tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post243505780999313845..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Spekulace o rekonstrukci vlády: Vrátí se ministerstvo školství ČSSD?AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger51125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90222279910612170532019-02-15T10:10:57.751+01:002019-02-15T10:10:57.751+01:00Tak na MFD píší dobří lidé. To je tak jediný postu...Tak na MFD píší dobří lidé. To je tak jediný postulát, který kromě informace, že MFD opouštějí kvalitní novináři, ale prý tam zůstávají dobří lidé, přináší podprahovou zprávu, že tam píše nějaká Valíková. Osoba s excentrickými názory (čeština je nejvíc na světě, zbytek je blbost) se tetelí blahem, až se centrální hodnocení písemných prací vrátí na školy. To bude rozdíl! Sbohem objektivito. Ve shodě s hloupým názorem zatím ještě dosavadního ministra školství, že budou zohledněny roky soužití žáka a učitele ve výsledném hodnocení. Tedy subjektivismus ad absurdum a rezignace na exaktnost. Hlavně, že se nám tak nějak zvýší úspěšnost (kapři si rybník nevypustí, že) a potom to blaho, jak zase něco Cermatu vzali. Plaga, Valíková, Tajnej, Feřtek, Zatloukal, trol Kartous - to je platforma k popukání.Simona CARCYhttps://www.blogger.com/profile/07882573485613652448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-32058355302740174242019-02-12T20:15:29.699+01:002019-02-12T20:15:29.699+01:00"Pane PR, proti didaktickým testům s rozšířen..."<i>Pane PR, proti didaktickým testům s rozšířenou úlohou - krátkým strukturovaným útvarem, který by ověřil znalost pravopisu a základní stylistiky, nemám nic já ani SUČJL.</i>"<br /><br />Proti tomu nic nemám.<br /><br /><i>Test by mohl být klouzavý (od 2. ročníku), na tři pokusy. Ale jsou i jiné varianty - v počítačovém provedení.</i><br /><br />Počet pokusů osobně necítím potřebu omezovat. Opravdu nejde o to někoho na věky odsoudit. Jde o to ověřit, že je maturant schopen nějakého výkonu.<br /><br />"<i>Ano, debatu vedeme stále stejnou. A já říkám stále totéž.</i>"<br /><br />No, to nevím. Ve chvíli, kdy obhajujete názory pana Lippmanna, tak ten už tvrdil všechno možné i nemožné. Například se podepsal pod Botlíkův pamflet, který tvrdí, že SMZ porušila zákon, tvrdil, že testy obecně vedou k omezování výuky a k vychýlení představy studentů o tom, co to je vzdělání, apod. Když tedy vynechám ta exposé o pozitivismu a poetickém rozumu.<br /><br />"<i>Systémoví analytici rozumí systémům, tento ovšem podcenili. Vykazuje jasné známky chybovosti.</i><br /><br />Já rozumím testování, rozumím poměrně dobře IT, datům, matematice, modelům, ekonomii a jejím principům, teorii her, účetnictví, atd. Proto jsem schopen nastavovat procesy fungování, zpracování informací, rozumím rizikům. Do toho, co se má učit v ČJaL nemám potřebu vstupovat, jen tvrdím, že hodnocení na školách je nereliabilní a nevalidní - to lze na datech jasně prokázat a změřit. Pokud chcete říci, že nereliabilita u některých kompetencí nevadí, tak souhlasím. Necítím potřebu, aby bylo ověřování reliabilní v literatuře a v uměleckých oborech. V exaktních a přírodních vědách a ve vědě obecně, je reliabilita ověřování podmínkou naprosto nutnou a zásadní.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-26175113584175299422019-02-12T19:46:45.567+01:002019-02-12T19:46:45.567+01:00Bylo mi ctí.Bylo mi ctí.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90996093288546707252019-02-12T19:11:38.348+01:002019-02-12T19:11:38.348+01:00Děkuji. Rozumný návrh :)Děkuji. Rozumný návrh :)Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43455278903165198972019-02-12T18:55:32.187+01:002019-02-12T18:55:32.187+01:00Paní Valíková, moc prosím, nenuťte mne na tyto Vaš...Paní Valíková, moc prosím, nenuťte mne na tyto Vaše úvahy odpovídat.