tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post2135955311143539080..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Revize RVP probíhá bez oficiálního zadání z MŠMT AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5018078984276656692019-01-21T13:00:18.397+01:002019-01-21T13:00:18.397+01:00SKONČÍ NĚKDY DIDAKTICKÁ DEMENCE MŠMT, ČŠÍ, NÚV a N...SKONČÍ NĚKDY DIDAKTICKÁ DEMENCE MŠMT, ČŠÍ, NÚV a NIDV?<br /><br /><br />Škola je ze své podstaty VZDĚLÁVACÍ zařízení, ve kterém vyučují UČITELÉ. Nikoli pedagogové (vychovatelé, původně průvodci, kteří jen doprovázeli děti do školy a tam je předávali učitelům, vzdělávatelům).<br /><br />MŠMT a NIDV, které tuhle základní věc nechápou nebo nechtějí pochopit, "nestojí za nic". ČŠI, která tuhle základní věc nechápe a mluví jen o pedagozích (vychovatelích), "nestojí za nic". NÚV, který si DEMENTNĚ plete v Rámcových VZDĚLÁVACÍCH programech DIDAKTIKU s pedagogikou a psychologií tím, ze didaktiku ZCELA OPOMÍJÍ a nahrazuje ji pedagogikou a psychologií "nestojí za nic". <br /><br />Diví se někdo,proč se absolventi PedF nehrnou do škol a proč i mnozí dobří učitelé ze škol utíkají? Diví se někdo, proč še učitelé nehrnou do funkce ředitele školy, když MŠMT takhle przní české školství a předělává školy ze zařízení vzdělávacích na zařízení (pře)výchovná?<br /><br />Viz<br />Tornádo KAT a vládní jaderný výbuch<br />http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290<br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42177976980858941972019-01-21T02:09:35.599+01:002019-01-21T02:09:35.599+01:00Za nesrovnalosti v práci NÚV mají podle mého názor...<br /><br /><b>Za nesrovnalosti v práci NÚV mají podle mého názoru plnou odpovědnost vedoucí pracovníci NÚV, organizace přímo řízené MŠMT od roku svého vzniku v roce 2011, a MŠMT. <br /><br />NÚV byl více než tři roky bez řádného ředitele poté, co byl v únoru 2015 předchozí řádně jmenovaný ředitel odvolán za nedostatky, za které, myslím, do značné míry odpovídaly ty osoby, které si pak v následujících třech létech sedaly na jeho místo a na místa některých náměstků/náměstkyň. <br /><br />Do konce v ledna t.r. se na MŠMT obrátím jako občan České republiky s žádostí o poskytnutí informace o některých nesrovnalostem v práci MŠMT při řízení NÚV* (podle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím).</b><br /><br />Přeji MŠMT a NÚV, současnému ministrovi školství a současnému řediteli NÚV, aby se se situací v NÚV se ctí vyrovnali.<br /><br />J.Týř<br /><br />*Viz např. "NÚVovské elegie":<br />http://www.ceskaskola.cz/2017/08/vychova-po-cesku-studentka-porovnala.html#comment-5107743372624675431<br /><br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-46226717884397655752019-01-21T02:04:38.660+01:002019-01-21T02:04:38.660+01:00Za zásadní vadu Revize RVP považuji terminologický...Za zásadní vadu Revize RVP považuji terminologický a metodologický chaos v tzv. Celkovém rámci revizí RVP vyznačující se zřejmou záměnou pojmů školní učivo a žákovské kompetence:<br /><br /><b>- "vzdělávací oblasti" (okruhy) uvedené ve vnějším zeleném mezikruží jsou spíš kompetencemi než vzdělávacími oblastmi (vědeckým uspořádaním učiva), <br />- "kompetence" uvedené ve vnitřním modrém mezikruží jsou spíš vzdělávacími oblastni, než kompetenceni.