tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post614150692832322924..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Karel Lippmann: Interpretace a misinterpretace literárního dílaAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66273649954069395492019-05-18T08:47:18.741+02:002019-05-18T08:47:18.741+02:00laimes
Přestaňte kontaminovat diskusi na ČŠ. Děku...laimes<br /><br />Přestaňte kontaminovat diskusi na ČŠ. Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-40452734471869626012019-05-18T08:33:35.064+02:002019-05-18T08:33:35.064+02:00CENZŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮ...CENZŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAlaimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68467220171003566632019-05-18T05:50:05.642+02:002019-05-18T05:50:05.642+02:00hynku,viléme,jarmilo,tyrle!
Co je pokřivené, to se...hynku,viléme,jarmilo,tyrle!<br />Co je pokřivené, to se nedá narovnat,a čeho se nedostává, to nelze nijak spočítat. Mluvil jsem, ano já, se svým srdcem a řekl jsem: „Pohleď, já jsem velmi vzrostl v moudrosti, více než kdokoli, kdo byl přede mnou v Jeruzalémě, a mé vlastní srdce vidělo mnoho moudrosti a poznání.“ A přistoupil jsem k tomu, abych dal své srdce poznávání moudrosti a poznávání šílenství, a poznal jsem bláznovství, že i to je honba za větrem. V hojné moudrosti je totiž hojně mrzutosti, takže ten, kdo zvětšuje poznání, zvětšuje bolest.KAZATELlaimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24472869106176473742019-05-17T15:58:37.915+02:002019-05-17T15:58:37.915+02:00"A Váš případný dlouhý "román", kte..."<i>A Váš případný dlouhý "román", kterým opět zcela jistě "uctíte" můj intelekt, nebudu číst. Vždy to byla jen bezobsažná slova,slova,slova... </i>"<br /><br />A co čekáte? Myslíte, že vám tady budu něco dokazovat, když to ani nemá editor rovnic?<br /><br />Ostatně, čím nás obdařujete vy? Bezobsažná slova, slova, slova.<br /><br />Já jsem schopen vyřešit velkou většinu úloh, které je třeba v praxi řešit, jsem schopen si odvodit důkazy a nebo pochopit důkazy cizí, jsem schopen naprogramovat v několika jazycích od VBA, přes Pascal až po Python spoustu algoritmů řešících reálné problémy, od optimalizačních, až třeba po grafové. Co jste schopen předvést vy? Jen vždycky umělecky naplácáte pátou trivialitu přes devátou a pak se jen ublíženecky vztekáte, že vás zase nikdo nepochopil. A jiný smysl, než uspokojení vašich osobních duchovně-uměleckých potřeb, nejste schopen nabídnout. A ještě máte tu drzost, vnucovat tyto vaše potřeby ostatním a vymáhat jejich začlenění do maturit.<br /><br />Ano, souhlasím, že umělecké výkony není možné objektivně měřit, ani porovnávat. Ale, drahý pane Lippmanne, umělecké výkony nepatří ani do všeobecného vzdělávání, ani do maturitních zkoušek.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-60380711177098904162019-05-16T22:41:18.446+02:002019-05-16T22:41:18.446+02:00Pane Kostečko, co vlastně VÍME o "posmrtném s...Pane Kostečko, co vlastně VÍME o "posmrtném stavu či bytí"? Snažíte se tím svým výkladem ostatní věroučně ovlivit, že "posmrtný stav či bytí" reálně existuje a my že o něm "jenom ZATÍM PŘÍLIŠ NEVÍME..." ?tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10080758549202409052019-05-16T22:33:02.557+02:002019-05-16T22:33:02.557+02:00J. Kostečka naproti tomu báseň krátce vyložil takt...<i>J. Kostečka naproti tomu báseň krátce vyložil takto: „Podle mého chápání tu básník metaforou dne zamykajícího za sebou na dva západy vyjadřuje konec života a naznačuje, že ten přichází ve dvou krocích: První západ je smrt sama (Její Nejjasnější Jasnost). Jí se lidé zaobírají natolik, že zapomínají, že by mohlo přijít ještě něco po ní, onen druhý západ (všimněme si úmyslné dvojznačnosti významu slova západ – totiž „zamknutí“ i „konec života“). A o tomto důležitějším západu, o stavu či bytí po smrti, zatím příliš nevíme.