tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post5196794309687623059..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Výsledky PISA: Jsou žáci spokojeni? Spokojenost žáků z Česka je podle studie OECD podprůměrnáAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger96125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88905329551495912972017-05-04T10:18:03.627+02:002017-05-04T10:18:03.627+02:00Ona je možná potíž v tom, jak kdo čte.
Už kdysi na...Ona je možná potíž v tom, jak kdo čte.<br />Už kdysi na základce jsem se naučil fintu, jak snadněji pochopit a zapamatovat si text filosofického, úvahového charakteru.<br /><br />Čtu něčí názory a myšlenky v postoji, že s nimi "jako zásadně nesouhlasím".<br />Hledám důvody, argumenty, proč autor nemá pravdu.<br />Když mne pak navzdory této mé snaze "dokáže autor přesvědčit", pak mohu s jeho myšlenkami souhlasit, nebo je dokonce přijmout za své.<br /><br />Když on ale někdo čte jen to, co zapadá do jeho "paradigmatu", souhlasí s autorem, který souzní s jeho názorem, pak vlastně pravdu nehledá, jen se utvrzuje v té svojí, už dříve získané. Těžko si pak může uvědomit svou pomýlenost a názor změnit.<br /><br />Pak se víra stane víc než poznání.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57585114568661872772017-05-04T10:13:53.648+02:002017-05-04T10:13:53.648+02:00Paní Howe,
to, co tvrdíte, je nefalsifikovatelné....Paní Howe,<br /><br />to, co tvrdíte, je nefalsifikovatelné. Jde jen o jakousi vaši osobní víru, která je zpochybněna stovkami výzkumů v oblasti psychologie, neurobiologie, fyziologie i genetiky. Představa, že všichni mají stejné možnosti a jen se hledá cesta, jak je rozvinout, je utopická a jako výchozí předpoklad vede k dramatickému snížení jak úrovně vzdělání, tak efektivity systému.<br /><br />Další veliký omyl je, že za nerozvinutí potenciálu nesou odpovědnost ti, kteří jej nedokázali rozvinout. Pokud tam totiž ten potenciál není, tak není co rozvíjet. A i kdyby tam byl, leží jádro odpovědnosti vždy na tom, kdo se rozvíjí. Já ze své zkušenosi vím, a spousta studentů mi to sama od sebe říkala, že někteří lidé mají s abstraktním myšlením a představivostí problém. Pokud budeme vycházet z předpokladu, že ten problém je mimo ně, tak se nikdy nic nezlepší. Možnou paralelou může být přístup k problémovým etnickým menšinám. Hledání problému jinde, než v nich samých, nevede po dobu několika set let k žádnému zlepšení.<br /><br />A ano, projekce viny je jedním ze základních kompenzačních mechanismů a reakcí na frustraci. Ovšem také jedním z nejhorších. Vytváří totiž pro dotyčného iluzorní svět, který se v čase stále více odchyluje od toho světa skutečného.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-82825219307276287192017-05-04T09:59:22.003+02:002017-05-04T09:59:22.003+02:00A máte i nějaký svůj názor paní Howe nebo jen toho...A máte i nějaký svůj názor paní Howe nebo jen toho, koho zrovna čtete?Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20907744386157656872017-05-03T23:00:47.129+02:002017-05-03T23:00:47.129+02:00a to já věřím, že "není jim shůry dáno" ...a to já věřím, že "není jim shůry dáno" jsou jen takové černé brýle, které nám umožňují nevidět problém u sebe, u systému "nuceného" vzdělávání a hodit ho na ty ubohé žáky, kteří jsou mimo školu kognitivně naprosto na výši (popsal krásně i John Holt - četl jste, pane Doležele?, doporučuji, třeba by vám to trochu ten váš boj proti tuposti a pseudomyšlení usnadnilo, už byste tolik tupců kolem sebe neviděl, místo nich by bylo více nevyužitého, zanedbaného potenciálu - a ne pouze jejich vlastní vinou :))Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30777813388352138232017-05-03T21:26:28.852+02:002017-05-03T21:26:28.852+02:00"To nefunguje, jak již víme, neboť strach zab..."