tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post3170769682058691071..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Lukáš Kovanda: Nepřidávejme všem. Učitelé si vyšší platy zasloužíAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7706663118170925032017-09-10T20:47:29.216+02:002017-09-10T20:47:29.216+02:00Je hezké, že pan Kovanda uzná, že "učitelské ...Je hezké, že pan Kovanda uzná, že "učitelské odbory částečně jednají v souladu s ekonomickou logikou". Proti tomu další navyšování minimální mzdy namá prý " ani špetka ekonomické logiky, ale jen prachobyčejný nátlak". K teorii patří praxe - ukázují jí nyní reportáže Saši Uhlové. (Třeba by příště mohla se skrytou kamerou přijít učit do školy, byl by to také zajímavý dokument.)Nowakhttps://www.blogger.com/profile/03117137786142573204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-56604356725824021512017-09-08T17:18:43.546+02:002017-09-08T17:18:43.546+02:00Produktivita některých ekonomů je, myslím, pozoruh...Produktivita některých ekonomů je, myslím, pozoruhodný jev. :)))tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88248777321363558592017-09-08T16:29:55.644+02:002017-09-08T16:29:55.644+02:00Nezvýšila se za posledních deset let naše produkti...Nezvýšila se za posledních deset let naše produktivita práce v papírování?<br />Co to jen je těch přepisování ŠVP, tvorba TP pořád dokola, plánů TU, plánů osobních DVPP, výkazů práce za každý měsíc, vypisování asi padesáti lejster, když chcete jet s žáky na výlet... Mám pokračovat dál?<br />Hodin a hodin strávených zbytečně u internetu, abyste výuku udělali zábavnější, nebo hledáním nejlevnějšího e-shopu s učebnicemi, jejich objednávání a přeprodávání žákům ap.<br />Myslím, že pan Kovanda nemá pravdu, neboť o samotné učení v hodině jde až na posledním místě. Naše náplň práce se přesouvá pomalu a jistě do kanceláře.BPhttps://www.blogger.com/profile/09841095342741312495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-27653373564116610632017-09-08T15:55:20.324+02:002017-09-08T15:55:20.324+02:00S těmi diskotékami je to zajímavý nápad. Nešlo by ...S těmi diskotékami je to zajímavý nápad. Nešlo by to podpořit finančně z EU? Začněme co nejdříve (dokud můžu bez viagry)..Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47114940041343677892017-09-08T15:21:34.408+02:002017-09-08T15:21:34.408+02:00Simona CARCY
Když už srovnávat, tak ne poslední pě...Simona CARCY<br />Když už srovnávat, tak ne poslední pětiletku, ale vývoj platů v celém porevolučním období. Mohlo by se ukázat, že těch 15 % ani nevykompenzuje předchozí propad.<br /><br />Kromě toho samotný koncept "produktivity" je ve školství z principu pitomost.<br /><br />Jistě, můžeme například porovnávat počty žáků na učitele a porovnávat se zahraničím.<br />Ale těžko můžeme porovnávat naše malotřídky v každé Zlámané Lhotě s americkými "velkovýkrmnami" s několika tisíci žáky, sváženými school-busy z půlky okresu a s parkovištěm větším než to před Lídlem v krajském městě.<br />Pravděpodobně zjistíme, že náš systém je nákladově velmi neefektivní.<br />Otázka by pak musela znít: A chceme školy jako v USA i za cenu, že zrušíme malotřídky? Máme prostředky a prostory, abychom je případně vystavěli?<br /><br />Můžeme se bavit o výsledcích našich žáků v mezinárodních srovnáních.<br />Jenže to bychom nejspíš zjistili, že učitelé v Česku by se měli pozlatit, za to jak jsou "produktivní" při porovnání svých platů.<br /><br />Můžeme se bavit o tom, kolik vykonávají učitelé podpůrných činností, které jinde dělají k tomu vyčlenění pracovníci. Ve většině západních škol nezjišťuje třídní, zda žák absentoval a proč. Komunikace s rodiči, úřady, orgány péče o děti? Na to tam mají administrátora. Dozory o přestávce a u obědů? No jak kde. Někde ochranka a někde se zase hlídají děti navzájem.<br />Evidence kabinetních sbírek a počítání lavic a odpadkových košů při inventurách? Na to bylo potřeba pětileté VŠ studium?<br />O neskutečné byrokracii nemluvě. <br /><br />Opravdu nelze paušálně počítat hrušky a jablka.