tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6217235866848550127..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Petr Honzejk: Změňme přijímačky a maturity. Jinak se budou děti dál učit ve školách zbytečnostiAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44959013198865644742020-06-17T09:03:33.641+02:002020-06-17T09:03:33.641+02:00je to dialektika mezi schopnostmi žáka a potřebami...je to dialektika mezi schopnostmi žáka a potřebami společnosti (množství lidí určitých profesí)<br />-nemohou se všichni naučit všechno,protože prostě na to nemají palici<br />-rovnost není v tom,že když jsem blbý na matiku, tak se musí zrušit všem<br />-žáci se holt musí každé dva roky sortírovat podle svých schopností a znalostí na kategorie a v rámci té kategorie se učit maximum možného<br />-stát musí v katalogu profesí určit, jakou sumu znalostí z matiky potřebuje truhlář,dělník v montovně,inženýr<br />-system všechno všem nebo nikomu nic je tragický,pokud někomu nevyhovuje složení a objem učiva na škole státní měl by mít výběr na škole soukromé<br />moje dcera chtěla na mateřinky,státní sš byla 90km a soukromá 20km,dojížděla tedy na soukromou,učivo bylo stejné,matika byla pouze první dva ročníky,nematurovalo se z ní,ve 4. ročníku stát vyhlásil povinnou matiku, a přestože na škole zorganizovali rychlokurz,zmaturovaly z 28 čtyry holky !!!!superprasečina mšmt !!! dcera ztratila rok života u donalda,chodila rok na doučování (placeno) a pak zmaturovalalaimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-71240061974844933772020-06-17T07:02:06.827+02:002020-06-17T07:02:06.827+02:00Učí někdo vůbec z vás? Máte představu, co vlastně ...<i>Učí někdo vůbec z vás? Máte představu, co vlastně dělá žákům potíže? Přemýšleli jste nad tím, co by jim nejvíc pomohlo?</i><br /><br />16 let na základce, částečně paralelně 15 let na dvou gymnáziích.<br />Nicméně dovolím si použít vzpomínku mé známé.<br /><br />Hodina matematiky v sedmé třídě. Zadání:<br /><i>V obchodě mají roli látky na šaty, metr stojí 160 Kč. Ve slevě mají zbytek stejné látky, 1,80 m za 200 Kč. Klára potřebuje 1,4 metru látky. Má si koupit zbytek ve slevě, nebo dát naměřit látku z role?</i><br />Po zadání povstane žák, rozhodí rukama, rozhlédne se po třídě a zeptá se:<br />"<i>No řekněte, paní učitelko, k čemu nám tohle v životě bude?</i>"<br /><br />Takže - ano, vím, co by jim pomohlo. Pomohl by jim pád do reality. Pomohly by jim nějaké povinnosti a práce.<br />Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-78459020015499865092020-06-16T20:36:17.604+02:002020-06-16T20:36:17.604+02:00Rozdíl není v tom, že dříve učiva bylo méně a dnes...Rozdíl není v tom, že dříve učiva bylo méně a dnes je ho více a proto omezování obsahu nic nevyřeší. Rozdíly jsou tyto:<br /><br />1) Dnes je výuka rozmělněná do nejrůznějších nesmyslů - prohlídky koz, jarmarky, kina, výlety, bruslení, "poznávání přírody" procházkami v lese, zoologické, zařazení nesmyslných ideologických žvástů typu multikulturní výchova, etická výchova, environmentální výchova, výchova k občanství, genderové žvásty, ekologismus, atd.<br /><br />2) Dramatický pokles nároků. Děti by ideálně nemusely nic - vstávat brzy do školy, odevzdávat práci, soustředit se na řešení něčeho, mít vědomosti a nakonec vůbec do té školy chodit. Cílem je se bavit. Tím, že se všechny děti budou bavit, budeme mít samé Steevy Jobse a Elony Musky a všichni budou miliardáři.