tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post3395112582239080384..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Ondřej Šteffl: Nebezpeční fanatici jednotné školyAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85573738337260073442017-05-06T12:22:16.863+02:002017-05-06T12:22:16.863+02:00to lenka dohnalová/ mohu vás ubezpečit,žer běžná m...to lenka dohnalová/ mohu vás ubezpečit,žer běžná municipální škola na západě,třeba na předměstí Paříže,nemá s the wall nic společného zato takové najdete v británii,a to soukromé,ve kterých se platí nemalé školné cca 9000e/rokAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-78145289467927286932017-05-06T12:19:03.679+02:002017-05-06T12:19:03.679+02:00náš problém po 89 je,že bychom chtěli, aby stát za...náš problém po 89 je,že bychom chtěli, aby stát za státní peníze provozoval všechny možné typy škol s různými metodikami a tak vznikl te současný děsivý paskvil,na západě státní (municipální) školství provozuje pouze standard s jednou danou metodikou,zadarmo,pokud chce rodič pro dítě něco jiného,odlišného,lepšího má možnost z výběru škol soukromých,za peníze,to je model,kterého bychom měli dosáhnout i zdeAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90905117936050731712017-05-06T07:35:32.865+02:002017-05-06T07:35:32.865+02:00Malé kopieMalé kopieJana Karvaiováhttps://www.blogger.com/profile/00642869931422902011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68876236397210828052017-05-06T07:35:17.737+02:002017-05-06T07:35:17.737+02:00Děti nejsou velké kopie dospělého. nemají rozvinut...Děti nejsou velké kopie dospělého. nemají rozvinuté všechny kognitivní a psycho schopnosti, aby byly schopné se rozhodovat dle rozumu. Tím, že chceme po dětech v určitém věku (řekněme tak do 12 let ,ale dnes možná ještě déle),aby se rozhodovaly , uvádíme je do nejistoty, která může vést k poškození jejich psychiky. Děti se stejně většinou rozhodují impulsivně. Jedou podle toho,co slyší a vidí doma. Ty starší jsou často nastavené na pravý opak své rodiny, protože je k tomu vede pubertální vzdor.Rozum a logiku za tím nehledejte. vina těch dětí to není. Dnešní děti, opečovávané společností i rodinou, dozrávají psychicky mnohem déle, než naši předci. nemají sebemenší povinnosti ( velice často), není na ně navalena žádná podstatná povinnost. Chtít po dětech rozhodovat se a zároveň nechtít po nich nic dalšího - to mohl vymyslet jen blb.<br />Pan Sarkozy nemluvil o svobodě dětí, ale o svobodě rodičů vybrat si v rámci jedné školy z několika vzdělávacích programů.<br />Znovu opakuji, dítě není dospělý. nechtějme po něm identická rozhodnutí. Učme je pomalu těmto dovednostem, ale nesmí to být na ně nahrnuto bez rozmyslu, od malička, a nesmí to být věci kardinálního charakteru.Jana Karvaiováhttps://www.blogger.com/profile/00642869931422902011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10464495458420431552017-05-06T00:06:11.248+02:002017-05-06T00:06:11.248+02:00Takže velmi souhlasím s připomínkami pana Lippmann...Takže velmi souhlasím s připomínkami pana Lippmanna a oceňuji, že považoval za nutné zdůraznit důležitost pojmu vzdělávací zařízení. Je důležité stále si klást otázku po smyslu vzdělání, pro procesu vzdělávání a jejich významu a důsledků jejich působení.Romana Howehttps://www.blogger.com/profile/05875993034985618640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-14607500716968144262017-05-05T23:53:20.023+02:002017-05-05T23:53:20.023+02:00Pan Lippmann řekl: "2) Nejsem si jist, zda ro...Pan Lippmann řekl: "2) <b>Nejsem si jist, zda rodiče mají bezvýhradné právo ordinovat nezralým dětem budoucnost v tak vyhraněné podobě, jakou představuje absolvent pruské kadetky, k takové životní dráze by se měl svobodně rozhodnout až dospělý člověk.