tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post2072267040526222749..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Špatná zpráva z maturit: Matematiku nevyučujeme dobře ani ty, které zajímáAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger39125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-10628653023672039962016-06-03T10:48:38.713+02:002016-06-03T10:48:38.713+02:00"Nezlobte se, ale jako učitelka jste kvalifik...<i>"Nezlobte se, ale jako učitelka jste kvalifikovaná pro výuku jakéhokoliv předmětu "</i><br /><br />A to je na tom našem školství krásné. <br /><br />Učitel matematiky druhého stupně, který nemůže mít problém ani se střední školou (tedy učivem) tamtéž učit nemůže, ale češtinář ze střední matiku na střední učit může :-).Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77306520132647444472016-06-02T23:16:08.184+02:002016-06-02T23:16:08.184+02:00Božínku, já doufám, že ano... postačí jako odpuste...Božínku, já doufám, že ano... postačí jako odpustek, že ten trojúhelníček v krychli jsem viděla správně a hned?<br /><br />Pokud i slovní úlohy jsou čistě jen záležitost paměti, pak by to snad fungovat mohlo, protože nejrůznější manipulace s čísly a výrazy mi problémy nedělaly. Třeba se to nakonec naučím se synem.Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-82162642777404627852016-06-02T23:04:57.922+02:002016-06-02T23:04:57.922+02:00'pokud tedy zná předpony' si nahraďte, pro...'pokud tedy zná předpony' si nahraďte, prosím, 'pokud tedy zná názvy řádů'.<br />Nebo tak nějak.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-55164933751751290122016-06-02T23:01:57.312+02:002016-06-02T23:01:57.312+02:00Pardon?
No, bez pardonu. Jde jen o to, jestli jst...<i>Pardon?</i><br /><br />No, bez pardonu. Jde jen o to, jestli jste pedagogicky způsobilá pro daný stupeň školy.<br /><br /><i>Neee, nedá.</i><br /><br />V podstatě dá. Je to jen otázka času. A chtění, nebo donucení.<br />Většinu toho, co máme v hlavě, jsme tam dostali naučením se tzv. nazpaměť. To jest, že si to pamatujeme, i když jsme na to už zapomněli, a náš mozek s tím pracuje, aniž by nám o tom podal hlášení. Kupříkladu většina lidí přečte téměř jakékoli číslo v desítkové soustavě, pokud tedy zná předpony, dopočítá se toho čísla, dokáže sčítat, odčítat, ale ne-ro-zu-mí tomu zhola. Jen si myslí, že tomu rozumí, protože jejich mozek si to všechno pamatuje. Dejte jim systém podstatně jednodušší, dokonce ten nejjednodušší, tedy soustavu dvojkovou a jsou v pytli, v háji, jsou namydleni.<br />Vy, paní Ygrain, ne že matematice nerozumíte, ale namáte ji řádně naučenu. Naučte se nazpaměť výsledné rovnice sta slovních úloh, a uvidíte, že stá první Vám tam skočí sama, a budete zírat. A nebo tisící první.<br />Nebo cvičte třeba taičí. Deset let, možná déle budete jen mávat rukama, tisíckrát zdánlivě stejný pohyb... a pak pochopíte. Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50999620397606553552016-06-02T22:20:13.135+02:002016-06-02T22:20:13.135+02:00"Nabiflovat se dá kdeco. Je to jen otázka čas..."Nabiflovat se dá kdeco. Je to jen otázka času."<br />Neee, nedá. Se sbírkou slovních úloh jsem strávila opravdu hodně času, a k čemu to bylo, jste viděli. Nejlepší, co se mi podařilo, bylo dojít ke správnému výsledku ze špatně sestavené rovnice, tím jsem zamotala hlavu i matikářce. <br /><br />Nejkurióznější na tom je, že tohle byla jediná oblast, kde se prokázalo že matematice ve skutečnosti nerozumím.Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88865839577669834192016-06-02T22:05:25.074+02:002016-06-02T22:05:25.074+02:00"Nezlobte se, ale jako učitelka jste kvalifik..."Nezlobte se, ale jako učitelka jste kvalifikovaná pro výuku jakéhokoliv předmětu "<br />Pardon? <br /><br />Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3915146143827023572016-06-02T21:47:06.467+02:002016-06-02T21:47:06.467+02:00ne že bych drcení a biflování zanedbávala
