tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post2835951340460462093..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Přečtěte si: Češtináři vedou s Cermatem „studenou válku“ o podobu maturitních slohů AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger63125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-14660036404480475152012-12-26T19:16:11.790+01:002012-12-26T19:16:11.790+01:00Žádám pány Soukala a Kostečku, aby už konečně přes...Žádám pány Soukala a Kostečku, aby už konečně přestali s invektivami a výzvami "ad personam". Zveřejňuji své názory proto, že chci přispět k řešení daného problému. Žádné osobně laděné spory vést nehodlám. Na otázky, které mi oba pánové kladou, jsem už odpověděl mnohokrát, stačí si přečíst mé příspěvky zde i v dalších periodikách.<br />Karel LippmannAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86622180433381393462012-12-25T20:26:00.245+01:002012-12-25T20:26:00.245+01:00Dana Vicherková
Veřejnost je zcela ovlivněna mediá...Dana Vicherková<br />Veřejnost je zcela ovlivněna mediální kampaní vedenou jasně a striktně proti centrálnímu hodnocení slohových prací z češtiny. Cíl kampaně i dalšího vývoje je jasný. Nyní se vrací hodnocení PP do škol, výsledek nebude objektivní - státní maturita z češtiny se bude skládat jen z didaktického testu - stát ušetří.Mateřskému jazyku rozumí každý, funkčním stylům nikoliv, neměřitelné se stane měřitelným - a kampaň splní svůj cíl. "E -in" a jeho příznivci dostanou výplatu dle předem daného plánu.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14934465291847119840noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24882927271173438052012-12-21T23:19:46.595+01:002012-12-21T23:19:46.595+01:00 Zdá se, že K. Lippmann a O. Hausenblas pokračuj... Zdá se, že K. Lippmann a O. Hausenblas pokračují v linii, kterou od podzimu pozoruji u T. Feřteka a O. Botlíka: Pokud se diskuse dostane ke konkrétním argumentům, na něž neumím odpovědět, prostě se začnu tvářit, že diskuse skončila. Myslím, že v otázce diskutování a hledání objektivních stanovisek je jasno. Josef Soukalnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64399060142068353072012-12-19T20:44:53.456+01:002012-12-19T20:44:53.456+01:00abychom ji drželi, drželi, drželi – a tím vytvářel...<i>abychom ji drželi, drželi, drželi – a tím vytvářeli tlak</i><br /><br />To mi přijde, jako když pěšáci s jednotně maturitními bajonety pod kartáčovou palbou všeobecné tuposti brání pahorek českého vzdělávání, zatímco důstojníci generálního štábu v nedalekém hostinci lejou pivko do hlavy a mastí ferbla...<br />A v nedalékém křoví se šablama sekají kaprál s kurátem o to, jestli se má fangle vyvěšovat za svítání nebo po rozbřesku.Pytlik Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25516498198136369902012-12-19T20:39:07.361+01:002012-12-19T20:39:07.361+01:00O Hausenblas napsal:
"Těch, kdo si od státu ...O Hausenblas napsal:<br /><br />"Těch, kdo si od státu tu moc a prostor pro prosazování svého osobního vyznání neberou, si vážím. Vzdělávání znamená spíše otvírání prostor pro setkávání různých pohledů, věr a zkušeností."<br /><br />Proč jste se, pane Hausenblasi, poté co jste si vzal moc od státu členstvím v ministerské komisi, neporadil s těmi, kteří narozdíl od Vás měli spoustu zkušeností s maturitní zkouškou, např. s opravováním maturitních slohů? Co vám bránilo pozvat k slušné diskusi J. Kostečku, V. Stanzela, I. Pavlišovou a jiné? A to tím spíše, když jste věděl, že názory spojující tyto osobností v komisi zastoupeny nejsou? Co kdybyste svá slova někdy doprovodil také činy?Josef Soukalnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-91051288909241484462012-12-19T19:33:58.216+01:002012-12-19T19:33:58.216+01:00CERMAT se ptá na naše názory.
