tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post1847922063633848747..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Děti se ve škole umí smysluplně vyjádřit, pokud mají prostor, říká vědkyněAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-65734387637421613942020-01-04T22:10:55.655+01:002020-01-04T22:10:55.655+01:00...učitel relativně autoritativně sděluje...nevída......učitel relativně autoritativně sděluje...nevídané, někdo volá po autoritativním působení učitele, já myslela, že má být kamarád:-)<br />Pardon, je tam to "relativně" ...jen aby si to inspekce vysvětlila správně...jaká míra autority je povolena?rváčkazveselahttps://www.blogger.com/profile/15482196912411898774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-27932693692229375332020-01-04T20:26:26.286+01:002020-01-04T20:26:26.286+01:00Uvítal bych metodický a pracovní list pro hodinu, ...Uvítal bych metodický a pracovní list pro hodinu, kde to bude fungovat pro celé konkrétní téma (včetně výkladu/uvedení, ne jen konec). A pak bych poprosil o pokrytí SŠ učiva podobnými materiály. Rád si z nich vyberu :-)<br /><br />Pokud mám klasický výklad - procvičení - opakování, pak minimálně ve 2. a 3. fázi se může kdokoliv vyjádřit. Jako učitel ocením, když se někdo při procvičování dobře zeptá nebo když při opakování nemluví z cesty :-) Milan Keršlágerhttps://www.blogger.com/profile/17866965672150110341noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-45821813389865617222020-01-04T19:02:23.857+01:002020-01-04T19:02:23.857+01:00Mirek Vaněk
Taky by nebylo špatné vzít v úvahu, že...Mirek Vaněk<br />Taky by nebylo špatné vzít v úvahu, že bez přítomnosti hospitujícíh výzkumníků se děti chovají jinak.<br />Ale myslím, že to po výzkumnících chceme moc.<br /><br />Pan Mádr<br />Popisoval to tu pan Chrobák, co má tu prestižní cenu. Po 20 minutách se v diskuzi přišlo na to, že 1,2 > 1,12 (přesná čísla si nepamatuju), to je dobré, ne?Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90915667293537330892020-01-03T20:29:22.800+01:002020-01-03T20:29:22.800+01:00Smysluplné vyjadřování mají daleko lepší šanci pác...Smysluplné vyjadřování mají daleko lepší šanci páchat rodiče - mají "v práci" jednoho potomka. Nemyslím si, že by toto břímě mělo ležet na učiteli, ten má 45 minut (bez organizačních záležitostí nanejvýš 40 - 30 a dětí třeba i kolem třiceti. Smysluplně se vyjadřuje jeden, dva - a stále ti stejní.<br />Jeden výzkum praví, že v hodině zeměpisu vysloví učitel šedesátkrát více slov než všichni žáci dohromady. Víte proč? Děti nemají slovní zásobu a když Vám už pátý "kousek" vypráví , že jako tentononc a ...a jakoby, tak to prostě řeknete Vy. Jinak se neodlepíte z místa.rváčkazveselahttps://www.blogger.com/profile/15482196912411898774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85344916305867654512020-01-03T19:08:22.153+01:002020-01-03T19:08:22.153+01:00"20 minut výklad, 20 minut diskuze"
Mým..."20 minut výklad, 20 minut diskuze"<br /><br />Mým velkým snem je vidět takto postavenou hodinu matematiky na běžné ZŠ hlavního vzdělávacího proudu (plně zasaženou inkluzí po česku).Ivo Mádrhttps://www.blogger.com/profile/08491619956901686160noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20073433807701364822020-01-03T16:54:14.661+01:002020-01-03T16:54:14.661+01:00Paní vědkyně jaksi neřeší různé předměty. Asi to b...Paní vědkyně jaksi neřeší různé předměty. Asi to bude jinak vypadat v cizím jazyce a jinak v matematice a tělocviku. Oni zkoumali jen češtinu, ale Česka škola to jaksi ignorovala. To co zjistili, jim řekne každý učitel. To, co by měli zjistit je jakými způsoby lze kvalitní diskuzi a tedy i konstruktivismus provádět, aby to fungovalo pro různé typy škol, tříd a dětí. Jak konkrétně výuku realizovat. Že zjistili, že to jde je hezké, ale je třeba najít metody, které budou fungovat ne u jednoho učitele v jedné třídě, ale aspoň na většině škol. No a pak taky zajistit podmínky, aby ty metody mohli být realizovány.mirek vaněkhttps://www.blogger.com/profile/14406382210048912118noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-80524492876021011192020-01-03T13:51:59.625+01:002020-01-03T13:51:59.625+01:00Je to hezké, ale tohle si nemohu dovolit dělat ve ...Je to hezké, ale tohle si nemohu dovolit dělat ve čtvrtém ročníku u maturantů, kde s nimi potřebuji probrat a zopakovat kvanta učiva, obzvlášť, když je učíte teprve až v tom 4. ročníku a nemáte přehled o tom, co se předtím naučili (žáci Vám vždy budou tvrdit, že celé 3 roky předtím se vůbec v hodinách češtiny nic neučili a že teprve teď jim někdo dává potřebné informace. Samozřejmě vím, že tomu tak nebylo, ale dohadovat se s nimi, že se jim nechtělo nic si pamatovat a nic se učit, je pouhou ztrátou