tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post1886500847460428561..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Martin Markl: Obrana matematikyAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger64125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-61924411036318093792019-09-20T08:51:04.659+02:002019-09-20T08:51:04.659+02:00Problém "laicizace" oborů lze řešit rozl...Problém "laicizace" oborů lze řešit rozlišováním odbornosti a vzdělání. Obojí je záležitostí racionality, ne ezoterických magií. Ty vznikají tehdy, když odborník tvrdí laikům, že jeho odbornosti nemohou dorůst, třeba i proto, že jsou poněkud "natvrdlí". Laik má odborníkovi pozorně naslouchat a tázat se. Odborník má laikovi srozumitelně vysvětlit podstatu své odbornosti a tázat se ho, jak tomu rozumí či nerozumí. Má si současně uvědomit, že není odbornékem např. v tom, v čem je odborníkem dotyčný laik. "Izolovaní" odborníci se mohou vzájemně jen přít, která odbornost je důležitější, která je "chytřejší", ale diskutovat vzájemně nemohou, protože vlastně nemají o čem. V debatách na ČŠ i jinde je to názorně vidět. Nakonec kupodivu i ti údajně nejracionálnější (kteří se za takové většinou sami pokládají), propadnou občas dosti pokleslým emocím.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-52015253921912514362019-09-19T18:33:05.104+02:002019-09-19T18:33:05.104+02:00„Upozorním na ještě jeden výrok pana Markla: "...<i>„Upozorním na ještě jeden výrok pana Markla: "Odvažuji se však říci, že komunikovat (záměrně neříkám vysvětlit) pokročilé matematické výsledky s laikem je nemožné. To nám matematikům, v kombinaci se všeobecně rozšířeným omylem, že každá věc se dá vysvětlit každému, způsobuje mnoho těžkostí při obhajobě našeho oboru."<br /><br />Obávám se, že těžkosti vznikají právě tím, že se takto matematika stává jakýmsi esoterickým (vnitřním, tajným, přístupným pouze zasvěcencům) oborem. Jde totiž o to, jakým způsobem je komunikována a jak si někteří matematici představují laika. Pokud i pokročilou matematiku komunikujeme prostřednictví mateřského jazyka (ne jen vzorci a rovnicemi), bude v podstatných záležitostech (ne ve všech detailech) komunikovatelná se vzdělaným laikem. Matematiku by bylo zapotřebí bránit především před esoteriky. Komunikovat ji lze s každým, kdo o to má zájem (což je základní předpoklad vzdělanosti), a když má matematik zájem ji s ním komunikovat.“</i><br /><br />(komentář 12. září 2019 10:03)<br /><br />Nedá mi ještě se nevyjádřit k tomuto komentáři. Tvrzení pana Markla neplatí samozřejmě pouze pro matematiku, ale pro jakýkoliv obor. Protože je zde narážka v souvislosti s matematikou na používání mateřského jazyka, uvedu jako příklad psychologii – což je převážně společenskovědní obor. Ta má také svoji terminologii, svůj jazyk, způsob nahlížení na svět, kterému rozumí pouze „zasvěcení“. Nevidím na tom vůbec nic špatného. Na druhou stranu ani na různých talentovaných popularizátorech vědy, kteří dokáží mnohé objasnit i široké veřejnosti – tedy těm, které takové informace zajímají. Nicméně souhlasím, že i to má svá omezení, své hranice.