tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post2965240000392023146..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Tomáš Feřtek: Jak dostat učitele do médií. Praktické rady pro ty, kdo o sobě chtějí dát vědět.AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger108125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54179942030150109062019-02-28T17:39:03.394+01:002019-02-28T17:39:03.394+01:00Tajný učiteli, s vámi by to bylo tentokrát na dlou...Tajný učiteli, s vámi by to bylo tentokrát na dlouho. A nejsem si ani jistá, zda jsem pochopila, co jste chtěl svým komentářem 26. února 2019 20:23 světu sdělit.Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-69658596040412392712019-02-28T09:43:50.331+01:002019-02-28T09:43:50.331+01:00Pane Komárku, zobecňování se máme vyhnout v případ...Pane Komárku, zobecňování se máme vyhnout v případech, kde není na místě. Neznamená to, že se nemá používat NIKDY. Pokud je něco běžně či alespoň často zaneseno například ve výukových materiálech, nebo s pravdivostí informace běžně pracují odborníci, kteří jsou obeznámeni mimo jiné s historií a vývojem svého oboru, považuji to za obecně platné. O souhlasných názorech zasvěcenější části veřejnosti ani nemluvě. A nevím tedy, proč bych se měla bránit zobecnění – dejme tomu – z důvodu, že paní XY, co si každý den kupuje Blesk a sleduje Ordinaci v růžové zahradě, má možná jiný názor (mírná nadsázka) – pokud jste to myslel takto. Problematika masmédií, což je zcela záležitostí 20. století, je obvykle také obsažena v každé učebnici psychologie. Například tato citace z rakouské učebnice pro SŠ: <i>„Moc a manipulace organizací vlastnících masmédií se projevuje i v tom, že tyto organizace určují, zda bude informace zveřejněna a jakým způsobem.“</i> V další jsou kapitoly „Reklama a konzum“ a „Masová komunikace“. Nebo citace z vysokoškolských skript: <i>„Vzhledem k tomu, že své názory masově rozšiřují, zaujímají novináři privilegované postavení. Získávají někdy skutečně jakýsi monopol na informace, jejich interpretaci, dělení na dobré a špatné Víceméně obecné respektování jejich poučování se stalo jakousi dobovou pověrou.“</i> A napadá mě hnedle více českých i zahraničních odborníků z oborů žurnalistiky, psychologie, sociologie i filozofie, kteří se problematice masmédií věnují/věnovali, nebo se o ní alespoň zmiňovali.<br /> <br />Naopak bych v tomto případě za komunikační chybu považovala relativizování, rozmělňování informace.<br /> <br />Taky si uvědomte, že diskusní příspěvek není článek nebo dokonce vědecká práce, není tak třeba ani na místě (příliš dlouhé a obsažné komentáře) a někdy ani v časových možnostech diskutujícího zde vše dokládat nebo do detailů rozpitvávat. Filozofická poučka, že pro porozumění každé věty je potřeba minimálně jeden odstavec, je v diskusích, kde je konverzace zákonitě mnohdy zkratkovitá, nerealizovatelná. A kdo se chce dozvědět více či něco upřesnit, může se dodatečně zeptat.<br /><br />Jinak, dávám si dost pozor na to, co je hypotéza, osobní názor, či co už je možné považovat za obecné sdělení.