tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post177680549769844495..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Petr Kukal: Pedagogická encyklopedie (recenze)AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74399015140178416682010-03-03T13:54:41.989+01:002010-03-03T13:54:41.989+01:00Co vzal Hostinský z Herbarta a co podržel při prop...Co vzal Hostinský z Herbarta a co podržel při propracovávání své pedagogické teorie, při řešení problémů moderní, inovativní školy 21. století? Jednalo se především o jakési mikroklima, či ovzduší, v němž vlastní názory Hostinského vznikly. Toto ovzduší je intenzivně patrno v jeho spisech. Poměr Hostinského k Herbartovi je velmi zvláštní a ta zvláštnost je způsobena a dá se naznačit tím, řekněme-li, že Hostinský se postavil za ty Herbartovy názory, které ve svých důsledcích odmítaly reformu školství i s její teorií.<br /><br />To je patrno hned z jeho prvního většího spisu: Das Pädagogik - schöne und das Gesammtkunstwerk vom Standpunkte der formalen Asthetik, jímž Hostinský zasáhl do sporu o zavedení školské kurikulární reformy. Jde o krásný spis, psaný s vervou, vzletem a odbornou znalostí, z něhož dýchá zanícená láska k pedagogické práci. Herbatovci podstatu své práce vidí v poměrech dvou dojmů, nikoli v tom, co tvoří podstatu libosti jediného dojmu o žákovi. Rozeznávají estetickou libost od libosti pouze smyslové; následkem čehož nic jednoduchého nemůže být krásným a každý estetický dojem předpokládá soud, třeba nevědomě utvořený, v němž dojmy jsou v poměru svém apercipovány. <br /><br />Podle toho, jakého obsahu jsou dojmy (představy v širším smyslu), z jejichž poměrů vzniká estetická záliba, rozeznávají se dva druhy krásna a tyto jednotlivé vytvářejí krásno určitého druhu. Učitelé mají v tomto svůj vyhraněný názor, do něhož jim nemá nikdo právo zasahovat <br /><br />To je ta hlavní okolnost, která mne přiměla, abych se o díle Hostinského rozepsal, a o tom ještě několik slov. Měl jsem příležitost sledovat činnost Hostinského od té doby, kdy nastoupil pedagogickou dráhu. Je pochopitelné, že tehda práce učitele na střední škole znamenala v české veřejnosti něco víc než nyní a že na nového učitele zvědavě obrátily se znaky veřejnosti. A tehdy spatřil jsem Hostinského ihned na několika místech v našem veřejném životě, kam táhly nás, akademickou mládež, sympatie. Sympatie mládeže, o níž se říká, že na ní záleží budoucnost národa, nesmí se podceňovat, běží-li o posouzení té které směrodatné ideje nebo činnosti vynikajících mužů. Myslím, že to vyplývá z podstaty vývoje kulturního a že nelze jinak, než aby sympatie mládí obracely se v denním ruchu života za těmi, kdo ukazují cíl ve směru pokroku, a že je to známkou opravdové pokrokovosti těch, kdo svým vystoupením, nelichotíc choutkám mocných, získávají sympatie mládeže a bylo by smutné, kdyby ideje opravdu pokrokové v mládeži nenalezly nadšeného ohlasu. To co nazýváme zdravým instinktem národa, to je neuvědomělým, ještě účinkem týchž hybných sil rozvoje vpřed, které v hlavách vynikajících jednotlivců nacházejí pochopení a uvědomění, podstupují boj s předsudky ovládajícími společnost a tvořícími retardační, konzervativní, zpátečnický živel její duše. <br /><br />My jsme měli úctu i před ostatními učiteli, ale srdce naše náleželo Hostinskému, U něj jsme tušili pokrok, a tam, jak se ukázalo dalším vývojem, pokrok také byl. Se jménem Hostinský bylo osvojeno vše, co dovede rozehřát mladá srdce - sympatie přenesla se na to jméno a nikdy nebyla zklamaná. To za čím Hostinský stál, co podnikal, čeho se zúčastnil, bylo vždy povzneseno nad kalný proud sobeckých vznětů, utlumujících světlo jasnějšího poznání. Hostinský nikdy a nikde nezadal čistotě zásad mravně pokrokových a ze všech bojů, v nichž viděli jsme kolísat a upadat mnohou veličinu veřejného života, vyšel se štítem lesknoucím se. Hostinský zůstal důsledným a proto obraz, jenž vznikl z prvního dojmu jeho objevení se ve veřejnosti, zůstal neztemněn - a zůstane navěky v srdcích českých pedagogů.