Jak přišla kostra k...<i>CERMAT se ptá na naše názory.</i><br /><br />Jak přišla kostra k lékaři a on jí povídá:<br />"No, to jdete brzo!"Pytlik Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-38979920244910061772012-12-19T17:25:22.311+01:002012-12-19T17:25:22.311+01:00CERMAT se ptá na nše názory. Paní Kaustová otevřel...CERMAT se ptá na nše názory. Paní Kaustová otevřela diskusi k maturitním písemkám na http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=703&t=21123&p=74001#p74001Josefhttps://www.blogger.com/profile/00685485062105034775noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43342172036248993532012-12-19T17:17:35.150+01:002012-12-19T17:17:35.150+01:00Děkuji za upozornění, hned se tam podívám.
Doporuč...Děkuji za upozornění, hned se tam podívám.<br />Doporučil bych - omlouvám se za tvrdou formulaci - když už EduIn a jeho parta dští zášť a mor, aby to zůstalo na EduInu a nešířilo se to jako infekce po internetu.<br />Nebo paní Frouzová napíše, že válka češtinářů vypukla pod jejím článkem. Což není pravda.Josefhttps://www.blogger.com/profile/00685485062105034775noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-52161769528116828542012-12-19T16:49:34.894+01:002012-12-19T16:49:34.894+01:00Pane Lukáši, před zhruba 12 lety, při jedné z mých...Pane Lukáši, před zhruba 12 lety, při jedné z mých tehdejších polemik s O. Hausenblasem ještě na staré České škole, zaútočil na něj kdosi opravdu nepěknou osobní urážkou. Protože o takovou „podporu“ se nikdy neprosím, okamžitě jsem se svého oponenta zastal a onoho primitiva poslal tam, kde ještě nikdy nikdo nebyl. Psal jsem již výše, jakým otřesným insinuacím byli hodnotitelé na EDUinu letos v létě vystaveni. Věru jsem se nenadál, že právě O. Hausenblas si namísto distancování se od nechutných výroků ještě přisolí a že si od něj vysloužím – spolu se 450 dalšími češtináři – nadávku, na niž jsem uvedl odkaz. (Jasně jsem přitom deklaroval, že O.H. s ní nepřišel jako první, že ji pouze s velikou chutí na naši adresu rozvíjel – a to má být omluva?)<br />K panu Hausenblasovi naprosto necítím nenávist, jen mu dávám najevo, že na problematiku českého školství, natož středního, nemá žádný patent, jak se do médií rád tváří. A také že nejsem sám, kdo netuší, koho vlastně reprezentuje v ministerské komisi. Většinu středoškolských češtinářů? To sotva, když se s ním rozešla i paní Valíková (!) se slovy, ať se mezi nás neplete. Nechápu, jak se tam může odvážit dávat nějaké návrhy, když nikdy češtinu na střední škole neučil, neopravoval ostré maturitní slohy, a zejména když ho nikdo z praktikujících češtinářů žádným zastupováním nepověřil.<br />Tady vůbec nejde o osobní střet, tady jde o koncepci oboru na léta dopředu. A k té by se měli v prvé řadě vyjadřovat ti, kteří ji vždy „chytnou z první“: učitelé z praxe. Zase máme několik let diskutovat? Poté, co k RVP a maturitní zkoušce proběhla nejobsáhlejší diskuse v dějinách našeho předmětu, sahající hluboko do konce 90. let? Návrhy O. Hausenblase v ní byly naprostou většinou přispěvatelů jasně odmítnuty. Jestli školství potřebuje něco opravdu silně, pak je to stabilita: jistota, že s každým novým ministrem nepřijdou dramatické změny v systému, v kurikulu, v maturitním modelu.<br />Kritický stav komunikačních dovedností dvou třetin středoškolské populace nevyřešíme tím, že snížíme vyhláškou laťku náročnosti, namísto abychom ji drželi, drželi, drželi – a tím vytvářeli tlak především na středoškoláky, aby se konečně začali učit (čest těm, kteří tak činí i bez tlaku).