<br /><br />3) Zařízení podobné pruské kadetce se jen s velkou nadsázkou dá označit jako vzdělávací a nenazval bych je školou, protože to, co se tam odehrává, je už ve zcela zásadním protikladu k původnímu významu tohoto slova, jenž bychom měli alespoň trochu respektovat."</b><br /><br />Musím přiznat, že nejsem zcela přesvědčena teorií, kterou pan Šteffl zaštiťuje své vysvětlení, proč by rodiče měli právo vybrat pro své dítě "jakoukoliv" školu pode svého gusta: "To, zda jsme nastavení konzervativně nebo liberálně, je nám ze sedmdesáti procent vrozeno, mluví o tom v knize Morálka lidské mysli americký psycholog Jonathan Haidt" Podle této teorie jsou pak i děti v podstatě kopie svých rodičů a budou tedy spokojeni se školou, kterou jim jejich rodiče vyberou. První nesoulad, ze školy od dětí spíš slyším, že rodiče mají o škole zcela jiné představy než jejich děti...<br /><br />Také si v souvislosti se školami typu pruská kadetka otázku, jaký přínos mají pro společnost, když vychovávají lidi, kteří se neučili přijímat zodpovědnost za své činy, učili se hlavně slepě poslouchat.<br /><br />Dále by mne zajímalo, jak by se pak stát prakticky vyrovnal s přípravou budoucích učitelů. To by musela být příprava vícerokolejná až schizofrenní. Jak jde jinak připravit učitele zároveň na styl průvodce a zároveň na styl generála pruské kadetky. <br /><br />Rodiče by se také potýkali, a potýkají, s velkými obtížemi najít vhodnou školu podle svých představ. Zvláště na menších městech, kde nejbližší škola jejich představ může být nedostupná. <br /><br />Nejvhodnější se mi tedy zdá model poskytnutí <b>svobody dětem</b> v rámci každé školy a její vnitřní diferenciace (viz R. Sárközi výše). Ve svobodné škole si každé dítě podle svého naturelu (nediktovaného rodiči) vybírá to, co pro sebe (po diskusi a dohodě s rodiči) považuje za nejvhodnější. Samozřejmě v čase dochází k přehodnocení, ke změnám, tak jak se dítě vyvíjí, mění se jeho zralost, priority (u každého jinak), ale vše je založeno na bázi budování zodpovědnosti, schopnosti využít pozitivní potenciál zásad svobody a demokracie.<br /><br />Romana Howehttps://www.blogger.com/profile/05875993034985618640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-29923225753406913302017-05-05T20:52:23.548+02:002017-05-05T20:52:23.548+02:00Tak trochu osobní příspěvek...
Díky za článek. Fak...Tak trochu osobní příspěvek...<br />Díky za článek. Fakt nemám co dodat. Snad jen děsivou představu z filmu skupiny Pink Floyd "The Wall", o které jsem tady mluvila již mnohokrát. Do mlýnku na vzdělávání pochodují děti s amorfní tváří, ze kterých jsou namlety na chlup stejné jitrnice... Další scéna - učitel, který buzeruje a šikanuje dítě, je v osobním životě krotký jak beránek (spolu se studenty tuto scénu hodnotíme poněkud ostřeji, naši interpretaci však neprezentuji proto, že bych byla nepochopena proto, že netuším, kolik zdejších čtenářů onen film zná).<br /><br />A ještě komentář ke dvěma myšlenkám...<br />"Vracím se k tomu i proto, že pro chystané změny v Rámcových vzdělávacích programech bude klíčový vztah práva volby jednotlivce a autonomie školy, versus co má určit stát."<br />Snad nejsem malověrná, ale KÉŽ BY!