<br /><br />Taktně řečeno, nevíte o čem mluvíte.<br /><br />Kdybych Vám napsal, že jsem především informatik, brala byste si teď do úst informatiky a byla byste zase mimo.<br />A kdybych zdůraznil, že jsem se věnoval logistice, reinženýringu procesů a řízení projektů, bylo by to úplně stejné, v bledě modrém.<br />Jenže všechny tyto profese stavějí nikoliv na dojmech a pocitech, ale na analýze a některých zákonitostech, které, soudě podle Vašich projevů, neznáte.<br /><br />Nejspíš právě proto jste dokázala spolu s kolegy ze SUČJL vytvořit návrh, který více problémů vytváří, nežli řeší, ale hlavně neřeší ty problémy, kvůli kterým byla státní maturita vytvořena. Pokud by se Vám ho i podařilo prosadit, dopadne to přesně podle jednoho slavného Einsteinova výroku.<br /><br />O mně a mých názorech si můžete samozřejmě myslet co chcete.<br /><b>Podstatné v tuto chvíli je to, že to, co Vy jste "rozpoznala" jako chybu, vnímají jiní Vaši kolegové přesně opačně a že se svými názory jste sice hlasitější, ale v menšině.</b><br />Zkuste se proto nejdřív dohodnout s nimi na vašem vlastním, češtinářském písečku. Do toho se Vám opravdu plést nebudu a ocenil bych totéž.<br /><br />Já Vám na oplátku slíbím, že až vytvoříte svůj konsensuální návrh i s ostatními češtináři, budu schopen Vám říci, za jakých podmínek by mohl být funkční, nebo že to prostě fungovat nebude a proč.<br />Pochybuji ovšem, že to přijmete<br /><br /><br />Připomínáte mi totiž jednoho skladníka, který nám vysvětloval, že do tohoto skladu se víc materiálu nevejde, protože tam je potřeba tolik a tolik místa mezi regály, aby mohl projíždět vysokozdvižný vozík. <br />A nebyl schopen pochopit, že v tom skladu žádné uličky nebudou, kromě jedné jediné.<br />:-)poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43603394508666108972019-02-12T17:50:18.118+01:002019-02-12T17:50:18.118+01:00My češtináři jsme v podobné pozici vůči systémovým...My češtináři jsme v podobné pozici vůči systémovým analytikům. Ale protože se nejedná o maturitu ze systémové analýzy, nýbrž o maturitu z čjl, máme jistou šanci tu chybovost systému rozpoznat lépe než systémoví analytici.<br /><br />A také jsme ji rozpoznali. Já na ni upozorňuji dlouho.<br /><br />Ono také cpát literaturu, respektive zkoušení literatury, do systémových analýz je poněkud ... nedomyšlené.Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20936801339049980362019-02-12T17:43:58.398+01:002019-02-12T17:43:58.398+01:00Nevím, co podcenili systémoví analytici, ale pochy...Nevím, co podcenili systémoví analytici, ale pochybuji, že se nějakého vůbec někdo ptal, když byl systém státních maturit vymýšlen, upravován, předěláván a posléze doveden k současnému stavu.<br />Mne tedy určitě ne. :-)<br />A že jsem na toto téma napsal hodně slov a debatoval s mnoha politiky.<br /><br />"Chybovost" v pojetí češtinářek je asi trochu něco jiného, nežli chybovost skutečná.<br />To se ale češtinářkám opravdu obtížně vysvětluje a dost dobře nechápu, proč si v tomhle ohledu nedají pokoj. :-)<br /><br />Ocitáme se pak s panem Doleželem v nepříjemné pozici typu, jako když barvoslepý označí Kupkův obraz za mazanici a my mu máme odporovat a popsat obraz barvoslepému, aniž bychom se nějak dotkli jeho citů, či důstojnosti.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-51869341439678978192019-02-12T17:22:00.236+01:002019-02-12T17:22:00.236+01:00Pane PR, proti didaktickým testům s rozšířenou úlo...Pane PR, proti didaktickým testům s rozšířenou úlohou - krátkým strukturovaným útvarem, který by ověřil znalost pravopisu a základní stylistiky, nemám nic já ani SUČJL.