<br />Na závěr dodám jediné: rád změním - při zachování meritu věci - tón svých reakcí na výroky O. Hausenblase. Postačí mi jediná věta, třeba: S těmi talibánci jsem to na EDUinu přehnal, promiňte.<br />Jiří KostečkaJiří Kostečkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17762270499025300382012-12-19T15:51:12.636+01:002012-12-19T15:51:12.636+01:00Já bych docela rád, abych nebyl pro svou účast na ...Já bych docela rád, abych nebyl pro svou účast na projektu centrálního hodnocení označován právě za Talibánce, fanatika bažícího po moci, pozici či osobní důležitosti (citace z příspěvku O. Hausenblase na EDuin):<br />"Naprosto výstižné! A jistě víte, že Taliban má mnoho podporovatelů mezi prostými lidmi. Tam i tady… Z toho plyne, jak je obtížné se mu ubránit – fanatismus islamistů je jenom zřetelnější, kdežto u talibánských češtinářů je ta zaslepenost přikryta mnohoučeností a oporou v tradici: tak se přece u nás vyučovalo vždycky… ...protože do státních výroben testů vždy přitáhnou Talibánci: tam je totiž moc, pozice, osobní důležitost…"<br />Takovýto paušální odsudek a sarkasmus mi věru není příjemný, a i když jako každý člověk tentuji k tomu, abych se viděl lepším, než ve skutečnosti jsem, o výše zmíněné atributy mi rozhodně nešlo a nejde. Proto plně chápu ostré formulace Jiřího Kostečky, navíc po všem, co si od odpůrců centrálního hodnocení zakusil, je s podivem, že si jeho vyjádření stále drží vysokou "štábní kulturu".Vladimír Stanzelnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-72608869694500046242012-12-19T13:19:00.588+01:002012-12-19T13:19:00.588+01:00Pro ty, kdo by si chtěli přečíst více o tom, v čem...Pro ty, kdo by si chtěli přečíst více o tom, v čem podle mé zkušenosti spočívají ty existující neshody kolem hodnocení v maturitních písemkách a kde by se dalo hledat porozumění, jsem napsal včera na Eduinu první ze tří textů, ve kterých se snažím ukázat ty prameny i perspektivy současného stavu - ale předem připomínám. že to není žádná příručka, jak to rychle a správně vyřešit. <br />Co se týče toho populárního sarkasmu o češtinářském talibánu (není to jen tak učebnicová metafora), bohužel to nebyl můj nápad ani termín. Týž den 11.7. ho přede mnou vnesla do diskuse značka berri:<br />"Někdo z předchozích diskutujících psal, že problém není v chybě státu, ale v chybě konkrétních učitelů, kteří nevysvtělili svým žákům, co po nich bude vyžadováno. Dovoluji si nesouhlasit. Problém spočívá v tom, že zadání pro Cermat - to je vypracovat techniku objektivního hodnocení studentů - bylo svévolně změněno na stav, kdy Cermat určuje co má student umět a dokonce vytváří svojí vlastní jazykovou věrouku. Toto není problém lidí jako paní Baumgartnerová nebo pan Kostečka - to jsou osoby, které se v dobré víře snaží prosadit svoje idee a ovlivňovat co největší část studentů a učitelů českého jazyka , osoby uzavřené ve světě své pravdy, kterou považují za nutné šířit. Toto je problém státu, který tomuto jazykovědnému Talibanu poskytl neadekvátní a nekontrolovaný prostor a finanční podporu a aktuálně neví, jak celou situaci vyřešit . Za dané situace je podle mne nejlepší ze špatných řešení (a jiná v dané situaci nejsou), zrušit písemnou část státní maturity (...)"