tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post3647772507512372706..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Pokles nově přijatých žáků středních škol se postupně zmenšuje: Roste podíl učňů strojírenských a elektrotechnických oborů, klesá zájem o gastronomické oboryAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58970170230841141912015-06-10T10:08:14.226+02:002015-06-10T10:08:14.226+02:00přítomné bych chtěl vrátit do reality,uvědomte si,...přítomné bych chtěl vrátit do reality,uvědomte si,že největším zaměstnavatelem v této zemi je stát cca 600 000 + další tisíce nabalených,a je logické že místo sežene snáze sociolo,kulturolog či ekolog neš strojní inženýr,no a druhým a posledním zaměstnavatelem v této zemi je das auto a na něj nabalené firmy,které zaměstnávají další tisíce lidí,no a pak zbývá třetí sociální skupina osvč z nichž polovina jsou skrytí nezaměstnaní no a to je vše ,co se týče zaměstnanosti v této zemiAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-80283249399949677032015-06-10T01:26:16.668+02:002015-06-10T01:26:16.668+02:00Jediné podstatné je, co chtějí uchazeči o studium ...<i>Jediné podstatné je, co chtějí uchazeči o studium či o zaměstnání.<br />Až toto pochopíte, bude vyhráno.</i><br /><br />Toto chápu. Asi tak od pětaosmdesátého. Ale vyhráno nemám.<br />Nevím přesně, CO že ti naši uchazeči chtějí. A mám takové neblahé tušení, že to povětšinou nevědí ani oni sami. Kolikrát mám pocit, že byli pod silnou pohrůžkou násilí přinuceni podat si na školu přihlášku a nechat se ke studiu přijmout. A jako kdyby se už záhy po narození smířili s tím, že ty čtyři roky na střední škole musejí nějak přetrpět, aby už konečně mohli vypadnout z města.<br />Letos jsem se žáků prvního ročníku poptal, co by se rádi naučili z informatiky. Z odpovědí jsem se v podstatě dozvěděl, čemu se věnovali na základní škole. Vede tvorba zajímavých prezentací a stříhání videa. Dovozuji, že si budoucí intelektuální elita okresu před zvažováním studia na naší škole ani nepřečetla školní vzdělávací program, o prostudování si vzdělávací oblasti informační a komunikační technologie už ani nemluvě.<br />Nakonec proč taky, když ještě na maturitním večírku nemají mnozí jasnou představu o tom, na kterou vš vůbec nastoupí. Úvahy, jestli je uživí profese, ke které se v průběhu příštích deseti let nakonec prostudují, se ani nezasejí, natož aby zakořenily a přinesly případně i nějaký výplod.<br />A tak zpravidla vyhrává cesta nejmenší odporu. K čemu ovšem, to se právě neví. A ani vědět nechce.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-38273235510945516652015-06-09T20:49:51.872+02:002015-06-09T20:49:51.872+02:00Víte, psne Keršlágere, učit se úpravy výrazů na vy...Víte, psne Keršlágere, učit se úpravy výrazů na vysoké škole už je pozdě. Takže rozdělíme výuku matematiky pro ty, co budou někdy chtít studovat na VŠ, a ty ostatní? Nebo se smíříme s tím, že budeme mít méně VŠ technicky vzdělaných lidí, nebo s matematikou v současném rozsahu?<br />krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20715687707119313272015-06-09T08:36:05.669+02:002015-06-09T08:36:05.669+02:00Pane Keršlágere, je přeci úplně jedno co chápou a ...Pane Keršlágere, je přeci úplně jedno co chápou a nechápou ředitelé gymnázií. Je také úplně jedno, co chtějí a nechtějí průmyslníci. Jediné podstatné je, co chtějí uchazeči o studium či o zaměstnání. Až toto pochopíte (Vy i průmyslníci), bude vyhráno :-).<br />Oni asi těch 23 tisíc hrubého nebo něco z toho, co souvisí s prací kvalifikovaného strojaře-průmyslovkáře nechtějí.Zručný školníkhttps://www.blogger.com/profile/08695582615815482872noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-70498826799544994902015-06-08T19:10:36.667+02:002015-06-08T19:10:36.667+02:00BTW: nástupní plat takového kvalifikovaného stroja...BTW: nástupní plat takového kvalifikovaného strojaře-průmyslovkáře je 23 tisíc hrubého, což je víc než má učitel po letech praxe. Kadeřnice či učeň u lisu v Liberecké průmyslové zóně však maká za minimální plat (a dělají tam i gymnazisti a další, co nedostali státní maturitu z matiky). Zajímavé je, že matiku po nikom z nich v těch podnicích nikdo nechce (tj. maturitní matematiku). Blbá známka toho, jak dalece je dnešní školství odtrženo od reality. Chtějí po nich to, co se ve školách NIKDE nedělá (tj. zmíněná zručnost, samostatnost, iniciativa, tvůrčí přístup).Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63135251507672228022015-06-08T19:02:25.986+02:002015-06-08T19:02:25.986+02:00Byl jsem teď v několika podnicích v Turnově kontro...Byl jsem teď v několika podnicích v Turnově kontrolovat studenty na praxi. Všichni zoufale potřebují kvalifikované středoškoláky-strojaře, tj. odborníky, samostatné, aktivní a s tvůrčím přístupem. Těch bohužel je velmi málo. A ještě méně jich je mezi učni (i střední školy berou ze základek dneska běžně čtyřkaře). A vůbec nepotřebují gymnazisty a ekonomy, protože v kanceláři by chtěl být každý a takových lidí je na trhu práce nadbytek... Jinými slovy - to co tvrdí zaměstnavatelé je drsný fakt. A (bývalý) ministr plus ředitelé různých (soukromých) gymnázií to vůbec nechápou. A abych se jasně vyjádřil - nejde o žádné montovny, ale vysoce odborné obory (konkrétně výroba pevnostních šroubů, opravy vstřikovacích forem, výroba jednoúčelových strojů pro výrobní linky atd.). Pokud takové lidi mít nebudeme, tak ani ty montovny u nás nebudou, natož podniky s výrobou s vysoce přidanou hodnotou. A pochybuju, že se někde v budoucnosti uživíme sbírkou manažerů, kulturních antropologů a kadeřnic :-(Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-72977868740623053262015-06-08T11:26:36.752+02:002015-06-08T11:26:36.752+02:00Téměř veškerý přírůstek na "žádoucích" S...Téměř veškerý přírůstek na "žádoucích" SOŠ v posledních třech letech je vyvolán úbytkem žáků přijatých na gymnázia (zbytek jde na vrub úbytku žáků na učilištích). <br />Nesouvisí to <i>čirou náhodou</i> s tím, že kraje v posledních letech gymnáziím normativně přikazují maximální počet žáků, které mohou přijmout (mnohde pak navíc s povinnými přijímacími zkouškami)?<br /><br />Například Praze minimálně poslední čtyři roky magistrát gymnáziím natvrdo určuje počet otvíraných tříd čtyřletého studia - téměř vždy je nižší než v nedávné minulost, vždy je nižší než oficiální kapacita a nikdy nesmí překročit počet 30 přijatých na třídu, i když zákon umožňuje (se souhlasem zřizovatele) i počet o něco vyšší.<br /><br />Je to v příkrém rozporu se školským zákonem, neboť otvírané obory, počet nově otevřených tříd, kritéria přijetí i počet přijatých uchazečů určuje pouze ředitel školy. Který z nich by se ovšem troufl trvat na dodržování zákona, když o normativech a dalších penězích rozhodují právě úředníci z kraje?MMhttps://www.blogger.com/profile/06839746090827340030noreply@blogger.com