tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post565292924516827082..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Děti jsou čím dál tím chytřejší, říká učitelka, která vydržela celý život v jedné škole na malém městěAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-13844654477700010922019-12-30T17:02:29.925+01:002019-12-30T17:02:29.925+01:00"Děti jsou čím dál chytřejší. Dřív nechodily ..."Děti jsou čím dál chytřejší. Dřív nechodily do školy tak připravené, neznaly barvy, špatně mluvily."<br /><br />Když jsem si přečetla celý článek, nelze, než nesouhlasit. Paní učitelka začínala učit v roce 1957, to bylo pár let po válce, děti často pomáhaly doma, neměly takový přehled o světě jako dneska. Celý článek mi připadá zajímavý, paní učitelka se dětem jistě hodně věnovala a lze souhlasit i s jinými jejími postřehy. Do důchodu odcházela tato paní, jejíž práci si vážím, v roce 1994 a potom asi 10 let chodila suplovat. A to je právě ono. Ona neposuzuje současné školáky, kromě např. své vnučky a už vůbec neví na jaké problémy by ve své škole dnes narazila.<br /><br />"Takže vlastně inkluze…<br />Ano, byly to pestré třídy. Ve městě ale byla i zvláštní škola, takže děti, které nebyly schopny učivo zvládat, šly tam."<br /><br />"Musíte děti zasoustředit, všechny je na sebe upoutat, abyste něco udělala. Jakmile je tam jeden rušivý živel, tak s nimi neuděláte nic."<br /><br />"Setkala jste se s šikanou?<br />Nepatrně. Ani takové to „vole, vole“ ještě neexistovalo. Děti věděly, že se ve škole musí chovat slušně. "<br /><br />"Když byl nějaký problém, chodilo se do rodin. Někdy se mnou šel i ředitel."<br /><br />Takže nelze, než Vás obdivovat paní redaktorko Fialová, jak z celého článku vytrhnete větu, která se Vám hodí, a použijete ji do nadpisu.<br />Bylo by dobré, kdyby jste se zaměřila na současné předškoláky a jejich schopnosti.<br /><br />Moravcováhttps://www.blogger.com/profile/16512348163305820518noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-76710371439001354312019-12-27T10:12:04.537+01:002019-12-27T10:12:04.537+01:00Porozuměl jsem naopak velmi dobře. Po zkušenosti z...Porozuměl jsem naopak velmi dobře. Po zkušenosti z praxe se stovkami dětí si však absolutně neumím představit, že si dítě uprostřed Vánoc na tabletu dobrovolně procvičuje matematiku. Proto před Vašimi dětmi v tomto ohledu opakovaně smekám.<br /><br />Samozřejmě jsem opomněl uvést, že to v žádném případě není chyba těch 200 dětí, které zahleděny do svých displejů stojí mlčky ve frontách na oběd, aniž by mezi sebou komunikovaly nebo si vzájemně dávaly matematické příklady. Rozhodně to není chyba ani jejich rodičů. Plně si uvědomuji, že se jedná o selhání moje a celého proradného pedagogického sboru, kteří jsme jim do těch 200 telefonů nestáhli správné vzdělávací aplikace, aby mohly rozvíjet své schopnosti. Kaji se před světem...Jiří Klabalhttps://www.blogger.com/profile/15086847467737172186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-73632616128792469002019-12-27T10:08:26.443+01:002019-12-27T10:08:26.443+01:00Pane Komárku,
prohlásit komentář "už je mi to...Pane Komárku,<br />prohlásit komentář "<i>už je mi to jasné, nejde o výroky, ale o "urážlivý způsob".<br />Takže nemáte nic.<br />Přesně tohle jsem čekal.</i>" <br />za "vykrucování" může znamenat tři věci.<br /><br />1) nevíte, co znamená "vykrucovat se"<br />2) komentář jste nečetl<br />3) potřebujete nutně napsat nějakou invektivu.<br /><br />Popravdě je mi jedno, co z toho je pravda.<br />A jestli máte sebemenší morální právo někoho osočovat z "urážení", to ať posoudí každý sám.<br /><br />Nemíním nadále ztrácet čas.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-67030540031397090092019-12-27T09:53:00.112+01:002019-12-27T09:53:00.112+01:00PAne Klabale, máte trochu problém se čtením s poro...PAne Klabale, máte trochu problém se čtením s porozuměním? Píšu " Nemyslím si, že jsou to děti nějak výjimečné" a vy "Vaše děti musí být nadpozemské bytosti.." Copak, už jste začal silvestrovskou oslavu?<br /><br />Musím opakovat, že věci nepadají z nebe. Pokud máte 200 dětí, co z nich "mobil vysává duši" (hezká středověká představa) je třeba s nimi pedagogicky pracovat, navést je, leccos jim ukázat. Ne čekat, až do nich vstoupí duch svatý... Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44976136621382138202019-12-27T04:23:28.857+01:002019-12-27T04:23:28.857+01:00Inženýrovi je sedm a doktorce devět?
