tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6086616655400417018..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Patrick Zandl: Dětské počítačovánky v josefinském školstvíAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43394882631223027002012-10-19T22:26:17.021+02:002012-10-19T22:26:17.021+02:00Nebuďte uštěpačný, pane flašinete. Historie kosmon...Nebuďte uštěpačný, pane flašinete. Historie kosmonautiky také začíná až někde u Ikara. Nezmínit v souvislosti s historií počítačů hraběnku z Lovelace či malého Blaise by byla trestuhodná nedbalost. Kolegyně Obyčejná měla bezesporu na mysli hodně, ale hodně chytře vymyšlené mechanické počítací stroje.<br />Počítačování je poměrně pestrý obor. Ne jen elektronická klikačka po fejsbůku. Taky můžete klidně foukat inverzním vysavačem.Pytlik Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-56621869188866441142012-10-19T20:04:29.692+02:002012-10-19T20:04:29.692+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.obyčejná učitelkahttps://www.blogger.com/profile/14322633602493549864noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-26564075142189815302012-10-19T20:04:09.576+02:002012-10-19T20:04:09.576+02:00Jsem laik, ale neřekla bych. Ty výstupky na válci ...Jsem laik, ale neřekla bych. Ty výstupky na válci rozeznívají pružiny, ale nespouštějí žádný další proces.obyčejná učitelkahttps://www.blogger.com/profile/14322633602493549864noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74898522994408379052012-10-19T18:25:43.366+02:002012-10-19T18:25:43.366+02:00Flašinet je tedy také počítač?Flašinet je tedy také počítač?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89803445643043095142012-10-19T13:54:47.443+02:002012-10-19T13:54:47.443+02:00"historie počítačů, ta děti nebaví"
Z pr..."historie počítačů, ta děti nebaví"<br />Z praxe mám opačnou zkušenost. Když se moji žáci dozvěděli, že na vývoji prvních počítačů spolupracovala Ada Lovelace, dcera lorda Byrona, někdy před r. 1850 a že vymyslela děrné štítky, třídou to vysloveně zahučelo, a žáci byli dychtiví slyšet, jak to bylo dál. S nadšením pak přijali i informaci o prvním programovatelném tkalcovském stavu Josepha Jacquarda (používal dřevěné děrné štítky).<br />Jenže o to právě jde - o správné načasování. Pak vše "frčí" jak po másle. Jenže když to dětem nabízíme v době, kdy ještě u nich ani nevznikla potřeba, účinek je přesně opačný. (To je stejné, jako s dárky - dnešní děti dostávají vše ještě dřív, než po tom začnou toužit. A ani se tím pádem toužit nenaučí. Natož aby toužily po vědění.)obyčejná učitelkahttps://www.blogger.com/profile/14322633602493549864noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-91466073907551533422012-10-19T13:53:59.541+02:002012-10-19T13:53:59.541+02:00znám Scratch, jenže k němu není nic jako česká uče...<i>znám Scratch, jenže k němu není nic jako česká učebnice, cvičebnice nebo řešené příklady… </i><br /><br />A což takhle nějaké učebnice, cvičebnice či řešené příklady sepsat? <br />Možná i nějaký ten projektík by se na to konto dal vytvořit.<br /><br />Já si šťouchnu zase do jiného vosího hnízda. Pro další léta očekávám nástup robotiky. Jen vysavači to přece rozhodně neskončí. Bylo by fajn mít alespoň na středních školách a ideálně už na druhých stupních základek nějaký ten kroužek robotických nadšenců. Přitom existují platformy jako Arduino nebo LEGO Mindstorm. Je to zábavné, je to hravé, dá se při tom využívat už známých postupů ...<br />(Takhle nějak se v Japonsku získává konkurenční výhoda.) <br />Jen by to chtělo pár nadšenců a mít je z čeho zaplatit. A pak také neočesávat prostředky na pomůcky na holou kost. Ono pár základních sad Mindstormu přijde řádově na pár desítek tisíc a to jsou peněžní relace, o které se našim základkám jenom sní. <br />Ale možná vidí naše úsporná vláda perspektivu rozvoje země v dalších škrtech ve školství...<br />Koneckonců oni jsou ti povolaní vládnout a my obyčejní učitelé tomu prostě nerozumíme...poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88976727021719156032012-10-19T11:32:39.735+02:002012-10-19T11:32:39.735+02:00Patriku aka Marigolde, je to zajímavá úvaha, ale n...Patriku aka Marigolde, je to zajímavá úvaha, ale na takové věci 1. stupeň ZŠ podle mě není.<br /><br />Programování je specializovaná činnost, které se v životě reálně věnuje tak procento lidí. Základy algoritmizace je lepší pokus, ale ona je to podmnožina výchovy dětí k systematičnosti a pořádku. Pro začátek by mi úplně stačilo, kdyby mé dcery v 1. a 3. třídě zvládly algoritmus přípravy do školy s vnořenými procedurami domácích úkolů, které volají další procedury (ořezat tužku, najít sešit, zeptat se spolužačky na zadání) a které komunikují s perifériemi (tatííí, potřebuju koupit nové pastelky a mám donést peníze na SRPŠ)<br />Pokud jde ještě obecněji o informační gramotnost, pak takové věci člověk chytá spíš ve "světě" než ve škole a na základě konkrétních potřeb. Chce poslat e-pohlednici => osvojí si pohyb po webu, vyplňování formulářů a psaní textu (v čemž je zahrnuta implicitně i gramatika, stylistika a typografie). Chce se zeptat na úkoly => naučí se pracovat s mailem. Chce se pobavit s kamarády => naučí se používat Skype (v čemž je zahrnuto téma o bezpečnosti v kyberprostoru).<br /><br />Vzpomínám si, jak jsem před patnácti lety školil dospělé ve Wordu. Posluchači byli nadšení, ale jeden kverulant se pořád ptal, k čemu mu to bude, když on hromadnou korespondenci ani makra nikdy nepoužije.<br /><br />Ale možná máš s vlastními dětmi jiné zkušenosti.<br /><br />(Omlouvám se za trochu familiérní tón, ale když to sem redakce převzala z Marigoldu, snad se sem přenese i trochu blogerské neformálnosti.)Jan Hučínhttps://www.blogger.com/profile/13474805665130657136noreply@blogger.com