<br /><br />A kéž byste s takovou vervou taky hlídal komentáře vám názorově blízkých osob! Třeba ten 26. února 2019 8:52, kde se jeho autor dopouští (předpokládám, že za účelem – ovšem dost průhledně – druhého diskreditovat, urazit) velice nekorektní spekulace a jakési „zasvěcené“ psychologické diagnózy s nabídkou případné nikým nežádané pomoci, stojí opravdu za to :-D<br />Přijde mi pokrytecké, a snad i komické, když se zde publikují články o kritickém přístupu a člověk, který si informace zjišťuje, hledá souvislosti, je přitom veřejně a beztrestně označován za obsesivního a nemocného.<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24560062185261865442019-02-26T20:59:43.308+01:002019-02-26T20:59:43.308+01:00Předchozí goebbelsovský komentář TU stojí za zazna...Předchozí goebbelsovský komentář TU stojí za zaznamenání. A bohužel ukazuje, že někteří učitelé si s některými novináři nezadají.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/06884548790496769687noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-40947364341740987832019-02-26T20:59:12.239+01:002019-02-26T20:59:12.239+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/06884548790496769687noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-60402675879136108472019-02-26T20:23:07.409+01:002019-02-26T20:23:07.409+01:00"Už jsem psala jinde o tom, že novinář si mus...<i>"Už jsem psala jinde o tom, že novinář si musí najít zdroje, získat jejich důvěru."</i><br /><br />Jak, když <i>"Zaměstnanec má v rámci pracovněprávních vztahů povinnost jednat v souladu se zájmy zaměstnavatele, nepoškozovat jeho dobré jméno a pověst. Tedy obavy jsou mnohdy na místě."</i><br /><br /><i>"Učitelé tady nejsou od toho, aby se angažovali v médiích."</i><br /><br />Ok, fajn, tož ať se neangažují, ale ať si ti, kteří se angažovat chtějí a nejsou angažováni pak nestěžují, že je nikdo neangažuje. <br /><br /><i>"Ale obecně se soudí, že právě v průběhu 20. století se rozšířil nešvar, kdy si mnozí novináři začali libovat v rolích jakýchsi učitelů a kazatelů morálky."</i><br /><br />No díky bohu, že aspoň někdo. Představte si objektivní novinařinu dle vašeho gusta během třetí říše. "Holokaust. Z jejich pohledu skvělý nápad." <br /><br /><br />Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-83009513718539797452019-02-26T19:48:23.941+01:002019-02-26T19:48:23.941+01:00Paní Brandtnerová, škoda, že se ve Vašem tak zasvě...Paní Brandtnerová, škoda, že se ve Vašem tak zasvěceném příspěvku o médiích dopouštíte jedné z nejškoláčtějších chyb, kterou editoři vysvětlují elévům hned na začátku: Neosobní, zvratné vyjádření. Píšete: - "obecně se soudí, že právě v průběhu 20. století se rozšířil nešvar" a "To je považováno za jeden z velkých omylů současnosti." Takto to zní hodně nepřesvědčivě a když se chcete zasvěceně vyjadřovat k médiím, měla byste to ohlídat.... Ne, že by se obecně nedalo v některých aspektech s Vašimi tezemi souhlasit...Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-78354596881478472212019-02-26T19:00:03.433+01:002019-02-26T19:00:03.433+01:00„Novinařina má tu nevýhodu, že je vlastně oborem o...<i>„Novinařina má tu nevýhodu, že je vlastně oborem o psaní na témata, v nichž novinář odborníkem není, nebude a býti nemůže.“ </i> (Pavel Doležel)<br /><br /><i>„Určitě nějací kvalitní jsou, ale pak je tu taky ta žumpa, která převládá. Ta, která si hraje na ochránce mravních hodnot čtenářů ve stylu Karla Čapka, akorát mu ani znalostmi, ani schopnostmi a nadáním, nesahá ani po palce u nohou (bráno zdola).