Nabiflo...<i>ne že bych drcení a biflování zanedbávala</i><br /><br />Nabiflovat se dá kdeco. Je to jen otázka času. Vím z vlastní zkušenosti. Snad až na to bejt na ty lidi tak nějak lidskejjj.<br /><br /><i>Jak vám jde čeština?</i><br /><br />Docela dobře, děkuji za optání. Můj standard je jedna celá tři tři periodicky pravopysné chyby na příspěvek do zdejší diskuse. Ale s tou hlavou je to horší. Ty češtinové maturitní archy jsem si zapomněl vytisknout. Dneska jsem měl 'kolbenku', totiž, to jest od osmi do čtyř. Ale už se těším, až si k tomu sednu. Nejlépe přímo na toaletu, abych nemusel neustále prostaticky a kolitidicky odbíhat. Hodina je dlouhá doba. Nakonec, tuším, že i výsledek bude víc než příznačný.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-33354380418178292462016-06-02T21:46:31.517+02:002016-06-02T21:46:31.517+02:00Pro Ygrain
Nezlobte se, ale jako učitelka jste kva...Pro Ygrain<br />Nezlobte se, ale jako učitelka jste kvalifikovaná pro výuku jakéhokoliv předmětu (stejně jako já musím odučit angličtinu). Pytlíkem popsaná nepřímá úměra je učivo 7. ročníku ZŠ. Klasická krásná trojčlenka bez drcení a drilování (obyčejný selský rozum, vždyť je to příklad ze života). <br />2 čerpadla ......x h<br />n čerpadel ......y h<br /><br />y = 2x/n, kde 2x je koeficient (rozumějme práce 1 čerpadla). <br /><br />Pro Mirka Vaňka<br />Myslet, znamená nevědět. Já těm pěti, resp. dvanácti, kteří se hlásí na maturitní obor, nezaručím, že maturitu zvládnou, ale těžko mě ještě tady (v ČR, když čtu úvahy páně Botlíka a jiných zaseknutých) může něco překvapit. Cíle ZŠ a SŠ se ve školském zákoně liší a očividně to, vzhledem k neustálým taškařicím s testováním, nikomu kompetentnímu nevadí.<br />A osobně bych nedovolil přijímat na SŠ s maturitou děti s dostatečnými. <br />pratavetrahttps://www.blogger.com/profile/13603400929618728535noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30950959848588441362016-06-02T20:30:16.175+02:002016-06-02T20:30:16.175+02:00Já věděla, proč z přírodovědné větve gymnázia jdu ...Já věděla, proč z přírodovědné větve gymnázia jdu maturovat z humanitních předmětů :-) Nepamatuju, že by se mi ze slovní úlohy někdy podařilo sestavit správně rovnici (a ne že bych drcení a biflování zanedbávala).<br /><br />Jak vám jde čeština? :-)Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-56806446755949583442016-06-02T18:17:51.084+02:002016-06-02T18:17:51.084+02:00Pytlik má formu.Pytlik má formu.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-45723950885370728522016-06-02T17:56:39.563+02:002016-06-02T17:56:39.563+02:00nebo jsem už úplně mimo mísu?
Drobně. Řekl bych v...<i>nebo jsem už úplně mimo mísu?</i><br /><br />Drobně. Řekl bych v rámci standardu čr. Jistější by ale bylo maturovat z cizího jazyka.<br />Základní úvaha spočívá v tom, že víc čerpadel naplní stejnou prázdnou nádrž v kratší době. Tedy úměrnost <b>ne</b>přímá. Kdo nedá z hlavy, zapíše si<br />- stejný počet čerpadel (2) stejná doba,<br />- poloviční počet čerpadel, dvojnásobná doba,<br />- dvojnásobný počet čerpadel, doba poloviční.<br />Profesor Hejný by možná přenášel hromádku dvanácti brambor po jednom bramboru nejlépe asi po schodech se dvěma žáky, jedním, čtyřmi, a pátý by počítal počet odnosů. Nebo tak nějak. Jak se to ostatně při této příležitosti dělá od nepaměti.<br />Takže 2*x/n. Ale doporučuji spíš x*(2/n), aby se dětem nepomotaly synapse. Zabetonovanou dvojku lépe je nahradit svobodnějším třeba pé. Tedy x*p/n. Ta závorka je tam proto, aby se v prvním kroku upevnila představa té nepřímosti. Skrzevá ty synapse považuji za vhodné potlačit komutativnost aritmetických operací násobení a dělení. Není to jen pro maturanty na gymnáziu, samozřejmě.<br />A pak drtit, dřít a biflovat alespoň na šesti příkladech. To aby odbornící na vzdělávání, a nejen ti zdejší, měli o čem psát a rokovat do úmoru.<br />Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11204165158563527322016-06-02T10:31:45.397+02:002016-06-02T10:31:45.397+02:00Je to nx/2, nebo jsem už úplně mimo mísu?
