tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post3958700487003610553..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Zdeněk Sotolář: Když se mluví o platech učitelů aneb Tři stereotypy pro učiteleAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger65125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-34810171159917811692016-06-20T02:05:13.752+02:002016-06-20T02:05:13.752+02:00Já se bojím těch, kterým chybí morálka.
Nejhorší ...<i>Já se bojím těch, kterým chybí morálka.</i><br /><br />Nejhorší jsou ty ranní pohledy do zrcadla...Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-69130865461707168422016-06-19T23:40:21.105+02:002016-06-19T23:40:21.105+02:00Člověk mravný, leč logicky nemyslící a své profese...Člověk mravný, leč logicky nemyslící a své profese neznalý velkou díru do světa asi neudělá....Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07564446906714208215noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28915465327000301172016-06-19T22:04:50.063+02:002016-06-19T22:04:50.063+02:00A co když jde o obojí...A co když jde o obojí...Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-45272380713885518822016-06-19T19:59:13.720+02:002016-06-19T19:59:13.720+02:00Já se bojím těch, kterým chybí morálka. Pane Sotol...<b>Já se bojím těch, kterým chybí morálka.</b> Pane Sotoláři, díky. Přesné!Ondřej Štefflhttps://www.blogger.com/profile/14535378246834996121noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-35677130414182619042016-06-19T16:41:52.477+02:002016-06-19T16:41:52.477+02:00Maturita by tedy měla certifikovat státem garantov...Maturita by tedy měla certifikovat státem garantovanou úroveň. Kosmetička mě zbaví uhříků aniž bych vykrvácel, kuchař mě neotráví ani s receptem od Ládi Hrušky, zdravotní sestra si nesplete klystýr s infúzí. Garance odborné úrovně. To chápu a beru bez výhrad. <br /><br />Ale jednotná úroveň češtiny a matematiky srovnatelná pro autotronika i pro knihovníka? Možná by opravdu bylo nejlepší ponechat muturity jen gymnáziím. <br /><br />Myslíte, že největší škody páchají ti, kterým chybí základy exaktního logického uvažování? Já se bojím těch, kterým chybí morálka. Zdeněk Sotolářhttps://www.blogger.com/profile/09252353343623097868noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-1070953923017717592016-06-19T13:18:25.515+02:002016-06-19T13:18:25.515+02:00Sumasumárum, centralizace, uniformita, selekce, se...Sumasumárum, centralizace, uniformita, selekce, segregace, IQ elitářství, big brother. Vraťte se do hrobu. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-41862325861602282252016-06-19T11:42:49.763+02:002016-06-19T11:42:49.763+02:00Vzdělávání musí být priorita, ale to neznamená, že...Vzdělávání musí být priorita, ale to neznamená, že se všem učitelům zvednou platy o 50%. Platy učitelů mají se vzděláváním jistě něco společného, ale než se to navýšení reálně projeví v kvalitě výuky, bude to trvat nejméně deset let.<br /><br />Vzdělávání je třeba konečně začít řídit.<br /><br />Nejprve je třeba jasně stanovit pravomoce tak, aby se minimalizovaly negativní a maximalizovaly pozitivní externality. Učitel nemůže mít pouze zodpovědnosti a zároveň žádná práva. Pokud má mít zodpovědnost za kvalitu výuky a za děti, musí mít on poslední slovo v rozhodování o tom, zda a kdo může být inkludován. Učitel musí mít status veřejného činitele - pouze učitel, nikoliv ředitel. Ředitel musí mít zase právo vyloučit žáka i ze základní školy při opakovaném porušování školního řádu. Úlohou státu není se starat o ty, kteří poroušují pravidla, ale o ty, kteří tím porušováním pravidel trpí, aniž by je sami porušovali.