“ </i> (Pavel Doležel)<br /><br />Novináři jsou odborníci na shromažďování, formulování a předávání informací druhým. Mají poskytovat objektivní, ověřené a vyvážené informace, na jejichž základě si čtenáři mohou vytvořit vlastní názor. Pokud se pohybují v této oblasti, je jejich práce prospěšná a nelze jim nic vytýkat. Ale obecně se soudí, že právě v průběhu 20. století se rozšířil nešvar, kdy si mnozí novináři začali libovat v rolích jakýchsi učitelů a kazatelů morálky. Nejen, že informují o tom, co se stalo, ale někteří se i domnívají, že mají právo poučovat o tom, co si příjemci jejich sdělení mají myslet a co dělat. <br /><br />Jen pro zajímavost, už Mark Twain prý vyjádřil myšlenku, že by měly existovat nejen zákony na ochranu novinářů, ale také ty na ochranu lidí před novináři.<br /><br />Každopádně je vždy dobré si připomenout, že média nemají patent na informovanost a neplatí, že sledováním médií budu informován. To je považováno za jeden z velkých omylů současnosti.<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-71658584854233538082019-02-26T18:53:48.408+01:002019-02-26T18:53:48.408+01:00„Jako učitel nechci "vést strategickou komuni...<i>„Jako učitel nechci "vést strategickou komunikaci". Nemám kdy. Učím, dělám přípravy, poskytuji konzultace, vzdělávám se. Nechci PR agentury. Chci, aby novináři, než něco napíší, obešli pár lidí z praxe. Aby těch pár lidí z praxe nebyli spřátelení alternativní exoti nebo účelově vybraní vlezdokonečníci. Prostě chci, aby novináři dělali poctivě svoji práci.“</i> (Petr Portwyn)<br /><br />Pan Portwyn vyjádřil velmi výstižně, že pokud se člověk věnuje dobře, ne-li přímo nadstandardně své práci, vzdělává se, o kvalitě osobního života ani nemluvě, nemívá času nazbyt, a nebude tak zřejmě investovat svoji energii do věcí, které považuje za neperspektivní, nebo kde tuší nedbalost či dokonce neupřímné úmysly. Člověk má právo nedělat ze sebe idiota nebo nenechat se využívat jako „křoví“ pro něčí článek.<br /><br />Přesto je takový člověk z hlediska získání informací pro novináře ten nejhodnotnější. (To už dodávám za sebe.)<br /><br />Učitelé tady nejsou od toho, aby se angažovali v médiích. Není to v náplni jejich práce. Je to jen jejich dobrá vůle, přesvědčení, jejich případné rozhodnutí, respektive vedení školy. Nejsou za to nijak honorováni. (Vyjma případů placené spolupráce.) Už jsem psala jinde o tom, že novinář si musí najít zdroje, získat jejich důvěru.<br /><br />Novináři pak mají povinnost pravdivě informovat veřejnost. Je to jejich práce. Nejsou to sci-fisté ani beletristé. Jsou za svoji práci placeni. Měli by ji dělat řádně, dle zákoníku práce alespoň průměrně. Nelze se vymlouvat na to, že „mají málo času“, „řeší mnoho problémů najednou“, „ostatní jim nepomáhají“, „jsou to jen lidé“, „mohou přece dělat paskvily“ apod. (volně parafrázuji) – jak to tady opakovaně zaznívá v článku a debatách na toto téma.<br /><br />Nelíbí se mi, jak je v diskusích těm, co poukazují na fakt, že není v pořádku stav současné české žurnalistiky, potažmo komunikace a spolupráce učitelů a médií, podsouvána jakási nevraživost vůči novinářům. Není to tak. Naopak se tak vyjadřují ti, co mají z mého pohledu dobrý a zdravě kritický přehled, jsou jim blízké etické principy a mají minimálně základní představu o principech žurnalistické práce. Proto to považuji jen za další manipulaci. Respektive další důkaz toho, že různí aktivisté nedokáží žít jinak, než v mezích nekritického, černobílého myšlení.