tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post5144412779842182045..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Otevřený dopis Jednotě českých matematiků a fyziků: V 21. století dril a biflování děti k matematice nepřitáhnouAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-75581918623168684462018-04-16T11:40:18.169+02:002018-04-16T11:40:18.169+02:00„Představa, že matematiku spasí množiny je stejně ...„Představa, že matematiku spasí množiny je stejně špatná, jako že se matematika na školách všude bifluje. Ještě úchylnější je pak představa, že přijetím jedné myšlenky (osoby, způsobu) se vše vyřeší...“<br /><br />… když navíc neproběhlo regulérní testování. A jelikož se jedná o novou metodu aplikovanou v českém prostředí, není možné vycházet ani ze zahraničních poznatků (jako u montessori, waldorfské pedagogiky apod.).<br /> <br />Co mi tedy není jasné: Proč byla HM předčasně zařazena do vzdělávacího systému státních škol bez toho, aby proběhla dlouhodobá experimentální fáze? Tady poukazuji na svou neznalost, proto prosím zasvěcenější do problematiky o doplnění těchto informací, případně odkázání k patřičným zdrojům.<br /><br />Zastánců a těch, co HM aplikují, bych se pak ráda zeptala, jak ví – když neproběhlo standardní experimentální testování – že tato metoda bude ve výsledku účinná? Upřesňuji, že nemám zájem o jednoduché spekulativní odpovědi typu „metoda vychází z konstruktivismu“, „zakladatel je matematik, ale zabýval se i didaktikou“ ani subjektivně zabarvené odpovědi „nemáme rádi biflování“. Z jakých poznatků či výzkumů tvůrci vycházeli? Můžete prosím uvést zdroje?<br /><br /><br />Předem děkuji za informace, nestihnu mnohdy reagovat včas.<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58979131720798786162018-04-16T08:57:59.277+02:002018-04-16T08:57:59.277+02:00Pro úplnost přidávám odkaz na stanovisko Společnos...Pro úplnost přidávám odkaz na stanovisko Společnosti učitelů matematiky (SUMA), která je součástí Jednoty českých matematiků zaměřenou na matematické vzdělávání.<br />Odkaz na něj najdete na úvodní stránce https://www.suma.jcmf.cz/.<br /><br />Jiří Burešhttps://www.blogger.com/profile/15550170470063191023noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-70146607477746766692018-04-14T20:21:03.068+02:002018-04-14T20:21:03.068+02:00Představa, že matematiku spasí množiny je stejně š...Představa, že matematiku spasí množiny je stejně špatná, jako že se matematika na školách všude bifluje. Ještě úchylnější je pak představa, že přijetím jedné myšlenky (osoby, způsobu) se vše vyřeší...Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12466410071640633182018-04-14T19:08:39.130+02:002018-04-14T19:08:39.130+02:00Pane Doležele,
děkuji za doporučení, ale rozhodla...Pane Doležele,<br /><br />děkuji za doporučení, ale rozhodla jsem se popovídat si s Vámi – v jiné diskuzi ovšem. Tady zřejmě zůstanu z důvodu časové indispozice pouze u „zvířátek“, přestože jsem tím bohužel minimálně jednoho účastníka velice zklamala. Přeji všem konstruktivní debatu! (nejlépe bez konspiračních teorií)<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30286435032042216072018-04-14T15:56:59.758+02:002018-04-14T15:56:59.758+02:00To víte že jo, kvaternion. Sledujou ty podvratné a...To víte že jo, kvaternion. Sledujou ty podvratné aktivity a dávaj bacha, aby jim něco neuniklo.<br /><br />Ta upachtěná snaha předstírat, že je věcná debata o kritice HM uzavřena, zatímco se sotva rozběhla a Hejný sám se svými "dámami" publikoval otevřený dopis, je nanejvýše trapným pokusem o manipulaci s veřejným míněním.<br /><br />Nyní, když je věcná debata o kvaternionově erudici, schopnostech, traumatech a frustracích uzavřena, se můžeme konečně věnovat Hejného metodě.