<br />To mi připadalo trefné. Ale sám se snažím sarkasmů spíše nepoužívat. Těch, kdo si od státu tu moc a prostor pro prosazování svého osobního vyznání neberou, si vážím. Vzdělávání znamená spíše otvírání prostor pro setkávání různých pohledů, věr a zkušeností. A než se společné porozumění vyjasní a doladí, může se promyšleně pečovat aspoň o tak kvalitní výuku, jaké jsme schopni, nebo i o trošku lepší. Proč nežádat, aby stát své/naše miliardy věnoval učitelům na podporu jejich profesního rozvoje? Jeho užitečnou součástí může být právě i vytváření společného porozumění tomu, co budeme považovat za vzdělávání a co chtít od státu, od škol a od sebe.Hausenblashttps://www.blogger.com/profile/02410027805450637321noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53302009419819795272012-12-19T12:45:36.402+01:002012-12-19T12:45:36.402+01:00Pokračuji:
3. Moc rád bych se zcela konkrétně dozv...Pokračuji:<br />3. Moc rád bych se zcela konkrétně dozvěděl, jak snaha o objektivizaci maturity unifikuje vlastní výuku. Snad tím, že během čtyř let učitel věnuje několik hodin problematice testování? Že vede studenty k tomu, aby se vyjadřovali k tématu a respektovali komunikační situaci? Že vede studenty ke čtení, že jejich pozornost směřuje ke konkrétnímu literárnímu dílu? <br /> 4. Velmi se ohrazuji proti tomu, aby někdo implikoval, že hlavní starostí zastánců objektivizace je „rozpoznání a vymýcení nejslabších žáků“, popř. někoho „odpuzovat“. Rozhodně trvám na tom, že péči si zaslouží všichni žáci a nikdo by neměl doplácet např. na to, že já jako učitel věnuji všechen svůj čas těm, jejichž studijní předpoklady se s náročností studia neslučují, popř. kteří o mou pomoc ani nestojí. V tomto ohledu je asi nejvíce vidět, jak O. Hausenblasovi chybí reálná učitelská zkušenost. <br /> Něco jiného je žáky povzbuzovat, motivovat a pomáhat jim, a něco úplně jiného je lhát jim o jejich schopnostech a „vychovávat“ je tím, že vše získají zadarmo, a poznáním, že vysvědčení je vlastně jen papír bez vazby ke skutečnému vzdělání. <br /> 5. Myslím, že nikdo rozumný nevidí protiklad v „tvořivosti“ a „funkčních stylech“. Obojí má ve výuce své místo. <br /> 6. Za kuriózní pokládám poznámky k rozdílům mezi „autentickým“ a „cvičným a zkušebním výkonem v dorozumívání“. Každý studentův výkon, o němž student dopředu ví, že vzniká (i) pro školní hodnocení, je tímto vědomím ovlivněn, je do jisté míry „nepřirozenou komunikací“; já bych spíše řekl uzpůsobenou komunikací. Tzv. autentický projev v tomto ohledu ve výuce češtiny neexistuje (a to např. ani tehdy, píše-li student reportáž, kterou poté publikuje v místních novinách). Ledaže by student zapomněl na to, že je u zkoušky, popř. byl hodnocen tajně; obojí je stěží myslitelné. Podmínky u zkoušky jsou samozřejmě více simulované. Možná měl O. Hausenblas na mysli spíše rozdíl mezi texty vznikajícími se zadáním zcela volným a se zadáním konkrétnějším, s určením komunikační situace. Obojí mají ve výuce své místo, první typ vyžaduje jiný typ hodnocení a pro srovnávací zkoušku je málo vhodný.<br /> 7. Na EDUinu se čerstvě objevil Hausenblasův text k maturitním písemkám. Obsahuje řadu nepodložených a podle mne nedoložitelných tvrzení, čímž bezděčně vysvětluje, proč se autor v dané oblasti s objektivitou zcela míjí.Josef Soukalnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53554198324291098852012-12-19T12:44:32.730+01:002012-12-19T12:44:32.730+01:00Na úvod svého příspěvku, kterým reaguji na tvrzení...Na úvod svého příspěvku, kterým reaguji na tvrzení O. Hausenblase, bych rád řekl, že objektivita pro mne není „zjeveným absolutnem“, neboť vzniká z tříbení názorů, z hledání, na základě poznání. Nicméně existuje.