</b><br /><br />http://www.nuv.cz/t/celkovy-ramec-revizi-rvp-infografika<br /><br /><br />tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37407960695207537362019-01-20T07:20:33.652+01:002019-01-20T07:20:33.652+01:00ODPOVÍDAJÍ RVP A JEJICH REVIZE VĚDECKÝM POZNATKŮM ...<b>ODPOVÍDAJÍ RVP A JEJICH REVIZE VĚDECKÝM POZNATKŮM A JEJICH ÚČELNÉMU A ÚČINNÉMU VYUŽÍVÁNÍ PŘI ŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ?</b><br /><br />PĚT OTÁZEK PRO VZDĚLÁVACÍHO NÁMĚSTKA MŠMT A PRO ŘEDITELE NŮV<br /><br /><i>RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY MUSÍ ODPOVÍDAT NEJNOVĚJŠÍM POZNATKŮM:<br />- vědních disciplín, jejichž základy a praktické využití má vzdělávání zprostředkovat, a <br />- pedagogiky a psychologie o účinných metodách a organizačním uspořádání vzdělávání přiměřeně věku a rozvoji vzdělávaného...</i><br /><br />http://www.nuv.cz/t/rvp<br /><br /><b>Otázka 1: Proč se ve výčtu věd, které nelze při Revizi RVP (základního vzdělávacího tj. didaktického dokumentu) opomenout, ani v celém Návrhu revize RVP vůbec (ani jednou jedinkrát !) nevyskytuje nauka o výuce DIDAKTIKA? Proč jsou tam uvedeny jen "žákům zprostředkovávané vědy" a dále pak už jen pedagogika a psychologie (!)? Vědí vůbec pracovníci NÚV, že věda zabývající se primárně vzdělávací transformací vědy do podoby srozumitelné žákům (tzv. didaktickou transformací) se nazývá nauka o vzdělávání to jest DIDAKTIKA? Že učitel je primárně DIDAKTIK a ne pedagog nebo psycholog? Pokud to vědí, proč se ve výčtu neopomenutelných věd a v celém Návrhu revize RVP vyhnuli didaktice jako hlavnímu učitele profilujícímu vědeckému oboru?<br /><br />Otázka 2: Odpovídá Návrh revize RVP a jeho Celkový rámec vypracovaný NÚV těmto vědeckým a metodologickým požadavkům, když má jeho Celkový rámec a Návrh revize RVP výše popsané a další nedostatky?</b><br /><br /><i> PŘEDBĚŽNÝ PLÁN PRACÍ (2017 – 2020)<br /><br />Práce zahrnují přípravu podkladových studií, diskuse a připomínky v odborných skupinách, "vyčištění" obsahu vzdělávací oblasti a nakonec projednávání v oponentních skupinách...<br /><br />Zpracování podkladových studií k jednotlivým vzdělávacím oblastem; cílem je charakterizovat stávající stav realizovaného a výsledného kurikula v dané oblasti, zachytit zahraniční trendy a formulovat návrhy na změny, jsou-li potřebné. Studie jsou diskutovány v NÚV, následně v odborných skupinách NÚV. Naší snahou je, aby po dopracování byly alespoň vybrané studie zveřejněny...<br /><br />V současné době se pracují dvě odborné skupiny (matematika; ICT) v první fázi (bod c); ostatní se svou činností začínají (bod b).</i><br /><br /><b>Otázka 3: Budou ty Podkladové studie v pořádku, když při jejich tvorbě je ignorována didaktika jako hlavní věda profilující učitele a školní vzdělávání a když zřejmě vycházejí z didakticky vadného Rámce revize RVP? <br /><br />Otázka 4: Proč mají být zveřejněny jen některé Podkladové studie, a to až po jejich dokončení? Proč nemohou být zveřejněny všechny podkladové studie? Proč mají být zveřejněny až po jejich úplném dokončení, tedy bez možnosti reagovat na připomínky širší školské veřejnosti?<br /><br />Otázka 5: Máme už rok 2019. Revize RVP má být hotova v r. 2020 a v NÚV pracují jen dvě (!) z mnoha odborných skupin. PROČ? KDO A JAK ZA TO ODPOVÍDÁ? </b>tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-35620707182270124312019-01-19T19:02:31.083+01:002019-01-19T19:02:31.083+01:00Proč je věcně a metodologicky vadný tzv. Celkový r...