<br /><br />Za druhé je třeba jasně a striktně stanovit pravidla pro postup vzdělávací soustavou. Vzdělávací systém musí řídit stát. Ředitelé škol mají být vybíráni ve výběrových řízeních podobně, jako diplomaté, nikoliv ve výběrových řízeních na úrovni obcí, tj. starostou traktoristou a jeho kamarády z vesnice. Právo na vzdělání na SŠ sice zaručuje Ústava, ale neříká, o jaké SŠ vzdělání se u konkrétního žáka musí jednat. Každému musí být měřeno stejným metrem. Stát pomáhá dětem s jakýmkoliv znevýhodněním tím, že jim zajistí vyšší péči, věnuje jim větší zdroje, více pozornosti, zajistí speciální pomůcky, ale nikdy nesmí "pomáhat" tím, že jim zajistí odlišná měřítka hodnocení při výkonu téže činnosti.<br /><br />Společnost musí být tak vyspělá, že musí chápat potřebu intelektuálních i jiných elit i potřebu pevných a nepodkročitelných hodnot. Frustráti, kteří se zde obouvají do údajných "gymnaziálních elitářů" a "profesůrků" nesmí mít vyšší vliv, než jim dává jejich pasivní a aktivní volební právo. Nelze vše jen umanutě relativizovat, rozmělňovat, okecávat a obalovat líbivými slogany a frázemi. Podstatou musí být skutečný obsah, ne jeho marketingový obraz. Marketingové zakrývání vlastních nedostatků a omezenosti, je projevem nedospělosti, nevyrovnanosti a často i duševních patologií.<br /><br />Pan Sotolář se ptal, k čemu potřebujeme maturitní zkoušku. Proč má být certifikační a co certifikuje. Maturitní zkouška podle mého soudu, musí mimojiné splňovat úlohu státem garantované úrovně dosaženého vzdělání. Proč? Protože VŠ už studenty některé věci nemůže doučovat. Vysokoškolsky vzdělaný člověk musí umět rodný jazyk tak, aby se dokázal smysluplně, korektně a funkčně dorozumívat a musí umět základy exaktního logického uvažování. Největší škody jsou napáchány dle mého soudu lidmi, kteří se dostávají i díky svým titulům do rozhodovacích pozic a přitom jim tyto základy chybí, protože se po dobu mnoha let na střední škole nevyžadovaly. Obzvlášť nebezpečné je to ve veřejném sektoru. Společnost se tím rozpadá na skupiny, které toho o sobě mnoho nevědí a tak si vytváření předsudky. Někdy velmi, velmi ubohé. Tím ubožejší, čím je jejich původce nevzdělanější a čím má menší rozhled.<br /><br />Já nepohrdám lingvisty a češtináři. Nepohrdám učiteli. Nepohrdám historiky, ani kulturology. Jen si přeji, aby kulturolog, nebo nedejbože učitel, nebyli produktem usilovného úprku před matematikou, ale vzdělaní lidé s všeobecným přehledem, kteří své povolání volili podle svého skutečného zájmu, nikoliv podle toho, čemu se svoji volbou vyhnou. Už to samo o sobě pomůže jak kvalitě kulturologů, tak učitelů.<br /><br />Plat učitelů by měl být minimálně o 50% vyšší, než je dnes. A učitelů můsí jednoznačně být méně. Prestižním povoláním nemůže být povolání, které zastává dvěstě tisíc lidí. Jak dosáhnout snížení počtu učitelů je zřejmé - zrušit deváté třídy. Zavést povinnou maturitu z matematiky. Snížit počet středních škol a omezit financování těch soukromých. Zrušit plošnou inkluzi a žákům se speciálními potřebami se věnovat zvlášť a na specializovaných pracovištích. Vytvářet co nejhomogennější třídy od střední školy, aby mohlo být žáků ve třídách více. Atd.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59272231353937410192016-06-19T11:34:32.765+02:002016-06-19T11:34:32.765+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66362224905070753352016-06-17T15:53:10.710+02:002016-06-17T15:53:10.710+02:00to Ygrain:
