tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post3656139871854773985..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Růžena Blažková: Ach, ta matematika 1AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-45727508964137835702018-01-09T23:42:39.320+01:002018-01-09T23:42:39.320+01:00V prvním ročníku střední školy na maturitním oboru...V prvním ročníku střední školy na maturitním oboru nezvládají žáci, tedy absolventi základní školy malou násobilku. Jsou ochotní dělit 20 / 5 na kalkulačce. atd.<br />Mohl by mi někdo z odborníků vysvětlit, jak tuto neznalost zavinili učitelé matematiky?<br /><br />Osobně vidím jedinou příčinu. Nesměli nechat takového žáka propadnout a nesměli "tupým drilem" žáky přinutit se tu malou násobilku "nadrtit". Nesměli nechat žáky spočítat dostatečné množství příkladů, kterým by se získaná znalost zafixovala.<br />Násobilka, stejně jako vyjmenovaná slova a -ný, -natý se totiž neučí ve škole, ale doma.<br /><br /><br /><i>Když budete mlátit kluka s houslemi po rukách smyčcem, asi ho nepřesvědčíte o kráse houslové hry. </i><br /><br />Zajímavé.<br />Jak tedy vysvětlíte, že o kráse hudby mluvilo tolik umělců a skladatelů, které právě tímto způsobem učitelé hudební výchovy po celá předchozí staletí vzdělávali?<br /><br />Ono je to totiž přesně naopak. Nelze někomu vykládat o kráse jakéhokoliv oboru, dokud nezvládne tento obor na určité úrovni. - Tedy vykládat o tom lze, ale je to k ničemu a naprosto směšné.<br /><br />Jak je to krásné umět na něco zahrát, to žák pochopí, až se naučí na něco zahrát.<br />Stejně tak jen těžko můžete vykládat o kráse matematiky někomu, kdo neumí vydělit dvě čísla.<br />Jak je to skvělé plachtit, pilotovat letadlo, nebo třeba tancovat, hrát hokej, to člověk pochopí až tehdy, když danou činnost zvládne natolik dobře, že mu to začne dělat radost. <br />V matematice se přes tuto hranici většina žáků nikdy nedostane. <br />Ale téměř všichni intaktní žáci se mohou naučit dosadit do vzorečku. Kéž by uměli alespoň to. <br />Před dvaceti lety se méně diskutovalo o metodách výuky, ale tu násobilku zvládali téměř všichni. Tak v čem je tedy problém?poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42767632843295258412018-01-09T21:11:18.819+01:002018-01-09T21:11:18.819+01:00To je zase kydů "odborníků". Já jsem se ...To je zase kydů "odborníků". Já jsem se za celou dobu svého studia nesetkal se špatným učitelem matematiky. Setkal jsem se ale se spoustou hloupých spolužáků. A to nejen na ZŠ, ale i na gymnáziu. Paradoxní na tom je, že přesně ti nejhloupější si nejvíce stěžovali na to, že je matematiku učí učitelé blbě.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33127540879085330872018-01-06T15:02:06.868+01:002018-01-06T15:02:06.868+01:00Matematika je užitečné zaméstnání pro hlupce, kteř...Matematika je užitečné zaméstnání pro hlupce, kteří si málo nachytračili, takže musí umět počítat?<br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86438101169040323262018-01-06T12:17:42.346+01:002018-01-06T12:17:42.346+01:00Děkuji za vysvětlení. Budu si to pamatovat.Děkuji za vysvětlení. Budu si to pamatovat.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74022031524339279232018-01-06T09:10:55.577+01:002018-01-06T09:10:55.577+01:00krtek
Děkuji za připomínky k redakční práci ČŠ. N...krtek<br /><br />Děkuji za připomínky k redakční práci ČŠ. Něco z toho, co označujete za nejasné, je ale možná nejasné pouze Vám: Pokud je text převzatý, vždy je to pod ním uvedeno. Z toho vyplývá, že toto je původní text pro ČŠ a myslím, že není třeba to zdůrazňovat. V titulku se objevuje číslovka "1", hodně to napovídá... Návodná je i poslední věta článku: "V dalším příspěvku se zaměřím na žáky, u kterých je diagnostikována dyskalkulie." Máte pravdu v tom, že zatím nevím, kdy přesně paní Blažková pokračování odevzdá. Hezký den!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86680502393720908432018-01-06T08:50:25.293+01:002018-01-06T08:50:25.293+01:00Svých žáků jsem se zeptal na zkušenosti ze základn...Svých žáků jsem se zeptal na zkušenosti ze základní školy - takřka polovina neměla stálého učitele na celém druhém stupni, přibližně třetina měla problémy - učitel neučil, neprocvičoval, neudržel kázeň, ... Známky žáků ze základní školy přibližně z poloviny neodpovídají reálným znalostem. Bohužel - nedostatek učitelů je realita.