tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post5937979297621594828..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Bořivoj Brdička: Zjevné učení podle profesora HattieAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89908809358401130042015-01-28T01:57:54.398+01:002015-01-28T01:57:54.398+01:00Statistikou posedlý magor může na základě velkých ...<i>Statistikou posedlý magor může na základě velkých dat dospět i k velmi zajímavých skutečnostem. </i><br />Ale to přece nezpochybňuji.<br /><br /><i>Hattie své výsledky nepřeceňuje.</i><br />To doufám. Určitě to snad není on sám, kdo mluví o "Svatém grálu".<br /><br />Napadá mne známý bonmot.<br />Statistika je jako bikini.<br />Je zajímavé to, co odhaluje, <br />ale podstatné je to, co skrývá.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39425442952387632102015-01-27T22:48:32.579+01:002015-01-27T22:48:32.579+01:00Statistikou posedlý magor může na základě velkých ...Statistikou posedlý magor může na základě velkých dat dospět i k velmi zajímavých skutečnostem. Hattie své výsledky nepřeceňuje. Když víme, jak k nim dospěl, můžeme s nimi podle toho zacházet.<br />K té analogii učitelů a lékařů se vrátím zase příští týden v článku Hippokratova přísaha pro vzdělávací technology. Trvám na tom, že je přínosná.BoBrhttps://www.blogger.com/profile/09920473112821788153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49818094646312432422015-01-27T15:34:21.795+01:002015-01-27T15:34:21.795+01:00Já bych se zase bál hrubého zevšeobecňování. Pracu...Já bych se zase bál hrubého zevšeobecňování. Pracujeme s žákem, tedy s člověkem. S jeho konkrétní osobností, s jedincem, procházejícím individuálním fyzickým a psychickým vývojem a ovlivňovaném konkrétní životní situací.<br />Napsat, že <i>Osobní charakteristika žáků – např. rozvedení rodiče (d=0.20), adopce (d=0.16), dieta (d=0.12), pohlaví (d=0.12), zaměstnání rodičů (d=0.03)</i> <b>"nefunguje",</b> tedy proces učení neovlivňuje, to může jen statistikou posedlý magor.<br />Jistě, při pohledu od Alfa Centauri směrem ke Slunci tamní astronom suše konstatuje, že Slunce je tuctová hvězda. To, že na třetí planetě soustavy je život, je při daném odstupu a abstrakci nezjistitelné<br /><br />Ono to zní fantasticky:<br /><i>V současnosti již zpracoval na <b>tisíc meta-analýz a přes 60 tisíc jednotlivých studií</b>, které zahrnují výsledky více jak<b> 260 mil. žáků.</b></i><br />V praxi to ovšem znamená, že srovnáváme žáky prvního stupně s vysokoškoláky. Děti hendikepované se studenty výběrových škol. Výuku čtení a psaní, nácvik výmyku na hrazdě, studium germanistiky a řešení diferenciálních rovnic.<br />Výsledek je potom zákonitý - vznikne ajntopf. Studiem mnoha uvařených gulášů jsem dospěl k závěru, že je dobré, když se do nich dá maso a že glutamát přidávaný v restauraci mnohé kuchařovy chyby zamaskuje. Podobně bych vnímal zobecněný závěr studie mnoha studií.<br /><br />Já nechci šmahem odsuzovat, ale se Svatým grálem bych byl opatrný:<br /><i> (Self-report grades), se týká sebehodnocení žáků. Říká, že zásadní důležitost má vlastní očekávání žáka – jakých výsledků chce on sám dosáhnout. ...<br />jeden z mála indikátorů fungujících v negativním smyslu – značkování (škatulkování, známkování) žáků (d= -0.61). Pozor na něj! Označkováním (oznámkováním) žáka výrazně zvyšujeme riziko, že se se svou nálepkou smíří (rozpor s růstovým očekáváním).</i><br />Rozumím tomu tak, že když má žák pozitivní očekávání, potažmo snahu naplnit své ambice, tak je úspěšný.<br />A když se smíří s nálepkou trojkaře, či propadlíka, pak jeho snaha o zlepšení inklinuje k nule.<br />Bomba. Tak to jsem opravdu nečekal.<br /><br /><i> Pod pojmem Piagetian programs se skrývají výukové metody, které jsou v souladu s teorií kognitivního vývoje Jeana Piageta. Hattie se odvolává na studii Jordana a Brownlee z roku 1981 (zde), která zjistila skutečně silnou souvislost výukových výsledků s metodami výuky akceptujícími Piagetova stadia vývoje mozku orientovanými na schopnost pochopit daný problém na příslušné úrovni. Z toho vyplývá, že není správné vnucovat dětem myšlenkové procesy odpovídající dospělým. </i><br />Něco jsem onehdá zaslechl o Komenského zásadě věkové přiměřenosti, ale to jsem neposlouchal. Konečně už tedy vím, proč můj syn tu teorii relativity v šesti letech nepochopil...<br /><br /><i> Hattie zvláště komentuje velikost třídy (d=0.21), když říká, že nízký účinek není při převládajícím frontálním vyučování s minimální individualizací výuky vůbec překvapivý.