</i><br /><br /><b>Tuto VÍRU (opravdu jenom "ZATÍM příliš nevíme o posmrtném stavu či bytí"?) nám věroučně sdělil pan Kostečka ve svém "ojedinělém" výkladu, kteréžto věroučnosti se pan Lippmann ve svém článku jako už mnohokrát předtím s chutí ujal... Pane Kostečko, co vlastně VÍME o "posmrtném stavu či bytí"? Snažíte se tím svým výkladem a ostatví věroučně ovlivit, že "posmrtný stav či bytí" reálně existuje a my že o něm "jenom ZATÍM PŘÍLIŠ NEVÍME...?" Uvědomujete si, že něčí, tedy ani vaše, víra nepatří do literární vědy? To dogma, tu demagogii, jste si jako významný člen češtinářské Asociace dovolil ostatním předložit jako součást svého výkladu té básně? Není tenhle váš výklad do určité míry také misinterpretace do určité míry podobná té žákovské?</b><br /><br /><i>A k čemu jste, pánové, dospěli? Že každý člověk umře? Že nikdo neví, co nastane po smrti? Že historicky byla smrt zobrazována různě?<br /><br />Ještě něco?<br /><br />Já jen, že mi to připadá jako omílání trivialit do zblbnutí...</i> <br /><br /><b>Souhlasím s panem Doleželem. Je mi s velkým podivem, že tím výkladem, článkem pana Lippmanna i jeho posledním komentářem (16. května 2019 14:31)* je veřejnosti, myslím, docela hloupě a v případě pana Lippmanna opět urážlivě*, podsouvána či propagována něčí VÍRA.</b> <br /><br />J.Týř <br /><br /><br />*<br /><i>Pro Vás nepochybně k ničemu, pane Doležele, to jste už mnohokrát přesvědčivě doložil, takže ani na okamžik bych o tom už nepochyboval. Proto se také nebudu pokoušet Vám něco vysvětlovat, natož s Vámi o něčem polemizovat. A Váš případný dlouhý "román", kterým opět zcela jistě "uctíte" můj intelekt, nebudu číst. Vždy to byla jen bezobsažná slova,slova,slova... Když tak jej alespoň napište v podobě formulí výrokové logiky či se vyjádřete matematicky. Spokojil bych se i s geometrií či fuzzy logikou. Přirozený svět a přirozený jazyk jsou totiž Vašemu abstraktnímu, exaktně modelovanému světu a myšlení zcela cizí. Máte ale kliku! Ve Vašem světě je totiž všechno výhradně chytré, takže Vaše vlastní chytrost je mimo jakoukoli pochybnost. Zkrátka jste se uměl narodit.</i><br /><br /><b>Pane Lippmanne, mohl byste čtenářúm České školy vysvětlit, proč namísto věcné argumentace zase urážíte svého oponenta? </b>tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24557283264773438872019-05-16T14:31:43.437+02:002019-05-16T14:31:43.437+02:00Pro Vás nepochybně k ničemu, pane Doležele, to jst...Pro Vás nepochybně k ničemu, pane Doležele, to jste už mnohokrát přesvědčivě doložil, takže ani na okamžik bych o tom už nepochyboval. Proto se také nebudu pokoušet Vám něco vysvětlovat, natož s Vámi o něčem polemizovat. A Váš případný dlouhý "román", kterým opět zcela jistě "uctíte" můj intelekt, nebudu číst. Vždy to byla jen bezobsažná slova,slova,slova... Když tak jej alespoň napište v podobě formulí výrokové logiky či se vyjádřete matematicky. Spokojil bych se i s geometrií či fuzzy logikou. Přirozený svět a přirozený jazyk jsou totiž Vašemu abstraktnímu, exaktně modelovanému světu a myšlení zcela cizí. Máte ale kliku! Ve Vašem světě je totiž všechno výhradně chytré, takže Vaše vlastní chytrost je mimo jakoukoli pochybnost. Zkrátka jste se uměl narodit.<br />Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-72359793786734223072019-05-16T13:06:42.945+02:002019-05-16T13:06:42.945+02:00Pane Doležele, snažte se diskutovat věcně a bez ur...Pane Doležele, snažte se diskutovat věcně a bez urážek. Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53575154129450030842019-05-16T12:53:02.505+02:002019-05-16T12:53:02.505+02:00A k čemu jste, pánové, dospěli? Že každý člověk um...A k čemu jste, pánové, dospěli? Že každý člověk umře? Že nikdo neví, co nastane po smrti? Že historicky byla smrt zobrazována různě?