<i>To nefunguje, jak již víme, neboť strach zablokuje schopnost učení, což vede k tomu, že většinou pak dojde již jen k pseudoučení a pseudomyšlení.</i>"<br /><br />Mluvíte za sebe. Někoho strach naopak motivuje k podání lepšího výkonu. Ty vaše samoteorie už začínají být poněkud únavné.<br /><br />"<i>No a proč ty děti tak špatně myslí, píší, vyjadřují se, ovládají matematický jazyk???</i>"<br /><br />Některé proto, že prostě jim nebylo shůry naděleno, jiné proto, že na to kašlou a nějakou Howe mají u zadku. A pak je hrstka těch, které jsou kognitivně nadané, nejsou líné a nekašlou na to, ale paralyzuje je strach a úzkost. Ze svého okolí znám takový případ jeden. Ten ale vyžaduje speciální péči, zejména ale řekl bych na úrovni nějaké behaviorální terapie, nikoliv speciální vzdělávací přístup. S tou většinou, které nebylo shůry dáno, ovšem nehnete. Nemůžete po černobílé televizi chtít, aby vysílala barevně. Pokud se domníváte, že každému bylo naděleno tak, aby zvládl cokoliv, tak jste jemně řečeno naivní.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74112588127053408332017-05-03T21:19:53.214+02:002017-05-03T21:19:53.214+02:00"Pane Doležele,lepší argumenty by tam nebyly ..."<i>Pane Doležele,lepší argumenty by tam nebyly (0:09)? V příspěvku paní Romany najdete reakci na Váš příspěvek (a to prosím ještě před tím, než jste ho napsal): A kdo se pozitivně ptá po smyslu testování (navíc na pochybně vystavených kritéricích znaků vzdělanosti), je obviněn z hlouposti, pseudomyšlení a jiných hříšných stavů mysli.</i>"<br /><br />Nezaznamenal jsem pozitivní ptaní po smyslu testování. Zaznamenal jsem jeho zpochybňování, dehonestaci těch, kteří se na něm podílejí, zaznamenal jsem profesůrky, elitáře, nastavovače laťek. Pokud se ptáte po smyslu testování, tak jste již mnohokrát dostala odpověď. Smylem testování je ověření dosažení minimální úrovně znalostí a dovedností a omezení přístupu do dalších stupňů vzdělávacího procesu těm, kteří neprokázali ovládnutí obsahu vzdělávání stupňů nižších. Společnost se tím chrání před škodami, které vznikají pokud nějaké povolání vykonává k tomu nezpůsobilá osoba.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-36654408151383698072017-05-03T20:35:58.225+02:002017-05-03T20:35:58.225+02:00Ach jo: "Pak nechápu, o co vám jde, zatím jed...Ach jo: "Pak nechápu, o co vám jde, zatím jediné, co vidím, je vysvětlitelné protiřečením nebo naivitou.<br />Nemůžete mít dostatečně velké nároky na žáka a zároveň žák nemít strach, jestli je naplní. To ostatní je dělání bubáků z učitelů a bití nalezenou holí" <br /><br />Největším nárokem, který můžeme na druhé (zvláště při jejich vývinu) mít, je, aby sami na sebe měli nárok, aby se učili budovat svou vlastní zodpovědnost, svou vlastní cestu. Na této cestě nesmí mít náš svěřenec přehnaný strach, že udělá chybu, každá chyba a její vyhodnocení ho totiž posune k dalšímu naplňování nároků na sebe sama.<br /><br />Protimluv je, že učení probíhá tak, že někdo mocný má dostatečně velké nároky a podřízený má dostatečně velký strach. To nefunguje, jak již víme, neboť strach zablokuje schopnost učení, což vede k tomu, že většinou pak dojde již jen k pseudoučení a pseudomyšlení. No a proč ty děti tak špatně myslí, píší, vyjadřují se, ovládají matematický jazyk???Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84680733708051924282017-05-03T08:16:40.226+02:002017-05-03T08:16:40.226+02:00"Já příspěvku paní Romany rozumím a také si m...<i>"Já příspěvku paní Romany rozumím a také si myslím, že je dobré založit vztah učitele a žáka na důvěře, povzbuzování, na odbourání strachu z chyby (chybami se člověk učí, je to cesta). Vůbec to nesouvisí s malými nároky, povrchností, či snadnými cestami, jak tady stále píšete :-)"</i><br /><br />Pak nechápu, o co vám jde, zatím jediné, co vidím, je vysvětlitelné protiřečením nebo naivitou.<br />Nemůžete mít dostatečně velké nároky na žáka a zároveň žák nemít strach, jestli je naplní. To ostatní je dělání bubáků z učitelů a bití nalezenou holí.Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6146136029993130782017-05-03T07:40:35.752+02:002017-05-03T07:40:35.752+02:00Oprava (bylo příliš pozdě):
