tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post2840295696479104399..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Laďka Ortová: … a už přicházejí noví věrozvěsti s tvrzeními o nezbytnosti změnit z gruntu celou školuAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger82125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24550946872169540312020-04-28T17:45:34.215+02:002020-04-28T17:45:34.215+02:00Pane Čapku, nechci se vás dotknout, ale Hradecká U...Pane Čapku, nechci se vás dotknout, ale Hradecká Univerzita nepatří mezi top české univerzity. A paní Ortová nepsala, že jde o půlku populace, nebo o bůhvíkolik procent, ale že stále tací existují. Že to bude nejvýše pár procent populace, to bych čekal, že budete vědět i sám od sebe.<br /><br />Já také jezdím řešit projekty do zahraničí a zjišťuji (aniž bych se považoval za nějakého nadnárodního experta), že prakticky všude jsou znalosti a dovednosti získané v té zkostnatělé kotlince nesrovnatelně širší. Kolik let jste v zahraničí strávil vy? Kolik projektů jste v zahraničí řešil a vyřešil? Kolik let jste studoval v zahraničí?Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50274433397740129582020-04-27T17:48:07.524+02:002020-04-27T17:48:07.524+02:00Paní Ortová opět vyplodila hezkou ukázku nevědomos...Paní Ortová opět vyplodila hezkou ukázku nevědomosti, nepochopené a konzervativismu, oscilujícího mezi nesmyslem a nepodloženou dojmologií. <br /><br />Ok, přistoupím na tuhle hru a ptám se. Pokud píše: "Přes léta trvající útoky na současnou školu máme pořád skvělé absolventy učebních i maturitních oborů, vysokoškoláky schopné obstát ve světové konkurenci, profesionály žádané doma i v zahraničí a špičkově vybavené továrny i vědecká pracoviště."<br /><br />Jak tohle ví? Je někde statistika "skvělých" absolventů? Je někde počet procent vysokoškoláků, kteří obstáli ve světové konkurenci? Které jsou to ty špiškově vyvabevé továrny? Nebo je to jen její obvyklá dojmologie? <br /><br />Protože já mám ze svého téměř dvacetiletého působení ve vysokém školství povědomost o vysokoškolácích, kteřá pracují třeba v NASA nebo v Silicon Valley. Jsou to jednotlivci, ne v řádu procent, ale promile. Ví snad p. Ortová něco, co neví nikdo jiný? Nebo si opět vymýšlí? Robert Čapekhttps://www.blogger.com/profile/08405420791942070661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49942490608198721052020-04-24T11:12:40.960+02:002020-04-24T11:12:40.960+02:00Pan Týř má opět "SPAMovací náladu", omlo...Pan Týř má opět "SPAMovací náladu", omlouvá se ostatním diskutujícím za zahlcení rubriky "Diskuse" a připomínám, že nerušeně lze diskusi sledovat v rubrice "Komentáře" v horní liště. Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57512457205764514302020-04-24T10:24:28.067+02:002020-04-24T10:24:28.067+02:00Karel Gargulák – konzultant a analytik
Vystudoval...Karel Gargulák – konzultant a analytik<br /><br />Vystudoval politologii, veřejnou správu a další sociálněvědní obory na Masarykově univerzitě v Brně. Studuje doktorský program veřejná a sociální politika se zaměřením na vzdělávací politiku na Karlově Univerzitě v Praze.<br />Profesně se zabývá strategickým řízením vzdělávacích systémů a vzdělávací politikou...<br /><br />Poslední 3 roky strávil na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, kde měl na starosti strategické (http://www.vzdelavani2020.cz/), koncepční a analytické materiály i profilaci resortního výzkumu. Stál za projektem přípravy Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030).<br /><br />https://www.eduin.cz/karel-gargulak-konzultant-a-analytik/<br /><br />Děkuji panu Doleželovu za upozornění na překlep.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-75214824562589744402020-04-24T10:09:42.631+02:002020-04-24T10:09:42.631+02:00Pane Týři, pán se jmenuje Gargulák, nikoliv Gardul...Pane Týři, pán se jmenuje Gargulák, nikoliv Gardulák.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50495753719241423332020-04-24T10:07:18.550+02:002020-04-24T10:07:18.550+02:00Pane Týři,
