tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6302488528020055188..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Přetahovaná o batolata. Dvě ministryně si daly za úkol zajistit všem dětem místo v mateřské škole a jejich plány se kříží. AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20349412122514466822017-02-17T12:49:01.602+01:002017-02-17T12:49:01.602+01:00Dovoluji si to doporučit paní ministryni Marksové ...Dovoluji si to doporučit paní ministryni Marksové k přečtení a doporučoval bych jí systémověji konzultovat plány MPSV s MŠMT.<br /><br />Omlouvám se za překlep ve jméně.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58362328987730487132017-02-17T12:46:13.378+01:002017-02-17T12:46:13.378+01:00Předškolní a základní vzdělávání
Mateřská škola j...<i>Předškolní a základní vzdělávání<br /><br />Mateřská škola je klíčový stupeň vzdělávání, kde děti získávají základní sociální návyky a dovednosti potřebné pro další úspěšné vzdělávání. V tomto období lze nejsnáze vyrovnávat kognitivní a řečové rozdíly i sociokulturní znevýhodnění. Investice do předškolního vzdělávání jsou také nejefektivnější: náklady jsou vzhledem k přínosům v pozdějším věku velmi nízké. Předškolní vzdělávání musí být poskytováno všem dětem bez zbytečných překážek a děti na něj musejí mít zákonný nárok od dvou let. Budeme usilovat o bezplatné předškolní vzdělávání pro všechny děti, aby byla zachována a posílena rovnost přístupu ke vzdělání. Předškolní vzdělávání nelze zaměňovat za hlídací či odkládací službu (např. dětské skupiny či sousedské hlídání). Tzv. firemní dětské koutky mohou fungovat pouze jako doplněk systému.<br /><br />Základní školy jsou páteří vzdělávacího systému. Pokud nemají odpovídající podmínky a nevěnuje se jim dostatečná pozornost, nemůže školství jako celek prospívat. Povinná školní docházka naplňuje základní socializační funkce. Směřuje k rozvoji potenciálu každého jednotlivce bez ohledu na jeho sociokulturní původ, pohlaví či etnicitu, aby se mohl stát plnohodnotným členem společnosti, který rozumí a přijímá její hodnoty a pravidla. Tím přispívá k vytvoření společenské shody, bez níž demokracie nemůže fungovat. <br /><br />Základní vzdělávání má směřovat k vybudování srovnatelně pevných základů pro další studijní, pracovní a životní uplatnění žáků. Každá základní škola musí být zárukou standardu, který otevírá cestu dál. To mimo jiné znamená, že vzdělávání nemá být výlučně zaměřeno na vyhledávání a podporu výjimečného, specifického nadání. České školství je vysoce výběrové – děti ze zvýhodněného prostředí mají výrazně lepší šance uspět. Prioritou proto musí být snižování selektivity, která je důsledkem přehnané deregulace školství, ale i existence víceletých gymnázií. Současný podíl žákovské populace, která navštěvuje víceletá gymnázia (12 %) ukazuje, že vzdělávají i děti bez odpovídajících studijních předpokladů. Rozbité třídní kolektivy na základních školách, odchod „tahounů“ a demotivace ostatních dětí (i těch, které na víceletá gymnázia nebyly přijaty) vedou k prohlubování sociálních nerovností. <br /><br />Vytvoříme podmínky pro snížení počtu víceletých gymnázií ve prospěch gymnázií čtyřletých, aby se děti co nejdéle vzdělávaly společně. Jejich kapacita musí odpovídat tomu, že mají vzdělávat jen děti, které vyžadují specifický pedagogický přístup. Výsledkem zavedení rámcových vzdělávacích programů do přehnaně deregulovaného školství je prohlubování rozdílů a nezdravá konkurence mezi školami i zhoršující se prostupnost systému. Budeme prosazovat standardy vzdělávání jako základ pro hodnocení výsledků a zpřesníme pravidla, v rámci nichž školy vytvářejí své školní vzdělávací programy. Základní školy musí být systémově podporovány ze strany MŠMT a zřizovatelů v posilování dovedností žáků a v rozšiřování nabídky doplňkových volnočasových aktivit pro děti, a to s nulovými či minimálními náklady pro rodiče. Zvláště ve vyloučených oblastech je žádoucí, aby školy nabízely dětem celodenní program.