A propos - TU, nevěřím...Oprava (bylo příliš pozdě):<br />A propos - TU, nevěřím na "spokojeného" učitele, který učí nespokojené děti. Ono se to vždy někde provalí (podvědomí není radno podceňovat, jak nás učil Freud).<br /><br />Pane Doležele,lepší argumenty by tam nebyly (0:09)? V příspěvku paní Romany najdete reakci na Váš příspěvek (a to prosím ještě před tím, než jste ho napsal): A kdo se pozitivně ptá po smyslu testování (navíc na pochybně vystavených kritéricích znaků vzdělanosti), je obviněn z hlouposti, pseudomyšlení a jiných hříšných stavů mysli."<br />Já příspěvku paní Romany rozumím a také si myslím, že je dobré založit vztah učitele a žáka na důvěře, povzbuzování, na odbourání strachu z chyby (chybami se člověk učí, je to cesta). Vůbec to nesouvisí s malými nároky, povrchností, či snadnými cestami, jak tady stále píšete :-)Lenka Dohnalováhttps://www.blogger.com/profile/08030249711940295129noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20346691168469250472017-05-03T00:09:55.624+02:002017-05-03T00:09:55.624+02:00"Buďme pozitivní a hledejme to dobré, nepitve..."<i>Buďme pozitivní a hledejme to dobré, nepitvejme se v chybách, navíc matoucích a rušících koncentraci (obsahuje-li, neobsahuje-li chybu, je správně, není správně - ve stresu se v tom může snadno žáček ztratit)....Dávejme šance, kultivujme.....Pak i učitel i žák mohou být spokojeni prací nad zlepšováním, kultivací své vzdělanosti.</i>"<br /><br />To si chce vzít pěkně prášeček na dobrou nocičku, abychom se pěkně pozitivně vyhajali. Spinkáním ke kultivaci vzdělanosti. Ve zdravém tělíčku, zdravý dušíček.<br /><br />Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-79381390345223050362017-05-02T23:21:46.122+02:002017-05-02T23:21:46.122+02:00Já naopak vidím negativismus v nedůvěře k žákům, k...Já naopak vidím negativismus v nedůvěře k žákům, k obviňování žáků z toho, že jsou hloupí, líní atd a z toho plynoucí potřeby a snahy vše ovládat, kontrolovat, ověřovat, standardizovat.<br />A kdo se pozitivně ptá po smyslu testování (navíc na pochybně vystavených kritéricíh znaků vzdělanosti), je obviněn z hlouposti, pseudomyšlení a jiných hříšných stavů mysli. Buďme pozitivní a hledejme to dobré, nepitvejme se v chybách, navíc matoucích a rušících koncentraci (obsahuje-li, neobsahuje-li chybu, je správně, není správně - ve stresu se v tom může snadno žáček ztratit)....Dávejme šance, kultivujme.....Pak i učitel i žák mohou být spokojeni prací nad zlepšováním, kultivací své vzdělanosti.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-51083265008656668062017-05-02T23:13:05.817+02:002017-05-02T23:13:05.817+02:00Paní kolegyně,
myslím, že je nemálo škol, kde je ...Paní kolegyně,<br /><br />myslím, že je nemálo škol, kde je většina žáků (spíše) spokojených a kde je to s učiteli naopak. Ale s tou spokojeností žáků je to složitější, o tom jsem myslím také psal.<br />Co se týče Tajného, v řadě jeho příspěvků vidím spíš snahu za každou cenu se do někoho navézt a negativismus než odraz reálné skutečnosti. <br />Ale špatné a zlé učitele jsem už také viděl, bohužel. Dokonce i takové, kteří se dokázali chovat tak uboze, jak zde Tajný občas předvádí. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24508664826546129872017-05-02T22:22:46.524+02:002017-05-02T22:22:46.524+02:00Jo... a ještě z textu TU plyne, že má větší zkušen...Jo... a ještě z textu TU plyne, že má větší zkušenost s učiteli, kteří spokojeni jsou a zároveň jejichž svěřenci spokojeni nejsou, než s učiteli, kteří spokojeni (ne)jsou a jejichž svěřenci spokojeni (ne)jsou.Lenka Dohnalováhttps://www.blogger.com/profile/08030249711940295129noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31464346873011943772017-05-02T22:16:47.633+02:002017-05-02T22:16:47.633+02:00Ad p. Soukal: L. Dohnalová Myslím si, že spokojeno...Ad p. Soukal: L. Dohnalová Myslím si, že spokojenost učitele a spokojenost žáka jsou ve vzájemné interakci. Nedovedu si představit spokojeného učitele, který učí nespokojené děti a naopak.<br /><br />K mé tezi se vyjadřovali dva pánové:<br />TU: To já bohužel ano. Mnoho. Často.<br />-<br />p. Soukal: Napsat to Anonymní, už to náš usměrňovač diskuse maže jako urážku. <br /><br />Pane Soukale, kde je ta urážka, prosím? Moje interpretace textu TU zní pouze takto: TU chtěl poukázat na skutečnost, kdy učitel je tzv. "spokojený" a bohužel mu nevadí, že jeho svěřenci spokojení nejsou. Já zobecnila nějakou rozumnou tezi, život je však občas jinde... V praxi najdete doktory, kterým jsou pacienti úplně ukradení... zedníky, kterým je jedno, že postaví křivou zeď... tomu nezabráníte, jde však o to, aby jich bylo výrazně méně než těch, kterým na poctivosti díla záleží... <br />A propos - TU, nevěřím na "spokojeného" učitele, který učí spokojené děti. Ono se to vždy někde provalí (podvědomí není radno podceňovat, jak nás učil Freud).Lenka Dohnalováhttps://www.blogger.com/profile/08030249711940295129noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25219910524979152032017-05-02T08:46:06.128+02:002017-05-02T08:46:06.128+02:00"vzdělání lze (ne)získávat, neplést si nějaký..."<i>vzdělání lze (ne)získávat, neplést si nějakým právem na talent či míru a typ inteligence (i když i ta se může s věkem měnit, je lidem většinou tak nějak dána, právo na ni tudíž nelze uplatňovat)</i>"<br /><br />Nikdo netvrdil, že vzdělání nelze získávat a pokud jsem si všiml, nikdo si ho neplete s talentem, či mírou a typem inteligence. Nemáte na něj ale právo, ani nárok a nikdo vám jeho dosažení nemůže zajistit, protože jeho dosažení je právě podmíněno tou inteligencí a jinými kognitivními schopnostmi.<br /><br />Proto se v deklaraci v originále nemluví o vzdělání, ale vzdělávání. To je jediné, co dává logicky smysl. Pokud by mělo být zaručeno právo na vzdělání, pak by se mohl každý vegetativní idiot domáhat svého práva a jednotlivé státy se svými vzdělávacími institucemi by platily odškodnění za neposkytnutí vzdělání jako mourovaté. Člověk, který má alespoň čtyři pohromadě, chápe, že to je nesymsl. Nevím, v čem se ještě chcete patlat a co ještě chcete vydávat za názor. Prostě nechápete základní pojmy. Možná byste měla přehodnotit svůj svatý boj proti zkoušení termínů v testech. Tady vidíte, kam vede, když někdo nepochopí význam pojmů, které jsou pro pochopení principu podstatné.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42647807717590941232017-05-02T08:35:14.889+02:002017-05-02T08:35:14.889+02:00"tvůrci deklarace měli na mysli pokrok, posky..."<i>tvůrci deklarace měli na mysli pokrok, poskytnutí možnosti rozvoje všem lidem, což pro mne znamená, že používaný český překlad právo na vzdělání je vhodnější než právo vzdělávání - vzdělání mohu aktivně získávát, rozšiřovat, vzdělávání je mi trpně poskytováno jakoby za mé pasivity</i>"<br /><br />To není pravda. Vzdělávání je proces získávání vzdělání. Vůbec nemusí být trpně poskytováno. Vzdělání není procesem. Pro sebe si myslete co chcete, ale pak je jasné, že zůstanete mimo. Ukazuje se na tom zase další problém váš a vám podobných. Proto nechcete testování a ověřování, proto nechcete porovnávání. Protože vy si nedokážete přiznat chybu. Za