</i><br />Pokud přijmeme tezi, že velikost třídy výsledek výuky neovlivní a dáme ji k dispozici politikům a zřizovatelům, jako argument, pak výsledek opravdu nebude vůbec překvapivý. Možná proto, že přednáškovou posluchárnu se jinak nežli frontálně učit nedá.<br /><br />Ale jsem optimista:<br /><i> Vše nasvědčuje tomu, že úspěšné jsou za jistých okolností koncepčně i značně odlišné metody. Mezi top indikátory jsou jak ty, které bychom mohli chápat jako tradiční – <b>opakování, procvičování, zlepšování </b>(Spaced vs. mass practice, Vocabulary programs, Repeated reading programs, Acceleration). Ale objevují se zde již i takové, které žádají <b>posun od povrchních znalostí k hlubšímu chápání souvislostí </b>(Meta-cognitive strategies, Creativity programs, Problem-solving teaching, Cooperative vs. individualistic learning).<br /><b> Schopnost odhadnout, jakou metodu pro danou situaci použít, patří k nenahraditelnému umění těch nejlepších učitelů.</b> </i><br /><br />Bohužel zatím přibližně 90 % <b>veškerých studií </b>veškeré výuky zůstává na povrchu.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64742104811428212502015-01-27T14:06:08.103+01:002015-01-27T14:06:08.103+01:00Přirovnáváním s lékaři bych se snažil vyhnout (viz...Přirovnáváním s lékaři bych se snažil vyhnout (viz článek i komentář). V kontextu ČR nemám rozhodně chuť se nechat inspirovat pro situaci ve školství situací ve zdravotnictví. Tato mašinérie, která sice může technicky vykazovat procesně dobré výkony a špičkovou techniku je vůči problémům člověka necitlivá, řeší důsledky, nikoli příčiny a obecně je vůči lidem nepřátelská, necitlivá, zohledňující a mnohdy preferující své požadavky nad potřebou pacienta. A obdobně je to se mnoha lékaři. Soudím dle osobních zkušeností, nikoli na základě statistik (čili soudím neobjektivně).Ondřej Neumajerhttps://www.blogger.com/profile/11661868161851092693noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-40593380044439541812015-01-27T13:28:49.259+01:002015-01-27T13:28:49.259+01:00bude roven počtu odborníků na školství
Kvadrátu, ...<i>bude roven počtu odborníků na školství</i><br /><br />Kvadrátu, pane Anonymní, kvadrátu počtu expertů a konzultantů.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6250654185645536582015-01-27T12:59:59.082+01:002015-01-27T12:59:59.082+01:00Nebude dlouho trvat a počet metod "podle"...Nebude dlouho trvat a počet metod "podle" (Hejného, Hattie, Feřteka, ..), bude roven počtu odborníků na školství.Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58681340086496505932015-01-27T12:37:10.845+01:002015-01-27T12:37:10.845+01:00Pro mě jsou každopádně takovéto (slušně řečeno) zá...Pro mě jsou každopádně takovéto (slušně řečeno) zásadní vnitřní rozpory důvodem pochybovat o relevantnosti té práce jako celku, o aplikovatelnosti jejích výsledků nemluvě.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17787818321166197410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-41710711671381227382015-01-27T12:15:04.715+01:002015-01-27T12:15:04.715+01:00Mohu jen hádat. Ty indikátory vznikaly tak, že se ...Mohu jen hádat. Ty indikátory vznikaly tak, že se hledaly ve zkoumaných studiích zmínky o splnění podmínek. Pak z toho lze odvodit jen to, že úspěšné postupy nebyly popisovány v kontextu s kvalifikací učitele. Jak správně připomínáte, ještě to neznamená, že neexistovala. Přesto je to docela zajímavé. Občas se totiž vynořují různá podobná tvrzení, která říkají, že výukové výsledky nejsou závislé na kvalifikaci učitele. Podle mě je to přesně stejný problém, jako závislost na technologiích. Je-li vaším cílem naplnění minimálních standardů, je asi nakonec možné výuku již dnes svěřit agentům vybaveným umělou inteligencí. Bude-li ale naším cílem dospět až k vyšším příčkám poznání (a výchovy), bez opravdu kvalifikovaného učitele-profesionála s úrovní lékaře se to neobejde.BoBrhttps://www.blogger.com/profile/09920473112821788153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64859096901807301392015-01-27T10:59:33.895+01:002015-01-27T10:59:33.895+01:00Co znamená ten parametr "vzdělání učitele&quo...Co znamená ten parametr "vzdělání učitele", který údajně nemá skoro žádný pozitivní vliv?<br /><br />V kontextu toho, co dle té super-meta-analýzy údajně funguje, mi to nedává smysl, protože to jsou všechno záležitosti bez vzdělaného učitele nerealizovatelné.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17787818321166197410noreply@blogger.com