<br /><br />3) Internet, mobily, počítače, sociální sítě, počítačové hry. Děti jsou zvyklé trávit s těmito pomocníky pro dospělé lidi spoustu času a tím ztrácí trpělivost, ztrácí schopnost se soustředit, schopnost porozumět podstatě a stávají se z nich konzumenti a závisláci. Co není barevné, nehýbe se to a nedá se to prsty zvětšit, tak to nemá šanci upoutat pozornost ani na chviličku.<br /><br />Problém není ani v nejmenším v tom, že by dnešní děti byly přehlcené informacemi, nebo že bychom na ně kladli příliš veliké nároky, které nemohou být schopny naplňovat. Problém není v přeplněnosti, ale v roztříštěnosti a v odklánění pozornosti k naprostým trivialitám - tedy v dlouhodobé a soustavné snaze určitých politických a "občanských" kruhů trivializovat vzdělání a propagovat povrchnost a blábolení. A primární důvod je povrchnost, hloupost a ignorantství těch, kteří to propagují a jejichž množina se kvůli masifikaci pseudovzdělání - bohužel - zejména ve státní správě, stále rozšiřuje.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39350159541694940272020-06-16T20:30:02.364+02:002020-06-16T20:30:02.364+02:00"Vystudoval geografii a tělesnou výchovu na P..."Vystudoval geografii a tělesnou výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.[1] V letech 1993–2005 pracoval v Českém rozhlase,[2] do roku 1997 jako reportér v Ústí nad Labem, v letech 1997–2000 jako univerzální reportér ČRo 1. V období od 1. září 2000 do 31. května 2003 působil jako editor vysílání. Od 1. června 2003 se stal šéfredaktorem Radiožurnálu.[3] Z Českého rozhlasu přešel v únoru 2005 do Hospodářských novin, kde působí jako komentátor, zastával rovněž funkce hlavního editora a vedoucího názorové rubriky.[2]<br /><br />V roce 2014 získal Novinářskou cenu v kategorii nejlepší komentář za sérii komentářů o prezidentu Miloši Zemanovi"<br /><br />Ten pán postrádá kompetence v podobě praxe ve školství. Názor kteréhokoliv učitele s desetiletou praxí má nesrovnatelně větší hodnotu.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04061309198291483816noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89354479605369154572020-06-16T19:39:43.107+02:002020-06-16T19:39:43.107+02:00A co děti umí víc co dřív neuměly?
ICT místo kníž...A co děti umí víc co dřív neuměly?<br /><br />ICT místo knížek a vybíjené?<br /><br />Já nic jiného nevidím. Hraní si s mobilem či počítačem je jediné co děti dnes umí navíc, protože dřív mobily a počítače nebyly.<br />Nový předmět ICT místo brané výchovy. Ale že by děti uměly i v ICT něco extra to nevidím. Většinou se to naučí doma. Tak jako my jsme si stavěli merkura, plastové modely nebo zesilovač na kytaru. Jiní se vrtali v motorkách či makali s rodiči. <br />Oni si hrají s elektronikou. Kromě uživatelských dovedností, které se ty starší generace naučily jako samouci, to vůbec slavné není.<br />Porovnávám ty nejslabší - učně před skoro třiceti lety a dnes. A je to sakra rozdíl.<br />Především v pracovní morálce. Lepší motivace ze ZŠ se ani po letech usilovného motivování jaksi nekoná, Spíš naopak.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-73552662211665285192020-06-16T11:33:58.223+02:002020-06-16T11:33:58.223+02:00Milan Keršláger
A to budete při vyměřování zahrad...Milan Keršláger<br /><br />A to budete při vyměřování zahrady lítat s provázkem jako ve starověkém Egyptě? Asi použijete k výpočtu Pythagorovu větu, při nákresu třeba Thaletovu kružnici. Goniometrické funkce a lomené výrazy, řešení rovnic s neznámou ve jmenovateli,...to bylo ještě nedávno učivo ZŠ. Tzn., že už se řezalo, řezalo a zase řezalo a je před námi ohlodaná kost se jménem - počty. Netroufám si již dnes říci, že matematika.<br />A už vůbec si nedokáži představit, jak se bude ořezávat učivo na víceletých gymnáziích.