tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post1831514354974133664..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Jana Karvaiová: O hodnocení na konci školního rokuAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger53125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-80997833161893603682020-05-23T10:37:11.807+02:002020-05-23T10:37:11.807+02:00Oprava: ...majitelemOprava: ...majitelemMichal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-54905493789568833092020-05-23T10:36:38.024+02:002020-05-23T10:36:38.024+02:00Pane Portwyne, podstatné je, že jste opět rozvinul...Pane Portwyne, podstatné je, že jste opět rozvinul točnzobecnění směřující proti aktivistům a médiím a nejste schopen nijak věcně argumentovat.<br /><br />To, že si myslíte, že pan Šteffl je autorem a mjitelem slova "doložte", jen dokresluje Vaši schopnost pracovat s jazykem.Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23782579547524059802020-05-23T10:29:47.127+02:002020-05-23T10:29:47.127+02:00Pane Komárku,
Ne, každý to nevidí.
A nezapomeňte ...Pane Komárku,<br />Ne, každý to nevidí.<br /><br />A nezapomeňte slovo "vykrucovat se" napsat ještě tak 3x, dodat, že jsem "konfliktní" a asi tak 4x napsat "doložte", když Vám to pan Šteffl tak pěkně vymyslel.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-27536625562156621392020-05-23T10:24:57.556+02:002020-05-23T10:24:57.556+02:00Paní Karvaiová
Petr Portwyn- tak jestli si myslite...Paní Karvaiová<br /><i>Petr Portwyn- tak jestli si myslite, ze jsem soucasti nejake kampane, jste totalne mimo.</i><br />Vy? Proboha kde to tvrdím?<br />Jediné, s čím s Vámi nesouhlasím, je otázka pracnosti psaní slovního hodnocení, pokud nepůjde o předpřipravené formulace<br />Máte snad dojem, že bych nerozlišoval mezi zkušenou dlouholetou učitelkou a neinformovaným politickým plácáním žurnalistů?<br /><br />Ona se ta diskuze posunula jinam.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-65094171581270976572020-05-22T23:00:37.430+02:002020-05-22T23:00:37.430+02:00Ukradl název? A pan Komárek tento agresivní výpad ...Ukradl název? A pan Komárek tento agresivní výpad ani nijak nekomentuje? Dlouhá léta v ČR funguje spolek s názvem Česká pedagogická komora. Také si kradli název? Proč o nich nikde není slyšet? Je to proto, že nejsou největším školským spolkem v ČR jako Pedagogická komora, z. s., jejíž členkou je např. i autorka tohoto výborného článku, nebo pan ředitel Štefan Klíma, který zde zrovna má nejčtenější článek (pravý sloupec nahoře). :-)Radek Sárközihttps://www.blogger.com/profile/16690300849383335695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-46916019497028949442020-05-22T22:16:01.221+02:002020-05-22T22:16:01.221+02:00Když si to pytlici vezmou tak nějak souhrnně, slov...Když si to pytlici vezmou tak nějak souhrnně, slovní hodnocení by docela uvítali.<br />On ten klasifikační stupeň celkového prospěchu 'dostatečný' doopravdy jen málo vypovídá o míře lemplovství žáka v celé jeho hloubi i šíři.Nicka Pytlikhttps://www.blogger.com/profile/14309630223175640571noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77016842857942936972020-05-22T21:48:47.687+02:002020-05-22T21:48:47.687+02:00Pane Portwyne, vykrucujete se a nerozumíte textu.