Takovým nez...Inženýrovi je sedm a doktorce devět? <br /><br />Takovým nezbývá než otce závidět...PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-46993546942450536972019-12-27T02:24:31.346+01:002019-12-27T02:24:31.346+01:00Pane Čapku, nikdo zde na tomto webu vůbec nepochyb...Pane Čapku, nikdo zde na tomto webu vůbec nepochybuje, že Vaše děti musí být nadpozemské bytosti... Máte obrovské štěstí. To Vám závidím.<br /><br />Nicméně já se ke své smůle pohybuji mezi běžnými žáky, do tabletů a chytrých telefonů cca 200 dětí nahlížím (ač nerad) prakticky denně. A ještě ani jednou za dlouhé roky se mi nastalo, že bych o přestávce nebo ve frontě na oběd spatřil žáka sjíždět Matemág, dívat se na přírodopisné dokumenty nebo zahlédnout jakoukoliv jinou plodnou činnost.<br /><br />Tudíž musím chtě nechtě setrvat na svém postoji, že moderní technologie vysávají dětem duši, pohlcují jejich bytí a co se týče vzdělávacího procesu jsou naprosto kontraproduktivní...Jiří Klabalhttps://www.blogger.com/profile/15086847467737172186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31575167541636051042019-12-26T19:44:13.781+01:002019-12-26T19:44:13.781+01:00"Čtenářská gramotnost není to samé co sníh na..."Čtenářská gramotnost není to samé co sníh na poli, aby se sám od sebe "ztrácel". Buď ji učitelé ve svých předmětech rozvíjejí záměrně metodami, podporujícími čtení s porozuměním apod., nebo je nerozvíjejí. Rozhodně je to věc v popisu práce učitelů. To samé práce s informacemi, například mediální výchova."<br /><br />Čtenářská gramotnost se rozvíjí především čtením. A aby snad nedošlo k omylu, tak čtením knih a rozsáhlejších textů, ne čtením sms a komentářů na facebooku, instagramu atd. Pokud děti nečtou doma ve svém volném čase, nemají učitelé ve škole na čem stavět. Ostatně podobně je to i s prací s informacemi. Pokud se rodiče s dětmi doma o ničem nebaví, nevysvětlují dětem svět kolem nich, jsou učitelé bezmocní.<br /><br />Ve školách, ať už Montessori či jiných, si žáci většinou nedovolí dělat jiné věci než vzdělávací. Doma, to už je jiná. Takže to Vaše:"Tak jim občas do toho tabletu nebo telefonu mrkněte. Třeba to nebude taková hrůza :-)" by mělo platit pro všechny rodiče. Jen mám obavy, že by se jich dost velká část hrůzou zpotila. Neposuzujte to podle svých dětí, růžové to rozhodně není.Lenka Pokornáhttps://www.blogger.com/profile/15218194561430313057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-607632920677728172019-12-26T16:07:57.933+01:002019-12-26T16:07:57.933+01:00Tak jim občas do toho tabletu nebo telefonu mrknět...Tak jim občas do toho tabletu nebo telefonu mrkněte. Třeba to nebude taková hrůza :-)<br /><br />Mimochodem, když jsem celý den putoval Montessori školou, bylo tam hodně puštěných počítečů napříč všemi třídami. Žáci jsou u nich volně, zcela svobodně. Využívají i počítače ve sborovně, vše s minimální, až nulovou kontrolou ze strany učitelů. Nikdy jsem nezahlédl, že by kdokoliv z nich (včetně deváťáků) dělal něco jiného než věci vzdělávací, do své výuky. Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57603612867500965502019-12-26T15:49:29.581+01:002019-12-26T15:49:29.581+01:00Každodenní, pane Čapku :-)
