tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post1457447994414023697..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Veronika Valíková: Proč je S. K. Neumann pro Cermat důležitější než Shaw, Sienkiewicz a Tolkien?AdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger125125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-39284106793670227452016-12-01T22:58:22.872+01:002016-12-01T22:58:22.872+01:00Wikipedie: " Racionalita (z lat. ratio, rozum...Wikipedie: " Racionalita (z lat. ratio, rozum a rationalis, rozumný) znamená rozumnost či rozumovost, schopnost myslet, rozhodovat se a jednat na základě rozvahy, případně rozumných účelů a cílů, které lze obhájit důvody."<br /><br />Tajný, jak vypadá neracionální myšlení? Z mého pohledu buď máte schopnost myslet, pak myslíte racionálně, nebo nemáte a pak prostě nemyslíte.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44454629130021038222016-11-30T23:11:58.713+01:002016-11-30T23:11:58.713+01:00Vezmem to po řadě. Zatím jsem žádné své vzdělávací...Vezmem to po řadě. Zatím jsem žádné své vzdělávací neúspěchy, za které bych měl vybíjet frustraci, nezaznamenal. Přijímačky na VŠ, pokud jsou prováděny způsobem jediného testu, vypovídají a připravenosti vš střelit se do vlastní nohy, jelikož se tím připravují o potenciálně velmi úspěšné studenty. Jeden můj bývalý žák objížděl přijímací pohovory na pěti univerzitách, až našel jednu, kde s ním provedli, kromě testů i delší osobní přijímací pohovor, ze kterého bylo evidentní, že mají jasný cíl vybrat uchazeče, kteří mají nejen skóre, ale i skutečný zájem, motivaci a vůli studovat právě tam a právě toto. Studuje tam. Že je pro většinu univerzit potenciální student, k jehož přijetí či odmítnutí stačí jediný zaškrtávací test, pouze garancí sumy peněz na rok, je nešťastné. Pokud by například pedfakulty vložily mnohem více myšlení a úsilí do struktury přijímacích pohovorů nebylo by dnes školství v takové personální tísni. <br /><br />"Já a spol." jsme prý zaměřeni na "okecávání maturity". Nevím z čeho tak usuzujete. Když už, tak "já a spol." jsme pro to, aby ta zkouška, když už třináctileté hodnocení učitelů nestačí, byla provedena způsobem, který může zjistit, co žák zná, umí a dovede, způsobem, který je k tomu nejlépe vhodný. Domnívám se, že smz a jakýkoliv jiný zaškrtávací test pod časovým tlakem je kontraproduktivní účelu zkoušky a navíc, z již zmíněných důvodů, snižuje plošně kvalitu výuky. Zaškrtávací testy se hodí k procvičování gramatiky a slovní zásoby, porozumění některým druhům textů apod. <br /><br />SMZ ze své podstaty měří schopnost vyplňovat testy, schopnost pracovat pod tlakem, schopnost vyhnout se chytákům, schopnost pochopit odbornou terminologii zadání, schopnost zapamatovat si určité procento měřitelných znalostí a nacvičených postupů. Neměří zájem ani hloubku pochopení učiva v předmětu, neměří potenciál, neměří kreativitu ani představivost, neměří rozhled, neměří originalitu, jinými slovy, měří pouze to, co je měřitelné. Pochopitelně. Je to prý minimum. Stres, málo času apod jsou zřejmě součástí minima. Lidé se znalostnímu minimu přizpůsobí. Ten zbytek je jen oběť položená na oltář centralizace a je potřeba brát ztráty z nadhledem. <br /><br /><i>Nevím, jak vy, ale já jiné, než racionální myšlení, neznám.</i> <br />To je mi líto. Přicházíte o mnoho rozměrů života.<br /><br /><br /> Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-1007139758168468642016-11-30T21:32:28.880+01:002016-11-30T21:32:28.880+01:00"Pokud by si pitomec uvědomil pitomost aplika..."<i>Pokud by si pitomec uvědomil pitomost aplikace racionálního myšlení na všechno, nemusel by zde šířit z kompu svá připitomělá rádoby exaktní a racio-pitomě-nální moudra.