tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post3699417295709042221..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Antonín Jančařík komentuje postoj akademických senátů pedagogických fakult k zákonu o pedagogických pracovnícíchAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-32834703016030553402019-12-03T09:53:00.275+01:002019-12-03T09:53:00.275+01:00Tajný Učiteli. Výklad!!! A frontálně. Co to povídá...Tajný Učiteli. Výklad!!! A frontálně. Co to povídáte. Kdyby to viděl inspektor tak se zvencne. Kde je ta moderní metoda?<br /><br />Plně souhlasím. Jenže musel by zde být někdo, kdo udělá selekci mezi dobrým a špatným. Dnes je to spíš není žádný - bereme vše. A to ani aprobovaný učitel nemusí stát za nic. Pokud se pustí do škol všichni skončí to tím, že zoufalý ředitel angažuje i školníka, který neumí vůbec nic na výuku matematiky a pak se budoou inspektoři divit, jakto, že děti neudělají maturitu.<br />A jinak didaktika za našeho mládí byla o něčem jiném než je dnes. Tehdejší didaktici měli žáka prozkoumaného. A psali metodiky, které za něco stály. Dnešní opisují zahraniční studie.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-72039119116794474142019-12-02T23:07:06.721+01:002019-12-02T23:07:06.721+01:00rváčkozvesela, nejde přeci jen o to zda má, či nem...rváčkozvesela, nejde přeci jen o to zda má, či nemá někdo děti rád. Jen zda umí učit. Jak pravíte odbornost se lze naučit na koleně, navíc myslím, že vývojovou psychologii a didaktiku jakbysmet. <br /><br />Co se nejde snadno naučit, je talent někoho něco naučit, nikoli kvůli testu či známkám, ale opravdu ze zájmu, trvale a použitelně. Tzn, reagovat hbitě na situaci, podněty otázky, nedisciplínu apod., tak, aby žáky to, co jim vykládáte, způsobem přiměřeným jejich věku zajímalo (pozor, ne bavilo) a aby v nich něco z toho zůstalo a aby to, co v nich zůstalo, rezonovalo se světem, jejich vnitřním i tím okolním. <br /><br />Toho lze, z mé zkušenosti žáka, studenta i učitele, dosáhnout pouze a jen tím, že žáci mají do nějaké míry emoční/pocitový prožitek z vašeho výkladu, ať už je to humor, drama, nadšení z objevování, úžas, ale i prvopočáteční skepticismus vztek, frustrace vedoucí později k úspěchu atd. K tomu je potřeba mít určitý druh vypravěčského-vysvětlujícího talentu v kombinaci se schopností rychle a vhodně reagovat, jako základ, na kterém se domů veze přiměřená úroveň odbornosti.<br /><br />Sylabus pedagogických fakult by mohl být doplněn o předměty, jako je vypravěčství, drama, hbitá improvizace, umění zajímavě zprostředkovat poznání různým věkovým kategoriím. Někdo to má od boha (já ne) a ten někdo často není "kvalifikovaný". Je to třeba školník, který hodně cestoval a dětem na dvorku vykládá o exotických zemích takovým způsobem, že žáci visí na každém jeho slovu. Nebo je to postarší prodavač z pekárny na náměstí, který vypráví o roce 89 a dvě hodiny je v narvané aule hrobové ticho, načež následuje smršť dobrých otázek a silných odpovědí.<br /><br />Tohle vás nikdo snadno nenaučí. Jako adept musíte mít minimálně příležitost potkat někoho, kdo to sám umí a "čumět mu nějakou dobu na pazoury". Pokud si pamatujete vš skripta, anebo otevřete dnešní moderní:) učebnice pro zš a sš, je to pravý opak živého zájmu o vzdělávání a o předmět. Je to mozek vysávající, povrchní, trivialitou umrtvující nuda, založená na předžvýkaných pojmech, rádoby zpestřujících pitomostech, definicích a snadno testovatelných kusech odbornosti. Do té doby, než tohle pedfakulty vezmou na vědomí a podle toho zařídí přijímačky a sylabus, bude neveselo. Řešením je otevření profese. <br /> Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-22262630570119792172019-12-02T16:17:08.192+01:002019-12-02T16:17:08.192+01:00Pedagogické fakulty není nutné ani moudré rušit. P...Pedagogické fakulty není nutné ani moudré rušit. Pokud ale nezvládají přípravu učitelů, je na místě jim to ulehčit a nechat je dělat, co umějí. Stát určuje, jak má být učitel kvalifikovaný. Nikoli pedagogicko populisticky zvlčilé pedagogické fakulty.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-16137202530956171702019-12-02T16:04:18.563+01:002019-12-02T16:04:18.563+01:00Jasný souhlas pane Tajnej! jenže já pamatuji ještě...Jasný souhlas pane Tajnej! jenže já pamatuji ještě peďák, který nás zavedl do zákoutí vývojové psychologie a didaktiky. To je dle mého nezbytné! Obor samotný se naučí každý blb. No a právě ten obor umí ti laici, nadšenci...ale to není to nejdůležitější!<br />A že mají rádi děti? No, nemyslím, že zrovna toto je ta oslňující kompetence. Já bych se jich zeptala, budete mít rádi i toho nevychovanýho drzýho puberťáka, který si o Vás bude den co den "čistit boty?" A to on bude, to je jistý! Jednoduše může, protože jak už zde bylo řečeno, poslušnost se nenosí:-) Hlavně, že bude kreativní.