diskutujte věcně a bez urážek a znevaž...Pane Týři,<br /><br />diskutujte věcně a bez urážek a znevažování. Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10160606821069179822020-04-24T10:04:14.552+02:002020-04-24T10:04:14.552+02:00Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37339890373433250932020-04-24T09:46:11.110+02:002020-04-24T09:46:11.110+02:00"SC 2_B_2 Zastoupení žáků, kteří v 15 letech ..."<i>SC 2_B_2 Zastoupení žáků, kteří v 15 letech dosahují velmi nízké matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti bude redukován ze současných 20–22 % na 10–15 % standardních v ekonomicky a socio-kulturně srovnatelných zemích.</i>"<br /><br />Jak se to bude měřit? Podle nějakého mezinárodního srovnání typu PISA/TIMS? Jako cíl pěkný, pokud bude vztažen skutečně k reálným veličinám, akorát zase příliš obecný. Měli bychom začít s cíli, které k tomuto povedou a ne to brát zase od konce a přitom se tvářit, že na začátku toho vzdělávacího řetězce si budou všichni hrát, bavit se, dělat projekty a portfolia. Začal bych například takto: Zákaz manipulace s mobilem při hodině s možností zabavit danou věc do konce vyučování. Možnost vyloučení studenta ze školy při opakovaném porušování školního řádu. Povinná maturita z matematiky. Toto jsou sice nástroje, ale dokud je nemáme, tak jejich dosažení je rovněž cílem. Takových cílů, kterých potřebujeme dosáhnout, jsou mraky a jsou konkrétní. Stanovit si cíle až na konci a zvolit k tomu zároveň nástroje, které je na začátku zcela vylučují, je problém. Proto bude i tento update "vize" neúspěšný. Vizi musí připravovat lidé z terénu, se zkušenostmi, ve spolupráci s odborníky na ekonomii, komplexní systémy, manažery z komerční sféry, odborníky v jednotlivých oborech vzdělávání a ne lidé z kanceláří se specializací na všelijaké sociologie, veřejnou správu, a podobné humanitní obory a lidé z aktivistických a lobbystických organizací.<br /><br />"<i>SC 2_B_3. Zastoupení žáků, kteří v 15 letech dosahují velmi nízké matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti nepřesáhne v žádném kraji ČR 150 % národní úrovně atd. atd.</i>"<br /><br />Super. Cíl dokonavý. Jen absolutně nevíme, jak toho dosáhnout - jinak než potěmkinovsky. Co třeba nastěhovat Romy ze severních Čech a severní Moravy do Prahy a dát jim vyšší dávky? To by pomohlo, ne? Nikdo nebude umět a znát více, než dnes, akorát se nám to tak nějak rozředí, čísla se přiblíží a úředník se nažere.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-19885739136955239462020-04-24T09:45:54.673+02:002020-04-24T09:45:54.673+02:00"SC 2_A_1. Dojde k zastavení nárůstu a redukc..."<i>SC 2_A_1. Dojde k zastavení nárůstu a redukci tzv. early school leavers. Počet žáků, kteří nedokončí úspěšně střední stupeň vzdělávání, nepřekročí 5 % (v současnosti 6,7 % a stoupá).</i>"<br /><br />Jasně, obecně je znát, že se autoři na základě kritiky vágnosti předchozích dokumentů, snažili vložit nějaké "konkrétní" indikátory naplnění nebo nenaplnění nějaké vize. Bohužel je to provedeno hodně uměle a v zásadě opět nesmyslně, nepromyšleně a zcela bez vzájemného propojení. V dokumentu nejsou rozlišené endogenní a exogenní proměnné systému. Výše zmíněné kritérium je jeden z mnoha cílů, který je naprosto pomýlený a lze jej dosáhnout úplně snadno, ovšem aniž by se reálná vzdělanost zvýšila. Stačí zrušit maturity. Čili studenti budou umět to samé, nebo ještě méně, ale indikátor splníme a dokument se nažere.<br /><br />"<i>SC 2_A_2. Dojde ke snížení regionálních nerovností v předčasných odchodech ze vzdělávání. V žádném kraji zastoupení žáků, kteří nedosáhnou středního stupně vzdělávání, nepřekročí 10 %.</i>"<br /><br />To samé, jako předchozí. Naplnění tohoto cíle je snadné přes nám dobře známou Potěmkinovu vesnici. Stačí hospody přejmenovat na vzdělávací zařízení a zrušit přijímačky. Jedeme dál.