...Pane Portwyne, vykrucujete se a nerozumíte textu.<br /><br />1) Ohledně !řízení":<br /><br />"Všiml jsem si v masmédiích, že jde o frontální útok od UP+EDUin, některé didaktiky na PdF, zavilé aktivisty všeho druhu a barev, kteří jsou protisystémoví až po některé senátory. Masmédia tomu daly volný prostor a takový propracovaný atak je řízen na poměrně slušné úrovni. Nejsou to tentokrát žádné amatérské pokusy jednotlivců," napsal Unknown.<br /><br />A Petr Portwyn dodal: "Taky bych řekl."<br /><br />A najednou tu je: "Netvrdím, že je to součást řízené kampaně, to už jsem psal."<br /><br />Ano<br /><br />2) Ohledně ironie<br /><br />Unknown: "Kde jste přišli na zahraniční řízení v této záležitosti."<br />Petr Portwyn: "A Vy nevíte, co je to strawman?"<br />Michal Komárek: "A Vy nevíte, co je ironie?"<br /><br />Snad každý pochopil, že ironie se týkala právě toho "zahraničního řízení" - Soros, Bilderberg...<br /><br />Pan Portwyn možná nikoli... Dobrou noc. Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23165796958183846092020-05-22T19:49:37.432+02:002020-05-22T19:49:37.432+02:00Petr Portwyn- tak jestli si myslite, ze jsem souca...Petr Portwyn- tak jestli si myslite, ze jsem soucasti nejake kampane, jste totalne mimo.Jana Karvaiováhttps://www.blogger.com/profile/00642869931422902011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-78319179517585600792020-05-22T19:36:34.740+02:002020-05-22T19:36:34.740+02:00Jo a mimochodem - já Vám taky nesděluji, čím se &q...Jo a mimochodem - já Vám taky nesděluji, čím se "trápíte".<br />Zkuste jít v té diskuzi trochu příkladem, když jste ten bdič nad pravidly.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39700868086010039522020-05-22T19:28:47.431+02:002020-05-22T19:28:47.431+02:00Pane Komárku,
aha, on je to humoristický server a ...Pane Komárku,<br />aha, on je to humoristický server a dělá si legraci z pana Botlíka a spol. Vidíte, to mne opravdu nenapadlo.<br />A ty ostatní články jsou taky ironické. Včetně článku pana Botlíka, který je sebeironií.<br /><br />Vidím, že jsem aktivisty podcenil. Já myslel, že ty články myslí vážně.<br /><br />Netvrdím, že je to součást <b>řízené</b> kampaně - to už jsem psal. Slovo "řízené" je čistokrevný strawman... nebo neschopnost chápat text.<br />Ale několik článků v novinách na stejné téma za krátkou dobu, se stejnou argumentací, se rozhodně jako "kampaň" označit dá.<br />Nebo to možná novináři jen opisují jeden od druhého, jak naznačil kolega Poste.restante, to je také možné :o)Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-5220666359987923512020-05-22T18:34:15.040+02:002020-05-22T18:34:15.040+02:00A pane Portwyne, jestli se trápíte tím, co o škols...A pane Portwyne, jestli se trápíte tím, co o školství napsal server e-peníze a považujete to za součást profesionálně řízené kampaně..., no, pak Vám už asi ohledně mediální gramotnosti není pomoci...Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-64799320733376337962020-05-22T18:28:36.523+02:002020-05-22T18:28:36.523+02:00Pane Portwyne, a Vy nevíte, co je ironie?Pane Portwyne, a Vy nevíte, co je ironie?Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-11643800383040731312020-05-22T18:24:22.356+02:002020-05-22T18:24:22.356+02:00Kolega poste.restante
Já vím, že opisují jeden od...Kolega poste.restante<br /><br />Já vím, že opisují jeden od druhého, viz výše.<br />Ale výsledkem je zahlcení veřejného prostoru v podstatě jedním názorem páleným ze všech stran. Což sice moc neovlivní chlapy v hospodě na vsi, ale politiky žijící v mediální bublině to ovlivnit může.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-60769040515425064002020-05-22T18:21:58.348+02:002020-05-22T18:21:58.348+02:00Slovní hodnocení? Což třeba na středních školách?
