tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post6031789371324757706..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Tajný učitel k „cermat testům“ a k tomu, „jak chceme vnímat školu“AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger127125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-14063056569290291492017-03-07T18:59:27.577+01:002017-03-07T18:59:27.577+01:00Jen pro upřesnění, neřešíme důsledky staré maturit...Jen pro upřesnění, neřešíme důsledky staré maturity. Řešíme důsledky společenských, ekonomických, demografických, technologických, politických a legislativních změn po listopadu 89. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3269736473386252852017-03-07T13:51:29.789+01:002017-03-07T13:51:29.789+01:00Omlouvám se za "nedoklep": Děkuji!Omlouvám se za "nedoklep": Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-78149021235864778452017-03-07T13:50:44.787+01:002017-03-07T13:50:44.787+01:00Di za upozornění, Tajný Učiteli! Hezký den!Di za upozornění, Tajný Učiteli! Hezký den!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77714276077622958082017-03-07T10:31:10.983+01:002017-03-07T10:31:10.983+01:00Tajný, vám už se to z té vaší kritické obsese přeh...Tajný, vám už se to z té vaší kritické obsese přeházelo v hlavě. Citovaná pasáž není kritikou centralizované, ale jednoúrovňové maturity; o tu se ovšem zasloužili vaši názoroví souvěrci, mimochodem s feřtekovským dovětkem "aby maturita neškodila", což dnes nabylo tragikomického rázu. ASČ od počátku tenhle koncept kritizovala a poukazovala na jeho důsledky, dokonce jsme myslím s J. Kostečkou oslovili tehdejšího ministra otevřeným dopisem. <br />Co se týče dalších konceptů, jeden z nich razíte vy bez ohledu na to, že právě jeho neblahé důsledky řešíme; O. Šteflem léta prosazovaný nápad s minimální zkouškou znamená jen kosmetickou úpravu; a z návrhu skupiny, v níž byl O. Botlík, jsem před časem citoval - ve své podstatné části nedošel dál než k velmi obecným, vágním formulacím. Takže nula nula nic.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-51942345594365817172017-03-07T07:41:44.428+01:002017-03-07T07:41:44.428+01:00Z téhož článku. Přirozeným důsledkem takto postave...Z téhož článku. <i>Přirozeným důsledkem takto postavené společné maturitní zkoušky je snižování úrovně středního vzdělávání v ČR. Argumenty, že kominík musí mít maturitu, protože by nezískal živnostenský list, jsou sice působivé, ale jsou důsledkem chybné legislativy. Takovou legislativu je nutno co nejdříve změnit. Podle mého názoru by bylo užitečné, aby do doby, než zmizí rozdíl mezi všeobecným a odborným vzděláním a budeme mluvit pouze o vzdělání, byly v ČR zavedeny minimálně dva druhy maturitní zkoušky, např. maturita všeobecná, akademická a maturita odborná, profesní.</i><br /><br />Snižuje úroveň středního vzdělávání? No toto!<br /><br />Mimochodem, myslím, že tam jiné koncepty byly, pouze jste možná byl vy a vaše skvadra zrovna v oblibě, protože vaše řešení bylo nejsnadněji implementovatelné/centrálně kontrolovatelné/levné. Ne až v takové oblibě, protože koncept dvojí maturity už neprošel. Zřejmě by to bylo krapet složitější a nákladnější k zavedení. Tak se tam plácnul ani ryba ani rak, který obhajujete navzdory tomu, že jste si dobře vědom jeho mnoha nedostatků. Ano, vím. I s nedostatky je lepší než stará maturita. Je potřeba mít nadhled a ignorovat přijatelné ztráty. Vždyť i poláci to mají, tak co. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7742952917750081382017-03-06T22:52:26.074+01:002017-03-06T22:52:26.074+01:00Kdežto jiné koncepty maturity - že jich ale je - j...Kdežto jiné koncepty maturity - že jich ale je - jsou podloženy tak kvalitními argumenty, že se rozsypou už v běžné, natož odborné diskusi.