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77143515029974496012010-03-02T17:31:41.773+01:002010-03-02T17:31:41.773+01:00Tedy pojďme české školství zabalit, spíše sbalit d...Tedy pojďme české školství zabalit, spíše sbalit do EU kompetencí. Jinak tedy - kolegové, doporučuji vřele, navštivte veřejné školy třeba v Itálii, Francii ,... rychle procitnete ze sna reformních krocích. Všude platí " zadarmo ani kuře nehrabe". Potom sami pochopíte, kam až může české školství "spadnout". Soukromé školy jsou nadprůměrné vůči našim, veřejné jsou naopak hluboce podprůměrné.ignoranthttps://www.blogger.com/profile/03776087403336245251noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42772121741078409622010-03-02T14:00:55.820+01:002010-03-02T14:00:55.820+01:00Pravdou je, že mým životem prošli mnozí Hostinští....Pravdou je, že mým životem prošli mnozí Hostinští. Jakkoli ne všichni jsou profesoři, byli pro mne vždy zdrojem inspirace. Lépe, předmět jejich podnikání.Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77484546365128304322010-03-02T07:38:36.887+01:002010-03-02T07:38:36.887+01:00Neomlouvejte se, pane kolego. Není Vaší vinou, že ...Neomlouvejte se, pane kolego. Není Vaší vinou, že schvalovací proces, kterému podléhají diskusní příspěvky jednotlivých autorů, před svým zveřejněním, je značně časově diferencovaný a narušuje tak jejich časovou návaznost. Znovu je nutno zdůraznit vysokou úroveň kompetence tvorby stylově dokonale čisté sazby, která je na středních školách dosahována především Vaší zásluhou a to především díky tomu, že máte dostatek odvahy pranýřovat typografické prohřešky mimo jiné i v ministerských dokumentech.<br /><br />Otázka vztahu klíčových kompetencí k plnohodnotnému životu 21. století je poněkud problematická. Záleží na tom, co si generace, kterou se v současnosti právě těmito kompetencemi snažíme vybavit, představuje pod pojmem plnohodnotný život. Dle mého názoru je to s kompetencemi jako se stroji ve vztahu k práci. <br /><br />Je chvályhodné, že jste, coby obdivovatel a nástupce Josefa Dasticha, připomněl Herbartovce, jejichž významným představitelem u nás byl rovněž, dnes bohužel opomíjený, profesor Hostinský, jehož oborem, v němž byl literárně činným a v němž předvedl výsledky svého geniálního myšlení, které jsou ozdobou naší české pedagogické literatury a ve světě mu zajišťují jméno trvale zvučné, je estetika a historie pedagogiky. Co se týče historie pedagogiky, zde se tento velký myslitel omezil na nejkonkrétnější stránku vývoje školství a vědomě se vyhýbal všemu, co by svádělo k abstraktnějším spekulacím o pedagogice, o jejím významu, cíli a poměru k ostatním činnostem lidského ducha.<br /><br />Hostinský psal o Herbartovi, vyšel z něho, a v pedagogice se hlásí za jeho stoupence. Ale to všechno nestačí, aby slovem Herbartovec bylo jeho stanovisko přesně a správně určeno, jak se jeví v jeho celé literární činnosti. Tomu, kdo si pozorněji všímá historie pedagogiky, ví, že Herbartova škola závisí na, nebo lépe řečeno, že se do ní počítají odborníci v řadě vědeckých disciplín, kteří, držíce se ve svém oboru myšlenek Herbartových, v ostatních otázkách a jmenovitě v těch, na nichž zakládá se a podle nichž posouzen může být celkový názor na svět, jsou cestou docela různou. <br /><br />Dle mínění jak Herbartova tak i Hostinského a ovšem také ve smyslu vědeckého vývoje má být pedagogika vědou samostatnou, na jakýchkoliv politických, či pseudovědeckých reformách nezávislou. Hostinský tvrdí, že nikdo nemá právo, není-li tu jiných důvodů, ovlivňovat, či dokonce řídit a posuzovat práci pedagoga. To je nutné připomenout zvláště nyní, v době snahy o zavádění jednotné, uniformní, centrálně sestavované a hodnocené maturitní zkoušky.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-67640791341127072212010-03-01T19:42:58.289+01:002010-03-01T19:42:58.289+01:00pro anonymní z 1. března 2010 9:14