</i>"<br /><br />Kolego, ale my zde nehovoříme o všem, nýbrž o státní maturitě. Jasně, že aplikace racionálního myšlení na některé fyziologické pochody moc nezabírá a ani k nim není nezbytná. Dělání e-e ovšem není předmětem ověřování u státní maturitní zkoušky. Tato zkouška je naopak právě určena k ověření schopnosti aplikace racionálního myšlení. Nevím, jak vy, ale já jiné, než racionální myšlení, neznám.<br /><br />Až se budeme bavit o konání fyziologických potřeb, či o citovém vzplanutí, pak budete jistě mít pravdu, že schopnost správně zvládat tyto procesy, by neměly být předmětem testování osmnáctiletého člověka. S tím nemohu, než souhlasit. Od žádného zastánce certifikačních zkoušek jsem ale zatím neslyšel, že by chtěl měřit sílu vztahu člověka k umění, sílu citového vzplanutí, či hloubku duchovního procítění. Každý příčetný student vám řekne, že předměty se dělí na okecávací a ty, které se okecat nedají. No a vy a spol. jste zaměřeni, nevím proč, na okecávání maturity. Nejde o aplikaci konzistentního argumentu, ale o snahu za každou cenu najít cokoliv, co by ty nenáviděné ověřovací testy, zprovodilo ze světa. Divím se, že vám nevadí přijímací testy na vysoké školy. Ty testy jsou mnohdy horší, než je SMZ, jsou také z větší části zaškrtávací a jsou také high-stakes. Naopak, leckterému samointelektuálovi dokonce slouží jako nástroj proti SMZ. Prý, proč dělat maturitu, když VŠ si samy vyberou u přijímaček, koho chtějí. Že ta věta ve skutečnosti zní: "Proč pořádat high-stakes testování, když můžeme provést high-stakes testování?" to už jaksi tajným nějak zásadně nevadí. Hlavně, že je co kritizovat a že je na čem si vybíjet svou frustraci z vlastních vzdělávacích neúspěchů.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-15390284316216464172016-11-30T19:08:58.395+01:002016-11-30T19:08:58.395+01:00chci-li po někom aby napsal... třeba román pak nej...<i>chci-li po někom aby napsal... třeba román pak nejde o ověřování ničeho uměleckého, toliko o ověřování řemeslné zručnosti.</i><br /><br />Tak jo, ať je u maturity úkol napsat román, nejlépe v šedesáti minutách. Máte skvělý komediální talent. Díky. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-53902121417648770282016-11-30T16:24:56.518+01:002016-11-30T16:24:56.518+01:00Testování umění podle Tajného je samozřejmě nesmys...Testování umění podle Tajného je samozřejmě nesmysl. Chci-li po někom, aby osvědčil, že umí vytvořit konkrétní formu (recept, inzerát, nabídku, pozvánku, popis, cokoli vás napadne, třeba román), pak nejde o ověřování ničeho uměleckého, ale toliko řemeslné zručnosti psát. Bylo by jistě necitlivé diskriminační, žádat po uchazečích o zkoušku, aby tvořili konkrétní útvar v délce 20000 slov nebo 2000 slov, asi by zkouška byla dosti dlouhá, u většiny pak nekonečně dlouhá. U 200 slov předpokládá ministerstvo, že takový útvar je možné vytvořit v konečném čase a je možné ho snáze objektivně hodnotit. Druhý extrém, který teď hrozí u jistého Adriána, je, že se různí takyexperti začínají předhánět v tom, jestli by nestačilo slov toliko 100 nebo jen 75. Časem by možná stačilo slovo jedno, které bez pozornosti šéfkorektora zůstalo nepotrestaně v příspěvku obhroublého TU jako příklad epizeuxis. Ale žádný z takových testů není testováním uměleckosti textu. Je to jen a jen o řemesle, v tomto případě jazykovém.Simona CARCYhttps://www.blogger.com/profile/07882573485613652448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20144487090980646172016-11-30T12:15:50.315+01:002016-11-30T12:15:50.315+01:00Paní Howe,