<br />A taky si myslím, že spočítat obsah a obvod rovinných útvarů a objem a povrch kvádru, krychle, hranolu,... by mělo zvládnout každé 15 leté dítě, které směřuje na SŠ. Zas až tak ty počty nedegradujme. O metodách a formách práce se nyní nebavme.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5179473696244212442020-06-16T11:31:08.037+02:002020-06-16T11:31:08.037+02:00Učí někdo vůbec z vás? Máte představu, co vlastně ...<i>Učí někdo vůbec z vás? Máte představu, co vlastně dělá žákům potíže? Přemýšleli jste nad tím, co by jim nejvíc pomohlo?</i><br /><br />Na tohle už odpovědělo mnoho přispěvatelů pod různými články. Dnes to za všechny udělal laimes.<br /><br /><i>můj děda byl ročník 95 jako svoboda,taky spolu seděli v jednom zákopu,oba z nuzných poměrů,oba hrdinové ikdyž se o to nesnažili,prostě osud,děda toužil po vzdělání,ne proto aby "byl pánem"-prostě touha znát-umět=vážit si sám sebe,mít respekt druhých a postarat se o rodinu,všiml si ho sám pan thonet a poslal ho do učení do brna (aučil se tam německy a udělat štokrdle) a potom až do samotné vídně (kde se naučil matiku adřevoznalectví),celý život se učil,měl různá povolání a vždycky stavěl na předchozím fundamentu znalostí,až do 75 se mnou dělal úlohy z matiky(počítal celý život německy) a když jsem brblal "k čemu mi to bude" říkal " to nikdy nevíš ",hodinu denně jsem s ním mluvil německy,bylo mi to k ničemu,na zš ruština na gymplu angličtina a pak jsem jednoho dne za učitelského živoření dostal místo u německé firmy....." k čemu mi tu bide" je rádoby oomluva pro vlastní lennost a "to je zbytečné" je projev duševní nevyzrálosti (blbosti)...pstě "musíš toho do tý svý palice narvat co můžeš!"</i>Jirkahttps://www.blogger.com/profile/07117106812011872831noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-32677171433940554142020-06-16T11:25:39.962+02:002020-06-16T11:25:39.962+02:00@Vaněk: "...proč děti neumí to, co dřív uměli...@Vaněk: "...proč děti neumí to, co dřív uměli..."<br /><br />Zkusil bych otázku otočit. Proč (dnes) děti umí to, co dřív (děti) neuměl[y]. Na každou dovednost potřebujete čas a ten je omezený. Nemůžete jen přidávat, musíte taky škrtat. Vždycky se škrtalo. Krasopis, rýsování, Y/i na Slovensku, množiny...Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30017715710148388012020-06-16T11:22:48.595+02:002020-06-16T11:22:48.595+02:00Já teda navrhuji, aby se v matematice dělaly pouze...Já teda navrhuji, aby se v matematice dělaly pouze referáty a prezentace. Hlavní je diskutovat o tom, zda je v desítkové soustavě 1+1=2. A učební plán matematiky vidím místo 4+4+4+3 na ZŠ na 1+1+1+0. Vždyť přemýšlení tak strašně bolí a nebudeme děti v žádném případě trápit. A na SŠ je matematika dle aktivistů všeho druhu a barev tím nejodpornějším předmětem. Proto zrušit úplně.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-82712878175445344912020-06-16T11:19:50.102+02:002020-06-16T11:19:50.102+02:00Ano, předškolní dítě vysype vzoreček na povrch kuž...Ano, předškolní dítě vysype vzoreček na povrch kužele z rukávu. Chápu.<br /><br />Ve starém Egyptě nepoužívali Pythagorovy větu, nýbrž provaz a Pythagorejské trojice (pro vyměření pravého úhlu), případně otáčky kola. Rozhodně nepoužívali odmocninu a mocninu, kterou žáci používají. Navíc ta políčka nevyměřovali rolníci, nýbrž královští geometři, kteří tak ustavili tenkou vzdělanou třídu úředníků a specialistů.<br /><br />O lomených výrazech jsem sice nepsal, ale složené zlomky se normálně probírají.<br /><br />O goniometrických funkcích na ZŠ jsem nepsal, to si pletete se SŠ a (povinnou) maturitou.<br /><br />Nevím, kde se pohybujete. Ale je fakt, že lze "vyrobit" předškolní geniální dítě (nasoukat mu do hlavy třeba ZŠ matematiku celého 1. stupně). Obvykle si náskok neudrží a má pak problémy sociální. Teď vím o jednom geniálním adeptovi na 8leté gymnázium, který odmítl dokončit test z MAT, protože ho ostatní úlohy nezajímaly.Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-29539054228930535952020-06-16T11:09:57.372+02:002020-06-16T11:09:57.372+02:00Problém je zhuštěnost