Každodenní, pane Čapku :-)<br />Jiří Klabalhttps://www.blogger.com/profile/15086847467737172186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33415810410404341442019-12-26T15:38:17.275+01:002019-12-26T15:38:17.275+01:00"Že dnešní děti na svých "technologickýc..."Že dnešní děti na svých "technologických vymoženostech", které pohltily celé jejich bytí, vyhledávají informace, je pouze mýtus"...<br /><br />Ze svého gauče právě teď koukám na své děti, obě jsou vedle sebe v dětském pokoji a každé má tablet. Syn (7 let) hraje matematickou hru Matemág. Dcera (11 let) se dívá na dokument "Poslední divocí koně v Evropě". Tablety nepohltily "celé jejich bytí", už plánují, že za chvíli půjdou spolu vyrábět krasohled. K tabletu se vrátí zase až večer.<br /><br />Nemyslím si, že jsou to děti nějak výjimečné. Jaké máte konkrétní zkušenosti s těmi "dnešními dětmi" vy, pane Klabale? Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85235899969627466132019-12-26T14:37:57.887+01:002019-12-26T14:37:57.887+01:00Že dnešní děti na svých "technologických vymo...Že dnešní děti na svých "technologických vymoženostech", které pohltily celé jejich bytí, vyhledávají informace, je pouze mýtus, který lze hlásat buď z naprostého ignoranství, nebo jako argument uctívačů "kultu dítěte".<br />Paní Pokorná (výše) má pravdu. Do školy vstupují děti neschopné udržet pozornost a soustředit se na to, k čemu je škola odpradávna určena, tedy k poskytování těch kýžených informací.<br />A čtenářská gramotnost? Zkuste učit literaturu děti, které do 6. třídy nepřečetly jedinou knihu a ani to neplánují. A že jsou jich dnes plné školní třídy...Jiří Klabalhttps://www.blogger.com/profile/15086847467737172186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42296315175914002272019-12-26T14:35:24.626+01:002019-12-26T14:35:24.626+01:00p. Kocourek: "nebyl ve třídě při vyučování hl...p. Kocourek: "nebyl ve třídě při vyučování hlavního předmětu (třeba matematiky), ale ani nikdy nebyl v hospodě".<br /><br />V obou případech jsme byl přítomen mnohokrát. Nemohu mluvit za vás, ale moje hodiny nejsou s ničím srovnatelné s hospodou. Platí v nich například jiná pravidla pro komunikaci. Nikdo nikoho neruší, žáci se poslouchají. Nemohu za to, že si normálně pracující třídu ani nedovedete představit. <br /><br />p. Pokorná: "děti, které ztrácejí to hlavní, co ke vzdělávání potřebují, a to čtenářskou gramotnost."<br /><br />Čtenářská gramotnost není to samé co sníh na poli, aby se sám od sebe "ztrácel". Buď ji učitelé ve svých předmětech rozvíjejí záměrně metodami, podporujícími čtení s porozuměním apod., nebo je nerozvíjejí. Rozhodně je to věc v popisu práce učitelů. To samé práce s informacemi, například mediální výchova.Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12667194160567360632019-12-26T14:07:55.905+01:002019-12-26T14:07:55.905+01:00Posunu úvahy paní učitelky na druhý stupeň a bohuž...Posunu úvahy paní učitelky na druhý stupeň a bohužel musím konstatovat, že ty chytřejší děti nikde nevidím. Vidím pouze děti zahlcené vším možným od technických záležitostí až po přemíru informací, které se na ně ze všech stran valí a se kterými si většina z nich neví rady. Vidím děti, které zrácejí to hlavní, co ke vzdělávání potřebují, a to čtenářskou gramotnost. Vidím narůstající počet dětí, které mají problém se soustředit na práci. A hlavně vidím stále zřetelněji se od sebe oddělující dvě skupiny dětí. Na první skupinu dětí mají rodiče obrovské nároky, od školní úspěšnosti až po nároky v kroužcích a sportovních oddílech. U druhé skupiny naopak rodiče na jakékoliv nároky rezignují buď díky své neschopnosti děti vychovávat nebo díky příklonu k alternativnímu stylu života. Rodičů, kteří jdou zlatou střední cestou, povážlivě ubývá.Lenka Pokornáhttps://www.blogger.com/profile/15218194561430313057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-55988902569462335662019-12-26T12:21:25.135+01:002019-12-26T12:21:25.135+01:00Některé děti jsou určitě chytřejší, Třeba moji vnu...Některé děti jsou určitě chytřejší, Třeba moji vnuci...sarkasmus. Jinak my jsme se v první třídě učili číst asi dost rychle, když jsem četla o vánocích... Aniž bych se jako zkušená kolegyně dopustila urážky jiné zkušené kolegyně, v Kašperských horách to možná platí. Jinde zas platí něco jiného. Jana Maříkováhttps://www.blogger.com/profile/13191234018781100564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89253492585211383712019-12-26T10:03:09.984+01:002019-12-26T10:03:09.984+01:00krtek