poslední dobu jste naplácala do diskusí neskutečnou sumu hloupostí a ještě se v nich pitváte. A když nebude testování a ověřování, tak budete hrdě hlásit, že se jedná o názory a že pro vás to tak prostě je a basta. Je to zpsůob, jak hlupák může sám sebe vidět jako intelektuála. Odtud pramení takový odpor proti maturitě z matematiky, proti centrálnímu testování a hodnocení dosažených znalostí. A když už se objeví něco, u čeho lze snadno prokázat, že se mýlíte, tak to pro jistotu prohlásíte za nepotřebné, triviální, technicistní, zbytečné. Celý ten proces, který zde s tajným předvádíte, není nic jiného, než reakce na osobní frustraci z vlastní nedostatečnosti. Snaha ohnout systém tak, abyste se nemusela vyrovánvat s faktem, že prostě jste kognitivně velmi omezena. Pikantní na tom ovšem je, že to podvědomě víte jak vy, tak tajnej.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-27378669151348970002017-05-01T18:45:41.943+02:002017-05-01T18:45:41.943+02:00Budete se asi paní Howe divit, ale mnohé z toho, c...Budete se asi paní Howe divit, ale mnohé z toho, co uvádíte jsem četla Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87652764278436291712017-05-01T17:43:41.553+02:002017-05-01T17:43:41.553+02:00vzdělání lze (ne)získávat, neplést si nějakým práv...vzdělání lze (ne)získávat, neplést si nějakým právem na talent či míru a typ inteligence (i když i ta se může s věkem měnit, je lidem většinou tak nějak dána, právo na ni tudíž nelze uplatňovat)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-9450844637038575542017-05-01T17:26:48.176+02:002017-05-01T17:26:48.176+02:00L. Dohnalová Myslím si, že spokojenost učitele a s...L. Dohnalová Myslím si, že spokojenost učitele a spokojenost žáka jsou ve vzájemné interakci. Nedovedu si představit spokojeného učitele, který učí nespokojené děti a naopak.<br /><br />To já bohužel ano. Mnoho. Často.<br />-<br />Napsat to Anonymní, už to náš usměrňovač diskuse maže jako urážku. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28631570963524348342017-05-01T17:18:42.478+02:002017-05-01T17:18:42.478+02:00čistě prakticky, právo na tomto světě opravdu nemá...čistě prakticky, právo na tomto světě opravdu nemáme v podstatě žádné, spadne meteorit a kde jsou naše práva<br /><br />tvůrci deklarace měli na mysli pokrok, poskytnutí možnosti rozvoje všem lidem, což pro mne znamená, že používaný český překlad právo na vzdělání je vhodnější než právo vzdělávání - vzdělání mohu aktivně získávát, rozšiřovat, vzdělávání je mi trpně poskytováno jakoby za mé pasivity<br /><br />ale váš názor vám neberu, aspoň máte možnost pohrát si s myšlenkou, že svět a život jsou o názorech :) Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20896895300631911942017-05-01T16:33:37.293+02:002017-05-01T16:33:37.293+02:00Paní Howe. Opravdu se v tom chcete patlat? Vždyť v...Paní Howe. Opravdu se v tom chcete patlat? Vždyť vy jen ukazujete, že tomu stále nerozumíte.<br /><br />Acquisition zde znamená získávání, osvojování si. Vy jste úplně ztracená a nemáte jasno v elementárních pojmech. Stále dokola to zde prokazujete. A to není o tom, že já mám nejvyšší moc nad světem a proto mám jasno. Mám jasno, protože chápu pojmy a rozdíly mezi nimi. To je to, co vy stále znevažujete. No a jak se ukazuje, tak bez znalosti významu základních pojmů, toho moc nenamyslíte. Resp. docházíte do stavu úplného zmatení a nepochopení.<br /><br />Právo na vzdělání je nesmysl. To je stejné jako právo na zdraví. Nemáte ani jedno. Nemůžete mít. Ani jedno vám žádná listina nezaručí. Jediné, co vám je zaručeno, je nějaká forma péče a zacházení. Máte právo na vzdělávání, ve vyšších stupních pak ovšem v závislosti na vašich schopnostech, a máte právo na lékařskou péči. Že byste se ale mohla odvolávat k Soudu pro lidská práva a žalovat nevím koho za to, že trpíte demencí, nebo glioblastomem, to vskutku nejde, to snad nemusím více rozvádět, že ne? Proboha.