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63798626598439416122018-04-14T11:07:31.685+02:002018-04-14T11:07:31.685+02:00Mediální vlna, kterou kritici Hejného metody vyvol...Mediální vlna, kterou kritici Hejného metody vyvolali, se obrátila proti nim. Po zdrcující kritice jejich pseudoargumentace ze všech stran se zcela obrátil původní dojem, že všichni matematici a fyzici Hejného metodu fundovaně odmítají, na skutečný stav, tj. že malá skupina radikálních tradicionalistů a "předních českých laiků" v didaktice matematiky, zaštiťujíc se akademickou autoritou, odmítá jakoukoli změnu ve výuce matematiky oproti modelu provozovanému již za Rakouska-Uherska, a Hejného metodu napadají jako nejvýraznější současnou představitelku těchto změn, ačkoli o ní nemají lepší informace než naprosto povrchní dojmy. Těžko dokumentovat selhání jejich snahy lépe, než faktem, že sami odstranili z webu prezentace z jejich únorové diskreditační akce (vydávané za konferenci) "Nové metody ve výuce matematiky?".<br /><br />Nyní, když je věcná debata o jejich kritice uzavřena, je načase si připomenout důležitý fakt: iniciátorem celé aktivity nebyli tito tradicionalisté sami, byl jím Václav Klaus mladší, populista, který uvedené akademiky zneužil pro své politické cíle a nastrčil před sebe s tím, že když jeho snaha nevyjde, bude poškozena pouze reputace jejich a ne jeho. S jejich pomocí se pokusil zmanipulovat školský výbor Sněmovny s cílem zakázat alternativní metody výuky matematiky na státních školách. O tom, čeho chce ve výsledku dosáhnout, lze jen spekulovat; lidé, kteří jeho aktivity ve vzdělávání dlouhodobě sledují, hovoří o tom, že chce v ČR prosadit systém obdobný americkému, tedy státní školy povětšinou tragické úrovně pro nejnižší socioekonomické vrstvy a soukromé (a tedy hlavně placené) školství pro ostatní. (Zde je třeba připomenout, že soukromé školy, jejichž zájmy V.K. dlouhodobě prosazuje, zvláště ty určené pro movitější klientelu, vyučují matematiku převážně Hejného metodou.) Ač je tato motivace jen spekulativní a nelze ji potvrdit, upozorňuje na možnost, že současný útok na Hejného metodu není jen izolovaným pokusem o zákaz jedné alternativní metody ve státních školách, ale součást většího plánu. Je tedy třeba aktivity Václava Klause mladšího pozorně sledovat.Kvaternionhttps://www.blogger.com/profile/01717068489878658967noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-78021164193697314312018-04-13T22:45:33.703+02:002018-04-13T22:45:33.703+02:00Paní Brandtnerová, o pozitivismu si popovídejte s ...Paní Brandtnerová, o pozitivismu si popovídejte s panem Lippmannem. Ten ho má obzvláště v oblibě.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-67931168994583252472018-04-13T16:30:38.063+02:002018-04-13T16:30:38.063+02:00Pardon, pozitivity, naskočilo mi špatné slovo. Nic...Pardon, pozitivity, naskočilo mi špatné slovo. Nicméně, pozitivismu je tu třeba dokonce ještě víc! Typické freudovské přeřeknutí :-DBrandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49377511471315093792018-04-13T16:03:57.722+02:002018-04-13T16:03:57.722+02:00Zřejmě proto, že nechci potkávat na ulici infantil...Zřejmě proto, že nechci potkávat na ulici infantilní jedince, co neumějí ani spočítat koze rohy (anebo to bylo pět myší?).<br /><br />Je pozoruhodné, jak se tu některým nezavděčíte: když vyjádříte svůj obecný názor – je to špatně. Konkrétní příklad – špatně. Vyjádříte se – špatně. Nevyjádříte se – špatně. Máte titul – zase špatně. Nemáte titul – předpokládám, že taky špatně.<br /> <br />Trochu pozitivismu pro tento den!