času.).BPhttps://www.blogger.com/profile/09841095342741312495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86247757521908945042020-01-03T12:10:10.808+01:002020-01-03T12:10:10.808+01:00Ja bych pro zmenu ocenil, kdyby ucitele ucitelu ty...Ja bych pro zmenu ocenil, kdyby ucitele ucitelu ty ucitele naucili poradne ucit, radsi nez aby bajili o tom, co by dite dokazalo, kdyby melo idealniho ucitele… <br /><br />A taky kdyby na PdF na nejvetsi univerzite v druhem nejvetsim meste akreditovali a otevreli dalkovy obor ucitelstvi matematiky, treba… Jiri Janecekhttps://www.blogger.com/profile/04166372698220355589noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-3588428547710688502020-01-03T09:05:01.294+01:002020-01-03T09:05:01.294+01:00Ocenil bych informaci, jak lze diskuzí přijít na f...Ocenil bych informaci, jak lze diskuzí přijít na fakta.<br />Ale skutečně diskuzí, tj. nikoli běžně používanými pracovními listy ve dvojici, nikoli běžně používaným vyhledáváním na netu.<br /><br />O aplikacích samozřejmě diskutovat lze, ale na ZŠ/nižším gymnáziu je 20 minut příliš, to se za 5 minut začnou flákat... na NG za 10. Je potřeba to strukturovat a pak frontálně kontrolovat (na individuální diskuzi s 15 dvojicemi prostě není čas).Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25360761084586918722020-01-03T09:00:57.725+01:002020-01-03T09:00:57.725+01:00Pro změnu něco z praxe, jak je to doopravdy:
Samoz...Pro změnu něco z praxe, jak je to doopravdy:<br />Samozřemě, že děti mají možnost o hodině mluvit, to nám říkali na PedF už v 90. letech. Samozřejmě, že pokud to jde a žák má zájem, tak se o to učitelé snaží. Někdy se ani těch 20 minut nevykládá, v matematice určitě ne, ve fyzice dost zřídka.<br /><br />K nápadu "20 minut výklad, 20 minut diskuze" (patrně jde o naukové předměty).<br /><b>Varianta 1 - mluví 1 žák</b>. Za 20 minut má každý ani ne minutu (organizace taky vezme nějaký čas), ve 30-členné třídě cca 30 sekund. Za tu dobu moc myšlenek neřekne, to je na dvě, tři věty... nejspíš ani to ne.<br /><b>Zbytek třídy je pasívní</b>. Čas využitý velmi neefektivně. O skutečnou diskuzi nejde, není čas reagovat.<br /><b>Varianta 2 - mluví všichni.</b> Děti se dostanou ke slovu více, ale je otázka, na jaké téma. Pokud má být téma netriviální, je třeba něco vymyslet, a to nemůže motivovat vždycky všechny (pedagogičtí naivisté prominou). Výsledkem bude, že <br />- některé děti se na to vykašlou<br />- některé děti to nedokážou (a po třech čtyřech pokusech se na to vykašlou)<br />- hluk přesáhne hranici, pod níž jsou děti schopny pracovat<br /><br />A ještě jedna otázka, nejsem češtinář. Paní uvádí příklad <br /><i>..když žákům řeknete „milé děti, literární žánr, ve kterém zvířata jednají jako lidé, se jmenuje bajka,“ zabere vám to půl minuty. Zatímco než to děti samy vymyslí, trvá to déle.</i><br /><b>To mají děti v diskuzi vymyslet slovo "bajka"? A co když pro ten žánr vymyslí jiné slovo?</b> Třeba "zvířpovídka"... Špatně to není, protože splnily zadání "diskutujte", ale nadále nevědí, co je to bajka.<br />Předpokládám, že vyhledávat nemají, googlení není diskuze.<br /><br />Nic proti samostatné práci dětí, nic proti tréninku vyjadřování, ale popsaný příklad mi přijde silně umělý. Nechtělo by to zeptat se lidí z praxe?Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42819653896695137152020-01-03T08:43:35.165+01:002020-01-03T08:43:35.165+01:00Klidně. My si myslíme, že by se měli střídat fáze ...<i>Klidně. My si myslíme, že by se měli střídat fáze toho, kdy učitel relativně autoritativně sděluje nějaké poznatky a děti se je naučí a osvojí, s fázemi, kdy žáci, takzvaně zapnou mozky a reálně přemýšlejí a snaží se na něco přijít.</i><br /><br />Jinými slovy, paní vědkyně popsala normální hodinu, jak vypadá, když žáci spolupracují.<br />Samozřejmě pokud máte třídu, kde právě probíhá závod "kdo zahulává větší pitomost", protože se aktuálně hraje oblíbená Hra na de**ly (praktici znají), tak to bohužel nejde. Hormony někdy bývají mocnější.<br /><br />Ale jsem rád, že výzkum proběhl. Možná proběhne ještě nějaký, kde se třeba dozvíme, že v učebnicích mají být obrázky, nebo něco podobně revolučního.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-70885187219467581222020-01-03T04:35:13.247+01:002020-01-03T04:35:13.247+01:00A umi se deti smysluplne vyjadrit i doma, pokud do...A umi se deti smysluplne vyjadrit i doma, pokud dostanou prostor? Delaji to?<br /><br />---<br /><br />"My si myslíme, že by se měli střídat fáze toho, kdy učitel relativně autoritativně sděluje nějaké poznatky a děti se je naučí a osvojí, s fázemi, kdy žáci, takzvaně zapnou mozky a reálně přemýšlejí a snaží se na něco přijít."<br /><br />Tak to je opravdu ta nejrevolucnejsi myslenka ve vzdelavani od roku 1860... <br />Jiri Janecekhttps://www.blogger.com/profile/04166372698220355589noreply@blogger.com