<br /><br />Test by mohl být klouzavý (od 2. ročníku), na tři pokusy. Ale jsou i jiné varianty - v počítačovém provedení.<br /><br />Ano, debatu vedeme stále stejnou. A já říkám stále totéž. <br /><br />Systémoví analytici rozumí systémům, tento ovšem podcenili. Vykazuje jasné známky chybovosti.<br /><br />Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33041602349503774962019-02-12T16:53:53.092+01:002019-02-12T16:53:53.092+01:00Pokud je laťka nastavena nízko, mnozí nemají motiv...<i>Pokud je laťka nastavena nízko, mnozí nemají motivaci skákat výše.</i><br /><br />Je hezké slyšet z úst, plných plamenných projevů o tom, jak mají učitelé žáky motivovat a svým příkladem vychovávat a vést k lásce k literatuře a psanému slovu, že <b>to, co jim v tom nejvíc překáží, je PŘÍLIŠ NÍZKO POLOŽENÁ LAŤKA.</b><br />Tak tomu už pak opravdu přestávám rozumět.<br />(A de facto to znamená (opět) potvrzení toho co říkám - zbytek světa mimo gymnázia Vás nezajímá.)<br /><br /><i>A proč musí být nějaký centrální systém, jak zkoušet u ústního? Myslíte si, že centrální systém udělá z češtinářů lepší češtináře? Nebo v tom jsou fondy a dotace? Certifikace a povinný jednotný přístup? </i><br />A proč má být úplná volnost, kde si každý učí a zkouší co chce?<br />Myslíte si, že když nebudou stanoveny žádné hranice a mantinely, že to udělá z češtinářů lepší češtináře? Že se budou ti - Vámi a nikoliv mnou vzpomínaní - líní učitelé více snažit a lépe učit? Rozšiřovat své seznamy četby a zvyšovat laťku, k čemuž je nikdo a nic nenutí?<br />Vždyť Vy si vnitřně odporujete a ani si to neuvědomujete.<br /><br /><i>Certifikace a povinný jednotný přístup? </i><br />Certifikát, garantovaný státem, to je i osvědčení o svářečských zkouškách, způsobilost v elektrotechnice podle vyhlášky 50, nebo můj (a Tajného) oblíbený řidičák.<br />To i zde byste vyžadovala, ať si každý zkouší a učí podle svého naturelu a přesvědčení? A co takhle STK?<br /><br /><i>Proč mají systémoví analytici tak veliký zájem sešněrovat slohy a ústní maturitu podle centrálních parametrů? Když češtině povětšinou rozumí jen jako běžní uživatelé?</i><br />Protože, jak se zdá i z této diskuse, "systémoví analytici" rozumí systémům, včetně těch společenských a ekonomických, zjevně lépe, nežli běžné "češtinářky".<br /><br />Ale systémoví analytici opravdu nechtějí nic sešněrovávat v tom smyslu, jak jim neustále předhazujete.<br />Popravdě by jim třeba u slohu stačilo, aby běžní maturanti, tedy budoucí kosmetičky, elektrikáři a policisté uměli třeba napsat žádost, reklamaci, strukturovaný životopis a podobně a to s, řekněme, přijatelným množstvím gramatických chyb.<br /><br />A rádi přenechají vzletné eseje a hluboké úvahy gymnazistům, kterým by na to rádi nechali klidně třeba 4 hodiny, jako tomu bylo v dřívějších dobách. (Sami je tenkrát psávali.)<br /><br />Ale pořád se pletete v tom nejpodstatnějším. (Až už začínám pochybovat o tom, zda to není záměr, protože podobné diskuse už jsme zde vedli opravdu mnohokrát.)<br /><b>Já chci v tom "omezujícím" striktním režimu vést pouze onu základní úroveň maturitní zkoušky, která by měla garantovat onu minimální úroveň znalostí.<br />Protože to je ve skutečnosti to, co vyžaduje zákon, ale hlavně společenská potřeba. </b>Aspoň nějakou záruku, že si maturitní vysvědčení nebude úplně snadno moci koupit úplný blbec.<br /><br /><b>Režim, formy ověřování atd. u vyšší úrovně opravdu nechávám na odborné debatě češtinářů. (A už opravdu nevím, jak srozumitelněji to napsat.)