<br /> <br /><i>„Třebas učitelé, kteří kňučí, že je novináři neoslovují, ale když je osloví, tak se údajně bojí mluvit, prý kvůli říďovi, že by se mu to snad ani nemuselo líbit.“ </i> (Tajný učitel)<br /><br />Když už jsme se dostali jednou k zákoníku práce, opět se z diskuse dovídáme, kdo je tady nepoučen, nezasažen legislativou. (I když já věřím, že etika je věc přirozeného cítění a jednání, nejen dodržování formálních zákonů.) Zaměstnanec má v rámci pracovněprávních vztahů povinnost jednat v souladu se zájmy zaměstnavatele, nepoškozovat jeho dobré jméno a pověst. Tedy obavy jsou mnohdy na místě. Myslím, že i připomínka pana laimese 25. února 2019 9:49 se této věci týká.<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-9851064560131464372019-02-26T18:49:52.040+01:002019-02-26T18:49:52.040+01:00Vážení přátelé, když tak pročítám text článku, jak...Vážení přátelé, když tak pročítám text článku, jak je vlastně vše dobré… Raději budu věřit slovům zkušených investigativním novinářů i mnohým dalším osobám mimo tuto branži, kteří tvrdí, že současný stav české mediální scény není vůbec uspokojivý. Pouze přiznání si skutečnosti je výchozím bodem pro případnou změnu k lepšímu. Laciný optimismus a povrchní přístup nikdy nepomohou.<br /><br />Z diskusí je pak dobře poznat, kdo není schopen rozeznat žurnalistiku od jakéhosi aktivismu nebo někdy ani investigaci od bulváru. Osobně jsem skeptická vůči tomu, že se někdy změní ti, kteří zřejmě nikdy neměli zájem o hledání objektivity, nedospěli do tohoto bodu. Poznání, že každá mince má dvě strany, je zřejmě mystérium, ke kterému ne každý dojde. Nic proti svobodné volbě druhých nevidět věci reálně. Ale dospěla jsem k postoji, že takovým lidem je třeba se na odborné úrovni vyhnout. Nejsem přítelem falešných kompromisů. A je třeba věřit tomu, že pravda má velkou moc. <br /><br />Proto tento přístup považuji vcelku za rozumný:<br /><br /><i>„Po opakovaných špatných zkušenostech s "novináři", raději píšu vlastní komentáře a blogy, kde mohu problém do hloubky vysvětlit a kde nehrozí, že zazní nanejvýš jedna věta vytržená z kontextu, nebo dokonce pravý opak toho, co jsem říkal, což se mi opakovaně stalo...“ </i> (Radek Sárközi)<br /><br />Nakonec, i nějaký ten novinář-profesionál se třeba občas či časem najde ;-)<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7267357016865443092019-02-26T18:25:58.835+01:002019-02-26T18:25:58.835+01:00Pane Komárku,
děkuji za Váš názor.Pane Komárku,<br />děkuji za Váš názor.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37769725454942153242019-02-26T10:34:05.625+01:002019-02-26T10:34:05.625+01:00Pane Zemane, mám čtyři poznámky:
1) Díky za to, ž...Pane Zemane, mám čtyři poznámky:<br /><br />1) Díky za to, že jste ochoten se pod své názory podepsat. To je něco, co zde není úplně samozřejmé.<br /><br />2) Souhlasím, že je dobře, že pan Komárek tuto debatu tzv. otevřel (omlouvám se jazykovým puristům - mně se to spojení také nelíbí).<br /><br />3) Diskuse neumožňuje anonymní komentáře, jak jistě vidíte napsané pod oknem, do nějž jste svůj komentář vložil. I kdybyste se tedy nepodepsal, váš komentář by anonymní nebyl. Věc je totiž komplikovanější. On by byl pseudonymní - pod pseudonymem "Unknown". Bohužel, takový komentář nelze de jure, ale ani de facto, považovat za anonymní, tj. nepodepsaný.