<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44327163491097284882018-04-13T01:20:34.503+02:002018-04-13T01:20:34.503+02:00Hejného Pedagogický populismus je Obchod pro Soukr...<br /><br /><b>Hejného Pedagogický populismus je Obchod pro Soukromou firmu H-mat.</b><br /><br />Medvídek ... Hejný<br />Žížala ... Pedagogický populismus <br />Lišák ... Obchod<br />Kos ... Soukromá firma H-mat<br /><br /><b>Medvídek + Žížala = Lišák + Kos</b><br /><br />Aha, tak už jsem se toho Dědu Lesoně konečně nabifloval a možná mu i začínám rozumět. Nepřestávám se přitom divit, jak mírně a smírně si JČMF a učitelé dovolují poukazovat na neužitečnost matematického spojování dobračiska Medvídka s humosotvornou Žížalou mající reflexivně symetrický a tranzitivní relační vztah s obchodně zdatným Lišákem a Kosem, kteří tomu Medvídkovi a Žížale pranic neubližují a naopak se s nimi vší silou ekvivalentně podporují a doplňují. <br /><br /><b>Jsem k slzám dojat didaktickou úrovní členů správní rady, ředitele a učebnicového marketéra firmy H-mat a účinností metod popsaných v jejich dopisu JČMF.</b> <br /><br />J.Týř<br /><br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2309258377203228722018-04-12T22:50:21.537+02:002018-04-12T22:50:21.537+02:00"Ačkoli není tento rozdíl statisticky významn..."<i>Ačkoli není tento rozdíl statisticky významný, z výsledku je zřejmé, že u žáků vychovávaných v HM v žádném případě nedochází k zaostávání, a tudíž nelze mluvit o tom, že by Hejného děti pro samé hraní matematiku jako takovou nepoznaly.</i>"<br /><br />Pokud výsledky nejsou statisticky signifikantní, pak nelze tvrdit, že k něčemu v žádném případě nedochází.<br /><br />Nepochopil jsem způsob, jakým se ověřovalo, jakých výsledků dosáhli žáci vyučovaní HM a jakých ti ostatní. Proč se nejprve přepočítával průměrný výsledek žáků školy na učitele? Co když se na škole učí HM jen v některých třídách? Přepočítávali se průměrné výsledky i u učitelů, kteří deklarovali, že využívají Hejného postupů, ale nikoliv Hejného učebnice?Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89263428860223739242018-04-12T22:34:08.228+02:002018-04-12T22:34:08.228+02:00Opravdu, paní Brandtnerová? Hlava nehlava tu Hejné...Opravdu, paní Brandtnerová? Hlava nehlava tu Hejného metodu kritizujete, a když přijde obsáhlé vyjádření jejích obhájců s konkrétními odpověďmi kritikům, tak jediné, co dokážete kritizovat, je použití "zvířátka" místo "zvířata"?Kvaternionhttps://www.blogger.com/profile/01717068489878658967noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-38547909786468077262018-04-12T22:32:44.721+02:002018-04-12T22:32:44.721+02:00Nějak tomu nerozumím. (5) „Tyto metody, formy a pr...Nějak tomu nerozumím. (5) „Tyto metody, formy a prostředky však musejí být v souladu se zásadami Školského zákona a musejí odpovídat vzdělávacím cílům vyjádřeným ve Školském zákoně a konkretizovaným v rámcovém vzdělávacím programu a školním vzdělávacím programu, kterými se musí učitel řídit.“ Doplněk Školského zákona, paragraf 22a bod c).<br />§ 22a bod c) školského zákona zní jinak: "c) na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálněpedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti,".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24173387455561199052018-04-12T21:09:20.183+02:002018-04-12T21:09:20.183+02:00Q. E. D., na frťana jsem spíš já, když čtu v jedné...Q. E. D., na frťana jsem spíš já, když čtu v jedné větě „velmi vyhovuje kognitivním schopnostem dětí raného školního věku“ a „myši, kozy a další zvířátka“.