...Slovní hodnocení? Což třeba na středních školách?<br />Například: <br />"Josef při programování CAM soustruhu sice správně volí nástroj, má však značné mezery v určování souřadnic otvoru." nebo<br />"Karlovy programy působí velmi elegantně, ale bohužel nefungují."<br /><br />Při té představě vidím tlupu puberťáků, válejících se smíchy při četbě takových "hodnocení".<br />A myslím, že stejně by se řehtali i mnozí rodiče.<br /><br />"Komplexních hodnocení" a "posudků" jsem si užil dostatečně za časů SSM.<br />Díky, ale netoužím si to opakovat ani ze stranu toho, kdo taková "hodnocení" píše.<br /><br />Bavme se o tom, kdy a kde takový přístup má smysl a může být především žákovi opravdu ku prospěchu.<br />Dle mého názoru je to především první stupeň a pak specifické případy, kdy žáka z objektivních důvodů známkou hodnotit nelze.<br /><br />Formativní hodnocení by mělo "formovat". Tedy povzbuzovat tam, kde je to potřeba, chválit tam, kde je za co a naznačovat cestu tam, kde je potřeba zabrat a zlepšovat.<br /><br />A používat by se mělo především v průběhu roku, kdy je možné ještě leccos změnit.<br />Na konci roku, kdy už je učivo probráno a jeho zvládnutí prověřeno, slovní elaborát poté už zpětně nemá valný význam. A je dobré leda tak k tomu, aby žák a rodiče věděli, na co se mají zaměřit příští rok. <br />No a teď upřímně, kolik rodičů (a žáků) si myslíte, že v září vytáhne loňské vysvědčení, aby se podívali, na čem mají v novém roce zapracovat? Můj odhad je, že méně než 5 %. A jsou to přesně ti, kteří by se přišli učitele zeptat tak jako tak.<br /><br />Ale, "proti gustu žádný dišputát". <br />Nevidím nejmenší důvod, proč někomu bránit v tom, aby hodnotil formativně v průběhu roku a slovně na jeho konci. <br />Pokud se tak všichni dohodnou, budiž jim přáno.<br />Pokud by k tomu měl někdo příkazem ostatní nutit, zaslouží nakopat a odvolat z funkce.<br /><br /><b>Vyhrknout na učitele jako celek – od zítra budete hodnotit formativně, je nesmysl.<br />Hodnoťme tedy každý po svém tak, jak jsme zvyklí. Ale když se rozhodneme pro změnu, udělejme ji rozvážně, poučeně a správně. Tedy připravme se na změnu klasifikace třeba pro další školní rok, vysvětleme to všem ve škole, rodičům a i dětem. Za nejhorší považuji současné „hurá“ návrhy, kdy má někdo potřebu dělat revoluci ve všem, od klasifikace po změny v RVP, nejlépe za týden. </b><br />To je to klíčové v celém článku.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-61175388208146297532020-05-22T18:21:09.156+02:002020-05-22T18:21:09.156+02:00Jen pro ilustraci, co produkují žurmnalisté, tento...Jen pro ilustraci, co produkují žurmnalisté, tentokrát Radek Štěpán ze serveru e-peníze. Samozřejmě jen náhodou na stejné téma jako ostatní...<br /><br /><i>Důležité jsou především výsledky a nic jiného. Učitelé jsou ti, kteří kladou důraz právě na ně. Když jsou výsledky, vše je v pořádku. Jsou to ovšem skutečně pedagogové, kteří se snaží právě jen a jen o ony výsledky? Nejspíše nikoliv. Chce to systém. Na základě systému se dostáváme k selekci dětí na střední školy, vysoké školy prostřednictvím testování. Dostanou univerzální testy a jedou. Nikdo se svým způsobem neptá, co vlastně umí a v čem jsou dobří.<br /><br />Hurá do škol, na testy!<br />Deváťáci už chodí do školy. Proč? Aby se připravili na testy. Nejde tak ani o samotné učení. Vždyť pedagog už žádnou látku neopakuje, případně nevysvětluje novou. Musí v podstatě žáky připravit na testy. Jak? Tak, že je s nimi prochází, aby je zvládli co nejlépe. Testy jsou přitom fakticky na podobném principu. Nakonec je konkrétní žák připraven, aby se mu podařilo jakžtakž testy zvládnout. S nějakými hlubšími znalostmi učiva to ale moc společného nemá.