<br /><br />4) Zásadně nesouhlasím s vaším názorem, že to s novináři jde, když se člověk nesnaží nic bořit (uvádíte např. inkluzi). Namátkou - Botlík, Feřtek, Kartous, Hausenblas, Lippmann, Lukáš, Valíková (které se tímto omlouvám, protože u ní jediné z tohoto "kruhu" vnímám působení jako opravdu nezištné a vedené něčím jiným, než vlastním egem a potřebou se zviditelnit) nedělají prakticky nic jiného, než že veřejně a s podporou novinářů nejedné redakce neustále útočí na fungující systém, na centrální maturity, na přijímací zkoušky, na frontální výklad, na strukturu oborů, na certifikační a ověřovací požadavky, na způsob hodnocení atd. To je čistě negativní kampaň. Ta rozlišovací linie mezi tím, kdy to s novináři jde a kdy to s nimi nejde, není dána útočením, či bořením něčeho, ta je dána - bohužel - jediným: mírou shody publikovaných názorů s názory novinářů, kteří je publikují. A v tom je, s prominutím, ten průser. Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-15113737482959659122019-02-26T08:56:11.567+01:002019-02-26T08:56:11.567+01:00Nepodařilo se mi u příspěvku zobrazit jméno. Necht...Nepodařilo se mi u příspěvku zobrazit jméno. Nechtěl jsem ale určitě, aby byl anonymní. Tak to napravuji.<br /><br />Václav Zeman, Škola Můj ProjektVáclav Zemanhttps://www.blogger.com/profile/12732124772860806031noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31335535683360030422019-02-26T08:52:29.587+01:002019-02-26T08:52:29.587+01:00Děkuji, pane Komárku, za celou anketu i za otevřen...Děkuji, pane Komárku, za celou anketu i za otevření tohoto tématu, na které se na různých místech opakovaně často odkazuje ("proč učitelé z praxe nejsou tak často citováni v médiích"). Myslím, že celá anketa i diskuze k ní velmi pěkně ukazují, proč to někde jde a jinde tolik ne (resp. některým lidem a organizacím nezbývá než si vést vlastní web nebo blog). Jak se zde uvádí na několika místech - důvěra v novináře a ochota a chuť s nimi spolupracovat, při znalosti a respektování podmínek jejich práce - je pro úspěšnou spolupráci s nimi klíčová. A je vidět, že tam kde se chce, tam to jde. Tam, kde převažují postranní motivy (co nebo koho odsoudit, co pomluvit či rozbořit (např. inkluzi)) - tam to tolik nefunguje. Novináři nejsou slepí a mnohdy tyto zájmy snadno přečtou.<br /><br />Poznámka na okraj: Pozornost, kterou pan Sarkozi venuje dlouhodobe Eduinu je az obsedantni. Jak casto asi googluje kdo zrovna vsechno v Eduinu prave pracuje a co vsechno dalsiho krome toho jeste dela. Kladu si otazku, jestli je mozne mu v tomto tizivem pocitu ohrozeni a nespravedlnosti nejak pomoci. Musi to byt ohromne neuteseny stav...<br /><br /> <br />Václav Zemanhttps://www.blogger.com/profile/12732124772860806031noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5751214641935924882019-02-25T19:53:50.368+01:002019-02-25T19:53:50.368+01:00Já opravdu nevím, pane Portwyne. Spíš si myslím, ž...Já opravdu nevím, pane Portwyne. Spíš si myslím, že tvůrce titulku sáhl po klišoidním úsloví a moc o tom nepřemýšlel. Ani nikoho nechtěl ponížit, či naštvat. Prostě na víc neměl. Každopádně bída...Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42123294736849551792019-02-25T19:50:28.376+01:002019-02-25T19:50:28.376+01:00Pane Komárku, děkuji.