<br /><br />"<i>SC _A_3. Bude vytvořen systémového opatření ve spolupráci s MPSV a ÚP k podpoře vzniku flexibilních vzdělávacích cest umožňujících dodatečné dosažení kvalifikace většiny osob, které v roce 2020 až 2030 opustí vzdělání předčasně (bez dokončení střední školy).<br />Indikátory ke SPECIFICKÉMU CÍLI B. Snížit počet žáků, kteří dosahují velmi nízkých úrovní gramotností.</i>"<br /><br />Proboha, hlavně ne další systémová opatření. Proč tam není přesně popsáno, jaké konkrétní vzdělávací cesty přidat k těm stávajícím? To by bylo hodnotné? Ale také je potřeba to trochu promyslet a ne tam jen prdnout nápad, jako na nějakém brainstormingu.<br /><br />"<i>SC 2_B_1. Každý žák v ČR bude v 15 letech dosahovat minimálně základní funkční čtenářské a matematické gramotnosti.</i>"<br /><br />Jistě že bude. Stačí správně stanovit "minimální základní funkční čtenářskou a matematickou gramotnost". Snadné. To můžeme už dnes a stačí na to napsat další podobný dokument, kde se to správně stranicky nadefinuje.<br />Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-16276891432144682982020-04-24T06:56:14.113+02:002020-04-24T06:56:14.113+02:00Dokument HSVP 2030+ prezentuje záměr setrvat na od...Dokument HSVP 2030+ prezentuje záměr setrvat na odborně pochybném a kompetenčním modelu kurikula, který zřejmě z fondočerpačských důvodů už cca 15 let ochromuje české školství. Nebyl to tehdy a není to ani dnes výsledek konsensu se školskou veřejností. Proto mu také ta veřejnost (její významná část) nevěřila a dodnes nevěří. A to se projevuje i malým zájmem o něj, jak už jsem nejen já napsal výše i jinde.<br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-45713357357441889632020-04-24T00:20:33.576+02:002020-04-24T00:20:33.576+02:00Ty indikátory mne mimořádně pobavily. Má cenu něco...Ty indikátory mne mimořádně pobavily. Má cenu něco takového stanovovat, když dopředu vím, že je to nesplnitelné? Jsou to zase jenom bláboly, jen převedené do kvantifikované podoby. Eva Adamováhttps://www.blogger.com/profile/06202493231520583423noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84133043126540547972020-04-23T22:25:40.552+02:002020-04-23T22:25:40.552+02:00Nabízí se otázka, za jakou cenu se budou ony jasné...Nabízí se otázka, za jakou cenu se budou ony jasné indikátory naplňovat. Bude to stejná potěmkiáda, jakou představuje část současných maturit? Pak si ovšem splnění cílů můžeme odfajfkovat předem. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/06884548790496769687noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-79429016827301500372020-04-23T22:22:58.739+02:002020-04-23T22:22:58.739+02:00Aha, takže konkrétní výhrady nemáte? Výborně. Tak ...Aha, takže konkrétní výhrady nemáte? Výborně. Tak zase příště ...Laďka Ortováhttps://www.blogger.com/profile/14535045625404403731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-8989631947299714172020-04-23T21:16:25.208+02:002020-04-23T21:16:25.208+02:00Zdravím Vás Ortová,
díky za toto prohlášení: &qu...Zdravím Vás Ortová, <br /><br />díky za toto prohlášení: "Díky, pane Doležele, všeobjímající, neměřitelné, nekonkrétní a naprosto zbytečné "žvásty" ve Strategii 2030+ ...." To mi dává "munici" úplně nereagovat na Váš způsob debaty, neboť, ač ji předstíráte, jsou vám zmíněné texty, argumenty, data, cíle, opatření v nich obsažené úplně jedno. Samozřejmě výše popsané "žvásty" mají, jak ve Strategii Česko 2030 své cíle, opatření, indikátory - hezky definované, měřitelné atd. U dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR 2030+, který stále ještě není finanální strategií a proto není rozpracován až na úroveň konrétních opatření jsou třeba v kontextu cílů a jejich měřitelnosti a definovaných indikátorů krásně navrhnuty např. u cíle 2 (nádherná operacionalizace cílů strategie, vycházející ze zevrubné empirické evidence): <br /><br />"Návrh indikátorů může být do finálního znění Strategie 2030+ optimalizován s ohledem na sledovatelnost apod., ale měl by zachovat přesné kvantitivní vymezení cílů směřujících k zlepšení výkonu slabších článků vzdělávacích soustavy, snížení nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělání a maximálního rozvoje potenciálu všech žáků bez ohledu na sociální a jiné zázemí.