<br /><br />Zase jde o peníze<br />Univerzální testy musí někdo produkovat a solidně na tom vydělávat. Společnosti SCIO, Cermat a podobně. Zadavatelem zakázek je pochopitelně stát. Tyto společnosti samozřejmě nabízí své starší testy, přípravu deváťáků a cokoli dalšího. Jak jinak než většinou za úplatu. Doby, kdy si každá střední škola chystala své přijímací zkoušky na základě učiva základní školy, jsou už dávno pryč. Dnes se prostě musí zaškrtnout a, b, c nebo d. Případně se přiřazuje a doplňuje. Dříve uchazeči při přijímačkách na střední školy psali v češtině diktát!<br /><br />Rámcové vzdělávací programy vs. standardy<br />Dejme tomu, že učitelé dostali volnost díky rámcovým, respektive školním, vzdělávacím programům. Pak ovšem přišly standardy a bylo vymalována. Příkaz učitelům zněl jasně. Důležitá je především testovatelnost.</i><br /><br />Pisatel o věci očividně skoro nic neví, jinak by netvrdil, že Cermat je "společnost" podnikající za účelem zisku. Ale z nějakého důvodu pocítil potřebu napsat na toto téma článek, který argumentačně kopíruje vítekoho.<br />Ovšem žádná kampaň neprobíhá, kdepak!Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-30213400809150107632020-05-22T18:18:12.829+02:002020-05-22T18:18:12.829+02:00Já bych v tom, pánové, neviděl rovnou nějakou kamp...Já bych v tom, pánové, neviděl rovnou nějakou kampaň. Prostě se někteří pánové (a dámy) v době karantény nudili a museli se nějak zabavit. A tak sepisovali elaboráty do zásoby a teď je jen souběžně vypouštějí s větry do prostoru.<br /><br />Jo a pane Komárku, …<br />Vlastně nic.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42112450425170628122020-05-22T18:16:52.500+02:002020-05-22T18:16:52.500+02:00Pan Unknown
A Vy nevíte, co je to strawman?Pan Unknown<br />A Vy nevíte, co je to strawman?Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-9192959052931067832020-05-22T17:15:09.221+02:002020-05-22T17:15:09.221+02:00Pan Komárek a Čapek
Kde jste přišli na zahraniční...Pan Komárek a Čapek<br /><br />Kde jste přišli na zahraniční řízení v této záležitosti. Já ani pan Portwyn jsme o tom nikde nepsali. Zvýšená míra psaného textu o této problematice je v posledním období vskutku mnohem intenzivnější než před týdnem. O aktivitách tohoto typu se píše každý den a mnohé je vidět ve velké většině masmédií. Tak proč se durdíte. Nikdo nikomu na školách přece nezakazuje slovní hodnocení. Nebo snad ano?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-58709199006881722132020-05-22T17:13:36.134+02:002020-05-22T17:13:36.134+02:00Vy zřejmě opět netušíte, co píšete, pane Portwyne....Vy zřejmě opět netušíte, co píšete, pane Portwyne. Vy jste se s Uknown shodl na tom, že jde o "frontální profesionálně řízený načasovaný útok zavilých aktivistů, kterému média fandí a nechávají mu volný prostor".<br /><br />A teď se z toho chcete vykroutit tím, že připomenete, že pan Kaderka kdysi spolupracoval s EDUinem? Ano, budu přesný - pan Slejška také a pan Kartous je rozkročen i do KoroNervu.<br /><br />A to už je tedy ten řízený frontální profesionální útok zavilých aktivistů?<br /><br />Stále se mi zdá, že Vám z toho vypadl Soros a Bilderberg...Michal Komárekhttps://www.blogger.com/profile/17889474974020843774noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-49013342746445556862020-05-22T17:08:46.899+02:002020-05-22T17:08:46.899+02:00Paní Karvaiová