<br /> 1. Myslím ovšem, že v diskusích o objektivitě nejde o nedorozumění či neporozumění, ale o argumenty. Těch se – pokud se dostaneme ke zcela konkrétním věcem – odpůrcům objektivizace hodnocení fatálně nedostává. Pominu-li výkřiky typu „nechci, nebudu, nehodlám, protože já to prostě vím, zvládnu, umím líp“, pak už většinou nezbývá než opakovat to, co bylo předtím vyvráceno (viz např. maturitní diskuse o zprávě v budoucím čase) či zpochybnit objektivitu jako takovou. Ano, souhlasím s O. Hausenblasem, že objektivitu nezvládáme, ovšem domnívám se, že právě to je zásadní problém maturitní zkoušky, pokud se tedy odvažujeme klasifikovat. Ze středních a vysokých škol znějí varovné hlasy poukazující na úroveň znalostí, schopností, ale také nezájem a nízkou pracovní morálku studentů, sami studenti se o maturitě z maturity z češtiny a její úrovni vyjadřují většinou s despektem, není tajemstvím, že nic dobrého si o maturitě minimálně v posledním desetiletí nemyslí ani sami učitelé, ale přesto se maturitní vysvědčení rozdávají jako na běžícím pásu. Když už jednou dostaneme do rukou „tvrdá“ data, zareagujeme tak, že nástroj k jejich zjištění pro jistotu vzápětí zrušíme. A budeme „pět deset let“ diskutovat, abychom se pak - podle mínění O. Hausenblase - dobrali kýženého stavu, kdy zjistíme, že nic sjednocujícího nepotřebujeme. Po celou tu dobu ovšem budeme produkovat a podepisovat dokumenty, které mj. mohou mít ne zcela nezávažné právní důsledky, ale jež nebudou nic vypovídat o tom, zda jejich držitel byl skutečně – nejen podle papíru – vzdělán. Tento stav nevadí O. Hausenblasovi, stejně jako např. O. Botlíkovi a dalším, zejména těm, kterých se maturita přímo netýká, kteří neučí a u maturit nehodnotí. Zkrátka - nulová zodpovědnost, ale plný pytel rad a spousta poučování. <br /> 2. RVP rozhodně není ideální dokument, ovšem nevím o tom, že by s výstupy pro obor ČJL panovala nějaké výrazná nespokojenost, a za sebe konstatuji, že to nejsou žádné subjektivní výplody. Není však náhodou, že část popíračů objektivity tento dokument „nezajímá“ (cituji p. Valíkovou). <br /> Josef Soukalnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-73893111119560178122012-12-19T12:33:51.082+01:002012-12-19T12:33:51.082+01:00No já nevím, snad si čtenáři udělají obrázek sami....No já nevím, snad si čtenáři udělají obrázek sami. Pro mě je smutné číst text p. Hausen., protože se to číst a porozumět nedá.<br />Ještě smutnější je, že se dohadujeme o záležitostech, které v žádné civilizované zemi neřeší. Začínám tušit, kdo vězí za reformami u nás v minulých letech. Tihle emerikomilci by to teď po sobě měli uklidit, a ne rozviřovat další svobodomyslné diskuse o ničem. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-73389167539232504032012-12-19T10:13:04.582+01:002012-12-19T10:13:04.582+01:00Poslední příspěvek J. Kostečky je hrozně smutné čt...Poslední příspěvek J. Kostečky je hrozně smutné čtení. Nesebekritická zloba, nenávist je víc než nedůstojná.<br /><br />Pane Hausenblasi, věřte, že pro věc středoškolských češtinářů uděláte nejlépe, když nebudete dbát "plebejských rad" Jiřího Kostečky.<br /><br />Jiří LukášJiří Lukášnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-8480025618434820712012-12-18T23:35:33.380+01:002012-12-18T23:35:33.380+01:00vynesli to sami studenti