<br /><br />Přílišná laicizace oborů má podle mého dopad spíš negativní. Vlastně jsem trochu navázala na můj předchozí komentář – sama jsem už zaznamenala hodně těch, kteří používají právě v souvislosti s uvedenou psychologií například termíny jako „koučování“, „flow“, „komfortní zóna“, „prokrastinace“ atd. bez toho, aniž by pochopili, co tyto pojmy ve své podstatě znamenají. (Nehledě na to, že v některých případech se jedná o pojmy, které jsou z hlediska psychologické praxe v podstatě i zbytečné.) Své dezinformace pak často šíří dál „do světa“. <br /><br />Domnívám se, že fenomén laicizace nastal ve větší míře s rozvojem internetu. Dnes už se tento jev dokonce zkoumá. Díky dostupnosti, spíše snad přemíře informací, mnoho lidí nabylo dojmu, že mohou všemu rozumět a na všechno mít „svůj názor“, eventuálně ke všemu se vyjadřovat. Jenže chybí jim k tomu podstatné – nedostatek kompetencí, tedy nemožnost všechno to „vygooglované“ umět posoudit, zpracovat. To jistě musí v člověku vzbuzovat pocit podvědomé nejistoty. A kde se nedostává možnosti kritického posouzení, vstupují do hry zákonitě emoce. Zřejmě proto se někteří uchylují i ke svým domněnkám, že nám snad byly/jsou záměrně nějaké „opravdové“ informace zatajovány. Pak to může mít i takovou podobu, že člověk mající problém se základy logického myšlení se domáhá nějakých vyšších „ezoterických“ matematických nauk. A tak podobně.Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2340046746768689862019-09-19T09:27:33.654+02:002019-09-19T09:27:33.654+02:00Zdravím, Martine. Co říkáte na dnešní Botlíkův člá...Zdravím, Martine. Co říkáte na dnešní Botlíkův článek?PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-55588956427969036512019-09-18T12:56:46.565+02:002019-09-18T12:56:46.565+02:00SPAMovací záchvat pana Týře pokračuje, dokonce nab...SPAMovací záchvat pana Týře pokračuje, dokonce nabývá stále bizarnějších rozměrů, připomínám tedy čtenářům, že pokud chtějí sledovat diskusi nerušeně, mohou tak činit prostřednictvím rubriky "Komentáře" v horní liště. Rubriku "Diskuse" bohužel nelze od "anotací" Týřových SPAMů uchránit. Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31198257840657888512019-09-18T12:50:21.045+02:002019-09-18T12:50:21.045+02:00Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86195425882006544492019-09-18T11:01:42.332+02:002019-09-18T11:01:42.332+02:00Pane Lippmanne, omlouvám se, ale odpovídat na přís...Pane Lippmanne, omlouvám se, ale odpovídat na příspěvek, který je označen jako SPAM a v diskusi se neobjevuje a ani později neobjeví, nedává smysl. Děkuji!Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-37714528214559806112019-09-18T10:50:56.885+02:002019-09-18T10:50:56.885+02:00Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-18218589726323662602019-09-18T09:51:18.639+02:002019-09-18T09:51:18.639+02:00Pane Týři, zanechte opět toho SPAMování. Omlouvám ...Pane Týři, zanechte opět toho SPAMování. Omlouvám se ostatním čtenářům, kteří sledují diskusi - pan Týř má opět svoje SPAMovací období a zahlcuje tak rubriku "Diskuse". Připomínám, že sledovat diskusi bez SPAMu lze v rubrice "Komentáře" v horní liště. DěkujiMichal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44127322212813439782019-09-17T23:44:20.578+02:002019-09-17T23:44:20.578+02:00"Zkuste se zamyslet jen třeba nad tím, že eko..."<i>Zkuste se zamyslet jen třeba nad tím, že ekonomika je aplikovaná matematika a jako taková je pro život žáka mnohokrát užitečnější, než samotná matematika (zejména v podobě, jak se učí - tj. našprtej se postup desítek věcí odtržených od života a neotravuj, páč je to můj vzdušný zámek).