<b>Proč je věcně a metodologicky vadný tzv. Celkový rámec revizí RVP?</b><br /><br />http://www.nuv.cz/t/celkovy-ramec-revizi-rvp-infografika<br /><br />To schéma má podobu trojdílného střelekého terče se žlutým středem (cíl vzdělávání - "odpovědný", samostatný, tvořivý, vzdělaný a vzdělávající se občan), s modrým mezikružím obsahujícím tzv. kompetence a s vnějším zeleným mezikružím obsahujícím tématické vzdělávací okruhy RVP. <br /><br />Zásadní připomínky a otázky k vědecké, věcné a metodologické, úrovni mám u všech těchto oblastí:<br /><br />Žlutý cíl vzdělávání:<br />odpovědnost = množina povinností určená nějaké osobě<br />zodpovědnost = míra, s jakou daná osoba plní své povinnosti; míra s jakou dbá na svou odpovědnost<br />V tom cíli má tedy být zodpovědný... nikoli odpovědný... člověk. Cílem vzdělávání totiž není jen naložit člověku povinnosti (odpovědnost). Cílem vzdělávání je, aby člověk zodpovědně chápal svou odpovědnost (tj. povinnosti).<br /><br />Modré kompetence:<br />Kompetence k podnikavosti jsou nelogicky zařazeny mezi kompetence vědecké a technické a mezi matematiku. Správněji by měly být zařazeny třeba mezi kompetence informatické a komunikační (tam nesprávně "digitální" !) a mezi Kompetence občanské.<br /><br />Zelené oblasti vzdělávání:<br />jsou v tom obrázku uvedeny v tomto pořadí<br /><br />"Český jazyk" - "Cizi jazyky" - "Matematika a její aplikace" - "Člověk a příroda" (!) - "Člověk a svět práce" (!) - "Informatika a ICT" (!) - "Umění a kultura" - "Člověk a společnost" - "Člověk, jeho osobnost a zdraví"<br /><br />Co je tohleto, prosím pěkně o odpověď, za opakující se "pojmový a metodologický guláš"? Kam se zase v té "Revizi" schovaly například přírodní vědy, technika a některé společenské vědy? <br /><br />"Člověk a příroda" - tohle má být třeba slohové cvičení na téma "Proč rád chodím do lesa?" Proč tam není napsáno např. "Přírodní vědy"?<br /><br />"Člověk a svět práce" - tohle má být třeba slohové cvičení na téma "Učení se technice a není zajíc, tedy neuteče - hlavně, když si umíme věci okecat?" Tohle má zase nahrazovat věcně a metodologicky principiálně důležitou kategorii Technika (tj. vše, co člověk používá ke konání své práce)? <br /><br />"Informatika a ICT" - je Koncepční skupina NÚV opravdu tak "digitálně zasažená", že opomene veledůležitou kategorii Technika a nahradí ji tímhle? Co tam dělá anglická zkratka ICT namísto správného IKT (Informačně komunikační technologie)?<br /><br />Pokud je mi známo, jen z EU dotací se na revizi RVP tzv. čerpá 90 mil. Kč. Další nemalé peníze na ni jsou dávány ze státního rozpočtu. Z jakého důvodu má ta revize výše popsané vady?<br /><br /><b>Dovoluji si tímto veřejně požádat ředitele NÚV a ministra školství o veřejnou odpověď na výše uvedené podněty a otázky.</b><br /><br />J.Týřtyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-89603340625289073862019-01-19T18:03:41.562+01:002019-01-19T18:03:41.562+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44036029016784383232019-01-19T16:59:00.148+01:002019-01-19T16:59:00.148+01:00PROČ MŠMT ČR TOLERUJE NÚVu NEVĚDECKÝ, VĚCNĚ A METO...<br /><br /><b>PROČ MŠMT ČR TOLERUJE NÚVu NEVĚDECKÝ, VĚCNĚ A METODOLOGICKY "DIGITÁLNĚ DEMENTNÍ", CELKOVÝ RÁMEC REVIZE RVP?