</i><br /><br />Zdroj: Dlouhodobý program ČSSD 2017-02-08<br /><br />Dovoluji si to doporučit paní ministryni Marxové k přečtení a doporučoval bych jí systémověji konzultovat plány MPSV s MŠMT.<br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-75110783627430960742017-02-17T11:39:14.260+01:002017-02-17T11:39:14.260+01:00MMR má dotační EU miliardu na něco, co hatí záměry...<b>MMR má dotační EU miliardu na něco, co hatí záměry MŠMT?! </b><br /><br />Je to, myslím, docela typický příklad neúčelného a neefektivního působení EU dotací na školský systém ČR. Podle kompetenčního zákona má jediné MŠMT určenu povinnost zodpovídat za vzdělávání v Česku, z čehož mu plyne i koordinační povinnost vzhledem k ostatním resortům. Ta koordinační povinnost MŠMT neznamená iniciativy ostatních resortů potlačovat, nýbrž systematizovat k dosažení optimálního účinku. MŠMT tuto úlohu, myslím, dobře nezvládá, jak je vidět i z toho příkladu koncipování rozvoje MŠ pod MŠMT a dětských skupin pod MPSV. Překážkou tu zřejmě jsou i nesrovnalosti ve skladbě tématického zaměření různých operačních programů, nad čímž má u vzdělávacích dotací bdít jak MŠMT, MMR a vláda ČR jako celek.<br /><br /><b>MŠMT se bohužel i u vlastních operačních programů dopustilo z vlastní vůle a zřejmě i z donucení ze strany EU a ze strany tzv. vzdělávacích aktivistů některých očividných ideově dogmatických (ideotických) přehmatů (systém RVP-NSK, Inkluze a tzv. Společné vzdělávání, Kariérní řád učitelů, intervence nevládních organizací do rozpočtově podfinancovaného školského systému ČR atd.). Není proto, myslím divu, že mu na meziresortní koordinaci vzdělávacích věcí zřejmě moc sil nezbývá...</b><br /><br />J.Týř<br /><br />PS: Meziresortní nesrovnalost mezi MŠMT a MPSV není nesrovnalostí jedinou. Dalším příkladem tu muže být Bělobrádkova snaha odtrhnout VŠ do nového Ministerstva pro vědu, výzkum a vysoké školy (MVVaVŠ) - viz "Bělobrádkův školský masakr motorovou pilou". :)))<br /><br />http://www.ceskaskola.cz/2016/11/reditelka-zs-se-pta-jak-stat-garantuje.html#comment-8042838630638198886<br />http://www.ceskaskola.cz/2016/11/v-cesku-nejsou-rovne-sance-chude-deti.html#comment-2880889775709528267tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2759144481584995062017-02-17T09:25:08.255+01:002017-02-17T09:25:08.255+01:00Zákon, který umožnil vznik dětských skupin šitý na...<i>Zákon, který umožnil vznik dětských skupin šitý na míru pro malé firemní mateřinky parlament po letech tahanic schválil v roce 2014.</i><br />Jak bude potrestátn redaktor nebo korektor idnes.cz?krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-60841694555920615382017-02-17T08:17:49.250+01:002017-02-17T08:17:49.250+01:00Naprostá klasika.Místo,aby se domluvila ta dvě min...Naprostá klasika.Místo,aby se domluvila ta dvě ministerstva, ještě se servou.V tomto státě se stejně jede na efekt. Místo, aby se dělala politika pro<br />lidi, dělá se proto, aby se někteří jedinci dostali do čítanek. Což se jim vede. Jana Karvaiováhttps://www.blogger.com/profile/00642869931422902011noreply@blogger.com