</b><br />Začínám se ale obávat, že největší problém by nebyl ani tak v tom, aby češtináři našli společnou řeč mezi sebou a společnou řeč se mnou. Ale spíše v tom, aby našli společnou řeč také s Vámi. Nabývám totiž dojmu, že je pro Vás nepřijatelné všechno, kromě "nechte mě, ať si to učím a zkouším tak, jak chci já sama".poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81172007707319260522019-02-12T15:57:41.391+01:002019-02-12T15:57:41.391+01:00To není demagogie, PR. To je realita. Pokud je lať...To není demagogie, PR. To je realita. Pokud je laťka nastavena nízko, mnozí nemají motivaci skákat výše.<br /><br />A proč musí být nějaký centrální systém, jak zkoušet u ústního? Myslíte si, že centrální systém udělá z češtinářů lepší češtináře? Nebo v tom jsou fondy a dotace? Certifikace a povinný jednotný přístup? <br /><br />Proč mají systémoví analytici tak veliký zájem sešněrovat slohy a ústní maturitu podle centrálních parametrů? Když češtině povětšinou rozumí jen jako běžní uživatelé?<br /><br />Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-15479092951068937962019-02-12T15:33:53.111+01:002019-02-12T15:33:53.111+01:00Tajný, ...
Vlastně nic.Tajný, ...<br />Vlastně nic.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-38795565920312666902019-02-12T15:31:48.425+01:002019-02-12T15:31:48.425+01:00Nezasloužili by si učitelé i žáci pružnější a indi...<i>Nezasloužili by si učitelé i žáci pružnější a individualizovanější systémy? DT přece gramotnost maturantů pohlídá? Proč tolik trváte na unifikované (a stále zastaralejší) ústní zkoušce?</i><br />Ale probůh, odkud tyhle své představy berete?<br />Já přece vůbec netrvám na nějaké "unifikaci".<br /><b>Vždyť jsem snad dostatečně jasně a opakovaně napsal, že prosazuji systém dvou úrovní.<br />Přičemž co bude obsahem a formou vyšší úrovně, to nechť si prodiskutují a stanoví češtináři sami.<br />Jediné co chci, aby výsledný návrh poskytoval garance objektivity, přezkoumatelnosti, odolnosti proti "korupci"</b> a snad/možná i srovnatelnosti, ale na tom posledním netrvám nijak zásadně.<br />Protože pokud má nést maturitní vysvědčení státní znak a stát má být garantem úrovně této zkoušky, tak jsou to opravdu minimální požadavky.<br /><br />Je snad jasné, že DT dimenzovaný na učební obory s maturitou musí zvládnout gymnazista levou zadní. Což potom gymnazista maturující ve vyšší úrovni z ČJL?<br /><br /><br /><i>Zase se zapomene na světovou literaturu jako v době totality? </i><br />Nezlobte se, ale tohle už je téměř demagogie.<br />Přece maturita představuje a vždy představovala jen výsek z probraného učiva.<br />Vy snad na gymnáziích učíte čtyři roky JEN to, z čeho se maturuje?<br />Přece když učím na své škole v Elektrotechnice Kirchhoffovy zákony a "drezíruju" na nich žáky, tak je mi úplně jedno, že z toho vůbec nikdy nebudou maturovat.<br /><br />Tak mi tady netvrďte, že Vám nějaká státní maturita brání v tom, abyste na GYMNÁZIU (či kdekoliv) vyučovali a třeba i zkoušeli díla světové literatury.<br />Tohle je čistý alibismus.<br />"Víte, žáci, máme sice čtyři hodiny týdně a ještě seminář, ale já Vás nemůžu seznámit s Sun-c', nebo Verši psanými na vodu, protože musíme stíhat nácvik na maturitu z Umberta Eca, abychom zvládli totéž, co průmyslováci."<br />poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77685871807294619372019-02-12T15:04:33.455+01:002019-02-12T15:04:33.455+01:00Tohle je roztomilé. Na jedné straně křičí profesoř...Tohle je roztomilé. Na jedné straně křičí profesoři, že se maturitě gymnazisté smějí a že je omezuje, na druhé straně křičí sou/soš/ nástavby, že maturity jsou pro jejich žáky příliš těžké a uprostřed se potácí cermat, který to kalibruje a tuní hlava nehlava jak chytrá Horákyně, težké netěžké/obtížné neobtížné.