</i>"<br /><br />Vy jste úplně mimo. Předně by bylo dobré, abyste jako učitel pochopil rozdíl mezi ekonomikou a ekonomií. Ten je - bohužel pro vás - zcela zásadní. Ekonomie je v zásadě aplikovaná matematika, stejně jako fyzika, chemie a další. Matematika není to, co vy, v rámci svých zjevných omezení, vnímáte jako matematiku. Matematika je jazyk myšlení. Pokud je pro vás myšlení odtržené od života, pak ji jistě nepotřebujete, ale pak je na zvážení, zda si máte říkat učitel a učit děti. znalost základních principů ekonomie je velmi užitečná, ale jak jste ráčil praviti, jedná se do velké míry o aplikaci matematiky a tak její důležitost, je důležitostí aplikované matematiky. Ať už je to optimalizace, teorie her, nebo ekonometrie. Ekonomie je jen taková skořápka zastřešující sadu matematických modelů - ostatně podobně, jako fyzika, nebo chemie. Nerozumím tomu, co na matematice je pro vás odtržené od života. Myslíte jako že se to nedá chlastat v hospodě, nebo jak?Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11035249909795981492019-09-17T23:35:10.366+02:002019-09-17T23:35:10.366+02:00Máte pravdu, pane Keršlágere. Brzy to celé ztratí ...Máte pravdu, pane Keršlágere. Brzy to celé ztratí smysl. Ale proč jen matematika? Mám aplikaci v telefonu, která mi přeloží text v cizím jazyce, jen na něj najedu foťákem. Za chvíli budou aplikace překládat v reálném čase do všech jazyků, tak na co se učit cizí jazyky? Stejně tak pravopis nemusím ovládat - zkontroluje ho za mě aplikace. Bifl je zbytečný, na pár kliknutí najdu jakoukoliv informaci.<br /><br /><br />Říkám si, kde udělali soudruzi v uvažování chybu. Že by to bylo v tom, že když neumím počítat, nemám odhad a představu o výsledku? Že když neumím upravovat výrazy, tak nebudu schopen žádný reálný problém matematizovat, takže to tomu softwaru ani nedokážu zadat, aby to vyřešil? Že když nebudu schopen komunikovat v cizím jazyce, tak nebudu klientům schopen vyprávět vtipy a historky a zakázku dostane někdo jiný? Že když se nenabifluju, tak mě spousta otázek vůbec nenapadne? No fuj, pane Keršlágere. Jste učitel, nebo agent s aplikacemi zaměřenými na produkci ovcí?Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11815708501619927872019-09-17T21:22:47.044+02:002019-09-17T21:22:47.044+02:00„A ještě poznámka: dobrý učitel usiluje u svých žá... <i>„A ještě poznámka: dobrý učitel usiluje u svých žáků o flow. Špatný učitel žáky "nutí", aby se "biflovali". Pak se ale žáci opravdu a oprávněně těší, až "už to budou mít za sebou". Žádný div.“</i> (11. září 2019 19:57)<br /> <br />Zůstanu u terminologie lifestylové psychologie, tedy pojmu „flow“. Do tohoto rozpoložení se člověk může dostat úplně klidně třeba drilováním slovíček nebo počítáním sloupců příkladů. Rutinní činnost patří vlastně k jednomu z nejobvyklejších způsobů, jak tento stav navodit. (Tedy nejlépe – co nejdelší sloupce :-) A varianta, že se někdo dostane do rauše při zkoušení nebo písemce, je zde také.<br /><br />Někoho biflování těší <br />a vůbec přitom není v křeči.<br />Život mnohem barvitější je, <br />nikdo ho na černobílo nenatře.<br />Brandtnerováhttps://www.blogger.com/profile/16922468778626154866noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-21126908859284735892019-09-17T09:47:07.944+02:002019-09-17T09:47:07.944+02:00Ano. A když někdo neumí vyrobit auto, proč by ho m...Ano. A když někdo neumí vyrobit auto, proč by ho měl řídit? Může si přece zajednat taxíka nebo jet vlakem, a brzo budou i autonomní vozy.<br />Zrušit autoškoly!Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2868135653732864232019-09-17T07:46:25.154+02:002019-09-17T07:46:25.154+02:00@PP Asi jste chtěl napsat "matematik, který n...