</b><br /><br />Účelnost a účinnost probíhajícího procesu revize RVP jsou předurčeny schopností realizátorů té revize chápat a aplikovat věci vyplývající z pochopení vztahu teorie a praxe, z pochopení významu triád<br /><br />VĚDA - TECHNIKA - PRAXE<br />resp.<br />VÝZKUM - VÝVOJ - INOVACE<br /><br />Podívejme se, prosím, jak to s tím pochopením u revizí RVP doopravdy je:<br /><br />MŠMT zřejmě dalo NÚV "na/po nějaké poradě" tzv. plnou důvěru, aby jeho tzv. Koncepční skupina vypracovala vypracovala např. tzv. Základní východiska, Návrh pojetí, Systém procesu, Celkový rámec a Předběžný plán revize RVP v létech 2017 - 2020 a přitom NÚV spolupracuje s i řadou externistů:<br /><br />http://www.nuv.cz/t/rvp<br />http://www.nuv.cz/t/navrh<br />http://www.nuv.cz/t/system-procesu-revize-rvp-infografika<br />http://www.nuv.cz/t/celkovy-ramec-revizi-rvp-infografika<br />http://www.nuv.cz/t/plan<br />http://www.nuv.cz/t/spolupracovnici-nuv-tema-revizi-rvp<br /><br />Když se na ty (už jaksi tradičně nedatované a "neautorizované") dokumenty podíváme, zjistíme, že nejsou ve všech ohledech zcela v pořádku. Například:<br /><br /><b>V tzv. Systému procesu... je přehledně graficky znázorněno, že Koncepční skupina NÚV pracuje pod Supervizí MŠMT s Odbornými skupinami, se Sektorovými radami, s Národní soustavou kvalifikací, s NIDV, s ČŠI a s Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání. Až na to, že v tom "Systému" zcela chybí zástupci zřizovatelů škol (! tedy zejména zástupci krajů a obcí !), se mi zdá být to schéma jakž takž v pořádku. O to podivuhodnější je, domnívám se, zjevná "digitálně dementní", deklarované zásadě vědeckého přístupu HRUBĚ odporující, struktura tzv. Celkového rámce revize RVP. Ta vědecky, obsahově i metodologicky, vadná digitální demence z něj, myslím, čouhá jak sláma z něčích bot. Proč? To se pokusím vysvětlit v následujícím komentáři.</b>tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30003255242295240862019-01-19T16:26:41.705+01:002019-01-19T16:26:41.705+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54737878492721586032019-01-16T20:25:33.560+01:002019-01-16T20:25:33.560+01:00Pravá ruka neví co dělá makovice?
Není to náhodou...Pravá ruka neví co dělá makovice?<br /><br />Není to náhodou naopak? Mám někdy spíš dojem, že makovice neví, co ďělají obě či tři její levé ruce (ČŠI, NÚV a NIDV).tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-46482983827234943602019-01-16T20:18:03.465+01:002019-01-16T20:18:03.465+01:00Pokud by se NUV nezabýval RVP, tak co by asi tak d...Pokud by se NUV nezabýval RVP, tak co by asi tak dělal? K tomu byl snad založený. Už to přece není výzkumný ústav.Nowakhttps://www.blogger.com/profile/03117137786142573204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85737157044683827892019-01-16T18:01:37.152+01:002019-01-16T18:01:37.152+01:00Pravá ruka neví co dělá makovice. Jak typické. Hla...Pravá ruka neví co dělá makovice. Jak typické. Hlavně že jsou fanfáry a komise. Co kdybych si také vymyslel nějakou revizi, já nevím...třeba "nové maturity", přizval nějaké otitulované hlavy, vydal komuniké, poslal oznámení do Primy a celou parádu spustil prvního máje. Tomu se říká vrtěti psem. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.com