Článek samotný vyznívá jinak...Pane Komárku, děkuji.<br />Článek samotný vyznívá jinak, máte pravdu. Vím, že titulky často dává editor. Ale sám víte, že titulek je to, co se lidem nejvíc vpálí do hlavy... V očích laika, který listuje novinami, prostě zůstane vjem "Učitelé jsou pitomci".<br /><br />Pokládám otevřenou otázku, připouštějící odpovědi "ano" i "ne". Slibují, že Vaši odpověď nebudu komentovat.<br />Domníváte se, že to tvůrce titulku nevěděl?Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-83553999908336693052019-02-25T19:48:17.328+01:002019-02-25T19:48:17.328+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74074076435122538412019-02-25T19:11:48.117+01:002019-02-25T19:11:48.117+01:00Pane Portwyne, máte pravdu, že ten titulek je skut...Pane Portwyne, máte pravdu, že ten titulek je skutečně úplně špatný, hloupý, zbytečný. Chápu, že tento typ práce novinářů - tady pravděpodobně spíše editora, než autorky článku - dokáže učitele nejenom naštvat, ale také utvrzovat v tom, že novináři jsou neschopní a zaujatí. Je to škoda. Navíc ten text sám, je myslím docela OK, neutrální, na učitele nenasazuje, věnuje se tématu nedostatku učitelů a zákonu o pedagogických pracovnících...<br /><br />Titulek myslím není útokem na učitele, spíš naznačuje, že neboť je nedostatek kvalifikovaných učitelů matematiky a fyziky, musí za ně zaskakovat kolegové, kteří jsou odborníky na jiné předměty. To ale titulek neomlouvá. Je špatný, nefunguje, rozčiluje. Špatná práce...<br /><br />Škoda.Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-73388738940198957212019-02-25T18:52:39.389+01:002019-02-25T18:52:39.389+01:00Pane Doležele,
faktem je, že jsem se spolehl na Go...Pane Doležele,<br />faktem je, že jsem se spolehl na Google, takže mi unikly zmínky o "Felixíru", které se v médiích skutečně objevily.<br /><br />Pravdivost ostatních tvrzení mých a pana Komárka ať posoudí ctění čtenářové.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49214566848202106412019-02-25T18:48:27.185+01:002019-02-25T18:48:27.185+01:00Pan Michal Komárek
I tak Vám děkuji. Díky Vašim ti...Pan Michal Komárek<br />I tak Vám děkuji. Díky Vašim tipům jsem našel další článek<br /><i>Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak</i> (https://www.denik.cz/z_domova/kdo-neumi-ten-uci-muze-to-byt-ale-naopak-20170227.html)<br />Takové... vstřícné. Milostivé uznání, že někteří učitelé <b>možná</b> nejsou úplní idioti.<br /><br />Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-79357308722824702762019-02-25T18:41:20.016+01:002019-02-25T18:41:20.016+01:00Pro ostatní
No, kdyby tedy někdo měl čas, tak byc...Pro ostatní <br />No, kdyby tedy někdo měl čas, tak bych si skutečně rád početl, co novináři o Elixíru napsali.<br />Protože to, co jsem našel, sice vyvrací mé nevhodné formulace o tom, že novináři o něm nevědí, ale na druhou stranu potvrzuje můj názor, že si někteří z nich musí za každou cenu kopnout. Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85545090894199071952019-02-25T17:51:44.694+01:002019-02-25T17:51:44.694+01:00Pane Janečku, pane Portwyne, máte samozřejmě pravd...Pane Janečku, pane Portwyne, máte samozřejmě pravdu, ale tohle někomu, kdo má od školy trauma ze všeho, co intelektuálně přesahuje přímou úměru, prostě nevysvětlíte. Ti lidé se na to dívají z pohledu, který je zajímavý nanejvýše pro nějakou psychologickou studii o frustracích. A někteří z nich, teď na stará kolena, pochopili některé základy a najednou mají dojem, že objevili Ameriku a že viníkem jejich nepochopení ve škole byl zkostnatělý systém a učitelé. Oni vnímali matematiku a fyziku jako biflování vzorečků, protože postrádali vhled a když teď něco málo pochopí, tak najednou mají dojem, že je to na velký doktorát z pedagogiky. Byť pochopí ve čtyřiceti to, co průměrný student ve dvanácti.