Svůj příspěvek...pro anonymní z 1. března 2010 9:14<br /><br />Svůj příspěvek z 1. března 2010 14:20 jsem psal v době, kdy nebyl schválen a publikován Váš příspěvek z 1. března 2010 10:53.<br />Jinak bych nejspíš obrousil osten svého ostrovtipu a nebyl až tak příkrý.<br />Vaše ocenění mého klasického drilového stylu vzdělávání dětí a mládeže <i>(... brilantní typografická úprava textu není výsadou pouze nakladatelství, ale již několik let je, především zásluhou pana Blahy, běžná v pracích žáků na středních školách.)</i> mne hluboce dojalo.<br />Zdá se, že moje mnohaleté snažení i přes nezanedbatelný proreformní útisk ze strany mnohých orgánů státní správy a samosprávy ve školství konečně dosahuje celorepublikového ohlasu a to nejen na Písecku.Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-36261858424917653652010-03-01T14:20:24.803+01:002010-03-01T14:20:24.803+01:00... standardu stylově dokonale čisté sazby, který ...<i>... standardu stylově dokonale čisté sazby, který zvládá každý, více než podprůměrný žák střední školy ...</i><br /><br />Vskutku?<br /><br /><i>klíčové kompetence, které jim mají usnadnit plnohodnotný život ve 21. století!</i><br /><br />Domníval jsem se, že klíčové kompetence mají k tomu plnohodnotnému životu vést, ne jej usnadňovat.<br /><br /><i>se nezabývá otázkami školské kurikulární reformy přinášející zásadní a klíčové změny v obsahu a cílech vzdělávání</i><br /><br />Svatá kniha nás, Herbartovců rakousko-uherského střihu za pouhých čtrnáct stovek?<br />WOW !!!Luděk Blahanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42101624368832952212010-03-01T10:53:33.300+01:002010-03-01T10:53:33.300+01:00Děkuji za upozornění. Zdroje, průběh a dopady kuri...Děkuji za upozornění. Zdroje, průběh a dopady kurikulární reformy sleduji velice pečlivě nejenom v materiálech UIV, ale i např. zde na ČŠ. Rovněž rozumím tomu, že pedagogická encyklopedie musí mít, už vzhledem ke své ceně, nadčasový charakter, což se o právě probíhající školské reformě říci nedá.<br /><br />Rovněž si myslím, že není nutné z Vaší strany označovat zapšklou žlučovitostí poznámku o tom, že brilantní typografická úprava textu není výsadou pouze nakladatelství, ale již několik let je, především zásluhou pana Blahy, běžná v pracích žáků na středních školách.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-65709627772369213902010-03-01T10:24:46.696+01:002010-03-01T10:24:46.696+01:00Oprava:
"...odlišit prosté nalití textu do Qu...Oprava:<br /><br>"...odlišit prosté nalití textu do QuarkXPressu <b>od</b> cizelované typografické úpravy textu."Petr Kukalnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-68054214109457223622010-03-01T10:06:47.258+01:002010-03-01T10:06:47.258+01:00Detailní analýzu zdrojů, průběhu a dopadů kurikulá...Detailní analýzu zdrojů, průběhu a dopadů kurikulární reformy můžete, pane anonymní kolego, těžko očekávat v publikaci tohoto typu, k tomu nejlépe poslouží aktuální publikace UIV. Jinak téma reforem školství, potažmo reformních a alternativních škol je v enycklopedii samozřejmě pojednáno. Vaše závěrečná poznámka svědčí nejen o jistém stupni zapšklé žlučovitosti, ale také o fatální neschopnosti odlišit prosté nalití textu do QuarkXPressu do cizelované typografické úpravy textu. Skoro bych si Vaši identitu tipnul :-)Petr Kukalhttp://www.stolzova.cznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-43146758562148137082010-03-01T09:14:20.360+01:002010-03-01T09:14:20.360+01:00Jak je možné, že žádný z devíti hlavních tematick...Jak je možné, že žádný z devíti hlavních tematických bloků (Edukační realita; Škola a edukace; Subjekty edukace; Edukace specifických skupin populace; Edukace v mimoškolních prostředích; Plánování a řízení vzdělávání a školství; Evaluace vzdělávání a školství; Podpora vzdělávání a školství a Pedagogická věda a výzkum) se nezabývá otázkami školské kurikulární reformy přinášející zásadní a klíčové změny v obsahu a cílech vzdělávání?<br /><br />Důvěřivý učitel investuje 1490,- Kč (inovativní a informačně gramotný pouze 1341,- Kč) a nikde se nedočte, že kromě předávání znalostí je dnes kladen důraz především na to, aby se žáci naučili s informacemi pracovat a osvojili si další celoživotní dovednosti, tzv. klíčové kompetence, které jim mají usnadnit plnohodnotný život ve 21. století! <br /><br />Situaci nezachrání ani uživatelský komfort, či důsledně užívaná hierarchie nadpisů a podnadpisů několikeré úrovně, graficky i typograficky odlišené definice, účelné využití proloženého písma, kurzivy a odrážek, stejně jako schémata, tabulky a další prvky infografiky. Grafik nakladatelství Portál Jan Hampl se k tomuto standardu stylově dokonale čisté sazby, který zvládá každý, více než podprůměrný žák střední školy, propracovává více než 15 let.Anonymousnoreply@blogger.com