Děkuji, Váš "překlad" toho, co na...krtek<br /><br />Děkuji, Váš "překlad" toho, co napsal pan Portwyn, je přijatelný, výrazně kultivovanější, agresivita se vytrácí.<br /><br />Zůstávají dvě věci:<br /><br />1) Není to ten původní příspěvek pana Portwyna, a i když je smysl stejný, nelze pominout, že stejná nejsou slova<br /><br />2) Je otázka, proč si myslet, že dlouholetá zkušená učitelka není schopna nahlédnout, že její zobecnění je velmi unáhlené, nesprávné. Možná by stálo za to, vzít její názor vážněji, rovnou ho stroze neodmítnout, zvážit, zda nemůže mít, nemá i nějaké další argumenty, zkušenosti...<br /><br />Ale v principu s Vámi souhlasím - ta diskuse je neproduktivní a hezkého rozhovoru se týká jen okrajově. Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/10753194797975670544noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63770342128003710952019-12-26T09:51:48.182+01:002019-12-26T09:51:48.182+01:00Pane Komárku, pozorně jsem si přečetl příspěvek pa...Pane Komárku, pozorně jsem si přečetl příspěvek pana Portwyna, Váš komentář a první odstavec s citací paní učitelky. Kdybyste stejnou pozornost dával příspěvkům pana Čapka, tak ho snad budete muset zablokovat. Pan Portwyn ostře polemizuje s myšlenkou, že děti přicházejí do školy připravenější (na střední škole máme v poslední době více žáků s vadami řeči, které jsou důsledkem zanedbané předškolní přípravy) a dává přednost vysvětlení, že paní učitelka nadhodnocuje pár pozitivních případů. A Vy to neustále kritizujete. Obávám se, že by si paní učitelka více rozumněla s panem Portwynem než s Vámi.<br />Při téhle zbytečné diskusi se ztrácí to, že ten rozhovor je pěkný, i když spíše nostalgický. A o něčem jiném, než o tom, jestli jsou dnešní děti šikovnější nebo ne. Jenže ten nešťastný úvod ...krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-82480154799668866092019-12-26T09:50:52.096+01:002019-12-26T09:50:52.096+01:00využijí, že je ve třídě množství žáků, kteří se mo...<i>využijí, že je ve třídě množství žáků, kteří se mohou učit společně a navzájem </i><br /><br />Mohl by Velmistr naznačit, zda to množství žáků, kteří se učí navzájem, u toho učení navzájem také mluví? ////<br /><br />Odsud to vypadá, že Velmistr nejen že nikdy nebyl ve třídě při vyučování hlavního předmětu (třeba matematiky), ale ani nikdy nebyl v hospodě. ////E.Kocourekhttps://www.blogger.com/profile/02501855818328137136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54613335537569072852019-12-26T08:29:43.920+01:002019-12-26T08:29:43.920+01:00Pane Portwyne, to vykrucování už není jen neobratn...Pane Portwyne, to vykrucování už není jen neobratné, je už přímo trapné. Snažíte se odvést pozornost od podstaty věci povrchními hříčkami. Nemá smysl to dále rozvádět. Neposuneme se: Já si myslím, že jste byl na dlouholetou kolegyni zcela zbytečně, unáhleně hrubý, (urážející, agresivní, nezdvořilý...). Vy si zřejmě myslíte, že Váš příspěvek byl zcela v pořádku. To je vše.Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/10753194797975670544noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-65476331682333609432019-12-26T08:18:16.474+01:002019-12-26T08:18:16.474+01:00Pane Komárku,