<br /><br />"Pokrok se rodí z pestrosti..." Jasně, to je prostě motto :-)<br /> Lenka Dohnalováhttps://www.blogger.com/profile/08030249711940295129noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54327213404770461712017-05-05T15:19:12.156+02:002017-05-05T15:19:12.156+02:00základem jest paralelnost školství státního a souk...základem jest paralelnost školství státního a soukromého,škola státní neboli veřejná má mít jednotný standard,který určuje stát tj vláda tj. parlament,vedle školství státního nechť funguje školství soukromé,všechny ty valdorfy,motesory,daltony,hejného palouky,lesní,skalní apod, rodiče by se tak mohli svobodně rozhodnout,kam své dítě dajíAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-91640966482525512172017-05-05T11:25:13.528+02:002017-05-05T11:25:13.528+02:00Některé veřejné školy šly cestou vnitřní diferenci...Některé veřejné školy šly cestou vnitřní diferenciace. Mají třídy tradiční a paralelní třídy s programem montessori, waldorf, začít spolu atd. Přijde ni to jako dobrá cesta. Rodiče pak mají na výběr. :-)Radek Sárközihttps://www.blogger.com/profile/16690300849383335695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66787617855159919152017-05-05T11:23:24.643+02:002017-05-05T11:23:24.643+02:00Jen tři poznámky:
1) Pluralita ve vzdělávání (přir...Jen tři poznámky:<br />1) Pluralita ve vzdělávání (přirozeně při důsledném respektu k odborným, didaktickým a pedagogickým poznatkům) je podstatným znakem tohoto nikoli jen odborného, nýbrž též výchovného procesu.<br /><br />2) Nejsem si jist, zda rodiče mají bezvýhradné právo ordinovat nezralým dětem budoucnost v tak vyhraněné podobě, jakou představuje absolvent pruské kadetky, k takové životní dráze by se měl svobodně rozhodnout až dospělý člověk.<br /><br />2) Zařízení podobné pruské kadetce se jen s velkou nadsázkou dá označit jako vzdělávací a nenazval bych je školou, protože to, co se tam odehrává, je už ve zcela zásadním protikladu k původnímu významu tohoto slova, jenž bychom měli alespoň trochu respektovat.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-22617170717877492332017-05-05T09:42:51.747+02:002017-05-05T09:42:51.747+02:00"„Svoboda zakládat vzdělávací zařízení při ná...<b>"„Svoboda zakládat vzdělávací zařízení při náležitém respektování demokratických zásad a právo rodičů zajišťovat vzdělání a výchovu svých dětí ve shodě s jejich náboženským, filozofickým a pedagogickým přesvědčením musí být respektovány v souladu s vnitrostátními zákony, které upravují jejich výkon“, píše se v Listině základních práv Evropské unie, článek 14. A podobně i v Evropská úmluvě o ochraně lidských práv, v Úmluvě o právech dítěte a dalších mezinárodních dohodách, které u nás mají přednost před zákonem. Svoboda ve volbě vzdělávání a svoboda zakládat nestátní školy patří k základním prvkům pluralitní demokracie. Proto také byla jedna z prvních, kterou jsme vítali po pádu komunismu. A i dnes je snadné si všimnout, kdo a proč vznik nestátních škol omezuje. Ve všech totalitních státech jsou nestání školy nemyslitelné. Nedávno v Turecku Erdogan zavřel 1000 soukromých škol."</b> <br />Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3144643357569146622017-05-05T08:10:34.230+02:002017-05-05T08:10:34.230+02:00Já bych celkem souhlasila jak s panem Štefflem tak...Já bych celkem souhlasila jak s panem Štefflem tak s mirek.vaněk.Jana Karvaiováhttps://www.blogger.com/profile/00642869931422902011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-38186604295550462242017-05-05T07:54:56.423+02:002017-05-05T07:54:56.423+02:00S první polovinou článku souhlas. S druhou polovin...S první polovinou článku souhlas. S druhou polovinou už ne. Tam popírá autor sám sebe, své starší články a navíc se tím přiřazuje k fanatikům, které tak kritizuje. Jen na opačném pólu spektra. <br />Vždy je třeba najít kompromis mezi dokonale liberálním přístupem a absolutisticky řízeným školstvím. Ani jeden extrém není ideální. <br />Nesouhlasím s tím, že nic nevíme o tom, jak učit. Tato problematika byla poměrně slušně zvládnuta, bohužel posledních několik desítek let se přestalo u nás v této oblasti vědecky bádat a pokud ano, tak se to k běžným učitelům nedostává. Vládne chaos a podnikatelské zájmy.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.com