@PP Asi jste chtěl napsat <i>"matematik, který neumí matematiku použít v praxi"</i>. Jinak jste docela ocenil třeba Nashe, předpokládám že ho převyšujete... :-(<br /><br />BTW: <a href="https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/matematika-povinna-maturita-skola-skolstvi-kalibro-student-dvacet-minut_1909162047_gak" rel="nofollow">Postrádá to celé smysl, tvrdí expert. Maturita z matematiky podle něj rychle ztratí význam</a>, doporučuji si zkusit aplikací vyfotit nějaký příklad z učebnice: <a href="https://www.photomath.net" rel="nofollow">Photomath</a>Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74149798549245952562019-09-17T07:24:08.057+02:002019-09-17T07:24:08.057+02:00Ten důvod, proč za matematiku se nepřidělují Nobel...Ten důvod, proč za matematiku se nepřidělují Nobelovy ceny je jinde.<br /><br />Matematici o ni nemají zájem.<br />Když ji může dostat Obama za mír v době kdy vesele zabíjí a za fyziku ji mají lidé s neplatnými objevy. :)<br /><br />Ne pane, ekonomika má s matematikou pramálo společného. Bez ohledu na vaši víru.PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77356859538373039392019-09-16T22:00:49.253+02:002019-09-16T22:00:49.253+02:00@PP Nobelovy ceny za ekonomii jsou dlouhodobě v po...@PP Nobelovy ceny za ekonomii jsou dlouhodobě v podstatě ceny za (aplikovanou) matematiku :-( [např. o Nashovi byl film Čistá duše, doporučuji]<br /><br />Pokud o učebním plánu rozhoduje "odborník" zahleděný do svého předmětu, který se tím ještě vytahuje, nemající vztah k praxi, bez rozhledu do všech ostatních předmětů, dopadne to špatně - v podstatě jako se současnými učebními plány - přecpané vzdušné zámky, které nikdo nedává. Závidím v tomto jazykářům (NJ, AJ).<br /><br />BTW: Už jsem zde upozorňoval, že srovnávat SŠ před 30 lety a dnes nejde, protože většina SŠ populace by tehdy z kapacitních důvodů byla na učňáku. To pohrdání jimi pak má dvojitou pachuť a vzdělancům dvojitě nesluší.Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-16054146508004131972019-09-16T20:10:24.457+02:002019-09-16T20:10:24.457+02:00Když o tom, co v maturitě bude, chcete rozhodovat,...<i>Když o tom, co v maturitě bude, chcete rozhodovat, měl byste ji umět absolvovat komplet, jinak kážete vodu, ale pijete víno. Tj. sám jste zahleděn do jednoho předmětu a na zbytek kašlete, zatímco po ostatních byste chtěl, aby měli univerzální vzdělání, ponejvíce to "vaše". To je velmi omezené vidění světa... </i><br />Pane Keršlágere, nechcete si nejdřív vyhledat některé mé dřívější příspěvky k tématu a pročíst si je, než budete dál pokračovat v tomhle svém "svatém boji" a vrstvit mimo mísu argumenty proti tomu, co nikdo netvrdí? Vždyť Vy snad nečtete ani to, co jsem napsal v této diskusi. Vysnil jste si prototyp nepřítele a napasoval mi na hlavu terč, aniž byste si všiml, že s Vámi v některých bodech souhlasím.<br /><br />Zjistíte třeba, že o ničem nerozhoduji, jsem pouhým učitelem na střední škole. Pouze předkládám své návrhy a představy.<br />Že učím jak především techniky, ale i žáky na uměleckých oborech. A dokonce jsem učil i na tom Vámi zmiňovaném Hotelnictví a také třeba i dospělé dálkaře.<br />/Taky to, že jsem si v minulých letech několikrát zkusmo maturitu zkoušel udělat a neměl jsem s tím problém, byť by to někde na jedničku asi nebylo. ;-)<br /><br />Obviňovat mne tedy z toho, že "na zbytek kašlu", je jasným dokladem Vaší argumentační nouze. Stejně jako trojice vykřičníků.<br /><br />Nic z toho, co mi tady podsouváte jsem nikdy netvrdil a netvrdím ani teď.