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-62957023048606889462017-03-06T22:31:49.861+01:002017-03-06T22:31:49.861+01:00Pane Komárku, toto je zajímavé. http://ottocopy.cz...Pane Komárku, toto je zajímavé. http://ottocopy.cz/jak-se-mstime-na-detechTajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68259526383473966242017-03-06T22:20:59.428+01:002017-03-06T22:20:59.428+01:00Zde se také dočteme, že stávající pojetí maturit v...<i>Zde se také dočteme, že stávající pojetí maturit v České republice je v rámci Evropy naprosto menšinová záležitost, podobnou maturitu mají pouze v Polsku, Itálii a na Slovensku. Nabízí se samozřejmě otázka, na základě jakých odborných studií a nálezů bylo o takové formě maturity rozhodnuto. Obávám se, že na ministerstvu školství žádné odborné studie o maturitách ve skříni nemají a že stávající pojetí maturit je výsledkem dlouhodobého boje, možná lépe hašteření, mezi jednotlivými zájmovými skupinami, politiky, úředníky a školskými experty politických stran. To ovšem nemá s vědeckým přístupem k danému problému nic společného.</i><br /><br />Zdroj zde: http://www.ceskaskola.cz/2015/12/dag-hruby-ta-nase-maturita-ceska.htmlTajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12874329891738742152017-03-05T13:26:14.500+01:002017-03-05T13:26:14.500+01:00Dnešní počet maturantů jsem nejen já za nezodpověd...Dnešní počet maturantů jsem nejen já za nezodpovědné sociální inženýrství označoval už dávno. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84275632011362597532017-03-05T13:24:33.758+01:002017-03-05T13:24:33.758+01:00Podle některých komentářů ono usnesení spočívalo v...Podle některých komentářů ono usnesení spočívalo v tom, že byla přijata tzv. Bílá kniha, kde se objevuje hranice 75 procent jako předpoklad, nikoli jako závazek.<br />Ale i kdyby se toto usnesení stalo zákonem, nic by to na nesmyslnosti této hranice nezměnilo. Dělení na střední školy a učební obory má - jako každé vytváření určitých celků - smysl v tom, pokud za ním stojí nějaký reálný obsah. Rozdíl mezi špičkovým středoškolákem a studijně slabší polovinou populačního ročníku je tak výrazný, že pojem střední škola (natož jednotná maturita) ztrácí smysl. Rozdíl mezi většinou středoškoláků ze studijně slabší poloviny populačního ročníku a částí učňů je oproti výše uvedenému rozdílu mnohem menší. Vyvozuji to zejména z informací, které mám přímo od češtinářům vyučujícím učně i středoškoláky a z informací centrálních hodnotitelů PP z r. 2012. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-8234129011053653312017-03-05T12:11:04.104+01:002017-03-05T12:11:04.104+01:00Z interpelace pana Zlatušky ve věci státní maturit...Z interpelace pana Zlatušky ve věci státní maturity z matematiky, <br /><br /><i>Z usnesení z doby, kdy předsedou vlády byl tehdy Miloš Zeman. Ministrem školství byl Eduard Zeman z ČSSD. Vláda to přijala jednomyslně, šestnácti přítomnými členy vláda a usnesla se na tom, že maturanti mají být ze 75 % populačního ročníku. Jinými slovy, když to převedu na stupnici IQ, tak to odpovídá IQ 90 a vyššímu.</i><br /><br />Takže, ne že sociální inženýrství nebylo a není. Pak si někdo nedávno řekl, že 75% je moc, musíme to osekat na 65-70%, možná s výhledem na 50-60% a méně. Kolik bodů IQ je toto, 100-105? Cermat dostane zadání, nakalibrujte to podle toho a plácněte tam matematiku. Prosté. <br /><br />Jakmile jsou používány zaškrtávací testy, musí se jemně kalibrovat. Už to není o znalostech, nýbrž o čase, ubírání a přidávání úloh pod-úloh apod. Žádný výzkum, žádné analýzy krátkodobých a dlouhodobých dopadů, žádné skutečné zdůvodnění. Jen Gauss a "počet maturantů je naddimenzovaný". <br /><br />Kdo to vymyslel a proč? V porovnání s kterými zeměmi a proč je 75% příliš? Třeba je, ale proč? <br /><br />Často se domníváme, že moudří u kormidla vědí, co dělají. Přitom je většina hurá rozhodnutí výsledkem dojmů a tak primitivního, neinformovaného a evidentně chybného myšlení, že to hlava nebere.Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58948014707285943092017-03-05T12:01:23.874+01:002017-03-05T12:01:23.874+01:00Paní Dohnalová, chápu, že se vás osobně laděná kri...Paní Dohnalová, chápu, že se vás osobně laděná kritika nelíbí, ale ta je jen koloritem neutrálních věcných sdělení, tedy podstaty diskuse. U Tajného je to přesně opačně. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-41192407694358078942017-03-05T11:18:37.871+01:002017-03-05T11:18:37.871+01:00"To je tedy perla!Exaktně vyjádřeno :-)Jste s..."<i>To je tedy perla!Exaktně vyjádřeno :-)Jste si jist, že prakticky nic netuším? A dokonce na mé existenci v systému není nic špatného? No, za břicho se popadám, jak ušlechtilé :-)Kdeže já to už slyšela?</i>"<br /><br />Psal jsem, že si myslím, že netušíte prakticky nic, ne že jsem si jist - když už si zakládáte na té exaktnosti. Problém je trochu v tom, že vaše představa exaktnosti je poněkud neexaktní. A nesouhlasím ani s tím, že literatura je největší učebnicí etiky. To se pouze dost upachtěně snažíte sdělit, že vy etice rozumíte, když učíte literaturu, ale já vás jako někoho eticky pokročilého nevnímám. Spíše jako někoho, kdo se snaží vyvyšovat jakési vágní principy, nad skutečné principy fungování světa, protože těmto nerozumí. Každý z nás má určité klapky na očích a obvykle vidí jen ty, které mají ostatní. Sám se ty své snaží popírat.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10726405070951243472017-03-05T10:49:58.375+01:002017-03-05T10:49:58.375+01:00Ad TU: S úsměvem :-)
Ad pan Soukal: Pane Soukale,...Ad TU: S úsměvem :-)<br /><br />Ad pan Soukal: Pane Soukale, očekávala bych, že některé pasáže z příspěvků pana Doležela budou pro Vás - odborníka na literaturu - nepřijatelné. Konkrétně například ty z jeho posledního příspěvku adresovaného mně. Soudím tak z toho, že literatura je největší učebnicí etiky... Píšete:<br />"Troufnu si tvrdit, že zatímco komentáře p. Doležela si se zájmem přečtou i ti, kterým se jejich tón leckdy nelíbí,..." Co prosím tedy míníte tím tónem konkrétně? Znamená to, že účel světí prostředky? <br /><br />Ad p. Doležel:<br />"Myslím, že vy netušíte prakticky nic. Chápu, že lidé jako vy v systému jsou a budou. A že to může určité skupině studentů i vyhovovat. Není na tom nic špatného."<br />To je tedy perla!Exaktně vyjádřeno :-)Jste si jist, že prakticky nic netuším? A dokonce na mé existenci v systému není nic špatného? No, za břicho se popadám, jak ušlechtilé :-)Kdeže já to už slyšela?<br /><br />Souhlasím s většinou kolegů, kteří učí exaktní předměty (krtek, poste.restante, Jirka, ...), s profesorem Štechem, s paní Karvaiovou. Myslím, že nás je dost. Spíš doufám, že tajných učitelů a Renátek Howe je velká menšina."<br />Tak to doufat můžete. Obávám se však,že Váš výčet kolegů, kteří s Vámi konvenují, není přeci jen dostatečným statistickým vzorkem, že? Paní Howe byste mohl nechat na už na pokoji, není to příliš gentlemanské. <br /><br />Jedna dobrá rada - pište kratší příspěvky, jinak se rozpálíte jak čertík z krabičky nad tím, jak Vás tady někteří nechceme pochopit, a pak to nebývá úplně košer.