Jinak s...Je to nx/2, nebo jsem už úplně mimo mísu?<br /><br />Jinak s tím, že problémy začínají už na základce, naprosto souhlasím, a netýká se to jen matematiky.Ygrainhttps://www.blogger.com/profile/08490497723105830183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-62896039299035001512016-06-02T10:28:36.831+02:002016-06-02T10:28:36.831+02:00Khanova škola a realisticky může fungovat pro pár ...Khanova škola a realisticky může fungovat pro pár nejlepších žáků. Většina žáků, kteří neudělají maturitu nemá základy, které by jim umožnili tyto internetové zdroje použít. Navíc žáci neumí anglicky. Mnozí ani pořádně česky.<br />Kdyby tyhle učebnice fungovaly, proč tolik žáků neudělá maturitu. Vždyť to mají u nosu. Žádný zlý a neschopný učitel jim nemůže zhatit jejich úsilí.<br />Myslím učebnici od základů, které budou dnešní děti rozumět.<br /><br />Pro Pratavetru. <br /><br />Řada deváťáků zvládne i celou maturitu. Zkoušeli to na základce v Pardubicích. Myslíte si, že těch vašich pět nezvládne za 4 roky maturitu? <br />Maturitní test nezvládnou ti, co už na ZŠ mají 4 a se čtyřkami absolvují maturitní obor.<br />Pokud by se vrátila praxe, že na gymnázium se obtížně dostane žák s trojkou na ZŠ a tito žáci šli na maturitní obory odborných škol a učilišť a čtyřkaři šli do učení, pak by výsledky maturit byly jiné. <br /><br />mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54427834639930628052016-06-02T09:27:49.003+02:002016-06-02T09:27:49.003+02:00"2. Nádrž se plní několika stejně výkonnými č..."2. Nádrž se plní několika stejně výkonnými čerpadly. Dvě čerpadla by prázdnou nádrž<br />naplnila za x hodin (x je kladné. Vyjádřete v hodinách, za jak dlouho by prázdnou nádrž naplnilo n čerpadel (n je přirozené číslo).<br /><br />Jenže tohle byla úloha letos ze všech nejtěžší. Úspěšnost 15,3 %. Proč proboha učíme děti co logaritmus, když nechápou, co je proměnná a jak se s ní pracuje? Problém není jen v testech ani v katalogu, problém začíná už v RVP z matematiky pro základní školu."<br /><br />Tak to potěš koště. Dnes jsem zadal tuto úlohu svým deváťákům (klasická venkovská škola ZŠ a MŠ, 21 deváťáků). Správnou odpověď odevzdalo 5 žáků, tj. 23,8 %. Tak nevím, zda mám začít přepisovat známky nebo se rozbrečet nad úrovní maturantů.<br />pratavetrahttps://www.blogger.com/profile/13603400929618728535noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37026413855801034582016-06-02T07:18:28.380+02:002016-06-02T07:18:28.380+02:00Jsem to ale popleta - samozřejmě jsem měl na mysli...Jsem to ale popleta - samozřejmě jsem měl na mysli fixu!<br />A jinak Krynického učebnice jsou skvělé, ale pro toho, kdo se chce učit a nehledá důvody, proč to či ono nejde.<br />Ad hodinové dotace - obchodní akademie stejně, 4-3-3-2 + volitelný předmět v 3. a/nebo 4. ročníku.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-87448472191711125522016-06-02T06:38:11.335+02:002016-06-02T06:38:11.335+02:00Hodinové dotace matematiky na naší průmyslovce jso...Hodinové dotace matematiky na naší průmyslovce jsou v ŠVP 4 - 3 - 2 - 3. Hovoří to samo za sebe. A to jsme technická škola. Stačí se podívat na RVP na ZŠ 4 - 4 - 4 - 3. Ještě v devadesátých letech to bylo 5 - 5 - 5 - 5. Asi nám ty hodiny pak někde chybějí. Neházejme to jen na učitele.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03279123828604567092noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44181277844582585742016-06-02T05:32:27.722+02:002016-06-02T05:32:27.722+02:00Zkoušel jste někdy psát třídou na dřevěnou tabuli?...Zkoušel jste někdy psát třídou na dřevěnou tabuli? krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-621599629248886102016-06-01T23:11:11.443+02:002016-06-01T23:11:11.443+02:00K učebnicím:
http://www.realisticky.cz/K učebnicím:<br />http://www.realisticky.cz/Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86430404609685436792016-06-01T22:36:08.537+02:002016-06-01T22:36:08.537+02:00Barevné křídy používám už dávno