<br /><br />Maturitu prý nemohou udělat všichni, jinak by nebyla ta pravá hodnotná, ale gymnazisté ji udělat všichni mohou, což její hodnotu nikterak nerozmělňuje, neboť nástavbáří, sošky a sou se postarají o ty nehodné, načež gymnazisté jásají (a dál se smějí) jak se mají dobře. Ženiální, bravissimo. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-18418320307226299522019-02-12T14:59:20.971+01:002019-02-12T14:59:20.971+01:00Ne, PR - Myslím si, že když nebudou maturovat z pr...Ne, PR - Myslím si, že když nebudou maturovat z prefabrikovaného, unifikovaného rozboru dvaceti knih (kouknou na film, přečtou si obsah a nadrtí se zpracovaný rozbor, kterých na internetu létají mraky), bude to lepší.<br /><br />SM vytvořila unifikovaný systém zkoušky, učitel klade předvídatelné a mnohdy i naučené otázky (25 bodů ve struktuře). Mnoho z nich s týká formy. To kritizujeme.<br /><br />Seznamy se unifikovaly díky lenosti učitelů a neschopnosti ředitelů. Souhlasím. Ale dalo se to předvídat. A co teď s tím? Budou maturanti dalších třicet let maturovat z Malého prince, prasečích ocásků a Ecova lybyrintu? Zase se zapomene na světovou literaturu jako v době totality? <br /><br />Nezasloužili by si učitelé i žáci pružnější a individualizovanější systémy? DT přece gramotnost maturantů pohlídá? Proč tolik trváte na unifikované (a stále zastaralejší) ústní zkoušce?<br />Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-56303029993571143732019-02-12T14:31:44.574+01:002019-02-12T14:31:44.574+01:00Posuzujete gymnazisty prizmatem skeptika. Mnozí čt...<i>Posuzujete gymnazisty prizmatem skeptika. Mnozí čtou, úzké seznamy maturitní četby jim nevyhovují. </i><br />Myslíte?<br />Učil jsem na jednom gymnáziu, mám tam spousty známých exkolegů, pracuji ve spolku i školské radě a prošli či procházejí jím tři mí potomci.<br /><br />Mimoděk jste ale opět potvrdila svou úzkou zahleděnost.<br />Vy říkáte, že posuzuji gymnazisty.<br />Jenže já psal o maturantech. :-)<br /><br /><i>Ta systémová chyba byla patrná od počátku.</i><br />To není systémová chyba. <br />To je přirozený důsledek lenosti, který se systémem maturit nijak nesouvisí.<br />Bylo to stejné i před zavedením SM. Jen jste to neviděla kolem sebe, protože gymnázia jsou jiná.<br />A jen Vy to považujete za vlastnost systému.<br />Tohle vzdávám. <br /><br /><i>Systém by neměl omezovat. Tento omezuje. </i><br />Vás a Vašemu naturelu podobné.<br />Já nabízím řešení, které obsahuje výhody obou. <br /><br /><i>Měl by počítat s leností a nějak před ní bránit pracovitost. Tento to nedělá.</i><br />Ale dělá. <br />Ve skutečnosti většinu "omezuje" tím, že po nich chce AŽ 20 děl. <br />Směšné pro Vás?<br />Což o to, i pro mne. Ale já se ptám maturantů, kolik z těch dvaceti děl, KTERÉ SI SAMI VYBRALI, skutečně přečetli. Nechtějte vědět ta čísla.<br />Vy si opravdu trváte na svém a myslíte si, že když těch "povinných" děl bude 30, 50, tak že jich přečtou víc?<br /><br />Nesvádějte na systém úzké seznamy četby. Nikdo žádné škole nebrání v tom, aby na nich nebylo třeba 500 děl. <br />Dveře jsou otevřené.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74820490306098137732019-02-12T14:09:22.715+01:002019-02-12T14:09:22.715+01:00Pane PR, systém by měl otevírat dveře dále. Nikoli...Pane PR, systém by měl otevírat dveře dále. Nikoli je zavírat. Posuzujete gymnazisty prizmatem skeptika. Mnozí čtou, úzké seznamy maturitní četby jim nevyhovují. <br /><br />Systém by neměl omezovat. Tento omezuje. Měl by počítat s leností a nějak před ní bránit pracovitost. Tento to nedělá.<br /><br />A k naší škole - ke 31. 12 mi skončila výpovědní lhůta. Odešla jsem mj. i kvůli úzkému seznamu četby, do něhož jsem nesměla pět let mluvit. Za seznamy maturitní četby je samozřejmě odpovědný ředitel školy.