<br /><br />a) myši a kozy nejsou „zvířátka“, ale „zvířata“ – ale to je to méně důležité<br /><br />b) co je však podstatné: v tomto věku se už infantilismy nepoužívají. Skutečně ohromující znalost didaktiky a vývojové psychologie dětí! Tedy toho, čím se HM tak zaštiťuje. Doufám jen, že se v hodinách matematiky HM na děti taky nešišlá. Ono už je dost trapné, když na něco takového upozorňují pedagoga V MŠ rodiče, tady jsou pod tím podepsáni dokonce odborníci, kteří tvoří metody. Zlatá montessori pedagogika, ta alespoň nedělá z dětí mimina!<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-1569205971176003252018-04-12T21:07:02.126+02:002018-04-12T21:07:02.126+02:00c) už si nedají líbit zacházení, které kdysi škole...c) už si nedají líbit zacházení, které kdysi škole procházelo u jejich rodičů a prarodičů.<br />Řekl bych, že to poslední zneklidňuje zastánce starých pořádků ze všeho nejvíc.<br /><br />zastánci starých pořádků jsou dnes ve věku 60+ a mohu vás ujistit,že jediné. co je zneklidňuje, je dotáhnout to do plné penzeAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-34583007263854061002018-04-12T18:27:22.584+02:002018-04-12T18:27:22.584+02:00Botlík,
1) "Kritici téměř netuší, co se děje...Botlík,<br /><br />1) "<i>Kritici téměř netuší, co se děje v hlavách těch žáků, kterým klasicky vyučovaná matematika „nejde“.</i>"<br /><br />Přesně!!! Co se děje v hlavách žáků ví totiž pouze pánbůh a Oldřich Botlík.<br /><br />2) "<i>Zastánci drilu a biflování by se měli zamyslet nad tím, proč některé postupy z výuky matematiky nenávratně zmizely.</i>"<br /><br />Hergot, tak přihlašte už se konečně vy zastánci! Soudruzi, matematika se dá dělat dvěma způsoby - drill a biflování, nebo Hejného metoda.<br /><br />3) "<i>Řekl bych, že to poslední zneklidňuje zastánce starých pořádků ze všeho nejvíc.</i>"<br /><br />Nikolivěk. Existuje nám skupinka (malá) lidí, kteří se neradi podřizují čemukoliv. Kteří mají vždy a ve všem pravdu a byli zrozeni, aby ostatní poučili, vychovali, vzdělali a zvěstovali Pravdu svatou mezi prostým lidem. Že by někdo mohl být v čemkoliv nad nimi, nepřipouštějí. Poučují, otcovsky radí (dokud uznáváte jejich nadřazenou roli učitele a vychovatele - jinak vnucují a pak jsou agresivní až po verbální věšení oponentů za koule do průvanu), rádi se poslouchají a poznáte je také podle toho, že jsou schopni naprosté triviality rozpatlávat a vysvětlovat až do zblbnutí. Rádi působí proti autoritám, pokud nejde o ně samé, tam naopak poslušnost ostatních a vlastní nadřazenost zpochybnění nesnese.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88878308027487654462018-04-12T17:47:21.743+02:002018-04-12T17:47:21.743+02:00Tenhle článek je placenou inzercí soukromé firmy H...Tenhle článek je placenou inzercí soukromé firmy H-mat.?tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81652989654430995592018-04-12T13:10:00.746+02:002018-04-12T13:10:00.746+02:00žáci ... jsou obklopeni řádově zajímavějšími věcmi...<i>žáci ... jsou obklopeni řádově zajímavějšími věcmi, jimž se mohou věnovat, a zcela přirozeně a pochopitelně jim většina z nich dá přednost</i><br /><br />To je pravda, možná bychom jim měli v hodině matematiky nabídnout jointa nebo frťana.Q. E. D.https://www.blogger.com/profile/17062151475414378368noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53576322804747260552018-04-12T12:11:29.269+02:002018-04-12T12:11:29.269+02:00Prof. Hejný a další autoři tohoto otevřeného dopis...Prof. Hejný a další autoři tohoto otevřeného dopisu reagují mj. na čtyři výhrady kritiků. Přemýšlel jsem o tom, <b>které vysvětlení autorů bude pro kritiky nejméně pochopitelné</b>. Bude to podle mého názoru přesvědčení zastánců HM, že <b>žáci mohou zažívat radost z hlubšího porozumění matematice i bez učení opírajícího se o dril a biflování.