Problém je časová ořezanost...<i>Problém je zhuštěnost</i><br /><br />Problém je časová ořezanost.<br />Už někdo spočítal, kolik času z toho kterého předmětu padne na aktivity, které s tím předmětem v lepším a spíše ojedinělém případě souvisí jen okrajově? Pytlici fakultativně ano.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85751760359217019962020-06-16T11:07:57.289+02:002020-06-16T11:07:57.289+02:00To je právě ten problém. Kdyby chytráci učili a tř...To je právě ten problém. Kdyby chytráci učili a třeba i online, zjistili by, že problém je úplně někde jinde.<br /><br />Možná by je napadlo, proč děti neumí to, co dřív uměli a co s tím dělat. Co dřív uměli učni a dnes neumí maturanti.<br />Jestli třeba na tom se svými reformami nemají také podíl.<br /><br />Ono stavět dům z polovičního počtu cihel také jde, pokud potřebujeme jen hezkou střechu a nevadí nám vratkost a že na nás táhne. Ale v tomto stadiu už jsme. S dalším omezováním hrozí zřícení nebo ubereme patra. Nedostaneme se tak vysoko jako dřív.<br /><br />mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5767068922647669732020-06-16T11:07:56.546+02:002020-06-16T11:07:56.546+02:00Milan Keršláger
Vaše redukce, ořezávání, mazání, ...Milan Keršláger<br /><br />Vaše redukce, ořezávání, mazání, vyřazování učiva excelentně vyjadřují Pytlíci: "To je všechno, co je ale naprosto nezbytné ořezat. Jinak se děti nenaučí nic!"Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-13443432614869790382020-06-16T11:04:31.142+02:002020-06-16T11:04:31.142+02:00Pane Keršlágre, to myslíte s tou stereometrií opra...Pane Keršlágre, to myslíte s tou stereometrií opravdu vážně? Povědomí mají už předškolní děti, které si s tělesy běžně hrají a každý jedinec se s tímto setkává po celý život. Bez těch mocnin a odmocnin jste s Pythagorovou větou v háji. Vždyť s tím běžně počítali ve starověkém Egyptě obyčejní rolníci při vytyčování políček po záplavách řeky Nil. A mimochodem, lomené výrazy už jsou nějaký ten rok vyřazeny z osnov. A goniometrické funkce jakbysmet. <br /><br />"Učí někdo vůbec z vás?"<br />Bez urážky, jsem mnohdy z takových názorů dosti zmaten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-1979723782151653112020-06-16T10:46:30.038+02:002020-06-16T10:46:30.038+02:00Problém je zhuštěnost (stihne se probrat, nestihne...Problém je zhuštěnost (stihne se probrat, nestihne se procvičit, natož propojit). V MAT se například navíc na ZŠ zabíhá do příliš abstraktních detailů, např. operace s mocninami a odmocninami, mnohočleny a jejich rozklad. Případně se vyžaduje plošně vysoká míra představivosti (kterou větší část populace nemá), např. tělesa, povrchy. Případně se nadbytečně memoruje (vzorce pro výrazy, vzorce pro obvod, povrch, obsah), protože u přijímaček je všechno zakázáno.<br /><br />Učí někdo vůbec z vás? Máte představu, co vlastně dělá žákům potíže? Přemýšleli jste nad tím, co by jim nejvíc pomohlo?Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12318166925031994342020-06-16T10:27:53.170+02:002020-06-16T10:27:53.170+02:00"Jen bych konečně chtěla, aby někdo definoval..."Jen bych konečně chtěla, aby někdo definoval, které učivo např. v matematice na základkách je navíc."