<br />Jak já se těším do důchodu...a to jsem si s pub. vždy poradila celekm se ctí...až po mě brečeli, když jsme šla zas o dům dál, jak mám zvykem v našich bahnitých školních vodách.rváčkazveselahttps://www.blogger.com/profile/15482196912411898774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-15207966538576284942019-12-02T15:29:10.295+01:002019-12-02T15:29:10.295+01:00rváčko, to já zas viděl "nekvalifikované"...rváčko, to já zas viděl "nekvalifikované" učitele jejichž nasazení a talent dalece převyšoval standard. Chápu, že se pedagogické fakulty a pk otevření profese brání, nicméně ani ony nenabízí řešení nynější krize. Co se stane když v si čeští učitelé, podobně jako zdravotní sestry a lékaři uvědomí, že pokud se naučí trochu německy, jejich plat se za hranicí zečtyřnásobí, ví jen bůh. Němcům už dnes chybí 20 000 učitelů.<br /><br />To řešení je během na dlouhou trať a tento fakt samotný v současném klimatu volebních šarád efektivnímu výsledku předchází. Je to Hlava 22. Možná je to symptom upadající demokracie, rozkladu důležitých hodnot, nástupu kultury ostrých loktů a žvance, kdo ví. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89549366807851632522019-12-02T15:25:03.254+01:002019-12-02T15:25:03.254+01:00Když si například hejnologicky orientovaní učitelé...Když si například hejnologicky orientovaní učitelé Pedagogických fakult hrají na "pedagogy" a pedagogické fakulty vzdělávají absolventy, kteří z velké části nejdou do škol natrvalo učit, nelze se divit, že zřizovatelé a ředitelé škol a stát hledají nouzová dočasná a účinná trvalá jiná řešení problému, jak vzdělávat učitele. tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44054190906276295852019-12-02T15:21:37.666+01:002019-12-02T15:21:37.666+01:00VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ NENÍ VÝHRADNÍ POVINNOST NEBO PR...<b>VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ NENÍ VÝHRADNÍ POVINNOST NEBO PRÁVO PEDAGOGICKÝCH FAKULT</b><br /><br />Pedagogické fakulty se zejména v posledních deseti dvaceti létech z více závažných hledisek neosvědčily pro vzdělávání učitelů. Nevzpamatují-li se Pedagogické fakulty například ze svého pedagogického populismu (nadřazování výchovných cílů vzdělávacím cílům v didaktice, prohlašování učitelů za pouhé pedagogy atd.) může se, myslím, stát, že rektoři a děkani univerzit dojdou k logickému závěru:<br /><br /><b>Pedagogickým fakultám nutně nepřísluší provozovat katedry pro oborové didaktiky. Katedry pro oborové didaktiky mohou a měly by být provozovány i jinde (viz třeba matematika a fyzika na MFF UK). Pedagogické fakulty se pak mohou změnit na Pedagogicko psychologické fakulty poskytující kvalitní pedagogicko psychologický servis katedrám pro oborové didaktiky provozovaným v jiných odborně orientovaných fakultách.</b><br /><br />Když si například hejnologicky vzdělávaní absolventi Pedagogických fakult hrají na "pedagogy" a pedagogické fakulty vzdělávají absolventy, kteří z velké části nejdou do škol natrvalo učit, nelze se divit, že zřizovatelé a ředitelé škol a stát hledají nouzová dočasná a účinná trvalá jiná řešení problému, jak vzdělávat učitele. Pro mne je doc. A. Jančařík jeden z typických viníků toho stavu:<br /><br />http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html<br />http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html<br />http://www.ceskaskola.cz/2018/04/otevreny-dopis-jednote-ceskych.html<br /><br />J.Týř<br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20084688714827198922019-12-02T14:57:10.359+01:002019-12-02T14:57:10.359+01:00Ale vždyť řešení je nasnadě: chceš učit, ano za dv...Ale vždyť řešení je nasnadě: chceš učit, ano za dvě třetiny platu kvalifikovaného...a bylo by vymalováno. Nepedagogové se hrnou do škol pro peníze a taky pěkně "vyrostou", najednou jsou naroveň pedagogům, kteří obor pět let poctivě studovali. Že je jasně vidět v praxi, kdo diplom má a kdo ne, to je nabíledni.<br />Výjimky potvrzují pravidlo, já jich moc nepotkala. Na druhém stupni je nepedagog - třídní uč. často naprostá pohroma.rváčkazveselahttps://www.blogger.com/profile/15482196912411898774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37202188888217789552019-12-02T11:33:07.075+01:002019-12-02T11:33:07.075+01:00To je přesně ono.
Školství už si nemůže dovolit da...To je přesně ono.<br />Školství už si nemůže dovolit další špatný zákon. Je potřeba urychleně řešit současné problémy. Už teď je pozdě.<br /><br />Jenže kde vzít lidi, kteří jsou schopni(rozumí tomu a jsou schopni naslouchat a i něco vymyslet) něco řešit.<br /><br />Zatím se daří školství jen definitivně rozbít a předhodit vlkům.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.com