<br />Indikátory ke SPECIFICKÉMU CÍLI A. Snížit počet žáků, kteří opouštějí vzdělávání předčasně.<br />SC 2_A_1. Dojde k zastavení nárůstu a redukci tzv. early school leavers. Počet žáků, kteří nedokončí úspěšně střední stupeň vzdělávání, nepřekročí 5 % (v současnosti 6,7 % a stoupá).<br />SC 2_A_2. Dojde ke snížení regionálních nerovností v předčasných odchodech ze vzdělávání. V žádném kraji zastoupení žáků, kteří nedosáhnou středního stupně vzdělávání, nepřekročí 10 %.<br />SC _A_3. Bude vytvořen systémového opatření ve spolupráci s MPSV a ÚP k podpoře vzniku flexibi-lních vzdělávacích cest umožňujících dodatečné dosažení kvalifikace většiny osob, které<br />v roce 2020 až 2030 opustí vzdělání předčasně (bez dokončení střední školy).<br />Indikátory ke SPECIFICKÉMU CÍLI B. Snížit počet žáků, kteří dosahují velmi nízkých úrovní gramotností.<br />SC 2_B_1. Každý žák v ČR bude v 15 letech dosahovat minimálně základní funkční čtenářské<br />a matematické gramotnosti.<br />SC 2_B_2 Zastoupení žáků, kteří v 15 letech dosahují velmi nízké matematické, přírodovědné<br />a čtenářské gramotnosti bude redukován ze současných 20–22 % na 10–15 % standardních v ekonomicky a socio-kulturně srovnatelných zemích.<br />SC 2_B_3. Zastoupení žáků, kteří v 15 letech dosahují velmi nízké matematické, přírodovědné<br />a čtenářské gramotnosti nepřesáhne v žádném kraji ČR 150 % národní úrovně atd. atd.<br /><br />Jinak, určitě se můžeme potkat nad nějakým rozumným komentářem a debatou, který nebude vystaven na argumentečních faulech typu "věrozvěsti útočí" apod. Který doprovází minimálně nepravdy o tom, že dokument Hlavní směry vzdělávací politiky do roku 2030+ obsahuje "všeobjímající, neměřitelné, nekonkrétní a naprosto zbytečné "žvásty".<br /><br />Poslední oblastí mé reakce asi musí být: "Podobně Vy píšete, že "většina" aktérů se s mými postoji neztotožňuje. Máte Vy pro své tvrzení nějaký empirický důkaz? " Opět odkazuji na podněty aktérů, vstupy, veřejná projednání atd., spojené s přípravou S2030+: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030.<br /><br />Jinak já hodně respektuji to, že dokument zahrnuje obecné vymezení, cíle a cesty k jejich dosažení, se kterými prostě nesouhlasíte. Ale fakt není nutné jej "pranýřovat" prostřednictvím nepravd či zavádění. <br /> <br />S pozdravem<br />KarelKarel Gargulákhttps://www.blogger.com/profile/04652867950226772384noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-7895357513567388452020-04-23T21:00:32.014+02:002020-04-23T21:00:32.014+02:00Karel Lippmann řekl(a)... 23. dubna 2020 18:26
Boh...Karel Lippmann řekl(a)... 23. dubna 2020 18:26<br />Bohužel z Vašich článků... Zkuste nějaké starší blogy na http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php<br /><br />a ze stránek Scio, tak zase nejde o Scio, ale o ScioŠkoly - viz třeba https://www.scio.cz/scioskoly/o-skolach/<br />nebo podrobněji zde: https://www.scio.cz/download/ScioSkoly-faq2019.pdf<br /><br /><br /><br />Ondřej Štefflhttps://www.blogger.com/profile/14535378246834996121noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-91631372253574652912020-04-23T19:30:51.762+02:002020-04-23T19:30:51.762+02:00Díky, pane Doležele, všeobjímající, neměřitelné, n...Díky, pane Doležele, všeobjímající, neměřitelné, nekonkrétní a naprosto zbytečné "žvásty" ve Strategii 2030+ i v Auditu jsem ještě vypsala a dala k diskusi, nad další z řady podobných "strategických dokumentů" už jsem nechtěla plýtvat časem. Díky, že Vy jste do toho šel.Laďka Ortováhttps://www.blogger.com/profile/14535045625404403731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-72684373775137258782020-04-23T19:00:18.566+02:002020-04-23T19:00:18.566+02:00"...nástroje a cíle tvoří jeden celek."
