice složité, bohužel tradičně samozřejmě vnímané situaci. Musí totiž především žáky naučit to, a učit je tak, co a jak tento strnulý systém vyžaduje. Na vině jsou ale ti učitelé, kteří se tento systém všemi prostředky snaží udržet, a to nejen v matematice. Jejich hlavním nástrojem - bičem se staly plošné srovnávací zkoušky, zejména v podobě testů. Zlepšení se má tedy podle nich dostavit tlakem větší selekce žáků, ne změnou výuky ke smysluplnosti. Bohužel, jak jsem citátem jinde doložil, původně k nim patřil i pan senátor Růžička. Zdá se, že svůj postoj změnil. <br />Arogance, neschopnost věcně argumentovat a urážky jsou nejčastější prostředky řady obhájců současného systému. Diskutovat s nimi není možné, oni o to ani nestojí. To si troufám tvrdit. Jen nedokážu s jistotou říct, proč to dělají.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10291468744106646352019-09-01T17:21:11.519+02:002019-09-01T17:21:11.519+02:00No, nevím, podle dostupné literatury, tahle strate...No, nevím, podle dostupné literatury, tahle strategie na narcistickou poruchu osobnosti nezabírá...Petrhttps://www.blogger.com/profile/00520078380684011132noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63050307399200794912019-09-01T15:17:05.103+02:002019-09-01T15:17:05.103+02:00Pane Doležele, Vy máte sníženou schopnost či ochot...Pane Doležele, Vy máte sníženou schopnost či ochotu vnímat, co je urážka. To není můj problém. A samozřejmě by mi do toho nic nebylo, pokud bych nebyl zodpovědný za to, aby se v této diskusi dodržovala elementární pravidla slušnosti a věcnosti.... A pane Doležele, diskusi o diskusi rozvádět nebudeme.Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.com