tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post2297902406292987894..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: (Aktualizace: TZ bude opravena.) Analýza propadovosti: Hodnotitelé na školách dosahují stabilnějšího výsledkuAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31004578797736330132019-03-12T09:46:09.481+01:002019-03-12T09:46:09.481+01:00Jen doplním - nechci se už posmívat chybě, tu uděl...Jen doplním - nechci se už posmívat chybě, tu udělá každý. Hloupé je, když někdo vystupuje tak agresivně, arogantně, jako všeználek a mentor mentorů a pak udělá takovou botu. Dobrá, i to lze pochopit - chyby děláme všichni. Otázkou ale je, zda se z nich člověk poučí a jak.<br /><br />Teď bych paradoxně mohl použít úplně stejnou argumentaci a obrátit ji proti hodnocení na školách. Uznají alespoň poté tvůrci těchto "argumentů vycucaných z dat", že ta argumentace je nesmyslná jako taková? Ono to totiž pak vyvolává podezření, že celá ta anticentralistická propaganda je čistě účelová - vezmeme si to, co se nám hodí (vyšťouráme něco vždycky) a to použijeme. Když se ale ukáže, že to platí přesně naopak, tak se to najednou nehodí do krámu a tak se ten argument, který se dříve hodil, zpochybní. Pan Botlík by se z této chyby měl poučit, protože zrovna pro něj, je přesně takováto chyba skutečně velikým darem z nebes.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84960048433835418472019-03-12T08:59:21.735+01:002019-03-12T08:59:21.735+01:00Pane Botlíku,
když odhlédnu od toho, že jste si ne...Pane Botlíku,<br />když odhlédnu od toho, že jste si nepohlídal základní fakta, stane se, tak je váš směr uvažovaní zcela pomýlený.<br />Vzít pouze údaj o propadovosti za celou populaci maturantů je pro tvorbu takovýchto závěrů naprostý nesmysl. Mimochodem, co je to za maturanty? Použil jste pro srovnání standardní vzorek, tedy minimálně maturanty v řádném termínu, lépe však provomaturanty? Nebo jste do toho zahrnul i žáky, kteří konali zkoušku opravnou, což by celé srovnání zpochybnilo kvůli problematické srovnatelnosti této populace v čase?. <br /><br />Pro tvorbu závěrů o tom, zda je hodnocení písemných prací adekvátní, je třeba se podívat, jak to dopadá napříč oborovými skupinami a jakou má tudíž ta zkouška rozlišovací schopnost.<br />V období, kdy bylo hodnocení na školách, se míra propadovosti mezi oborovými skupinami lišila jen minimálně, takže byla velmi podobná na gymnáziích i kupříkladu na SOU netechnického zaměření či na nástavbách. Po zavedení centrálního hodnocení se najednou ukázalo, že to opravdu není tak, že žák na SOU napíše stejně kvalitní sloh jako gymnazista. Dává to smysl? Mně ano, ale já se při tvorbě názorů dívám na data, tvůrci novely zákona nikoli.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00483109702005123377noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-32912739771992349732019-03-12T00:30:31.863+01:002019-03-12T00:30:31.863+01:00Tak tomu se říká střelit se do vlastní nohy vlastn...Tak tomu se říká střelit se do vlastní nohy vlastní kulovnicí.<br /><br />Čili najednou máme argument úplně stejný, ale najednou ve prospěch kritizovaného typu hodnocení. A najednou centrální hodnotitelé dosahují stabilnějšího výsledku. Sakra, kde udělali soudruzi chybu? Že by při obkreslování prádelního hrnce?<br /><br />Zajímalo by mne, zda stále platí ty patetické výkřiky: "<i>Meziroční změny v hodnocení testů i v hodnocení písemných prací vedou v konečném důsledku k naplňování takového zadání.</i>" a "<i>Pohled na oficiální data ovšem potvrdil, že argumenty, které pomohly prosadit návrat hodnocení do centra počínaje rokem 2017, byly zfalšované: rozdíl v počtech propadlíků totiž nestojí za řeč.</i>"Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53248423116851065352019-03-11T22:34:14.787+01:002019-03-11T22:34:14.787+01:00Pane Botlíku, děkuji za prozatímní odpověď: je mi ...Pane Botlíku, děkuji za prozatímní odpověď: je mi jasné, že z výsledků dvou let se statisticky relevantní řada asi udělat nedá - počkejme (si) tedy na jaro.Jakub Žytekhttps://www.blogger.com/profile/05371353732819904754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31384730447810004332019-03-11T16:34:34.331+01:002019-03-11T16:34:34.331+01:00V roce 2013 se práce opravovaly na školách skutečn...V roce 2013 se práce opravovaly na školách skutečně proto, že ministr Fiala centrální hodnocení po velké chybovosti v roce 2012 zrušil.<br /><br />Ministryně Valachová je bez výrazné veřejné debaty a přes protesty některých češtinářů opět zavedla.Veronika Valíkováhttps://www.blogger.com/profile/00862048715590305465noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-76415301084627561162019-03-11T15:43:39.621+01:002019-03-11T15:43:39.621+01:00Pane Žytku, opravdu teď nemám čas se tím zabývat. ...Pane Žytku, opravdu teď nemám čas se tím zabývat. Omlouvám se. <br /><br />Není to myslím tak, jak píšete, a není to ani tak jednoduché. Podle mého původního předpokladu šlo o 3 hodnocení ve školách a 3 hodnocení v centru, tedy o stejný počet porovnávaných případů. Nyní (tj. ve skutečnosti) jsou to 4 hodnocení na školách a 2 v centru, což je při tak malých počtech případů značný problém. <br /><br />Uvidíme už za dva měsíce, zda se neúspěšnost při třetím centrálním hodnocení vydala směrem "naznačeným" v letech 2017 a 2018 (čili vzrostla na cca 4 %), nebo stagnovala, případně dokonce poklesla. <br /><br />Budu se tomu věnovat, ale nikoli dnes ani zítra.Oldřich Botlíkhttps://www.blogger.com/profile/03139843890760657798noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3117566760058720842019-03-11T14:58:19.829+01:002019-03-11T14:58:19.829+01:00Pane Botlíku,