Pokud hodnotíte formativně po celý ...Paní Karvaiová<br /><i>Pokud hodnotíte formativně po celý školní rok, děláte si u dětí poznámky. z nich potom vycházíte. A žáky si učitelé pamatují.</i><br />No dobře, ale ty poznámky přece musíte projít, dát to dohromady, zamyslet se nad tím, i když žáka znáte. Deset minut opravdu není přehnaná doba.<br /><br />Já nevím, co všechno je cílem první třídy, ale určitě to není jen psaní, čtení a počítání do dvaceti. A samozřejmě školství není jen první třída. Já učím více než 200 dětí a fakt si nepamatuju u všech, co kterému jde a co ne.<br />Netvrdím, že to "nejde", ale že to stojí více času, než těch 10 minut na žáka.<br /><br />Diferencovanou výuku bych do toho netahal, to dělají i učitelé "velkotřídek", a dlouho. Viz "komu to jde, řešte příklady ze sbírky na straně 27 samostatně, komu to nejde, pojďte sem, já to vysvětlím ještě jednou".Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-65453366521286560152020-05-22T16:59:52.780+02:002020-05-22T16:59:52.780+02:00Pane Čapku,
netuším, zda jsou aktivisté někým zven...Pane Čapku,<br />netuším, zda jsou aktivisté někým zvenčí <i>řízeni</i>. Že značné míry jde o propojenou skupinu lidí je vidět např. z personálnícho propojení EDUin - UP - Eduzměna - Scio - KoroNERV v osobách pánů Kaderky, Slejšky a Kartouse, další kontakty možno dohledat. <b>Co je na tom "konspiračního" netuším, data jsou veřejně dostupná.</b> Zda takové propojení znamená, že zmíněné organizace svůj postup koordinují, nebo zda např. pan Kartous cestou z EDUinu do KoroNERVu všechno zapomene, nechám na Vaší úvaze.<br /><br />O "slušné úrovni" psal Unknown, nicméně i podle mne je současný útok intenzívnější, než ty před ním. Nechtějte po mně, abych to "dokládal citací". Na rozdíl od některých jiných mohu mít i vlastní názor, nepřebírat pouze názory cizí :o)<br /><br />K vykopávání dveří zatím nedochází, ale pověšením na lucernu mi velkými demokraty již vyhrožováno bylo, byť se to netýkalo školství. Nicméně to není předmětem diskuze.Petr Portwynhttps://www.blogger.com/profile/03876709580258826089noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-86367673553055718702020-05-22T16:53:01.059+02:002020-05-22T16:53:01.059+02:00Jana Karvaiová
Kolik žáků učíte ve věku 14-16 let...Jana Karvaiová<br /><br />Kolik žáků učíte ve věku 14-16 let? I Vaše děti chtěly na víceletém gymnáziu slovní hodnocení?<br />Chcete úplně vygumovat známkování?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53666900799872883242020-05-22T15:27:02.082+02:002020-05-22T15:27:02.082+02:00Pane Kaderko, za to, že je váš (nebo můj - to je j...Pane Kaderko, za to, že je váš (nebo můj - to je jedno) otec pomocný dělník a matka štětka, taky nemůžete (nebo nemůžu - to je jedno). Ale když nevím, jak se roznásobuje závorka, no tak nemůžu projektovat mosty, nebo dělat operátora jaderného reaktoru. To halt prostě se nedá nic dělat. Je to kruté až ukrutné, je to podle některých subjektivních měřítek nespravedlivé, ale je to správné. A to mně žádnej nevymluví (jak říkával Švejk).Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-23063738544484638912020-05-22T15:22:38.232+02:002020-05-22T15:22:38.232+02:00"Eny Gma: Ano, jsem také pro heslo "zrno..."<i>Eny Gma: Ano, jsem také pro heslo "zrno x plevy"! Ale u učitelů....</i>"<br /><br />Zrno od plev je třeba oddělit všude. U učitelů, u žáků i v tom zemědělství. Z plev se, pokud vím, nedá péct chléb náš vezdejší.<br />Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57077041815990639812020-05-22T14:53:14.606+02:002020-05-22T14:53:14.606+02:00Pokud hodnotíte formativně po celý školní rok, děl...Pokud hodnotíte formativně po celý školní rok, děláte si u dětí poznámky. z nich potom vycházíte. A žáky si učitelé pamatují. <br />To,co zde někteří píší - to je neznalost ,a proto nelze okamžitě nařídit změny shora. Takže jde o to se pokusit o změny pomalu, dát lidem příležitost proškolit se, nechat si vysvětlit, naučit se. <br />Pak to půjde. podobně, jako by šlo pracovat diferenciovaně v každé třídě. Dnes také většina tvrdí - nejde to. Jenže učitelé malotřídek tak učí celý život. Takže to jde. Jana Karvaiováhttps://www.blogger.com/profile/00642869931422902011noreply@blogger.com