<br />---<br />Tento důvod plus celospolečenská nedůvěra k matematice (už od dob Miroslava Horníčka) je podle mne zásadní. A poslední důvod - po roce 1990 došlo na základní škole k poklesu hodin matematiky.<br />---<br />A dalším neštěstím je to, že není jasné, zda jde o sérii článků pro Českou školu (rozsah, termíny dalších dílů, apod.), převzetí článku odjinud nebo jen "výstřel do tmy" šéfredaktora či paní Blažkové. Bohužel redakční práce ČŠ nevylučuje žádnou z těchto možností.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-36132528697018338242018-01-05T22:52:39.091+01:002018-01-05T22:52:39.091+01:00Se znalostmi matematiky není něco v pořádku. Je te...Se znalostmi matematiky není něco v pořádku. Je tedy možné se ptát, zda příčina nespočívá i ve způsobu výuky. Nedávno zde v jiné diskusi m vanek uvedl:<br />"Rapidně přibylo žáků, kteří mají nulové znalosti a jejichž jediná metoda řešení problému je hádání výsledku. Přibylo žáků mentálně zpotvořených - přirozeně inteligentních ale intelektuálně za 9 let pseudovzdělávání totálně zastuzených".<br />To je hodně tvrdé odsouzení školy a zejména vyučujících - ozve se proti tomu někdo?<br />Zpět k matematice: Článek paní Blažkové se snaží postihnout příčiny neúspěchů žáků v matematice. V konkrétním uvedeném případě, jak to chápu, nejde o to, že se zlomky probírají až v 7. třídě. Dítě se s nimi seznamuje mnohem dříve. Ale v 7. třídě by měl žák zlomky zvládnout s takovým porozuměním, aby s nimi mohl pracovat dál. Když k porozumění nedojde, je na další neúspěchy v matematice zaděláno. Proč k porozumění nedochází - o tom právě článek pojednává. Vl.Václavíkhttps://www.blogger.com/profile/06505422938730895002noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-8643967461343188302018-01-05T21:36:35.154+01:002018-01-05T21:36:35.154+01:00A ti věřící jsou všichni svatoušci? Dobrý farář = ...A ti věřící jsou všichni svatoušci? Dobrý farář = farník bez hříchu.Jirkahttps://www.blogger.com/profile/07117106812011872831noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12054689465552336732018-01-05T21:33:22.947+01:002018-01-05T21:33:22.947+01:00Příspěvek pana Pelikána by stálo za to zveřejnit j...Příspěvek pana Pelikána by stálo za to zveřejnit jako samostatný text. Umí. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47534641627476142332018-01-05T20:12:13.176+01:002018-01-05T20:12:13.176+01:00Problémem výuky matematiky není ani matematika sam...Problémem výuky matematiky není ani matematika samotná, ani její obtížnost a ani nakonec to, že se učí z hlediska intenzity (kumulace učiva) naprosto nevhodně. Problémem matematiky jsou její nositelé, učitelé. Stejně jako církev - konkrétní prasárny páchají až jednotlivci.<br />Ona za to matematika nemůže. Když budete mlátit kluka s houslemi po rukách smyčcem, asi ho nepřesvědčíte o kráse houslové hry. Vzhledem ke kráse a provázanosti celé matematiky (harmonie a celistvosti hudby) je těžké vzdorovat něčemu, co je jednoduché, primitivní a příjemně bezduché - totiž opakování cizího názoru. Matematika je koncentrace, poctivost a zodpovědnost v prášku. Jsou to instance těch vlastností, které v životě doopravdy potřebujete.<br />Po čtvrtém ročníku střední školy jsou goniometrické rovnice většině lidem na houby, stejně tak rovnice kvadratická. Nakonec i lineární je k ničemu a světe div - nakonec jsou na tom lidé s kalkulačními schopnostmi tak špatně, že z hlediska matematiky jsou fakt pitomější, než kalkulačka. Většinu příkladů stejně neumí do kalkulačky ani zadat. Ale je NESMÍRNĚ PŘÍNOSNÉ pro jejich mladou hlavu, kognitivní schopnosti, jistou koordinaci i orientaci, je NESMÍRNĚ PŘÍNOSNÉ TOMU TEĎ A TADY POROZUMĚT. To je jediný pravý a poctivý cíl matematiky. Pokud máš pocit, jako učitel matematiky, že smyslem výuky matematiky je naučit někoho matematiku (vyjma odborných(!)), pak prosím MATEMATIKU NEUČ!<br />Moc se mi líbí, jak paní doktorka zmínila vnější vlivy na schopnost dítěte matematiku zvládnout. Jen to potvrzuje mé výše zmíněné.<br />Pokud učíte matematiku proto, abyste naučil matematiku, pak jste učitel houslí, který učí svého žáka tahat správně smyčec. Ale už mu nic neřekne o kráse hudby, nenaučí ho hudbu poslouchat a bez pochvaly jeho ruce nikdy nevyloudí z houslí to, co hudba vykouzlit umí - cit, lásku, vášeň, zklamání, vzdor...