..."<i>...nástroje a cíle tvoří jeden celek.</i>"<br /><br />Au.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-1083196341633844972020-04-23T18:50:49.929+02:002020-04-23T18:50:49.929+02:00...není uvedeno, kam jako společnost chceme směřov......není uvedeno, kam jako společnost chceme směřovat, kde chceme za deset let být...<br />Já vím: člověk bude za deset let aktivně vyhledávat stále nové a nové profese - Pardon výzvy. Nadšeně se na ně bude přeškolovat a v práci bude velmi rád trávit celý den - kolegové totiž budou jeho rodina. "Společnost" už nebude bude, budou jen "týmy". A kam budou směřovat? Proč to chcete vědět. Stačí, když máme stále nové A NOVÉ ZÁŽITKY a objevujeme stále nové a nové krajiny a nové a novější chutě....rváčkazveselahttps://www.blogger.com/profile/15482196912411898774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84496215937713739812020-04-23T18:50:19.628+02:002020-04-23T18:50:19.628+02:00Pane Komárku, tou urážkou je tvrzení, že jiný disk...Pane Komárku, tou urážkou je tvrzení, že jiný diskutující lže? To už se nesmí?Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47972049087540092192020-04-23T18:48:22.795+02:002020-04-23T18:48:22.795+02:00"… jasně to je organizace, která prosazuje id..."<i>… jasně to je organizace, která prosazuje ideu smyslplného vzdělávání.</i>"<br /><br /><br />Jasně. Vaše ideologie je smysluplná, protože je vaše. A ideologie cizí je nesmysluplná, protože v ní zkrátka nevidíte smysl. Zdržte se, prosím, těchto totálně demagogických propagandistických hesel a přineste ta data. Jen vás musím upozornit, že na rozdíl od vás mám státnice ze statistiky, a analýzou dat se živím. To já jen kdybyste zase chtěl, jako ondynojc Kartous, šermovat regresivní analýzou (sic).Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-32010125312836171312020-04-23T18:43:10.175+02:002020-04-23T18:43:10.175+02:00"Z mnoha dat a empirických vstupů vyplývá, že..."<i>Z mnoha dat a empirických vstupů vyplývá, že tomu tak není.</i>"<br /><br />Mohl byste odkázat na nějaká taková data? Já pamatuji jak ČOSIV si dělala kdysi nějaký "průzkum" postoje populace k inkluzi a vyšlo jim hodně vysoké procento podpory. A pak si podobný průzkum dělal Blesk a iDnes a to procento bylo ale hodně, hodně nízké. Vycházelo to v zásadě přesně naopak. No a pak se ukázalo, že ta skupinka respondentů v případě průzkumu ČOSIV byla ale hóóódně nereprezentativní. Takže s těmito poněkud cinklými "průzkumy" pořádanými nejrůznějšími aktivistickými skupinkami, které na to či ono mají navázané financování, už mám jisté zkušenosti. Ukažte jak na těch datech ověřujete, že jsou reprezentativní z pohledu celé populace.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89122894960643504582020-04-23T18:37:50.112+02:002020-04-23T18:37:50.112+02:00"Česká republika je v roce 2030 demokratický..."<i>Česká republika je v roce 2030 demokratickým, právním státem založeným na respektu k občanským, politickým, hospodářským a sociálním právům svých obyvatel a rozvíjejícím svou kulturně danou identitu.</i>"<br /><br />Blábol. Podobné bláboly bych čekal v politických programech. Vize vypadá jinak. Už jste někdy slyšel o goal-setting theory? Pokud chcete dosáhnout čehokoliv, musíte si stanovovat jasné, měřitelné a přesně specifikované cíle. Musíte být schopen zpětně ověřit jejich dosažení, nebo nedosažení. Pokud toho schopen nejste, tak jste si ve skutečnosti žádný cíl nestanovil. Docent Bahbouh uvádí, že cíl "zlepšit se v angličtině" je k ničemu. Cíl "přečíst do zítřka článek v angličtině a vypsat si všechna slova, kterým nerozumím" je dokonavý cíl s jasně daným ověřením jeho dosažení. Že máme nějaké hodnoty je fajn, ale hodnoty nejsou vize směřování a tyhle bláboly vám podepíšou všichni, od komunistů až po neonacisty. Proč? Protože jsou prázdné a každý si pod nimi představí něco úplně jiného.