Na které VŠ učíte? My na SŠ máme pouze ...to Ygrain:<br />Na které VŠ učíte? My na SŠ máme pouze žáky...Tlumočníkhttps://www.blogger.com/profile/07472677228752946267noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-18996958244073895272016-06-17T13:55:44.413+02:002016-06-17T13:55:44.413+02:00"Vzpomenu si již na podzim v krajských a sená...<i> "Vzpomenu si již na podzim v krajských a senátních volbách."</i><br /><br />Takže zůsteš Fando doma? Školství už bylo prioritou snad pro všechny :-)Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-91942415536220857292016-06-17T13:23:42.214+02:002016-06-17T13:23:42.214+02:00laimes28:
Tak ještě jednou a pomalu: třídy mají u ...laimes28:<br />Tak ještě jednou a pomalu: třídy mají u nás běžně 28-30 studentů, do učebny se jich vejde max 32. Ergo, nemůžete provozovat výuku spojených tříd jinde než na dvoře.Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-14500432933866245122016-06-17T12:43:43.999+02:002016-06-17T12:43:43.999+02:00Konečná. 8%. 5% do tarifů a 3% do nadtarifů. Jde o...Konečná. 8%. 5% do tarifů a 3% do nadtarifů. Jde o "mimořádné zvýšení" o zhruba 1 300,- Kč hrubého. To ta inkluze vskutku bude svištět jak po drátku. Školství prioritou? Vzpomenu si již na podzim v krajských a senátních volbách.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03279123828604567092noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17754318768752178242016-06-17T12:13:27.520+02:002016-06-17T12:13:27.520+02:00no vstal jsem trošku dřív,trefil jsem se v normě,t...no vstal jsem trošku dřív,trefil jsem se v normě,takže jsem nebyl mimo mísu,všude kolem sucho,a s čím tam u vás máte problém,jak můžete mít víc žáků nežli prostor?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49232130543814445222016-06-17T10:23:44.153+02:002016-06-17T10:23:44.153+02:00Oba typy škol jsou zjevně v rozporu s ideou společ...<i>Oba typy škol jsou zjevně v rozporu s ideou společného vzdělávání.</i><br /><br />Dovozuji, že to bude, pane Sotoláři, zřejmě něco jiného, s ideou společného vzdělávání nesouvisejícího. Jen mi vrtá hlavou, co? Snad, že právo každého žáka vzdělávat se podle svého uvážení, nebo lépe uvážení žákova zákonného zástupce. Někdo nárok na právo má, někdo jej nemá. A v tom jsme si všichni rovni!Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-22850491588048444562016-06-17T09:27:13.340+02:002016-06-17T09:27:13.340+02:00Pane Šteffle,
když někdo opakovaně hlásá, že kdej...Pane Šteffle,<br /><br />když někdo opakovaně hlásá, že kdejaký úspěch je navzdory škole, pak plive na všechny učitele. Naposledy pan B., který nenapsal navzdory špatným učitelům, ale navzdory škole. Nedivte se pak mé "ublížené" reakci. Připomeňte si diskusi o kvalifikovanosti, ze které vycházeli kvalifikovaní učitelé za blbce. Důsledkem vašich a jim podobných návrhů bude opět to, že se nepřidá ani učitelům, ba ani školství jako rozpočtové kapitole. Tím nepopírám, že lze někde ušetřit a že mezi 100 000 učiteli jsou také někteří špatní učitelé. Co tak zavřít víceletá gymnázia? Co tak nefinancovat ze státního všechny zbytečné soukromé školy a školičky? Oba typy škol jsou zjevně v rozporu s ideou společného vzdělávání. Zdeněk Sotolářhttps://www.blogger.com/profile/09252353343623097868noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90405456781828281362016-06-17T08:41:01.387+02:002016-06-17T08:41:01.387+02:00"na sš máme přijímací řízení,no a jestli jste..."na sš máme přijímací řízení,no a jestli jste si nabrali víc, než máte místa.....musí to tam být u vás žertovné vedení"<br /><br />Vy jste asi dneska začal hodně brzy po ránu, že jste tak mimo mísu.Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-55212893205873233682016-06-17T07:44:16.950+02:002016-06-17T07:44:16.950+02:00p.s. neboli hezky česky douška, neodpustím si para...p.s. neboli hezky česky douška, neodpustím si parafrázi : "i škola se dá řídit jako firma!"Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66165094083037473802016-06-17T07:34:45.647+02:002016-06-17T07:34:45.647+02:00mimochotem, neboli hezky česky moderním ňuspikem ...mimochotem, neboli hezky česky moderním ňuspikem barevná telka,české školství jest stejná černá díra na prachy jako zdravotnictví,jenom řádově nižší,ale i na něj jednoho dne,řediteli škol nebudou tělocvikáři ale manageři,(ředitel školy ve 21. stol. by měl mít vystudován jak učitelský obor, tak i management) a to teprve bude ta správná reorganizační legrace,kvalita i produktivita školství půjdou prudce vzhůruAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6262859198336279532016-06-17T07:20:25.266+02:002016-06-17T07:20:25.266+02:00na sš máme přijímací řízení,no a jestli jste si na...na sš máme přijímací řízení,no a jestli jste si nabrali víc, než máte místa.....musí to tam být u vás žertovné vedeníAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-48348988939332815492016-06-17T07:07:44.547+02:002016-06-17T07:07:44.547+02:00Na středních školách existuje spádovost? Že jsem s...Na středních školách existuje spádovost? Že jsem si nevšimla.<br /><br />Inu, trollit je zábava, že?Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-36310944977991447672016-06-17T07:02:08.091+02:002016-06-17T07:02:08.091+02:00zbavíte se všech nespádových, které jste nabrali k...zbavíte se všech nespádových, které jste nabrali kvůli normativu a bude to v bnormáluAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81974517042242936372016-06-17T06:50:53.929+02:002016-06-17T06:50:53.929+02:00Pan laimes28 asi nepostřehl, že jsem mluvila o ško...Pan laimes28 asi nepostřehl, že jsem mluvila o škole, kde je naplněnost tříd mnohem větší. Spojit třídy s nízkým počtem studentů samozřejmě lze, ale kdybyste chtěl spojovat u nás, musel byste probourat zeď.Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12253186787285811992016-06-16T22:33:14.476+02:002016-06-16T22:33:14.476+02:00Představy p. Šteffla jsou naštěstí tak fantasmagor...Představy p. Šteffla jsou naštěstí tak fantasmagorické, že je lze vzápětí s klidem zapomenout. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-67901520148919203742016-06-16T22:16:36.500+02:002016-06-16T22:16:36.500+02:00O poslušnosti, uctívání, zaslepenosti a víře v děl...<i>O poslušnosti, uctívání, zaslepenosti a víře v dělení na schopné a neschopné</i><br /><br />O poslušnosti, uctívání vedoucích pracovníků, zaslepenosti a víře v dělení na schopné a neschopné zaměstnance. A jak se Vám žije, paní Kalabisová, když jste svědkem, jak se učitelé pošklebují dětem, a prstíkem pro ty děti nehnete? A už jste se svých žáků ptala?<br /><br />Ostatně soudím, že tady pomůže jen možnost dát komukoli ve školství výpověď na hodinu bez udání důvodu. Celkově to systém pročistí a rozhýbe nabídku pracovních možností pro doopravdy prospěšné pedagogické pracovníky. A zdůrazňuji, že výpověď komukoli kdykoli.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54305239375862261812016-06-16T22:04:15.415+02:002016-06-16T22:04:15.415+02:00yygrain evidentně nezná učňák,takže drahoušku časy...yygrain evidentně nezná učňák,takže drahoušku časy kdy kuchaři a pinglové měli češtinu zvlášť, jsou už dávno pryč a nově k nim (16) přihodím cukráře pekaře (12) avoalá a je úspora,<br /><br />pokud vyrazím angličtináře dobrého/špatného vezmu za něj jiného ale za menší nákladyAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.com