už je mi to jasné, nejde o výroky, a...Pane Komárku,<br />už je mi to jasné, nejde o výroky, ale o "urážlivý způsob".<br /><br />Takže nemáte nic.<br />Přesně tohle jsem čekal.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-32174606387874665032019-12-26T02:33:11.233+01:002019-12-26T02:33:11.233+01:00Pane Klabale, jen pro informaci: Minecraft napříkl...Pane Klabale, jen pro informaci: Minecraft například, pokud chcete hrát dobře, nemůžete hrát "tupě"! :-D<br /><br />A máte pravdu, v tomto světě jsou učitelé, kteří jen diktují do sešitu učebnici a vykládají školometské poznatky, úplně k ničemu. Ovšem ty učitelé, kteří využijí, že je ve třídě množství žáků, kteří se mohou učit společně a navzájem - ty tablet nenahradí. Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-71418044369461302252019-12-25T22:33:45.978+01:002019-12-25T22:33:45.978+01:00Zde musím s paní učitelkou souhlasit. Ono záleží j...Zde musím s paní učitelkou souhlasit. Ono záleží jaké děti učí. A co myslí tím vzdělanější. Dnes, kdy děti od mala jedou na sítích a tabletech mají lepší přístup k informacím. Což se může projevit, zvlášť na Šumavě. Jenže katastrofa nastává později, když se začnou zkoumat i jiné dovednosti a vliv našeho reformovaného škoství.<br />Jenže to není hodnocení celého školství, ani nic, co by se dalo brát za vzor pro všechny školy. Je to jen úhel pohledu a z jiného úhlu to může vypadat jinak. Možná i zásluha paní kvalitní učitelky. Jenže takových učitelek ani tříd nemáme stovky tisíc. A tisíce nám chybí.<br />Jeden Stachanovec v médiích nezachrání bídu školství.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-38186795884143937082019-12-25T22:02:09.303+01:002019-12-25T22:02:09.303+01:00Ano! Je načase se konečně podívat, co školní děti ...Ano! Je načase se konečně podívat, co školní děti v těch tabletech mají. <br /><br />Já jsem se úplně mylně domníval, že jen tupě hrají Minecraft, Fortnite nebo Brawl stars - oni se však na nich učí planety sluneční soustavy a zkoumají koloběh vody v přírodě. Úžasné... <br /><br />Pak je třeba se ptát... k čemu vlastně ty učitele potřebují..? Jiří Klabalhttps://www.blogger.com/profile/15086847467737172186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90830587754897775642019-12-25T21:27:37.914+01:002019-12-25T21:27:37.914+01:00Ano, z jistého pohledu je to nepochybně pravda. Na...Ano, z jistého pohledu je to nepochybně pravda. Například z hlediska zdrojů jsou možnosti dnešních dětí neporovnatelné s našimi možnostmi.<br /><br />Malý čtyřletý kluk se naučí všechny planety naší soustavy bezchybnou angličtinou, shlédne skvělý dokument o lidském těle, podívá se na princip koloběhu vody v jasně srozumitelné animaci a pak si v Miniworldu postaví hrad, což je 3D geometrie - a pak, po zhruba 40 minutách, odloží tablet. Další den ho čeká podobný nášup. A různé vědecké stavebnice? A dětské vzdělávací knihy? A vzdělávací TV kanaly? Kolik jich je jen o přírodě? Neporovnatelné!<br /><br />Když si uvědomím možnosti knižní a TV (jiné nebyly) v tom období mého dětství, nebo i ty v 80, 90 letech (včetně veřejné knihovny), je to směšné.<br /><br />Ano, dnešní dobře vedené děti jsou jistě chytřejší než ty dřívější. Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17809716893905422432019-12-25T18:44:16.257+01:002019-12-25T18:44:16.257+01:00Proč se pane Komárku účastníte diskuze, když nejst...Proč se pane Komárku účastníte diskuze, když nejste schopen pochopit psaný text? Nemluvě o naprostém neporozumění tématice.<br />Odpovíte, nebo smažete?PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-62298266063867079562019-12-25T18:15:06.085+01:002019-12-25T18:15:06.085+01:00Pane Portwyne, vykrucujete se Vy, a to dost neobra...Pane Portwyne, vykrucujete se Vy, a to dost neobratně... Každý, kdo si chce přečíst ty diskusní příspěvky, uvidí mimo jakoukoli pochybnost, že v tom mém nejde o odmítání "zpochybnění názoru", nýbrž o způsob, jakým jste to provedl. A který mi připadá urážlivý, nezdvořilý, zbytečně agresivní... Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/10753194797975670544noreply@blogger.com