tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post4167104407202401269..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Ladislav Kvasz vs. Josef Kubát: Má se na školách zavádět Hejného metoda?AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-4556511831730213052018-03-27T10:04:12.529+02:002018-03-27T10:04:12.529+02:00České skolství se má i nadále řídit něčími záhadol...<b>České skolství se má i nadále řídit něčími záhadologickými "Vzpomínkami na budoucnost"?</b><br /><br /><i>Hejného metoda výuky matematiky je napadaná kvůli tomu, že se neopírá o seriózní výzkum. Opak je pravdou. Experimentální výuka testující Hejného metodu (HM) proběhla v letech 1976-1980 na Základní škole Košická a v letech 1984–1990 na ZŠ Ho Či Minova v Bratislavě. Bylo to před zaváděním radikálního konstruktivismu. HM s radikálním konstruktivismem nesouvisí (viz Principy genetického konstruktivismu)... <br /><br />Bylo by krásné, kdyby se na učitelství prvního stupně hlásili studenti se zájmem o matematiku. Předností HM je, že i když preferují výtvarnou výchovu nebo češtinu, můžou HM úspěšně používat.... </i><br /><br />Tohle s vážnou tváří tvrdí jakýsi pan Kvasz z PedF UK. Je to, domnívám se, jen další ukázka nekompetentnosti některých zastánců Hejného metody:<br /><br />Experimentoval jsem s postavením vázy do rohu kulaté místosti, s trisekcí úhlu, se šlechtěním kozy, aby nežrala a ještě u toho tancovala, s perpetuum mobile atd. Ověřil jsem tím správnost nesprávných výchozích předpokladů? Experiment není automaticky ověřením něčeho. Vědecký experiment je pozorování jevu v záměrně vytvořených podmínkách spojené s vědeckou analýzou jeho výsledků. To se u Hejného extrémně konstruktivistické metody dodnes nestalo, jak správně píše a říká i prof. Štech, JČMF a mnoho dalších.<br /><br />http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html<br /><br /><b>Za bývalého režimu se bezvýsledně experimentovalo i s paranormálními jevy, s léčitelskýni metodami atd., byly také populární Dänikenovy Vzpomínky na budoucnost Znamenalo a znamená to snad jejich ověření? Dogmatismus pana Kvasze o údajmém ověření Hejného metody této i v dalších záležitostech je víc než zřejmý. Učitel je učitel. Není to jen nějaký průvodce dětským samoobjevováním. Škola není klubovna, kde si děti hrají podle libovůle učitelství neznalých (ne)učitelů...</b><br /><br /> tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-35023780159103156352018-03-27T08:45:42.224+02:002018-03-27T08:45:42.224+02:00"Jednota českých matematiků a fyziků (JČMF) m..."<i>Jednota českých matematiků a fyziků (JČMF) má máslo na hlavě</i>"<br /><br />Nejdříve to rozhasí, pak potírají kohokoli, kdo to chce dělat jinak. Jak typicky české.<br /><br />Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-62889526019314582352018-03-27T04:06:11.849+02:002018-03-27T04:06:11.849+02:00Prověří Poslanecká sněmovna, Vláda a MŠMT ČR účinn...<br /><br /><b>Prověří Poslanecká sněmovna, Vláda a MŠMT ČR účinnost Hejného metody?</b> <br /><br /><br /><i>Jsem názoru, že ověření účinnosti v mnoha ohledech sporné Hejného metody mělo ze strany MŠMT předcházet jejímu širšímu komerčnímu využívání ve veřejných školách. A že s tímto a dalšími opatřeními by se nemělo dále prodlévat.</i><br /><br />http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html<br /><br />Nejen z diskuse k výše citovanému článku jasně vyplývá, že Hejného metoda je v didaktické i pedagogické praxi neosvědčený a proto i dodnes neověřený přehnaně konstruktivistický pokus nahradit systémově pojatou výuku matematiky jakýmisi motivačními hrátkami s matematikou. Dogmatická hysterie pedagogikých populistů, fondočerpačů a ideologických mágů, je toho, myslím, docela jasnou ukázkou. <br /><br />Kdybychom se s tou demagogií, která je z faktického hlediska hrubým znevažováním nebo i popíráním základních didaktických zásad a tím i ústupem od vědecké metody ve školní praxi, smířili u matematiky, dopadlo by to špatně s celým školstvím i s budoucností Česka.