<br /><br />Pěknou neděli všem!Lenka Dohnalováhttps://www.blogger.com/profile/08030249711940295129noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-16222437908245985182017-03-05T09:44:15.562+01:002017-03-05T09:44:15.562+01:00"Ignorujte to. Jemu nejde o vzdělávání. Jde m..."Ignorujte to. Jemu nejde o vzdělávání. Jde mu je o to se vykecat a co možno nejvíce lidí ponížit. Je jako robot, který se omylem dostal do světa lidí, ale nechápe nic krom nul a jedniček; proto se snaží ten mnohotvárný lidský svět svému chápání přizpůsobit. A když to nejde, tak se snaží lidi provokovat a uráží."<br />Až na drobnosti typu nul a jedniček si to, Tajný, můžete vylepit na zrcadlo. <br />Troufnu si tvrdit, že zatímco komentáře p. Doležela si se zájmem přečtou i ti, kterým se jejich tón leckdy nelíbí, u vašeho jména se zapíná červená kontrolka - jestlipak se kanály zase nevylily...Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57045581374830765292017-03-05T09:27:55.073+01:002017-03-05T09:27:55.073+01:00... maturantku ... nebo inženýra, který ztratil pr...... maturantku ... nebo inženýra, který ztratil práci a rád by měl jistotu i za menší mzdu. Nejčastěji ovšem absolventa nějaké humanitně orientované VŠ, který v pětatřiceti zoufale hledá stálou práci. Představa, že se někdo zaškoluje na ZŠ, je při dnešním stavu žactva velmi znepokojivá. Názor, že ve školství toho nelze moc zkazit, je mylný. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25377329782027763012017-03-04T23:40:53.963+01:002017-03-04T23:40:53.963+01:00Já furt nevím, kde jste přišel na to, že za dveřmi...Já furt nevím, kde jste přišel na to, že za dveřmi škol postávají zástupy vysokoškoláků bez učitelského glejtu nadržených učit matematiku, fyziku, angličtinu, němčinu ..., kteří touží za mrzký peníz zachránit naše školství. <br /><br />Když vykouknu z okna, zahlédnu tam sem tam nějakou maturantku, která má problém s procenty a příčestím minulým.Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11816144492172100702017-03-04T23:36:50.843+01:002017-03-04T23:36:50.843+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-75283995494861424322017-03-04T19:29:05.851+01:002017-03-04T19:29:05.851+01:00Vyvozuji z toho, že Finové mají jinou strukturu sy...<i>Vyvozuji z toho, že Finové mají jinou strukturu sylabu, ale nepochybují o nutnosti formálního vzdělání učitelů. </i><br /><br />Finové si to mohou dovolit, mají vysokoškolské vzdělávání pedagogů dlouhodobě vyřešené. Než se to vyřeší i zde, zdálo by se žádoucím pustit do škol kvalitní učitele bez glejtu a nějak to formalizovat. Při narůstající absenci tisíců kvalifikovaných ve školách, to dopadne tak, že se budou nekvalifikovaní učitelé zaměstnávat v nouzovém režimu, Nikdo však v tomto režimu dlouhodobě pracovat nechce, jelikož je to pochopitelně velká nejistota, tzn že postupně dojdou i tito a jejich úvazky se budou muset rozpustit mezi kvalifikované, kteří masivní nadúvazky, nebo suply dlouho nevydrží. Nebo se školy začnou zavírat, podobně jako nemocnice kvůli nedostatku doktorů a sester. Pokud to ministerstvo rychle nepodchytí, bude to zanedlouho velký problém a my se nebudeme bavit o maturitách, ale o tom kdo vůbec bude učit. Třeba to vyřeší kvalifikovaní Ukrajinci, nebo uprchlíci. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86467350252870672372017-03-04T19:11:42.313+01:002017-03-04T19:11:42.313+01:00Ignorujte to. Jemu nejde o vzdělávání. Jde mu je o...Ignorujte to. Jemu nejde o vzdělávání. Jde mu je o to se vykecat a co možno nejvíce lidí ponížit. Je jako robot, který se omylem dostal do světa lidí, ale nechápe nic krom nul a jedniček; proto se snaží ten mnohotvárný lidský svět svému chápání přizpůsobit. A když to nejde, tak se snaží lidi provokovat a uráží. <br /> Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3952412626840270662017-03-04T13:08:52.682+01:002017-03-04T13:08:52.682+01:00"O to nám jde všem (mimochodem nechápu Vaše i..."