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59875326809363103792019-02-25T16:54:20.446+01:002019-02-25T16:54:20.446+01:00Mně až tak nevadí, že v novinách mluví poměrně mál...Mně až tak nevadí, že v novinách mluví poměrně málo učitelů z terénu nebo že se tam furt dokolečka vyjadřují titíž aktivisté. Problém je, že:<br />1. Když takový aktivista manipuluje/lže, novinář to nepozná (mj. proto, že to ladí s jeho viděním světa)... A i když chyba později provalí, už se k ní nevrací (viz třeba bába s VUMLem a ČEDOK)<br />2. Novináři píšící o školství mají poměrně omezený přehled o školství a přitom jasný pohled na to, co je dobré, co by jak mělo být... A ten cpou všude. Takže pak tu máme za týden pět článků o tom, jak jedna hra naučí děti kriticky myslet a za pět let pět článků o tom, že by teda ta fyzika mohla všechny děti bavit (proboha proč by ale měla), kdyby se teda konečně začala učit moderně... Jiri Janecekhttps://www.blogger.com/profile/04166372698220355589noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23942434625770957342019-02-25T16:27:14.886+01:002019-02-25T16:27:14.886+01:00Vidím, pane Portwyne, že jste si některé články už...Vidím, pane Portwyne, že jste si některé články už pročetl. Omlouvám se, ale další detaily z článků o Elixíru Vám vyhledávat nebudu. Respektive - není to v mém poměrně nabitém pracovním programu priorita. Děkuji za pochopení.Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-9183931165288702712019-02-25T15:38:25.661+01:002019-02-25T15:38:25.661+01:00Ještě prosím o informaci, kde bylo v článcích o El...Ještě prosím o informaci, kde bylo v článcích o Elixíru dáno slovo <b>učitelům</b>. Ne např. projektovému manažerovi Strakovi, který jako objev století přednese, že když se učí elektrostatika, má se udělat pokus (elektrická indukce je naprostý standard, který se ukazoval vždy, akorát že ne s brčkem, ale se záchodovou trubkou nebo s pytlíkem od svačiny).<br />Kolikrát oslovily HN třeba Vaška Pazderu? To je ten pán na s černými hodinkami u článku "Pomůcky jsou drahé, učitelé si je vyrábí sami".<br /><br />Tvrdil, jste, že tam "nebyly znevažující titulky". Porovnejte:<br />https://www.eduin.cz/clanky/hospodarske-noviny-dostali-jsme-deti-od-biflovani-k-pokusum/<br /><br />K vyznění článků - cituji: <i>Způsob, jakým se na českých základních a středních školách učí například fyzika, matematika nebo chemie, připomíná spíše biflování a odříkávání vzorečků</i> https://byznys.ihned.cz/c1-62998770-ucitel-otre-brcko-o-rukav-a-ono-najednou-drzi-na-zdi-i-tak-vypada-vyuka-fyziky<br />Co je to za pitomost? Tohle přece není pravda. Nevím o jediném fyzikáři (kvalifikovaném), který by neukazoval pokusy.<br /><br />Je pravda, že článek z ČRo je o dost lepší, byť jeden ze tří mluvících Jan Kříž je teoretický fyzik (znám jej osobně). To není učitel ve smyslu "ZŠ, SŠ". Jediná paní Kramářová je učitelka. https://hradec.rozhlas.cz/aby-vsechny-deti-ve-skole-fyzika-bavila-a-ucily-se-s-radosti-je-vize-projektu-7210613Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-76039111552747728862019-02-25T15:12:41.669+01:002019-02-25T15:12:41.669+01:00Dobře, pane Komárku. O Elixíru zmínka byla, během ...Dobře, pane Komárku. O Elixíru zmínka byla, během 5 let několikrát.<br /><br />A teď Vás prosím o data, kdy o Elixírü psali.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.com