<br /><br /><b>Jsem názoru, že Poslanecká sněmovna, Vláda a MŠMT ČR, zastupitelé, vládní a ministerští úředníci a vědecké instituce by neměli s konkrétními kroky k ověření účinnosti Hejného metody dál prodlévat.</b> <br /><br />J. Týř<br /><br />Viz též<br /><br />http://www.ceskaskola.cz/2017/03/lubos-motl-hejneho-metoda-je.html<br />http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html<br />http://www.ceskaskola.cz/2018/03/poslanci-resi-jak-by-se-mela-ucit.html<br />http://www.ceskaskola.cz/2018/03/hra-o-matematiku-hejneho-metoda-dobyva.html<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-21996643844138465472018-03-26T21:57:25.098+02:002018-03-26T21:57:25.098+02:00O tom, jak výuka matematiky na základních školách ...O tom, jak výuka matematiky na základních školách dospěla do neuspokojivého stavu, velmi stručně píšu <a href="http://www.ceskaskola.cz/2018/03/oldrich-botlik-urcuji-li-podobu-vyuky.html" rel="nofollow">jinde</a>. Je myslím nezpochybnitelné, že Jednota českých matematiků a fyziků (JČMF) má na současném stavu zásadní vinu. Přinejmenším neformálně totiž už velmi dlouho ovlivňuje českou vzdělávací politiku a její členové se „ve velkém“ podílejí také na přípravě a dalším vzdělávání učitelů matematiky.<br /><br />Ti členové JČMF, kteří nedávno zaútočili na tzv. Hejného matematiku, mají tedy především máslo na hlavě. Když už se našel někdo (prof. Hejný a jeho spolupracovníci), kdo dlouho, cílevědomě a promyšleně hledá cestu z bryndy a prošlapává ji, začali mu házet klacky pod nohy. <br /><br />Především od předsedy JČMF Josefa Kubáta bych proto očekával větší pokoru a zdrženlivost. V citovaném duelu totiž píše: <i>Pokud paní učitelka na tabuli vysvětluje, že 1 + 3 + 3 + 5 = 3 + 4 + 4 + 1 a nad touto rovností je „rovnost“ s využitím zvěřince, ve kterém platí: myš = 1, husa = 3, pes = 4 a koza = 5 ve tvaru: myš husa husa koza = husa pes pes myš, má to snad být argument, že HM učí žáky myslet? Pro mě tedy rozhodně ne. </i><br /><br />Pln despektu takto odkazuje na tzv. zvířata dědy Lesoně, jehož význam v Hejného matematice stručně vysvětluje jeho oponent Ladislav Kvasz. <b>Josef Kubát zjevně vůbec netuší, že opravdu veliká část moderní matematiky se zabývá vztahy mezi různými matematickými strukturami a speciálně pak vztahy mezi různými reprezentacemi téhož. </b>Zvířata dědy Lesoně umožňují reprezentovat „počet něčeho“ jinak než pozičním (v případě 1. stupně dekadickým) zápisem. <br /><br />Vztahy mezi oběma reprezentacemi (pozičním zápisem i „zvěřincem“ dědy Lesoně) nabízejí – podobně jako vztahy mezi různými reprezentacemi ve vysoké matematice – řadu otázek a podnětů k vlastnímu bádání žáků. Abych dal opravdu jednoduchý příklad: Lze jen pomocí hus a koz vyjádřit totéž co jen pomocí psů? <br /><br />Didakticky možná nejdůležitější vůbec je to, co Ladislav Kvasz zmiňuje jen tak mimochodem. Když totiž žáci zvládnou obě reprezentace, mohou své postupy a úvahy v jedné reprezentaci konfrontovat s tím, co se děje ve druhé. <b>Díky tomu se totiž učí obejít se bez učitele jako arbitra správnosti či pravdy.</b><br /><br />Hodně mi to připomíná programování, v němž se řada dětí dokáže víceméně samostatně vypracovat na velmi vysokou, často špičkovou úroveň. Když totiž napíšou program, obvykle záhy poznají, že nedělá to, co dělat měl. Nikdo jim nemusí říkat, že to mají „špatně“. Hledání chyb (s nimiž se v programování běžně počítá) a jejich odstraňování jsou pak přesně ty činnosti, na nichž programátoři rostou.Oldřich Botlíkhttps://www.blogger.com/profile/03139843890760657798noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85048317778792792222018-03-26T21:14:56.929+02:002018-03-26T21:14:56.929+02:00A kdo dá souhlas rodičům, aby o didaktice matemati...A kdo dá souhlas rodičům, aby o didaktice matematiky mohli rozhodovat?<br />Není to celé školství nějaká "švejkovina"?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11210242113154797559noreply@blogger.com