<br /><br /><i>Podle mne je kategorie "počtu zkompetentňovaných žáků" dostatečně relevantní. </i><br />Základní omyl je totiž v tom, na co se často zapomíná.<br /><b>Parametr produktivity práce lze použít jako kritérium pro hodnocení výkonu a na něj navázané výše odměny jen tehdy, pokud má jednotlivec možnost svou produktivitu ovlivnit.</b><br />Když vyrobím víc rohlíků, nebo elektromotorů, když u pokladny nasnímám víc položek a obsloužím víc zákazníků, když ostříhám víc hlav a vymaluju víc zdí, než ostatní, zasloužím si větší odměnu.<br />Když díky mně a ostatním firma vyrobí u linky víc aut a víc vydělá, je logické, že z většího firemního zisku požaduji svůj podíl.<br /><br />Ale jak mám jako učitel ovlivnit "počty zkompetentňovaných žáků"?<br />To mám jako nakoupit Viagru, obrážet páteční diskotéky a balit tam holky, abych za 7 let mohl učit více žáků? :-)<br />Jestli tohle má být kritérium, pak otevřete všechny hranice a pusťte sem co nejvíc mladých imigrantů i s dětmi.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77823111350965844702017-09-08T14:02:46.612+02:002017-09-08T14:02:46.612+02:00Máte pravdu poste. Tak uveďte kategorii, v níž se ...Máte pravdu poste. Tak uveďte kategorii, v níž se za pětiletku nebo meziročně, to je jedno zvýšila produktivita práce pedagogů v průměru o 15%. Podle mne je kategorie "počtu zkompetentňovaných žáků" dostatečně relevantní. Ale může to být i výše přijatých příspěvků v jednotlivých letech, to je jedno. Ale měřit to musí jít.Simona CARCYhttps://www.blogger.com/profile/07882573485613652448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-13763880179829602472017-09-08T14:02:02.806+02:002017-09-08T14:02:02.806+02:00Tedy, srovnávat pokrok školství za posledních 150 ...Tedy, srovnávat pokrok školství za posledních 150 let s automobilismem, to chce opravdu mozek "génia". Můžu vědět, koho kdy české školství tak těžce urazilo, že se na nás odevšad valí kletba takových keců?Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12020374439884089922017-09-08T13:44:01.098+02:002017-09-08T13:44:01.098+02:00Ach jo.
Jak se měří produktivita práce soudců? Poč...Ach jo.<br />Jak se měří produktivita práce soudců? Počtem odsouzených? Nebo počtem rozhodnutých sporů? A platí to i pro rozhodnutí vrácená ze soudů vyššího stupně? To by pak stačilo zahrát si pink-ponk se špatnými rozsudky a "produktivita" se strmě zvýší?<br /><br />Jak se měří produktivita práce stavebních úřadů? Počtem vydaných stavebních povolení? Má stejnou váhu kus dálnice, výrobní hala a skleník či zděná psí bouda?<br /><br />Jak se měří produktivita práce vojáků? Počtem vyhraných válek? Nebo počtem vystřílených nábojů? Počtem padlých?<br /><br />A co kdyby se vojáci a policisté domluvili s hrobníky, že by jim pomohli zvednout produktivitu?<br /><br />Jak se měří ...<br /><br />Ále, vždyť to stejně nemá cenu.<br /><br />Tak jen závěr: <br /><b>Uplatňovat ve sféře veřejných služeb paušálně stejná kritéria a metodiku hodnocení jako v průmyslu, to může leda ekonomický ignorant.</b><br />(Tím neříkám, že to autor činí, ani to, že to nelze vůbec. Jen se při tom musí používat mozek.)poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-15659279107972175962017-09-08T09:36:50.901+02:002017-09-08T09:36:50.901+02:00Pětiletkový nárůst produktivity práce učitelů činí...Pětiletkový nárůst produktivity práce učitelů činí 7%. Požadován je meziroční nárůst mezd je požadován ve výši 15%. Argumentace typu "ale voni mají víc" vychází z deklarovaného faktu nakažení se úspěchem jiného (viz původní Kovandův článek).<br />Navíc nejde u nárůstu produktivity o zásluhu učitelů nebo jejich manažerů, ale toliko o důsledky demografických vln. To jen pro objasnění. Argumentovat ale stejným nárokem vysokoškolsky vzdělaného absolventa PedF a absolventa medicíny je pokleslé. Jsou to hrušky a jablka. Nechci, aby to bylo vnímáno jako asociální postoj, ale z ekonomického srovnání, které Kovanda předložil plyne, že 15% nebude obhajitelných. Tedy v normální společnosti. Před volbami možná poteče i voda do kopce.Simona CARCYhttps://www.blogger.com/profile/07882573485613652448noreply@blogger.com