maturita, jakou popisujete (esej (jako...Paní Howe,<br /><br />maturita, jakou popisujete (esej (jako v Anglii) - srovnání dvou úryvků, textů, ve kterých maturant hledá jazykové prostředky, které nesou význam a jimiž je dosahováno účinku, který by maturant měl vysvětlit, analyzovat a dál rozvíjet) by dopadla naprosto katastrofálně, to mi můžete věřit. Představte si žáka z učiliště s maturitou, jak tvoří podobné zadání. Žáka, který s klidem zplodí takovouto perlu: <i>Vyšli jsme, a šly směrem na malé loďky, kde na nás koukal starší pán a volá na nás. "Copak", mládeži jdete dotoho?" "Anóó", křičím, až sem se toho úplně nervozněla.</i> Kolega Soukal jako dlouholetý praktik ví velmi dobře, o čem píše. Valná část současných maturantů zkrátka nemá pro podobnou maturitu předpoklady. Vaše alternativa by tedy vedla ke zvýšení nedostupnosti středoškolského vzdělání. <br />Váš příspěvek ovšem ukazuje, že toho o maturitě z češiny mnoho nevíte - např. <i>podivně sestavený seznam</i> je seznam titulů, který si žák vybírá z nabídky školy, takže podivnost jde na jeho vrub (možná jste měla na mysli seznam autorů, směrů a děl k DT, to je ale něco zcela odlišného). Telegrafický text nepíší, jde o písemnou práci, jejíž minimální délka je adekvátní schopnostem průměrného maturanta a času 90 minut. Že za tuto dobu mohou vzniknout velmi zdařilé texty, Vám mohu dokázat na webu ASČ <a href="http://www.ascestinaru.cz/zdarile-studentske-prace-vypravovani-pismna-maturitni-prace/" rel="nofollow">zde:</a> O odchýlení se od tématu psal výstižně pan kolega Krtek. Nedávno jsem četl práci, která měla být úvahovým o problémech spjatých s případnou lidskou nesmrtelností. Autor ovšem s výjimkou opsaného výchozího textu přinášel pouze informace o škodlivosti kouření a alkoholismu. Pokud byste takovou práci pustila, pak jste asi člověk, kterému nevadí, když mu místo objednaných zedníků přijdou elektrikáři a pustí se do odpadů.<br />Maturita je ověřovací zkouška, motivace, o níž píšete, patří do rukou učitele ČJaL. Chtít ji po maturitě je nesmyslné. Vás snad nějak zázračně povznášela třeba státní závěrečná zkouška?Vladimír Stanzelhttps://www.blogger.com/profile/03181342416146305370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25063700497261855192016-11-30T11:54:27.557+01:002016-11-30T11:54:27.557+01:00Perly pane Doležele perly. Použiji váš slovník. Pa...Perly pane Doležele perly. Použiji váš slovník. Pan K, snad promine. Kdyby mentální deprivanti četli s porozuměním, přišli by na to, že nikdo nevolá po tom aby žáci neuměli pravidla pravopisu apod. Kdyby se ale mentální deprivanti a pitomci/aktivisté nesnažili neumětelsky tahat do středních škol vysokoškolskou vivisekci jazyka až do jeho vykrvácené smrti smrťoucí, k účelu jeho měření, možná by si tihle mentálně nestabilní frustráti/celoživotní neúspěšní aspiranti na profesůru uvědomili, že by výuka jazyka a literatury třeba k něčemu, krom gramatiky epipitomostí a testů, mohla být. <br /><br />Vy jistě také pitomě chodíte po světe jako nekompetentní měřič pitomec a na potkání pitomě přemýšlíte pro jakou pitomou gramatiku a lexikum že je to asi vhodná situace, když vám nějaký pitomec humanista v tramvaji šlápne na kuří oko. Třeba by se nyní hodil epizeuxis. Jdi do prdele, prdele, prdele, prdelaté. Pokud by si pitomec uvědomil pitomost aplikace racionálního myšlení na všechno, nemusel by zde šířit z kompu svá připitomělá rádoby exaktní a racio-pitomě-nální moudra. <br /><br />To pak nejde jinak než doporučit vzatí svého exaktního pravítka a kružítka a racionálního zapíchnutí do zadnice, zadnice, zadní a přiklopení vzniklých parciálních negací totálního kontinua kalkulačkou. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25070787139091189422016-11-30T10:37:49.824+01:002016-11-30T10:37:49.824+01:00Vážený TU, vážená Renátko, resp. Romanko,