</b><br /><br />Myslím, že argumentace kritiků (tj. „učení, které se neopírá o dril a biflování, neumožní žákům zažít radost z hlubšího porozumění matematice“) je především pokrytecká. Jim totiž podle mého názoru nejde o všechny žáky, nýbrž hlavně o budoucí účastníky matematických olympiád. Kdyby jim šlo o všechny žáky, už dávno by s výukou matematiky něco udělali. A neútočili by na ty, kteří se o změnu snaží.<br /><br /><b>Kritici téměř netuší, co se děje v hlavách těch žáků, kterým klasicky vyučovaná matematika „nejde“</b>. Vědí o tom jen velmi málo kvůli tomu, že u takových žáků ani nikdy nepředpokládali hlubší porozumění matematice. Záhy je odepsali, předem předpokládají, že takových bude v běžné třídě většina. A odmítají připustit, že to je především vinou způsobu výuky – dávají to za vinu žákům. Těmi, jimž matematika „nejde“ či „nepůjde“, v podstatě tak či onak pohrdají. Netuší, že tito žáci jsou tradičním způsobem výuky matematiky a způsobem zkoušení a testování (u přijímaček, u maturity) <b>předem odsouzeni</b> k tomu, aby v ní porozumění ani nehledali. Mají místo toho za úkol snažit se správně reprodukovat postupy, jejichž podstatě a širším souvislostem nerozumějí. <br /><br />Když kritici HM zažívali výuku sami, k jisté míře porozumění matematickým souvislostem nejspíš dospěli víceméně samostatně například díky tomu, že rozuměli složitému výkladu a stačili jeho tempu, že jim práce s abstraktním formálním jazykem matematiky skýtala potěšení už sama o sobě a úlohy z Bělouna a potom na matfyzu z Děmidoviče počítali, aby si udělali radost. Jásali nadšením, když jim „to vyšlo“. (Pozn.: Běloun a Děmidovič jsou dvě proslulé sbírky úloh; žákům/studentům se doporučuje zakoupit dostatek archů balicího papíru a počítat, počítat, počítat… ) <br /><br />Jenomže takto zaměřených lidí, kteří jednou vystudují matfyz, je v populačním ročníku zlomek jednoho promile. Ostatní se možná s odporem naučí kvůli známce nebo zkoušce třeba řešit soustavu lineárních rovnic či logaritmickou rovnici, ale vzápětí to zase velmi rádi zapomenou. Protože v tom nevidí žádný smysl – nikdo jim ho neukázal. Něco spočítají, ale ve skutečnosti jim úplně uniká třeba koncept proměnné. Kdybych chtěl být protivný, řekl bych, že s proměnnými zacházejí s mnohem horším porozuměním, než – podle kritiků – zacházejí v Hejného matematice děti se zvířátky dědy Lesoně. <br /><br />Zastánci drilu a biflování by se měli zamyslet nad tím, proč některé postupy z výuky matematiky nenávratně zmizely. Já jsem se v druhé polovině 60. let ještě učil písemně odmocňovat a počítat složité aritmetické výrazy s velkými čísly pomocí logaritmických tabulek. Kromě náročného duševního tréninku to pro mě jiný přínos nemělo. Tehdy však nebyly běžně dostupné žádné jiné cesty, jak dospět k přesnému výsledku, a tak to mělo určitý smysl. Dnešní žáky by k tomu už nikdo nedonutil, jen málokdo však přemýšlí o tom, čím ten opuštěný náročný duševní trénink nahradit.<br /><br />Dnes už to prostě nemůže být počítání úloh z Bělouna nebo z Děmidoviče, protože žáci <br /><b>a)</b> jsou obklopeni řádově zajímavějšími věcmi, jimž se mohou věnovat, a zcela přirozeně a pochopitelně jim většina z nich dá přednost<br /><b>b)</b> dobře vědí, že existují (nebo budou brzy existovat) technické prostředky, které takové výpočty provedou samy (kalkulačka kdysi nahradila písemné odmocňování, mobil vyfotí rovnici a vyřeší ji) <br /><b>c)</b> už si nedají líbit zacházení, které kdysi škole procházelo u jejich rodičů a prarodičů.<br /><br />Řekl bych, že to poslední zneklidňuje zastánce starých pořádků ze všeho nejvíc.Oldřich Botlíkhttps://www.blogger.com/profile/03139843890760657798noreply@blogger.com