<br />Například jsem si nikdy nemyslel, že matematika je pupek světa. :-(<br />Proto jsem také nikdy netvrdil, že maturita z matematiky má být povinná pro všechny. <br />Proto také naopak tvrdím, že po žácích na učebních oborech s maturitou, jejichž primární vzdělávání má být zaměřeno pro praxi a proto i teoretickou výuku mají vtěsnánu do dvou nebo tří dnů, chtít stejnou úroveň náročnosti jako po gymnazistech, je zrůdnost a škodí to oběma skupinám žáků.<br /><br />Ale když mi vysokoškolsky vzdělaný člověk začne vykládat o tom, že funkce sinus, nebo středoškolské základy statistiky jsou pitomost, která k ničemu není, pak na to prostě mám svůj názor, který jsem získal předchozí praxí.<br />V průmyslu, kde jsem předtím pracoval, jsem se zabýval mimo jiné logistikou, reinženýringem procesů a řízením projektů, včetně jejich informatické podpory. <br />Diskutoval bych sice o tom, zda ekonomika je aplikovaná matematika. Spíše bych řekl, že v ekonomice je (měla by být) matematika aplikována. Ale nemusím se nad tím ZAMÝŠLET. Já tu středoškolskou matematiku v praxi aplikoval.<br />A za vzdušné zámky mne tam opravdu neplatili. <br />Zato za hledání příčin problémů a navrhování postupů na jejich řešení ano.<br />Jsem tak naprogramovaný a proto to dělám i teď.<br /><br />Proto také tvrdím, že příčinou nezvládání základů matematiky, není přemíra zbytečných informací, které se mají žáci naučit, ani její "nezábavnost", ale nedůslednost při výuce právě těch základů už na základní škole. A leckde i redukce hodinové dotace matematiky, často třeba ve prospěch všemožných "výchov".<br />Nedůslednost vynucovaná a vyvolaná právě i atmosférou ve společnosti, která se v posledních letech kolem vzdělávání a speciálně výuky matematiky vytvořila.<br />(A než mi začnete radit, abych si zašel na ZŠ, raději předem doplním, že na té základce jsem krátce učil taky.)<br />Když pak žák přijde na střední školu a nemá upevněné základy, na kterých by mohl stavět, dosti velkému procentu prostě další patro spadne. <br />Před deseti lety začali mít žáci problémy při takové trivialitě, jako je opakované dělení dvěma. Dnes už tehdejší zadání spočítá sotva několik žáků ve třídě. Myslíte si, že celá generace zhloupla? Nebo že na všech školách v okrese jsou v matematice žáci na základkách přetěžováni?<br />Neznám jediný sport, kde by se dalo dobrých výsledků dosáhnout úlevami v tréninku.<br />Ale ve výuce to je prý jedině správná cesta.<br />No tak já si to nemyslím. <br />Základ je něco, z čeho se slevovat nemůže. To je znalost tak stará, že se o ní píše i v bibli.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84264811486144587442019-09-16T19:10:58.699+02:002019-09-16T19:10:58.699+02:00Mimochodem to, že by absolvent střední školy dnes ...Mimochodem to, že by absolvent střední školy dnes měl umět aspoň to, absolvent základní školy před 30 lety, jsem si nevymyslel. Je to přibližný souhrn požadavků neučitelů, vesměs techniků, s nimiž jsem hovořil.<br />Když se nad tím člověk zamyslí, je to dost smutné. Protože ti lidé z praxe to mysleli tak, že by se to středoškoláci měli doučit.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-31500199301350470012019-09-16T19:00:03.972+02:002019-09-16T19:00:03.972+02:00To je hodně drsný omyl, že ekonomika je aplikovaná...To je hodně drsný omyl, že ekonomika je aplikovaná matematika. Ekonomika jsou pouze výpočty (mimochodem ani to dnešní -cetiletí neumí), a ekonomie už nemá s matematikou vůbec nic společného.PPhttps://www.blogger.com/profile/08915873851510123661noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49783370202185653972019-09-16T18:54:12.936+02:002019-09-16T18:54:12.936+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43349174877362957182019-09-16T18:49:32.775+02:002019-09-16T18:49:32.775+02:00No, já se cítím především jako fyzikář.