<br /><br />"<i>Zajišťuje vysokou kvalitu života populace a současně respektuje přírodní a územní limity a chrání biologickou rozmanitost. Cíleně také napomáhá dosažení těchto hodnot jinde ve světě.</i>"<br /><br />Blábol. Co to je vysoká kvalita života populace? Je to 10% superboháčů a 90% těsně nad hranicí chudoby? Nebo je to všem stejně? Ta vysoká kvalita života něco stojí. Kdo a jak na to bude vydělávat? Co to je biologická rozmanitost? Jak poznám, že jsem dnes ochránil biologickou rozmanitost? Vždyť to jsou takové slinty, že se to nedá číst.<br /><br />"<i>Udržitelný rozvoj České republiky je poměřován zvyšováním kvality života každého jednotlivce i společnosti jako celku.</i>"<br /><br />Blábol. Absolutně netuším, co z toho vyplývá a jak mám poměřovat. Mohl byste rozvinout a předvést, jak přesně poměříte, že se udržitelně rozvíjíme, nebo nerozvíjíme?<br /><br />"<i>Naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací naplňovat ty své.</i>"<br /><br />Česká republika ničí potřeby nenaplňuje. A už vůbec ne generací. Každý jednotlivec naplňuje na trhu potřeby ostatních a prostřednictvím tržní alokace má pak možnost naplňovat ty své. A že se stát nemá zadlužovat? Sakra, ale to teď nějak nevypadá, že by mohlo fungovat. Naopak snad všechny státy plánují rekordní schodky, aby se jim nezhroutily ekonomiky. Tak k čemu jsou takovéto knížecí rady?<br /><br /><i>Česká republika je soudržnou, aktivní a podnikavou společností rovných příležitostí a minimalizuje strukturální a sociální nerovnosti.</i>"<br /><br />A jak je minimalizuje? Budou mít všichni stejný příjem, budeme ještě více přerozdělovat a dorovnávat? A řekl vám někdo, že něco podobného se nejen u nás už zkoušelo a nějak to nedopadlo? A co je to ta rovná příležitost? Že mohu být jaderným fyzikem, i když jsem dutej jak bambus? Že budeme všem nařizovat kvóty na ženský, na brejlatý, na senilní, na starý, ne jednonohý? Zase prázdný, neověřitelný blábol.<br /><br />"<i>Společnost a struktury rozhodování jsou odolné a pružné, schopné včas rozpoznat možná vývojová rizika a racionálně reagovat na neočekávané změny a měnící se dynamiku globálního vývoje. Odolnost společenských vazeb a struktur a věcné řešení problémů jsou posilovány diskusí a dohodou.</i>"<br /><br />To je jak na sto dvacátém druhém sjezdu ÚV strany. Ano, budeme všechno řešit optimálně a zároveň konsenzem a na základě diskuse a zároveň efektivně a zároveň pružně a zároveň v souvislostech. Výborně. Tak hurá. Teď už můžeme být v klidu, když jsme se konečně dozvěděli, že se budeme mít nejlíp, jak jen to jde.<br /><br />Nezlobte se, ale to je blábol na blábolu. Prázdné tlachy absolutně bez užitku pro kohokoliv, kromě pisatelů přisátých na státní cecky.<br /><br />Neberte si to osobně. Vážím si toho, že se pod své názory, na rozdíl od některých, alespoň podepíšete. Díky za to. Kéž byste také pochopil, že hájíte prázdné tlachání. Běžte si vystudovat nějaký exaktní obor, nebo se naučte programovat. To by pro začátek mělo pomoci se základním pochopením.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12875228826032999282020-04-23T18:26:35.789+02:002020-04-23T18:26:35.789+02:00Pane Šteffle,