<br /><br />Ještě něco?<br /><br />Já jen, že mi to připadá jako omílání trivialit do zblbnutí (kterého se již některým zřejmě podařilo dosáhnout).Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6995701041227324522019-05-16T07:33:51.911+02:002019-05-16T07:33:51.911+02:00Tazateli, je škoda, že nejste češtinář, podle mého...Tazateli, je škoda, že nejste češtinář, podle mého názoru jste totiž velice dobře vystihl potenciální interpretační možnosti literatury. Vycházíte z textu jako celku a přitom dílčími významy hledáte jeho smysl. Současně Váš způsob interpretace vyvolává potřebu dialogu. Tak by to podle mne mělo ve škole být.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-51590523535293551652019-05-16T00:43:49.826+02:002019-05-16T00:43:49.826+02:00Nejsem sice češtinář, ale asi tuším, kde udělal st...Nejsem sice češtinář, ale asi tuším, kde udělal student chybu, předpokládám, že v zadání byla informace Václav Hrabě, Chvíle ze sbírky Stop-time (1969), ale už zde nebylo uvedeno Václav Hrabě (*1940 +1965), takže chudák student, si odvodil, že báseň se vztahuje k roku 1968 a k tomu co po něm následuje.. (sice dost odvážně, ale na druhou stranu, alespoň ukázal že se vyzná v dějepisu ;-) Bohužel Hrabě byl ve chvíli vydání sbírky už cca 4 roky po smrti..<br />Add interpretace básně..<br />Co tohle.. <br />Den (život), Noc (smrt), čas mezi životem a smrtí = umírání (už ne život, ale ještě ne smrt, život uzavřen (1. zámek/západ) ale smrt (2. zámek) ještě nenastala, i když je přítomna/očekávána/se zaujetím pozorována, je nutným zakončením života). Chvíle (čas umírání, západ slunce). Motiv - Pražský orloj (viz atributy 12 apoštolů, smrtka a kohout..) chvíle v dalším významu, chvíle = život = krátké představení 12 figur na orloji, za dozoru smrti a kohout, který ukončí představení (křik kohouta, kohout z orloje není tím, který by přivolal nový den, tenhle neplaší smrt..) Barokní téma (Chronos je zobrazování v baroku s kosou, naopak smrtka s přes. hodinami - čas a smrt) chvíle se stává věčností, život je vystřídán Smrtí..tazatelhttps://www.blogger.com/profile/08292958221288205307noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66621230683767492602019-05-15T22:29:52.114+02:002019-05-15T22:29:52.114+02:00Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.laimeshttps://www.blogger.com/profile/04742884716651208773noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63198184646230670522019-05-15T13:20:07.787+02:002019-05-15T13:20:07.787+02:00Autorovi básně, myslím, šlo o vyjádření, jak důle...Autorovi básně, myslím, šlo o vyjádření, jak důležitá je digitalizace a klasifikace či rozškatulkování fakticky spojitě (plynule) se měnících věcí, v tomto případě osvětlení zemského povrchu slunečním světlem. Do této spojitosti iniciativně, pozitivně společensky kontextově, myšlenkově namontoval svůj orloj s 12 apoštoly a zámek se dvěma západy. Přispěl tak, myslím nejen k pochopení filosofie a humanitních věd. Přispěl tak i k pochopení jemnějšího (podrobnéjšího) digitálního rozdělení toho 24 hodinového denního cyklu - tím, že těmi dvěma západnutími (zacvaknutími) zámku umožnil digitálně odlišit soumrak či svítání ode dne a noci. Ta nahá záda, myslím, v této hlavní ideji básně hrají jen doprovodnou a alternafivní roli. Podobně by se mohl básník dívat třeba na rybářský splávek a čekat pak ve své Tmě tmoucí s LED svítilnou a láhví něčeho dobrého na ranní záběr nebohé ryby. Nevylučuje se to ani s autorovými nahými zády... <br /><br />Souhlasím s paní Valíkovou:<br /><br />Takovéto básně <b>Diskutovat, diskutovat, diskutovat... nehodnotit, neznámkovat a jakkoli nesvazovat.</b><br /><br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5548063493469076962019-05-15T12:05:11.335+02:002019-05-15T12:05:11.335+02:00Děkuji. Zajímavé.