<i>O to nám jde všem (mimochodem nechápu Vaše invektivy týkající se "přituhování" na adresu těch, kteří s Vámi nesouhlasí a které Vy považujete za "nemakačenky", rozdávající diplomy zadarmo - kde berete důkazy pro to, že to tak je?!?).</i>"<br /><br />Pokud někdo nechce rozdávat diplomy zadarmo, pak nechápu, proč se tolik brání otestování svých svěřenců. To otestování je už jen formalita. Jasně, pokud by poskytované vzdělání bylo kvalitní, pak bychom testy nepotřebovali. Pak mi ale vysvětlete, jak je možné, že maturitu z matematiky, která je na úrovni jen o něco vyšší, než ZŠ matematika, neudělá čtvrtina těch, kteří si jí dobrovolně zapsali. A to ani na 40%. To není známka toho, že když se to ponechá na uvážení učitelů, tak je kvalita opravdu špatná? Oni to ti učitelé pochopitelně vědí, ale je to pro ně existenční otázka, protože kdyby ty studenty k maturitě nepřipustili, ohrožovalo by to existenci některých škol.<br /><br />"<i>A ještě závěrem: Jsem celý život praktikem; pracuju s lidmi, nikoliv s materiálem; nevěřím v nápravu všemocným systémem a už vůbec si nemyslím, že je dobré, aby lítaly třísky, když se kácí les. Věřím v individualitu, ne v prefabrikáty. Při práci s lidmi potřebujete více druhů inteligence.</i>"<br /><br />Já také pracuji s lidmi. A to v každém projektu s jinými. Také věřím v individualitu a věřím, že v týmu se mohou různé osobnosti vhodně doplňovat tak, aby byli všichni spokojení a výsledek byl dostatečně dobrý. Netuším ale jak to souvisí s diskutovaným tématem.<br /><br />"<i>Asi tuším, jak teď žhavíte svou grafomanskou mysl, abyste mi opět něco peprného napsal (třeba Vaši oblíbenou frázi o logickém uvažování). Šetřte práci,jsou to mé názory a zkušenosti z praxe, můžu Vás však ujistit, že byste podobné názory slyšel od mnoha kolegů z terénu.</i>"<br /><br />Myslím, že vy netušíte prakticky nic. Chápu, že lidé jako vy v systému jsou a budou. A že to může určité skupině studentů i vyhovovat. Nění na tom nic špatného. Na druhou stranu se to nesnažte stavět tak, že vy jste praktik, který to zná a má ty správné názory, zatímco já jsem na ZŠ a SŠ neučil, a tak jsem se svými názory osamocen. Nejsem. Souhlasím s většinou kolegů, kteří učí exaktní předměty (krtek, poste.restante, Jirka, ...), s profesorem Štechem, s paní Karvaiovou. Myslím, že nás je dost. Spíš doufám, že tajných učitelů a Renátek Howe je velká menšina.<br /><br />"<i>Mimochodem jsem Vám odpovídala pod článkém o plíživé orwelizaci na váš domácí úkol - asi jste si nevšiml...Škoda, taky bych Vám nějaký zadala :-)</i>"<br /><br />A mohla byste tedy vysvětlit to řešení? Nějak jsem ho v tom příspěvku nenašel. Nejsem si jist, zda jste to z toho gůglu správně pochopila a dokážete to předat.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-1644309843163665052017-03-04T13:08:23.177+01:002017-03-04T13:08:23.177+01:00Paní Dohnalová, mým cílem skutečně není někoho urá...Paní Dohnalová, mým cílem skutečně není někoho urážet. Jen se mnou šijou všichni čerti, když nějaký pablb šíří své domněnky a samoteorie, aniž by se obtěžoval si nastudovat alespoň to, co s daným problémem souvisí. Zcela v souladu s rčením, že nejvíce myslí ti, kteří toho nejméně vědí. Pak se nejprve neubráním, abych se pokusil vysvětlit, co si myslím, že v úvaze chybí a které partie známé vědecké teorie nejsou brány v úvahu, nebo jsou přímo s tvrzenými domněnkami ve sporu. Pokud toto naponěkolikáté nezabere a dotyčná osoba si stále mele svou, aniž by ovšem dokázala se s oponenturou vyrovnat jinak než nominálně (tj. označením kupříkladu za uslintané matfyzácké mudrování - za které je asi možné označit vše od infinitezimálního počtu, až po teorii kvaternionů, či tenzorový počet), pak už se nedokáži ovládnout a začnu podobné "úvahy"<br />nazývat pravým jménem. Pokud dotyčný reaguje agresivně a stále si tvrdošijně trvá na svém, pak už se nevyhnu argumentaci ad hominem. Protože ignorovat zásadní argumenty a poznatky mnoha generací vědců a myslitelů, je, nehněvejte se, ignorantství.