<br /><br />Mohla byste se domáhat toho, že vám nebyla poskytnuta adekvátní lékařská péče, nebo že vám nebyla poskytnuta adekvátní možnost se vzdělávat. Ale nemůžete se domáhat nápravy toho, že jste blbá jako bedna kytu, nebo se snad na někom domáhat dokonce odškodnění, neb nějaká deklarace vám má údajně zaručovat právo jako bedna kytu blbá nebýt.<br /><br />Spory neplynou z toho, že vzdělávání lze přeložit různě, ale z toho, že vy nerozumíte tomu, co je záměrem tvůrců deklarace a co to znamená "mít na něco právo".Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-76134393142173069752017-05-01T16:21:40.480+02:002017-05-01T16:21:40.480+02:00L. Dohnalová Myslím si, že spokojenost učitele a ...L. Dohnalová <i>Myslím si, že spokojenost učitele a spokojenost žáka jsou ve vzájemné interakci. Nedovedu si představit spokojeného učitele, který učí nespokojené děti a naopak.</i><br /><br />To já bohužel ano. Mnoho. Často.Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-32319794855121137612017-05-01T14:27:16.179+02:002017-05-01T14:27:16.179+02:00Není ravda, že to nejde smysluplně přeložit do ČJ ...Není ravda, že to nejde smysluplně přeložit do ČJ - proces facilitace učení nebo (proces) osvojování si znalostí...Helenahttps://www.blogger.com/profile/10495062587408877753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-29572402773060634782017-05-01T14:11:34.781+02:002017-05-01T14:11:34.781+02:00no podle mne je tam PROCESS OR ACQUISITION což by ...no podle mne je tam PROCESS OR ACQUISITION což by znamenalo, že do čj by se to mělo překládat oběma slovy naráz....Což nejde, tak si vybíráme a z toho plynou ty spory.<br /><br />Mne zajímá, zda je smysluplnější mít právo na vzdělání, resp. jeho dostupnost, jeho možnost ho získat, což se mi zdá logičtější než mít právo na vzdělávání, tj. ten proces, že musím chodit do školy a být přítomen.<br /><br />Být vzděláván totiž nezaručí to, že vzdělání dosáhnu (takového, na jehož výběr mám právo), tak nač mít takové právo na vzdělávání? <br /><br />Je vidět, že i různé státy pojímají toto slovo různě. Vzhledem k těmto nejasnostem je někde uzákoněna povinná školní docházka, někde pouze povinné vzdělání. Ale někdo úplně nej má jasno, má zřejmě nejvyšší moc nad světem, kéž mu to slouží ke zdraví.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-41284161714024888842017-05-01T13:52:27.153+02:002017-05-01T13:52:27.153+02:00"Uvidíme, co kdo k tomu. A vy byste chtěla pr..."<i>Uvidíme, co kdo k tomu. A vy byste chtěla právo na možnost být vzdělávána? Jakkoli?</i>"<br /><br />Ach jo. Howe, samozřejmě, že mezi vzděláváním a vzděláním je propastný rozdíl. To první si můžete koupit, to druhé ne. Na to první můžete mít právo, na to druhé ne. To snad dojde i malému dítěti. A my, kteří sem přispíváme, ve své většině, mezi těmito dvěma naprosto odličnými termíny, rozlišujeme. No a Howe teď objevila Ameriku. Tak na tom je krásně vidět, k čemu je dobré rozumět termínům a pojmům.<br /><br />V originále deklarace se užívá termínu "education". Hned první věta článku k termínu "Education" na Wikipedii zcela jasně "říká", že: "Education is the <b>process</b> of facilitating learning, or the acquisition of knowledge, skills, values, beliefs, and habits." Jde tedy jednaznačně o vzdělávání, nikoliv vzdělání. To, že je deklarace špatně přeložena do češtiny je věc jiná. A vy jste na tom krásně předvedla to vaše tolik proklamované kritické myšlení a bezmyšlenkovité přejímání biflováním. Přesně to odpovídá tomu, co si o vás myslím a je to nádherná ukázka toho, že jste vůbec nepronikla k podstatě. Díky za ni.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.com