Přesto nep...No, já se cítím především jako fyzikář.<br />Přesto nepožaduji povinnou maturitu z fyziky.<br />Naopak si myslím, že určitou základní znalost matematiky by maturant třeba i na hotelovce mít měl. "Určitá základní znalost" samozřejmě nezahrnuje goniometrické rovnice, ale určitě by měl umět ona procenta, funkce atd. na úrovni "komunistické" <b>základní</b> školy.<br />Chápu, že pro řadu ze současných "maturantů" je to hranice nedosažitelná, ale jejich tátové to zvládli, i když měli pouhý učňák.<br /><br />Existuje cosi, čemu se říká "všeobecné vzdělání". Domnívám se, že střední škola není pouhým učilištěm pro dementy (dementi odpustí), kde se budoucí dělník na lince bude učit přesně jen to, co momentální manažer místní firmy potřebuje, a ani o chlup více.<br />On stejně nikdo neví, co přesně bude potřeba, takže při radikálním přístupu by se vlastně nemělo učit nic.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-62500759912399119952019-09-16T17:44:04.632+02:002019-09-16T17:44:04.632+02:00Když o tom, co v maturitě bude, chcete rozhodovat,...Když o tom, co v maturitě bude, chcete rozhodovat, měl byste ji umět absolvovat komplet, jinak kážete vodu, ale pijete víno. <b>Tj. sám jste zahleděn do jednoho předmětu a na zbytek kašlete, zatímco po ostatních byste chtěl, aby měli univerzální vzdělání, ponejvíce to "vaše".</b> To je velmi omezené vidění světa... Pokud si vy myslíte, že matematika je pupek světa, pak ostatní mají právo si myslet to samé o jiných předmětech (nejen vyučující, ale i žáci).<br /><br />Zkuste se zamyslet jen třeba nad tím, že ekonomika je aplikovaná matematika a jako taková je pro život žáka mnohokrát užitečnější, než samotná matematika (zejména v podobě, jak se učí - tj. našprtej se postup desítek věcí odtržených od života a neotravuj, páč je to můj vzdušný zámek). Stejně tak fyzikář by mohl argumentovat, že pro omezení placatozemců je potřeba fyzika, zatímco chemikář bude horovat za zdravé stravování a omezení hnojení a konzumace prášků všeho druhu... a lze pokračovat - zeměpis, občanka, hudební výchova (!!!) atd.<br /><br />Pokud kybernetik na VŠ potřebuje matematiku, má možnost se ji na VŠ naučit, má-li základy. Jenže dnešním stylem nemají ani ty základy...Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-66857309537177828192019-09-16T17:25:27.828+02:002019-09-16T17:25:27.828+02:00Pokud vy chcete po všech něco dle svého výběru, js...<i>Pokud vy chcete po všech něco dle svého výběru, jsou všichni ostatní oprávněni chtít po vás vše, co umějí oni (naopak podle jejich výběru). Reciprocita, případně negace, že...</i><br /><br />No ano. :-)))<br />Když vyjdeme z této Vaší logiky, tak když někdo (dejme to tomu "češtináři" a "humanisté" chtějí po "nehumanitně nadaných", aby VŠICHNI maturovali z LITERATURY, pak pro změnu "matikáři" mají právo recipročně požadovat totéž. (Mně osobně je to jedno, já už mám po maturitě a nikdo po mně snad nebude chtít, abych ji dělal znovu.)<br /><br />Vám jaksi uniklo, že situace je nyní nevyvážena právě v neprospěch matematiky.<br />Když chcete reciprocitu, tak jak to, že Vám nevadí, že každoročně nedostane maturitní vysvědčení několik tisícovek žáků kvůli POVINNÉ maturitě z CJL?<br /><br />A když tak horujete proti tomu, aby i maturant v oboru hotelnictví věděl, co je to parametrická rovnice, pak mi vysvětlete, k čemu bude budoucímu šéfkuchaři, informatikovi nebo strojaři v životě a praxi užitečný rozbor Máje, či znalost děl prokletých básníků.