chápu j...Vážený TU, vážená Renátko, resp. Romanko,<br /><br />chápu již delší dobu obsah vašich příspěvků - ony jsou v zásadě stále stejné, ale to asi i moje, když musím jako v pomocné škole neustále vysvětlovat dokola totéž.<br /><br />Jsem ovšem stále více přesvědčen, že vaše kritika SMZ se týká v zásadě výhradně didktického testu z českého jazyka a literatury a to ještě vzásadě pouze té literární části. U Romanky si nejsem jist, zda je tím pravým odborníkem na obsah vzdělávání na SŠ a navíc v ČJ, jelikož, pokud jsem to správně pochopil, tak učí angličtinu na ZŠ. U TU si nejsem jist kompetencí k čemukoliv.<br /><br />Budiž. Ale tyto diskuse se absolutně míjí s podstatou měření výkonu v matematice, či přírodních vědách obecně. Ano, některé přírodní vědy jsou také založeny více na učení se pojmů nazpaměť, učení se třídění a klasifikací, i když ani tam to není primárním smyslem studia - spíše pomůckou pro orientaci v oboru a pochopení předmětu oboru. Vzdělaný člověk se nevyznačuje tím, že když se ho na něco zeptám, tak to odpapouškuje počítači a mrkne na Google. Vzdělaný člověk se pozná podle toho, že něčemu rozumí. Ne, podle toho, že zná zpaměti celou taxonomii láčkovců, ale podle toho, že chápe, proč ta taxonomie je zrovna taková jaká je. Nejde o instantní zanlosti, ale o hlubší pochopení smyslu.<br /><br />To, co propagujete vy dva, je přenos vágnosti hodnocení uměleckých děl, na vágnost ve vědě. Proč? Protože vědě nerozumíte. Nechápete její metodologii. Domníváte se evidentně, že když nelze hodnotit žákův vztah k rodičům, či k literatuře, tak nejde hodnotit nic podstatného, protože vztahy a city považujete za nedřazené všemu. Takže ve vašem pojetí je člověkem vzdělaným člověk morální, člověk citově vyrovnaný, případně jaksi harmonický (jen vy a pár vám podobných, si myslíte, že víte, co to je). Proč ne. Harmonicky rozvinutá osobnost ale musí mít řádně rozvinutu i racionální myšlení. A úroveň tohoto rozvoje měřitelná je velmi dobře. Jasně, testy nikdy nemají v reálném světě jednotkovou specificitu a sensitivitu, ale i tak mají obecně obrovskou přidanou hodnotu a používají se ve všech odvětvích lidské činnosti, od diagnostických testů v medicíně, přes fyzikální testování třeba pevnosti materiálů a konstrukcí staveb, až po predikční modely v bankovnictví, či marketingu. Díky tomu, milá Romanko, a milý tajný, můžete každý večer sedět u počítače a on-line do éteru pouštět své poněkud blátivé myšlenky.<br /><br />A poslední poznámka - přirozený jazyk, je jazyk. Jako takový se řídí určitými pravidly. Tato pravidla se mohou jistě měnit, čili není to fyzika, nebo matematika, ale v daném okamžiku vždy existuje nějaká sada pravidel, která jsou považována za obecně platná. A osvojení si těchto pravidel, je možné testovat velmi efektivně a je to bez obtíží měřitelné. Samosebou, nemůžete chtít měřit osvojení si pravidel pravopisu v Pascalech, nebo Joulech, ale jestli je člověk analfabet, blbec, nebo jestli je anopak sečtělý a jazyk ovládá dobře, to poznáte s minimální chybovostí.<br /><br />K literatuře se nechci vyjadřovat, protože jí nerozumím. Pokud odborníci naznají, že středoškolák by měl ovládat nějaké formální základy psaní, tak si nemyslím, že to je pro člověka, který má být na konci harmonickou osobností, nějaký nepřekonatelný problém. Kdo je citově vyrovnaný, duševně bohatý a harmonicky rozvinutý, tan ta formální pravidla dá za pár vteřin. Umění je pak ta nadstavba. Skutečnost, že se s moderním uměním svezla vlna pitomců, kteří tvoří nikoliv proto, že by měli co říci, nebo proto, že by měli nějaký talent, ale proto, že nic jiného neumí a zároveň se cítí býti ostatním nadřazeni na to, aby dělali v továrně. A tyhleti aktivisti, kteří jsou na tom podobně, místo aby jim nastavili zrcadlo, tak je ještě v té iluzi vlastní výjimečnosti podporují a snaží se (i ve vlastním zájmu), bořit vše, co by mohlo odhalit pravdu. Za každou cenu, všemi silami. Ba co víc. Oni to ještě dělají za naše peníze a aby to bylo úplné, tak to ještě prohlašují za bohulibou činnost.