<br /><br />Ale srovnávala jsem seznamy více škol - a až na výjimky - jsou si velmi podobné. Což se dalo očekávat. Ta systémová chyba byla patrná od počátku.<br /><br />Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47824085428556187882019-02-12T13:47:47.935+01:002019-02-12T13:47:47.935+01:00Paní VV, váš pohled na holokaust a uplatňování moc...Paní VV, váš pohled na holokaust a uplatňování moci v diktaturách by mne zajímal. Snad se nedobereme k podobně žárlivému závěru, jako pan Lippmann.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-51107837110443651882019-02-12T13:46:09.405+01:002019-02-12T13:46:09.405+01:00"Já, který četl Gellnera a učil se jiné části..."<i>Já, který četl Gellnera a učil se jiné části Puškina, nežli obligátní Dopis Taťány byl mezi ostatními za exota.</i>"<br /><br />Tady je to samý exot. Někdy bych chtěl na sraz exotů. Vyndáme si zuby, zatáhneme plenky a budeme papat kašičku. A nejsprostší bude ten, který řekne, že "číšník je ošklivé kačátko".Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57622414759127247522019-02-12T13:42:13.403+01:002019-02-12T13:42:13.403+01:00vzděleně=vzdáleně
Mrfa pfeklep.vzděleně=vzdáleně<br /><br />Mrfa pfeklep.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6782891721282758322019-02-12T13:40:43.662+01:002019-02-12T13:40:43.662+01:00Ve dvouúrovňové maturitě z čjl bylo o deset titulů...<i>Ve dvouúrovňové maturitě z čjl bylo o deset titulů více a teorie nad míru. </i><br /><b>Ale já přece netvrdím a netvrdil jsem nikde, že "takhle" má vypadat ona druhá úroveň. Spíše naopak. Ale tohle už je opravdu na odbornou debatu češtinářů,</b> do které se vůbec necítím být kvalifikován vstupovat. Pokud bych tedy o to nebyl požádán, nebo pokud by výsledek nejevil systémové vady.<br /><br /><i>I proto jsme uvítali zrušení dvojí úrovně.</i><br />Takže jste se "zaradovali" nad tím, jak se s vaničkou podařilo vylít i dítě. :-(<br />Pro mne je to jen další doklad toho, že v oblasti posuzování systémů asi máte dost mezery.<br /><br />Stejně tak si nejste schopna přiznat jednu věc. Že zkušenosti ze své školy příliš zobecňujete a za vadu systému považujete jeho lokální deformace. <br /><b>Kdo Vám a Vašim češtinářům ve Vaší škole brání zařadit do seznamu literatury nositele Nobelovy ceny či Pulitzerovy ceny? <br />Jen mi netvrďte, že "systém".</b><br />Lenost? Snad. <br />A to jako "svobodnější" systém změní? Učitelé a žáci přestanou být líní?<br /><br />Obviňujete "systém" z kolektivismu.<br />Ale přitom si neuvědomujete jednu podstatnou věc. <br />I kdybyste na své škole měla vypracován seznam třeba 300 děl, nakonec se většina maturantů omezí na nějakých 30 až 50.<br />Proč?<br />Protože většina nemá jako Vy potřebu širokého rozhledu a nemiluje literaturu.<br />Je to pro ně překážka k požadovanému certifikátu a snaží se ji překonat cestou nejmenšího odporu. A je tedy mnohem jednodušší načíst si to, co ostatní, co je ověřené a vyzkoušené, o čem se dá s ostatními diskutovat, nebo se třeba připravovat společně.<br />I v dobách, kdy žádné "povinné" seznamy neexistovaly tomu bylo naprosto stejně.<br />Já, který četl Gellnera a učil se jiné části Puškina, nežli obligátní Dopis Taťány byl mezi ostatními za exota.<br /><br /><b>Prosazujete změnu systému kvůli nějakým 2 % těch, které ta literatura opravdu baví, mají širší rozhled a současný režim je "svazuje".<br />O ně strach mít nemusíte.</b> Pokud literaturu skutečně milují, naučí se to "požadované" k maturitě a v dalším životě už žádné seznamy mít nebudou.<br /><br /><b>Ale těch dalších 98 % je pod Vaší rozlišovací schopností.</b><br />A jestli si myslíte, že těch dalších 98 %, kteří Vás v tuto chvíli nezajímají, získáte větší svobodou pro lásku k literatuře, tak jste na hlubokém omylu.