O poezii se studenty ráda disku...Děkuji. Zajímavé.<br /><br />O poezii se studenty ráda diskutuji (v tuto chvíli "jsem ráda diskutovala" :)) Každá taková diskuse je ovšem ovlivněna zkušenostmi i čtenářským zázemím diskutujících.<br /><br />Diskutovat, diskutovat, diskutovat... nehodnotit, neznámkovat a jakkoli nesvazovat. Veronika Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/00862048715590305465noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39768018959124406012019-05-15T11:38:33.214+02:002019-05-15T11:38:33.214+02:00Brilantní vysvětlení, pane Soukale. Vždy si umíte ...Brilantní vysvětlení, pane Soukale. Vždy si umíte vybrat obsah diskuse. To jen žáci si takhle vybírat nemohou.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77940460774152675792019-05-15T11:11:37.279+02:002019-05-15T11:11:37.279+02:00Dékuji panu Kostečkovi za zveřejnéní té žákovské u...Dékuji panu Kostečkovi za zveřejnéní té žákovské ukázky a panu Lippmannovi za to, že se ho tímto svým novým článkem ujal. Myslím, že i básník Hrabě v duchu tzv. "Máchovské tradice" "máchovsky bolestně prožívá rozpor, který byl vyvolán zjednodušeným, leč přitažlivým zjednodušením racionalistické osvícenské modernity která křesťanskou eschatologii do značné míry přemístila do pozemského života." A že dotyčný žák přes určitou "pokrokovost" svého názoru s vcelku pochopitelným, doufejme jen dočasným, nedostatkem pokory nedotáhl své myšlenky zcela do konce a tím "do jisté míry zcela nevyužil možnost osvojit metodologii především humanitních věd a filosofie".* Například tím, že neocenil velmi přínosné v básni obsažené konstatování, že apoštolů bylo přesně 12. Ani o jednoho víc, ani o jednoho míň. A proto máme dodnes den rozdělený na dvakrát dvanáct hodin. A Basta!<br /><br />*Viz<br />http://www.ceskaskola.cz/2019/04/karel-lippmann-machovska-tradice-vceske.html<br /><br />J. Týř<br /><br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30494965259041711072019-05-15T11:09:01.073+02:002019-05-15T11:09:01.073+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44740603065269111932019-05-15T10:12:58.832+02:002019-05-15T10:12:58.832+02:00Ano, diskuse se týkala Závěru K. Lippmanna. Ten je...Ano, diskuse se týkala Závěru K. Lippmanna. Ten je - jak už z jeho označení vyplývá - v případě tohoto příspěvku důležitější než konkrétní interpretace.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/18136412555012499239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87803691489843940062019-05-15T08:57:50.015+02:002019-05-15T08:57:50.015+02:00K diskusi, kterou zmiňuje pan Soukal, jen dodám, ž...K diskusi, kterou zmiňuje pan Soukal, jen dodám, že v ní nenaleznete žádnou jeho konkrétní ukázku interpretace Hrabětovy básně. Jedinou interpretcí tak zůstává ta, kterou cituji ve svém příspěvku (Kostečkova).Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-8389623357806270702019-05-15T07:51:54.781+02:002019-05-15T07:51:54.781+02:00Kostečkův text byl publikován před několika lety n...Kostečkův text byl publikován před několika lety na stránkách časopisu Český jazyk a literatura, v lednu jsme ho reeditovali na stránkách ASČ. Nynější příspěvek tam K. Lippmann zveřejnil jako komentář, ten pak podnítil diskusi. Zájemce o ni tedy odkazuji na náš web: https://www.ascestinaru.cz/jiri-kostecka-interpretace-a-misinterpretace-umeleckeho-textu/comment-page-1/#commentsJosef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/06884548790496769687noreply@blogger.com