No, to by se pan ...<i>Barevné křídy používám už dávno</i><br /><br />No, to by se pan Brdička mohl uubádat. A kde jsou technologie pro jednadvacáté století?<br />O fixách Vám ještě neřekli?Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20485457035171997432016-06-01T22:04:25.423+02:002016-06-01T22:04:25.423+02:00A myslíte, že učitel to nevysvětlí stejně nebo lép...A myslíte, že učitel to nevysvětlí stejně nebo lépe než Khanova škola?<br />Barevné křídy používám už dávno, snažím se i odvodit jednoduché (a občas i složitější) vzorce.krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57704024709181057292016-06-01T22:02:54.942+02:002016-06-01T22:02:54.942+02:00"Ukažte dětem Khanovu školu, a ukažte jim ......<i>"Ukažte dětem Khanovu školu, a ukažte jim ...,"</i><br /><br />To je bolest všech teoretiků, myslet si, že "ukazováním" se něco vyřeší...Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74000231954440360562016-06-01T20:22:05.418+02:002016-06-01T20:22:05.418+02:00mirek vaněk řekl(a)... 1. června 2016 13:25
Ukažte...mirek vaněk řekl(a)... 1. června 2016 13:25<br /><i>Ukažte jak se má matematika podle vás učit! Napište funkční učebnici! Třeba internetovou.</i><br /><br />Ukažte dětem <a href="https://khanovaskola.cz/schema/1-elementarni-aritmetika" rel="nofollow">Khanovu školu</a>, a ukažte jim i, jak tam najdou, co třeba zrovna probíráte. Myslím, že ta "učebnice" je celkem funkční ;-).Ondřej Štefflhttps://www.blogger.com/profile/14535378246834996121noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-50338714947498508882016-06-01T20:12:11.575+02:002016-06-01T20:12:11.575+02:00Jan Hučín řekl(a)... 31. května 2016 20:01
V matem...Jan Hučín řekl(a)... 31. května 2016 20:01<br /><i>V matematice je ovšem nevhodných úloh naprostá většina.<br /><br />A máš na to, Ondřeji, nějaká data, nebo je to jen tvůj dojem? Které úlohy to konkrétně jsou a proč jsou nevhodné? Určitě si pamatuješ na položkové analýzy z počátků Scia </i><br /><br />Mně teď vůbec nejde o technickou vhodnost či nevhodnost, např. o diskriminační schopnost, ale o <b>validitu</b>, a ještě je třeba říct o jakou validitu. Máš samozřejmě pravdu v tom, že stejně jako mnozí další vyslovuji nějaká tvrzení, aniž bych přesně popsal svá východiska. A to je zde na ČŠ častý problém. I když východiska jsem naznačil <b>úlohy vhodné za situace, kdy má maturovat 75 % populačního ročníku</b>. A doplňuji: a cílem maturity z matematiky, je ověřit, že maturant ovládá praktiky použitelné základy a základy matematického uvažování. Což je zejména: procenta, trojčlenka, práce s proměnou, čtení grafů, statistika. A z tohoto pohledu je většina úloh nevhodných. Naopak vhodná je například tato:<br /><i>2. Nádrž se plní několika stejně výkonnými čerpadly. Dvě čerpadla by prázdnou nádrž<br />naplnila za x hodin (x je kladné. Vyjádřete v hodinách, za jak dlouho by prázdnou nádrž naplnilo n čerpadel (n je přirozené číslo).</i><br /><br />Jenže tohle byla úloha letos ze všech nejtěžší. Úspěšnost 15,3 %. Proč proboha učíme děti co logaritmus, když nechápou, co je proměnná a jak se s ní pracuje? Problém není jen v testech ani v katalogu, problém začíná už v RVP z matematiky pro základní školu.<br /><br />Ondřej Štefflhttps://www.blogger.com/profile/14535378246834996121noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77024984562979850882016-06-01T13:25:24.644+02:002016-06-01T13:25:24.644+02:00Ukažte jak se má matematika podle vás učit! Napišt...Ukažte jak se má matematika podle vás učit! Napište funkční učebnici! Třeba internetovou. <br /><br />Když to bude fungovat a žáci budou matematiku umět, matematice rozumět a matematiku používat, budou vám všichni vděčni.<br />Pokud bude fungovat i na blbé a lenošné zasloužíte i nějakou cenu MŠMT.<br />mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-8809489600592439972016-05-31T23:27:54.012+02:002016-05-31T23:27:54.012+02:00https://www.novinky.cz/kariera/405073-skoly-neuci-...https://www.novinky.cz/kariera/405073-skoly-neuci-deti-logicky-myslet-varuje-laureat-wichterleho-ceny.html<br /><br />Já bych pána nechal, ať je to pár let učí, možná by mluvil jinak.Anonymni z 21:30https://www.blogger.com/profile/17859086175761140590noreply@blogger.com