<br />Matematika je bezesporu jedním z nejmocnějších nástrojů nejnemocnějších učitelů - těch, kteří si často rádi dokazují svou moc. Kolik jsem doučoval velice chytrých dětí z pětkami a čtyřkami, a často neměli problém látku pochopit a dokonce samostatně použít. Ale pokud učitel matematiky chce, vždycky chytí... Není problém naučit se těch pár vzorců, dosazovat do nich a dokola chtít totéž od dětí. Všiml jsem si, že se z matematiky se na školách stal stejný předmět, jako občanská nauka. Jen s tím benefitem, že se nemusí co pár let měnit osnovy. <br />Učitelé matematiky to maj na furt beze změny. Tak proč by něco měnili, nebo snad dokonce pochopili.<br /><br />PS: Hledám zapáleného mladého učitele matematiky na naší školu na příští rok. Tak jestli o nějakém mlaďochovi víte... :)<br /><br />PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-26340007868456401242018-01-05T04:18:19.592+01:002018-01-05T04:18:19.592+01:00Pane Vaclaviku, didakticku, která považuje za norm...Pane Vaclaviku, didakticku, která považuje za normální, že zlomky se berou až v 7. třídě, odmítám brát vážně. A to přesto, že článek je jinak zajímavý, resp. popisny.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-9479382439703234532018-01-05T00:20:00.614+01:002018-01-05T00:20:00.614+01:00Paní doktorka Blažková se výukou matematiky dlouho...Paní doktorka Blažková se výukou matematiky dlouhodobě zabývá a má co říci všem učitelkám a učitelům (nejen) matematiky. Zařazení takového příspěvku na ČS považuji za velice účelné.<br />Ale bylo by dobré na uváděné názory reagovat vhodněji než konstatováním, že "matematiku jest třeba zrušit". Jde totiž o moc vážné věci.Vl.Václavíkhttps://www.blogger.com/profile/06505422938730895002noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-56940005150951599602018-01-04T16:55:39.562+01:002018-01-04T16:55:39.562+01:00Ať si klidně "společenští" matematiku ne...Ať si klidně "společenští" matematiku nestudují, ale ať se potom ne...ou do státní správy, kde se pracuje (počítá) s financemi.jirhttps://www.blogger.com/profile/10090991336041220152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50536057833564476012018-01-04T14:40:48.188+01:002018-01-04T14:40:48.188+01:00Pozor je potřeba rozlišit žáka opravdu postiženého...Pozor je potřeba rozlišit žáka opravdu postiženého a žáka flákajícího se. Nezaměňovat!<br />Inteligentní postižený žák zaslouží podporu. A je pravda, že svojí pílí je schopen znevýhodnění eliminovat. Flákač ne a podpora je většinou bez efektu.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-22795874010428550882018-01-04T10:00:27.222+01:002018-01-04T10:00:27.222+01:00Zlomky až v sedmé třídě? Záporná čísla taky? Kam j...Zlomky až v sedmé třídě? Záporná čísla taky? Kam jsme se to dostali!!! Představu základních zlomků si musí žák začít vytvářet postupně už ve čtvrté (poloviny) a páté třídě (čtvrtiny, třetiny, pětiny, celek a zlomky). Se zápornými čísly běžně pracuje při měření teploty. <br />---<br />laimes28 - máte plnou pravdu, do všeobecného vzdělání patří plkání a zírání, matematika ne, diskutovat se při ní nedá.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24881667858575183752018-01-04T08:10:27.179+01:002018-01-04T08:10:27.179+01:00matematiku jest třeba zrušit,je to svou podstatou ...matematiku jest třeba zrušit,je to svou podstatou věda totalitní,založená na biflování,nedává prostor pro kreativní rozvoj a nečiní žáka svobodným a ťastnýmAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-61138517028305018282018-01-04T07:27:12.232+01:002018-01-04T07:27:12.232+01:00Největší problém je neochota (se něco naučit), nap...Největší problém je neochota (se něco naučit), například malou násobilku (tj. jak žák, tak rodič). Bez ní nezvládají velká čísla ani zlomky... Matematika je jako pyramida a bez solidních základů nefunguje. Dítě se pak jen učí mechanicky něco s něčím násobit/sčítat a neví proč - jenže nemá šanci si všechno zapamatovat, protože nechápe co se děje a nemá na čem stavět.<br /><br />Je vidět, že Matějček i další reálně nejspíše neučili, případně neměli problémové třídy/žáky/lokality, případně srovnání s výbornými žáky (a vědět, proč umí a co pro to dělají). Mnoha žákům totiž intelekt neschází, přesto neprospívají (nejen v matematice), protože neprospívat je jejich styl. Je pro ně výhodnější dostávat pětky a pak jednu čtyřku, za kterou dostanou odměnu (mobil, herní konzoli apod). Kdyby měli trojky/dvojky, bylo by pro ně mnohem obtížnější dostat dvojku/jedničku a na odměnu by tak lehce nedosáhli... jenže tento přístup implikuje předchozí problém (utečou jim základy atd.).Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.com