A jak se ví, že to byli ...<i>vynesli to sami studenti</i><br /><br />A jak se ví, že to byli studenti.<br />Naši, ráno zelení maturanti už odpoledne a pak po zbytek života vyprávějí, jaká že ta maturita byla dávačka, brnkačka, trapárna...<br />A ví vůbec ředitel, co se mu případně ve škole děje?Pytlik Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-14167544968938091782012-12-18T22:56:32.898+01:002012-12-18T22:56:32.898+01:00Asi bych měl přispět zkušeností, pro ty, kdo nevěř...Asi bych měl přispět zkušeností, pro ty, kdo nevěří. Na třech SŠ v mém okolí se opravovaly písemky "tak aby nikdo nepropadl", při angličtině se napovídalo řešení, atd. Perličkou je, že se to nešíří mezi kolegy učiteli, ale vynesli to sami studenti. Vyplatí se vůbec dnes někomu učit se?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89981231948342426322012-12-18T22:27:54.460+01:002012-12-18T22:27:54.460+01:00Chce se mi říct - probůh probuďte se. Co to máme z...Chce se mi říct - probůh probuďte se. Co to máme za školství, kde se dohaduje o tom, jestli v mateřském jazyce uznáme jako téměř správný slohový výtvor, který nedodržel téma ani útvar? Co jiného by student za 13 let školní docházky a výuky mateřského jazyka vůbec měl zvládat, když ne vyjádřit jasně, srozumitelně a podle zadání svou myšlenku?<br /><br />Nejsem češtinář, ale musím se kolegů zastat. Tohle snad neexistuje v žádném jiném předmětu,co si zde dovolují zpochybňovat jakési "autority", brojící proti státní maturitě a proti spravedlivému, centrálnímu hodnocení.<br />Naprosto souhlasím s tím, aby se maturitě zase vrátila prestiž a objektivita hodnocení. To je pro ty naše mladé ta největší výchovná lekce, jakou jim můžeme dát a jakou dnes hrozně potřebují.<br />V. KonopAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-78531448325342045442012-12-18T21:17:47.799+01:002012-12-18T21:17:47.799+01:00Pane Hausenblasi,
opakovaně jsem Vás v minulosti ...Pane Hausenblasi,<br /><br />opakovaně jsem Vás v minulosti žádal, abyste si odpustil své knížecí rady učitelům z praxe, když jste sám nikdy češtinu na střední škole neučil. Váš příspěvek je typickou ukázkou rozbředlých floskulí, prezentovaných ve chvíli, kdy praktikům v terénu jde o všechno – nebo pardon, „jen“ o gramotnost národa. To, co Vy označujete ze svých bohorovných výšin za „ošemetné“, je ve vyspělé cizině zcela běžné. Připomínáte mně mudrlanta z jednoho staršího českého filmu: „Já neříkám tak ani tak, ale na má slova dojde.“ Víte, jak se říká tomu, co jste ve svých dvou příspěvcích předvedl? Kusejrování. Dovolím si ten Vyskočilův pojem přeložit do hovorové češtiny: rozežvanění problému do ztracena.<br /><br />Je neuvěřitelné, že se po svých vystoupeních na webu EDUin v antimaturitní kampani vůbec opovážíte k této věci ještě někde publikovat. Víte dobře, že centrální hodnotitelé tam byli opakovaně vystavováni nejhorším dehonestacím, mj.urážkám na cti, výhrůžkám žalobami a prokázaným lžím. Nejhorlivější odpůrce státní maturity O. Botlík tam toužil autory některých maturitních témat „pověsit za koule do průvanu a nechat dlouho houpat“ (http://www.eduin.cz/titulka/spatne-nejsou-maturity-ale-znalosti-rika-cestinar/comment-page-1/#comments). Údajně renomovaný novinář T. Feřtek účelově vytrhl nejpodstatnější části jednoho interního mailu a lhal o jeho obsahu.