<br /><br />"<i>To máte asi zčásti pravdu, je to věc historická, táhnoucí se z doby totality, dnes však vychází z jiných souvislostí.</i>"<br /><br />To bych neřekl. Za totality sice skoro všichni tak nějak drželi hubu a krok, ale na druhou stranu ty státní orgány byly mnohem více respektovány - z pochopitelných důvodů. To, co si dnes děti dovolí, si nedovedu představit, že by si dovolily před třiceti lety. Tvrdím, že učitel je dnes mnohem více považován za sluhu, než za té tzv. totality. Postavení učitele se zhoršilo a dále zhoršuje. Analyzovat příčinny by bylo na dlouho a nyní se do toho nechci pouštět.<br /><br />"<i>Podstata sporu je ale jinde, pokud vím, TU má jiný názor na roli státu ve vzdělávání. Mně ten názor poblouzněný nepřipadá, a už vůbec mi nepřipadá levicový - pokud vím, byli to vždy levičáci, kteří prosazovali všemocnou ruku státu a cpali ji všude.</i>"<br /><br />TU má představu, že stát to bude cálovat, a učitel bude plně autonomní, bez odpovědnosti směrem ke státu. To je systém, který nemůže fungovat. Pokud chce mít jako učitel totální autonomii a chce rozhodovat o tom, kdo má jaký potenciál a třídit si studenty sám podle svého, pak ať to dělá za své, nebo si založí soukromou školu. Ale ne takovou tu příspěvkovou, ale opravdu soukromou. Ať tak či tak, stejně nebude mít autonomii. A to ani takovou, jakou má dnes. Dochází zde opakovaně k dost zásadním nepochopením základních ekonomických principů a systémového nastavení.<br /><br />"<i>Jádro tkví v tom, jak to zařídit, abychom vzdělávali co možná nejkvalitněji a abychom co nejvíce motivovali a využili potenciál vzdělávaných.</i>"<br /><br />No, sice to není úloha, kterou by bylo možné řešit, spíše taková politická proklamace, ale budiž. Problém je v tom, že je třeba brát v potaz zájmy a chování všech, kdo jsou součástí toho systému. Člověk se chová zpravidla ekonomicky a nevynakládá větší úsilí, než je třeba, k dosažení nějakého cíle. Papír se dá oblafnout, voliči se dají oblafnout, zákony se dají oblafnout, ale přírodní zákony neoblafnete. Můžete jejich oblafnutí nějakou dobu do určité míry předstírat a přehlížet důsledky, nebo je přičítat něčemu jinému, ale to je tak vše.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23310651889887698902017-03-03T22:26:26.961+01:002017-03-03T22:26:26.961+01:00Vyvozuji z toho, že Finové mají jinou strukturu sy...Vyvozuji z toho, že Finové mají jinou strukturu sylabu, ale nepochybují o nutnosti formálního vzdělání učitelů.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54130601259522209822017-03-03T22:02:35.694+01:002017-03-03T22:02:35.694+01:00Pane Lippmanne, nebyl jsem si jist. Proto jsem tak...Pane Lippmanne, nebyl jsem si jist. Proto jsem také reagoval řečnickou otázkou. Popravdě, nepřišlo mi to moc pravděpodobné, vzhledem k tomu, jaké chyby dělá tajný poměrně často v gramatice.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44061378725377538282017-03-03T21:35:05.706+01:002017-03-03T21:35:05.706+01:00Finové ale mají zcela jiné priority studia a jinou...Finové ale mají zcela jiné priority studia a jinou strukturu sylabu na pedagogických fakultách. České pedagogické fakulty a DPS svým sylabem zkušené a inteligentní lidi z praxe jednoduše odrazují. Odbornost, tu už mají a zbytek... Padesátiletá učitelka zsv s dvacetiletou zkušeností musí plavat bazény na čas a podobné nesmysly. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.com