<br /><br />Kolegyně, učivo na druhém stupni ZŠ je ořezáno na kost. Škrtat už není kde, protože jinak by se celý systém počty-matematika zhroutil jako domeček z karet. Ono totiž mnoha "aktivistům" nedochází, že vyřazením nějakého učiva se znemožní probírání dalšího. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7107567172366352992020-06-16T10:16:42.885+02:002020-06-16T10:16:42.885+02:00aby někdo definoval, které učivo např. v matematic...<i>aby někdo definoval, které učivo např. v matematice na základkách je navíc</i><br /><br />To je všechno, co je ale naprosto nezbytné ořezat. Jinak se děti nenaučí nic!Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66066539721101374292020-06-16T10:13:03.011+02:002020-06-16T10:13:03.011+02:00On patrně mnohým odborníkům na vzdělání ještě nikd...On patrně mnohým odborníkům na vzdělání ještě nikdo neprozradil, že dobře zvládnuté algoritmy uvolňují kapacitu mozku pro myšlení. Například, když dítě umí násobilku a úměru, docela dobře se mu počítá a řeší různé problémy. A že, když toho člověk hodně ví a umí, zpravidla se vyvaruje vyhlašování nesmyslů.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87865676329692316872020-06-16T09:59:48.490+02:002020-06-16T09:59:48.490+02:00Já mám ze všeho nejraději nemechanické algoritmy. ...Já mám ze všeho nejraději nemechanické algoritmy. Takové ty nepozitivistické, kde člověk ráno vyjde z domu, pak zapomene kam vlastně šel a večer ho najdou v jiném městě při dobývání se do cizího obydlí.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-531165384915127342020-06-16T09:55:11.294+02:002020-06-16T09:55:11.294+02:00narazili na změť historických dat, mechanických al...<i>narazili na změť historických dat, mechanických algoritmů</i><br /><br />Pokud se ovšem u nějaké zkoušky objeví něco k zamyšlení, je to shledáno zavržení hodným chytákem!Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-61774580455661728712020-06-16T09:30:31.652+02:002020-06-16T09:30:31.652+02:00můj děda byl ročník 95 jako svoboda,taky spolu sed...můj děda byl ročník 95 jako svoboda,taky spolu seděli v jednom zákopu,oba z nuzných poměrů,oba hrdinové ikdyž se o to nesnažili,prostě osud,děda toužil po vzdělání,ne proto aby "byl pánem"-prostě touha znát-umět=vážit si sám sebe,mít respekt druhých a postarat se o rodinu,všiml si ho sám pan thonet a poslal ho do učení do brna (aučil se tam německy a udělat štokrdle) a potom až do samotné vídně (kde se naučil matiku adřevoznalectví),celý život se učil,měl různá povolání a vždycky stavěl na předchozím fundamentu znalostí,až do 75 se mnou dělal úlohy z matiky(počítal celý život německy) a když jsem brblal "k čemu mi to bude" říkal " to nikdy nevíš ",hodinu denně jsem s ním mluvil německy,bylo mi to k ničemu,na zš ruština na gymplu angličtina a pak jsem jednoho dne za učitelského živoření dostal místo u německé firmy....." k čemu mi tu bide" je rádoby oomluva pro vlastní lennost a "to je zbytečné" je projev duševní nevyzrálosti (blbosti)...pstě "musíš toho do tý svý palice narvat co můžeš!"laimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-9581846690243201032020-06-16T09:20:59.042+02:002020-06-16T09:20:59.042+02:00Zase myslitel, který si plete příčinu a následek, ...Zase myslitel, který si plete příčinu a následek, jak maturita, tak přijímačky vycházejí z platných kurikulárních dokumentů Pokud chce někdo měnit přijímačky a maturitu, musí změnit tyto dokumenty. Jen bych konečně chtěla, aby někdo definoval, které učivo např. v matematice na základkách je navíc.Saša Vomlelováhttps://www.blogger.com/profile/04339710228378858217noreply@blogger.com