<br /><br />Vy sám, pane Hausenblasi, jste v příspěvku z 11.07.2012 v 13:47 s chutí a vysokou kreativitou rozvíjel označení centrálních hodnotitelů za jazykové talibánce (http://www.eduin.cz/titulka/vse-co-chcete-vedet-o-letosnich-maturitnich-pisemnych-pracich/comment-page-3/#comments). Je jedno, že jste si přitom snad ani neuvědomil, že tak některé své kolegy-bohemisty přirovnáváte k lidem, kteří uřezávají svým odpůrcům hlavy na ulici, zakazují vzdělání ženám a ničí kulturní dědictví lidstva dynamitovým odstřelem starobylých soch. A nevykládejte mně nic o tom, že nerozumím metafoře nebo hyperbole: jako autor a spoluautor pěti učebnic literatury pro střední školy jim rozumím zcela dobře. Jen s největším sebezapřením jsem se držel, abych Vám tehdy neodpověděl stejnou mincí.<br />Nicméně: něco takového Vás podle mého názoru nadobro vyloučilo z akademické obce. A věřte, že pro věc středoškolských češtinářů uděláte nejlépe, přestanete-li se plést do jejich věcí, jimž absolutně nerozumíte, a budete se nadále věnovat aktivitě jakékoli, ale jiné.<br /><br />Jiří Kostečka<br />Jiří Kostečkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-19802118848665885832012-12-18T20:26:07.328+01:002012-12-18T20:26:07.328+01:00Omlouvám se na nepřesnou formulaci
To se neomlouv...<i>Omlouvám se na nepřesnou formulaci</i><br /><br />To se neomlouvejte. Pochopil jsem bezprostředně. Jen mne zaujala, a snad i mírně vzrušila představa, jak jsem školníkem vlečen a smýkán chodbami. Dnes i rodiče postupují jinými metodami. A tak se člověk musí připravit na blíže nespecifikovaná buzení dojmů, pocitů, ranních stísněností a nevolností, všelijakých jen obtížně uchopitelných a tedy i vyvratitelných osočení.<br />Poslal jsem rodičům po dětech informaci, kdy a jak se mnou mohou případěně cokoli projednat. Vzkázala mi matka, že ji to nazajímá. Že pokud bude mít potřebu něco řešit, že se mnou to tedy rozhodně nebude.<br /><br /><i>V matematice se nikdo nediví</i><br /><br />Tak to já bych se tedy divil. Od kosínu je k sínu už jen kousek. Pámbu zaplať za cos!<br />Pytlik Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-996299220430072562012-12-18T19:15:27.734+01:002012-12-18T19:15:27.734+01:00Vážení kolegové,
se zájmem jsem si přečetla příspě...Vážení kolegové,<br />se zájmem jsem si přečetla příspěvky k danému tématu. Zcela se ztotožňuji s názorem pana ředitele soukromé školy - jestliže žák jednoznačně nedodrží téma nebo útvar, není možné nechat práci projít!! V matematice se nikdo nediví, jestliže student dostane nedostatečnou, když místo cosinu vypočítal sinus, byť by to měl zcela správně. Splnit zadání je základní dovednost, na které musíme trvat. A co se týče vrácení hodnocení do škol, toto rozhodnutí považuji jednoznačně za krok zpět, jelikož existují a existovat budou tlaky na učitele, aby práce jejich žáků prošly! Souhlasím s názorem pana ředitele, že jde o populismus, který poškozuje nejen práci dobrých učitelů a škol, ale i samotné žáky - opět prospějí u PP téměř všichni! Jde o degraduji celého procesu hodnocení PP na pouhý formalismus. <br />R. HavelkováAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-373772060865559202012-12-18T18:33:00.193+01:002012-12-18T18:33:00.193+01:00Je mou povinností sdělit, že dnes jsem obdržel vst...Je mou povinností sdělit, že dnes jsem obdržel vstřícný odpovědní e-mail od redaktorky MfDnes p. Frouzové. Nabídla mně pracovní setkání k dané problematice, které jsem samozřejmě akceptoval, a též předběžně poslala své otázky e-mailem.<br />Jiří Kostečka<br />Jiří Kostečkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-40719411607270172192012-12-18T18:23:02.500+01:002012-12-18T18:23:02.500+01:00Pro pana Blahu