omlouvám se za stručnost, čtu to te...Pane Botlíku,<br /><br />omlouvám se za stručnost, čtu to teď o přestávkách a mám ještě seminář:<br /><br />chápu-li to tedy správně, tak po náležité interpretaci dat r. 2013 <b>je celkový závěr právě opačný</b>? Tj. rozpětí v hodnocení v centrálu je právě 0,5 %, kdežto na školách až 0,89 % (což je, abych parafrázoval, „téměř dvakrát více“;<br />a že rozpětí zprůměrovaně propadlých žáků v centru je 329, ale na školách 572, tudíž - rozumím tomu správně? -, že příznivci školního hodnocení vlastně nepřímo obhajují propadnutí 243 žáků, kteří by v centrálu propadnou nemuseli?<br /><br />Děkuji za odpověď, případně korekci.Jakub Žytekhttps://www.blogger.com/profile/05371353732819904754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-558107168822351432019-03-11T11:49:18.771+01:002019-03-11T11:49:18.771+01:00S opravováním písemných prací v roce 2013 je to zř...S opravováním písemných prací v roce 2013 je to zřejmě tak, jak píše V. Stanzel na jiném místě. Opravovaly se ve školách v důsledku novely školského zákona předložené ministrem Fialou. Neuvědomil jsem si, že její přijetí proběhlo tak rychle, aby mohla být účinná hned následující školní rok poté, co se ve státní maturitě objevily problémy, jež k jejímu předložení ministra vedly. <br /><br /><b>Chybu jsem udělal já</b> a ačkoli text kontrolovalo několik dalších lidí, nikdo si jí nevšiml. Aniž bych se chtěl vymlouvat, je také důsledkem toho, že v agregovaných datech, z nichž jsem čerpal, není uvedena doprovodná informace o tom, kde se slohové práce opravovaly. Případně, pokud uvedena je, je obtížné je najít a já jsem ji nenašel. Je to důvod, proč třeba Infozákon požaduje, aby zveřejňovaná data takové informace obsahovala, neboť to přispívá ke snížení chyb v interpretacích.<br /><br />Čtenářům se za chybnou interpretaci omlouvám. Nestává se mi to často, ačkoli jsem už z maturitních dat zpracoval a zveřejnil celou řadu poznatků, které pokládám za důležité. <br /><br />Požádám EDUin, aby vydal opravu své tiskové zprávy. Nemám ovšem v tuto chvíli čas připravit pro ni podklady.Oldřich Botlíkhttps://www.blogger.com/profile/03139843890760657798noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23836636439041275592019-03-11T11:37:41.542+01:002019-03-11T11:37:41.542+01:00Jak připomněl jinde kolega Stanzel, O. Botlík se b...Jak připomněl jinde kolega Stanzel, O. Botlík se bohužel plete i v tak elementární věci, jako je rok, kdy bylo poprvé zavedeno centrální hodnocení. <br />Podstatné také je, že hodnocení se od r. 2012 změnilo, takže má smysl srovnávat výsledky pouze z posledních let.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/18136412555012499239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11115076717472189162019-03-11T11:37:10.331+01:002019-03-11T11:37:10.331+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/18136412555012499239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2737404698959742232019-03-11T11:29:14.516+01:002019-03-11T11:29:14.516+01:00Josef Soukal řekl(a)...
Je těžké a lidsky nepříjem...Josef Soukal řekl(a)...<br />Je těžké a lidsky nepříjemné reagovat na článek, v němž se suverénně tvrdí, že obhájci centrálního hodnocení cosi chtějí apod., aniž by to bylo podloženo čímkoli věcným, a který zamlčuje podstatné skutečnosti. V podstatě nejde o nic jiného než o snahu autora odvést pozornost od své vlastní motivace někoho a něco pošpinit. Stačí pohled do souhrnných výsledků maturitní zkoušky dostupných na stránkách Cermatu a snadno zjistíme, že ve skutečnosti centrální hodnocení především narovnává výraznou celkovou disproporci v hodnocení na různých typech škol. V zásadě platí, že čím mají žáci určitých typů škol celkově slabší výsledky, tím větší je snaha vylepšit tyto výsledky tam, kde je hodnocení právě v rukou škol. Údaje Cermatu - nejen ty o procentu úspěšných odvolání - a samotná organizace hodnocení (a revize hodnocení) dále ukazují, že centrální hodnocení mnohem účinněji chrání žáky před hodnocením nekvalitním. Některé doklady lze najít v Připomínkách ASČ k novele školského zákona.<br />Nejnovější maturitní výstupy O. Botlíka znovu ukazují, proč je nutné jakékoli jeho tvrzení přijímat s velkou rezervou. Bohužel právě takovéto manipulace dostávají mimořádný prostor v médiích a vytlačují skutečně věcnou a seriózní diskusi na maturitní téma.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/18136412555012499239noreply@blogger.com