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33442887107340658532019-02-12T13:40:18.145+01:002019-02-12T13:40:18.145+01:00"Ryba smrdí od hlavy. Tento systém podporuje ..."<i>Ryba smrdí od hlavy. Tento systém podporuje kolektivismus (společná školní četba, pokud chce někdo jiné světoznámé autory, má smůlu) a průměrnost. Navíc studentům umožňuje stahovat a učit se rozbory, místo aby četli knihy. Pro mnohé je to pohodlnější.</i>"<br /><br />Zjednodušujete. Snažíte se navodit dojem, že centralismus znamená kolektivismus a to neznamená ani vzděleně. Zase je to spíše o asociacích k nenáviděnému - prostě nemám ráda jedno, nemám ráda druhé a tak to spolu souvisí. Inu, nesouvisí. Centrální máme kupříkladu Ústavu a zákony. Je to snad projevem kolektivismu?<br /><br />Souhlasím s tím, že četba by měla být dobrovolná co do výběru a některé děti by četly více. Některé ne. Některým, když dáte svobodnou volbu, prohrají ji ve výherním automatu, nebo v bordelu (pouze podobenství).Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81358982580557108322019-02-12T13:32:41.480+01:002019-02-12T13:32:41.480+01:00"Do matematiky se skutečně nepletu a plést ne..."<i>Do matematiky se skutečně nepletu a plést nehodlám. Myslím si, že by to nedělal ani pan Lippmann, kdyby mu tolik matematiků a počítačových expertů neradilo, jak má učit literaturu.</i>"<br /><br />O žádných takových nevím. Prosím, buďte shovívaví k pánům Štefflovi a Botlíkovi. Oni sice vystudovali z boží vůle matematiku, ale jak vidíte na jedné z diskusí, málokdo z oboru je bere vážně. Důvody proč tomu tak je rozebírat nebudu, ale vnímaví čtenáři již snad z projevu pana Botlíka nahlédli, kde že jest zakopán ten pověstný pes. Nemyslím si, že obec matematiků, či učitelů matematiky považuje tyto pány za své mluvčí, či reprezentanty, jen oni jsou bohužel až příliš občansky aktivní - bez mandátu kohokoliv šíří svou víru svatou.<br />Ani skutečnost, že se mu nějaký blázen, který v životě neučil, cpe do výuky literatury, z něj nečiní odborníka na exaktní vědy a svými "fantasmagoriemi" škodí jen sám sobě.<br /><br />"<i>On je totiž skutečně zkušený, studenty milovaný a oceňovaný Pan Profesor. Byla jsem letos v lázních Třeboň a při vyslovení jeho jména gymnazisté dojíždějící do ČB jihli a jejich rodiče hovořili o velikém štěstí.</i>"<br /><br />O to smutnější je jeho chování v těchto diskusích. Mně například chodí od lidí na pana Lippmanna úplně opačné postřehy. Pochopitelně z toho nic nevyvozuji, ani k tomu nikoho nenabádám - jen říkám, že ve svém vnímání pana Lippmanna, nejsem ani zdaleka osamocen. Stačilo by málo - nebýt žárlivý a nenávistný k tomu, co mě přesahuje a čemu nerozumím a neházet na to všechno zlo světa. Bohužel z pana Lippmanna čpí ty kyselé hrozny na míle daleko a je to odér velmi nelibý. Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59227295932823684762019-02-12T13:11:13.864+01:002019-02-12T13:11:13.864+01:00Pane PR,
ty seznamy otáčejí stále stejná jména a ...Pane PR,<br /><br />ty seznamy otáčejí stále stejná jména a tituly - které se četly už v dobách mé maturity a VŠ studia. Nejde o kvalitu (autoři Nobelovy ceny či Pulitzerovy ceny jsou zastoupeni velmi řídce), ale o texty, které zná VĚTŠINA členů češtinářských kabinetů. A protože ti se na VŠ neučí světovou literaturu, je to výběr velmi omezený.<br /><br />Ryba smrdí od hlavy. Tento systém podporuje kolektivismus (společná školní četba, pokud chce někdo jiné světoznámé autory, má smůlu) a průměrnost. Navíc studentům umožňuje stahovat a učit se rozbory, místo aby četli knihy. Pro mnohé je to pohodlnější. <br /><br />Ve dvouúrovňové maturitě z čjl bylo o deset titulů více a teorie nad míru. Moje třída šla v roce 2012 téměř celá téměř povinně (přání ředitele) do vyšší úrovně, dřeli jsme pojmy jak mourovatí. Byli sice druzí (kvůli té vyšší úrovni), ale vůbec se jim to nelíbilo. I proto jsme uvítali zrušení dvojí úrovně. Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17012987825313349622019-02-12T13:00:49.481+01:002019-02-12T13:00:49.481+01:00Analýzou systémů jsem se zabýval. Teď je to spíš p...Analýzou systémů jsem se zabýval. Teď je to spíš profesionální deformace.<br /><br /><i>Možná mi vysvětlíte, proč jsou si seznamy tak podobné, proč se na nich objevují stále stejné tituly a vzniká novodobá "maturitní četba". </i><br />Ehm. Vás to překvapuje?<br />Stejně tak byste se mohla ptát, proč jednou z otázek ve fyzice je kinematika hmotného bodu, nebo v biologii savci?<br />Snad je jasné, že jen část ze všeho toho, co bylo za staletí napsáno je považováno za skutečně hodnotné a bylo oceňováno napříč staletími.<br />Nebo si snad myslíte, že by v seznamu literatury neměla být díla Karla Čapka, Wolkera?<br />Na to není nutná "počítačová analýza". Kterou v tomto případě snad, probůh, ani nikdo nedělal, protože k čemu by tady byla? <br />Na vysvětlení tohoto jevu stačí selský rozum.<br />A byl bych to předpovídal úplně stejně, i když nejsem češtinář.<br />A ono je to snad špatně? Že si žáci napíší do seznamu přečtených děl Čapka?<br /><br />Já chápu, o co Vám jde.<br />Jenže Vy stále nechápete, že se staráte jen o svůj úzký zájem. Jen o dálnice, ale už silnice první třídy jsou Vám šumák, o třetí ani nemluvě.<br />Vám se nelíbí, že dochází k "zužování četby". Sice máte trochu binec v reálných příčinách, ale to není podstatné. <br />Chcete to změnit. Vydupat si "svobodu".<br />Ale je Vám úplně ukradené, že tuhle svobodu někteří zneužívají tak hodně, že nakonec ani ta Vámi poskytnutá "vysokoúrovňová" maturita z rozsáhlého okruhu četby nebude mít hodnotu ani toho papíru, na kterém je vysvědčení vytištěno.<br />Neuvažujete systémově a neumíte ani přijmout argumenty těch, kdo Vás na chybu v myšlení upozorní.<br /><br />Má odpověď je stále stejná. Dvouúrovňová maturita.<br />Chtít nezbytné minimum po všech a mnohem vyšší nároky po budoucí elitě.<br /><br />"Vadný" není systém, jako princip státem garantované zkoušky, ale jeho konkrétní realizace.<br />Stěžujte si u členů komise, která doporučila zrušení dvou úrovní.<br />A já právě z tohoto důvodu kritizuji současnou podobu SM.<br />Ale budu ji vždy bránit proti těm, kdo chtějí vrátit maturity do školní gesce, aniž by poskytli reálné garance záruk proti zneužití a korupci.<br />A to Vy nenabízíte, protože Vás to nezajímá.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-28644464623083771412019-02-12T12:58:12.943+01:002019-02-12T12:58:12.943+01:00Pane Doležele,
prosím, nepoužívejte spojení "...Pane Doležele,<br /><br />prosím, nepoužívejte spojení "tihle lippmannové a lukášové". Takto psalo Rudé právo, naše generace je na to velmi alergická. Svých kolegů češtinářů si vážím, dokázali říkat svůj názor celých osm let, co SM funguje. Na rozdíl od jiných, mlčenlivých kolegů.<br /><br />Do matematiky se skutečně nepletu a plést nehodlám. Myslím si, že by to nedělal ani pan Lippmann, kdyby mu tolik matematiků a počítačových expertů neradilo, jak má učit literaturu. On je totiž skutečně zkušený, studenty milovaný a oceňovaný Pan Profesor. Byla jsem letos v lázních Třeboň a při vyslovení jeho jména gymnazisté dojíždějící do ČB jihli a jejich rodiče hovořili o velikém štěstí.<br /><br />Vážím si toho, že mé aktivity začínáte chápat. Zkuste pochopit i pana Lippmanna a pana Lukáše. Přeji vše dobré.Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/17785282066053266615noreply@blogger.com