nástroje a cíle tvoří jeden celek. B...Pane Šteffle,<br />nástroje a cíle tvoří jeden celek. Bohužel z Vašich článků a ze stránek Scio se kromě testů nedozvím o Vašem pojetí vzdělání jeho cílech a smyslu nic konkrétního. Záměr ještě zdaleka není realitou. Testování a dialog jsou jiné světy. Rozlišujete vágní svět poznání a exaktní svět poznání? Rozlišujete odbornost a vzdělání? Rozlišujete exaktní jazyk matematický a vágní jazyk přirozený? A pokud ne, tak proč? Moje pojetí výuky naleznete ve zcela konkrétní podobě jednak v mé učebnici literatury, jednak v mnoha článcích, které jsem na ČŠ zveřejnil. Skutečná věcná diskuse se nedá vést pouze nad záměry, je k ní nezbytně zapotřebí i konkrétní "materiál".<br />A ke vzdělávacímu "modernismu" ve výuce patří i pojetí učitele jako "průvodce". Učitel nikdy nemůže být jen průvodcem, to je hluboký omyl. Cožpak dialog je rozhovor dvou průvodců? Dialog je vzájemným obohacováním o fakta, způsoby myšlení, názory, je kritikou, sporem, někdy i konfliktem, ale také projevem bytostného zájmu o partnera, se kterým dialog vedu. Mezi učitelem jako průvodcem a testováním vědomostí je soulad. Mezi dialogem a testováním z podstaty věci ne.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/08015531604007068391noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17888154039173631622020-04-23T17:40:15.539+02:002020-04-23T17:40:15.539+02:00Zdravím Vás pane Týři,
jen v kostce: Dokument HSV...Zdravím Vás pane Týři, <br />jen v kostce: Dokument HSVP 2030+ hovoří sám za sebe. Všechny materiály, podněty, poklady, akce spojené s jeho přípravou jsou k dispozici zde: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030. <br />Debata o NPV je zcela samostatným tématem, které si musí odkomunikovat MŠMT. Můj osobní postoj je, že z pohledu strategického řízení nelze mít dohromady strategický dokument a zároveň kurikulární východiska - prostě se jedná o různé typy nástrojů vzdělávací politiky. A proto takto dokument nemohl vzniknout. <br />Demagogie, lži apod. spojuji především s "labelovám" mé osoby. Pracoval jsem na MŠMT. Nyní u ne. Aktuálně jsou analytik na volné noze a spolupracuji a konzultuji také s EDUinem. MŠMT (alespoň podle mých informací) je v rámci tvorby vzdělávací politiky zcela nezávislé a nese za svoji práci také zodpovědnost. Držme mu palce! <br />S pozdravem<br />Karel G. <br /><br />Karel Gargulákhttps://www.blogger.com/profile/04652867950226772384noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54005279224069463022020-04-23T17:37:59.833+02:002020-04-23T17:37:59.833+02:00Pane Garguláku,
navrhuji, abyste v diskusi pod tím...Pane Garguláku,<br />navrhuji, abyste v diskusi pod tímto článkem nekomentoval má vyjádření k jinému dokumentu. Pro ostatní diskutující by se diskuse stala nepřehlednou, až samoúčelnou.<br /><br />Nelíbí se Vám mé použití slova většina. Psala jsem ve svém komentáři, že většina rodičů dává své děti do běžných škol. A dále, že většina rodičů nesleduje a nekomentuje přípravu strategickcýh dokumentů. Což lze snadno zkontrolovat počtem komentářů u těch strategických dokumentů, ke kterým byla diskuse otevřena. Co je na tom demagogického?<br /><br />Podobně Vy píšete, že "většina" atérů se s mými postoji neztotožňuje. Máte Vy pro své tvrzení nějaký empirický důkaz? Z toho je patrno, že tudy se nikam nedostaneme a pojďme se věnovat smysluplnějšímu způsobu diskuse:<br /><br />Jaké konkrétní připomínky máte k tomu, co jsem zformulovala v článku? <br /><br /><br /><br />Laďka Ortováhttps://www.blogger.com/profile/14535045625404403731noreply@blogger.com