Vyhrožování fyzickým násilím bylo z...Pro pana Blahu<br />Vyhrožování fyzickým násilím bylo ze strany rodičů, nikoliv ředitelů. Omlouvám se na nepřesnou formulaci souvětí. Tlak ředitelů se odehrával v jiné rovině. Je to zkušenost z hodnocení v roce 2011, kdy se nehodnotilo centrálně. V letošním roce už maturitní práce ani nebudou anonymní. A mnohé rodiče nezajímá objektivita hodnocení, ale známka. <br />A běda tomu, kdo našemu Pepíčkovi či Mařence zkomplikuje nástup na prestižní vysokou školu v zahraničí. (Narážím na internetové výlevy "matky syna" z roku 2012.)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74262070457631668502012-12-18T17:25:43.152+01:002012-12-18T17:25:43.152+01:00Otázka zněla, jak hodnotit maturitní písemné práce...<i>Otázka zněla, jak hodnotit maturitní písemné práce.</i><br /><br />Otázka, tuším, zní, kým hodnotit. Jak je hodnotit, doufám, že se snad už ví.<br />Dovozuji, že zadání stejné pro všechny, stejně jako centrální hodnocení prací, vyžaduje i jednotnou výuku jednotně proškolenými učiteli. Nazdar alternativo!<br />Fortuna už promýšlí kurzy na sázky, kdy padne první žaloba žáka na učitele, že jej řádně k maturitě nepřipravil. Nevyhazujte podklady pro klasifikaci, časem se vám hodí k obhajobě.<br /><br /><i>Tlak ředitelů a rodičů, kteří některým hodnotitelům dokonce vyhrožují fyzickým násilím</i><br /><br />Hodnotitelé budou holt muset pracovat v hlubokém utajení, jakkoli si myslím, že třeba ředitelé mají účinnější nástroje, než je rána pěstí do nosu.<br />Myslíte si, že je nemožné zkontrolovat namátkou objektivitu hodnocení a v podezřelých případech na školu vyslat pár inspektorů. Možná by stačil jeden jako předseda zkušební komise.<br />Ostatně, vy víte o nějakém konkrétním případu takové zhovadilosti?Pytlik Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-63839180230975756082012-12-18T16:36:41.288+01:002012-12-18T16:36:41.288+01:00Nejsem sice češtinář, jsem asi „stará škola",...Nejsem sice češtinář, jsem asi „stará škola", ale i před 40 lety platilo to stejné: <br />Odchýlení od tématu a zadané formy znamená prostě nedostatečnou.<br />Konstatuji jako přírodovědec: Dnes již neučím biologii, učím žáky od 12 do 21 let vytvořit jednoduché souvětí s biologickým obsahem. Jde o degradaci výuky úrovně biologie, kde prvotní příčinou je velice nízká úroveň v oblasti českého jazyka, se kterou žáci přichází ze základních škol na gymnázium. Tato klesající úroveň jazykových dovedností ovlivňuje druhotně další předměty. <br />Považuji návrat od nezávislého hodnocení maturitní práce žáka neznámým hodnotitelem k hodnocení domácími učiteli za populismus, za cestu, která bezohledně znehodnocuje celkové vzdělání. Poškozuje práci dobrých škol a kvalitních učitelů. <br /><br />Domnívám se, že je vhodné vnímat maturitu z českého jazyka také v mnohem širších souvislostech, než jen z aspektu češtinářů. Dovednost mluvit, číst obsah, vyjádřit se má dopad na celkové vzdělávání dítěte. <br />Schopnost napsat práci na dané téma a danou formou je to stejné jako např. koupit si boty pro daný účel ve správné velikosti. Pokud jdu na horskou tůru, tak jsou mi nanic nádherné plesové lodičky. Pokud potřebují znát výsledky zdravotního stavu seniora, který sotva popadá dech, nezajímá mě poetická rozprava o podzimním večeru ve stáří. <br /><br />Závěr: Také v případě slohové práce má žák umět dodržet zadání, které si demokraticky zvolil z nabídky. Pokud tak neučinil, je hodnocení stupněm nedostatečný správné.<br /><br />Ředitel soukromé školyAnonymousnoreply@blogger.com