<br /><br />Vám stále uniká podstata.<br />Já také kritizuji současnou podobu státních maturit. <br />Především proto, že používá jednotnou laťku pro různé typy středoškolského vzdělávání.<br />Původní verze vycházela ze dvou úrovní, které se lišily právě podle hodinové dotace.<br />Nebylo to optimální, ale stačilo jen doladit. Místo toho se zavedla jedna úroveň.<br /><br />Já a se mnou i zástupci z řad průmyslu nejsme ochotní ustoupit z jediné věci.<br />Maturita má mít certifikační charakter. <br />Má být něco jako "řidičák", který dokladuje to, že když chcete dělat třeba toho Vašeho šéfkuchaře, tak současně jste prokázal určitou minimální znalost v předepsaných oblastech vzdělání. Jakou, do jaké míry, hloubky, či rozsahu, o tom všem můžeme diskutovat.<br /><br />Ale ne ve smyslu, že budoucí uchazeč o studium strojních technologií či kybernetiky nemusí vědět, jak se počítá s funkcí sinus a doučit ho to mají až na vysoké škole.<br />A argumentem nemůže být, že to běžný středoškolák nepotřebuje a tudíž jsou to, podle Vás, "pitomosti".<br />To pak klidně s kolegy na TU v Liberci vyučujte v prvním semestru klidně i tu trojčlenku a procenta ze základky, když nemáte nic užitečnějšího na práci.<br /><br />Protože kolik středoškoláků vyžívá běžně, alespoň jednou týdně výpočty s procenty? Polovina? Pochybuji. Spíše méně. No tak když to nepotřebují, tak proč je těmi "pitomostmi" mučit? Smartfoun to spočítá za ně, ne?poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-12363366967713608832019-09-16T14:40:32.306+02:002019-09-16T14:40:32.306+02:00@poste.restante Učební osnovy SŠ předpokládají apr...@poste.restante Učební osnovy SŠ předpokládají apriori VŠ studium u všech maturitních oborů, důkazem budiž snaha o povinnou státní maturitu z matematiky (i oborů, které jsou mimo). I učeň kuchař si může chtít udělat maturitu v oboru Hotelnictví (aby mohl být šéfkuchař), ale současná matematika na SŠ mu nutí směrnice přímek, kuželosečky, parametrické rovnice atd. aniž někoho moc zajímá, že většina maturantů nezvládne slovní úlohu (proto je plošná maturita z MAT zcestná). <i>Obávám se, že chtít po matematikovi vystavit 300 obědů je úplně stejné, jako chtít po úplně všech povinnou maturitu z matematiky (pro obě strany to není parketa)</i><br /><br /><b>Pokud vy chcete po všech něco dle svého výběru, jsou všichni ostatní oprávněni chtít po vás vše, co umějí oni (naopak podle jejich výběru). Reciprocita, případně negace, že...</b>Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64936896009119971062019-09-16T09:44:14.916+02:002019-09-16T09:44:14.916+02:00Pane Týři, jsem rád, že jsme si porozuměli. Snad j...Pane Týři, jsem rád, že jsme si porozuměli. Snad jen vyslovím svůj dojem (ne jistotu), že mé předchozí příspěvky jste si vysvětlil poněkud ideologicky a zařadil mě do ideové kategorie, ke které jste kritickký. Já však prosazuji takové vzdělávání, které má žákům optimálně přispět k tomu, aby žádné ideologii nekriticky nepodléhali a vždy si dokázali udělat svůj vlastní nepředsudečný názor. Škola, ve které se "drtí" a rezignuje na pochopení učiva, tento úkol neplní.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07402256287160158883noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20055545428533344012019-09-15T16:27:32.356+02:002019-09-15T16:27:32.356+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.tyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.com