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-60721781048990598352016-11-30T04:25:34.772+01:002016-11-30T04:25:34.772+01:00" úzkoprsé uchýlení se od tématu a podobné če..." úzkoprsé uchýlení se od tématu a podobné české libůstky."<br />Myslíte tím, když někdo napíše reportáž místo oznámení? Něco jako reklamace místo poděkování? Mnoho nových zaměstnanců pak v práci říká: "Nebuďte tak úzkoprsí, nějaké to i/y semtam, co s tím naděláte."krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-85445862164000932822016-11-29T23:38:44.072+01:002016-11-29T23:38:44.072+01:00Souhlasím s paní Kalabisovou, že diferencovaná mat...Souhlasím s paní Kalabisovou, že <a href="http://www.ceskaskola.cz/2016/11/ministerstvo-prosetri-mozny-nezakonny.html?showComment=1480457325390#comment-7662013331099415887" rel="nofollow">diferencovaná maturita</a> je nezbytností:<br /><br /> <i>Zpětná vazba a tedy i kontrola výsledků je samozřejmou součástí KAŽDÉ dobře vykonávané práce. Měla by se CITLIVĚ avšak i účelně a účinně dít průběžně pokud možno ve VŠECH předmětech v ZŠ, SŠ i VŠ. Pak by diferencovaná maturita nebyla takový problém. Do tohohle se očividně MŠMT, ČŠI, Cermatu ani politikům očividně nechce. Museli by totiž dát do pořádku základní věci. Počínaje min. 6 % školským rozpočtem, nastolením elementárního pořádku např. v čerpání EU dotací a lepší komunikací s těmi, kterých se školské věci přímo týkají... </i><br /><br />J.Týřtyrjirhttps://www.blogger.com/profile/06559267701981978898noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-6508179996439444572016-11-29T23:26:42.450+01:002016-11-29T23:26:42.450+01:00Všem nám jde o vzdělanost, tak jakápak je diskuse ...Všem nám jde o vzdělanost, tak jakápak je diskuse ztráta času?! Petr Parléř sice musel vysochat nejprve přesnou krychli, ale naši maturanti již jich mají nekonečno - dikáty,slohy, testy,vysvědčení, přijímací zkoušky na SŠ....kolik těch krychlí musí proboha nasekat??? Neměla by maturita být příložitostí pro důkaz o díle již završeném, které ukazuje na úroveň vzdělanosti, jež se bez citu a schopnosti vcítění neobejde? Pane Soukale, proč nemůže být maturita pojata jako esej (jako v Anglii) - srovnání dvou úryvků, textů, ve kterých maturant hledá jazykové prostředky, které nesou význam a jimiž je dosahováno účinku, který by maturant měl vysvětlit, analyzovat a dál rozvíjet? Svým psaním by prokázal mnohé dovednosti bez potupného dotazování jako při vyšetřování zločinu. Vy říkáte, že esej, úvahu maturanti psát nemohou, protože ne všichni jsou schopni. Tak jim místo toho dáme vyplnit tipovací test, strukturovaně hovořit pár minut o knihách z podivně sestaveného seznamu a nakonec jim laskavě dovolíme napsat telegrafický text /prý centrálním hodnotitelům na hodnocení maturitní písemky stačí 10 minut!!! viz rozhovor s panem Kostečkou v rozhlase/. To svědčí o úrovni zkoušky, o jejím nenahraditelném přínosu pro změření a ocertifikování vzdělanosti? Buď zkoušku zrušit - stejně je vysvědčení, zkoušek dost a stejně VŠ mají své testy, nebo zaveďme víceúrovňovou maturitu. Protože je nad slunce jasné, že styl zkoušení ovlivňuje nejen výuku, ale hlavně přístup studentů k předmětu. Když vím, že jim v tělocviku budou stačit kotouly, proč bych se učila gymnastickou sestavu (pokud nejsem výjimkou potvrzující pravidlo)? Neměla by maturita z rodného jazyka alespoň motivovat k touze po krásnu, po schopnosti účinného vyjadřování, ve vnímání psaného? Kdyby byl cíl stanoven takto, ani centrální hodnocení písemných prací by snad nebylo na překážku - nehodnotili by totiž hlavně úzkoprsé uchýlení se od tématu a podobné české libůstky.Romana Howehttps://www.blogger.com/profile/05875993034985618640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-59866101278183778362016-11-29T23:11:02.098+01:002016-11-29T23:11:02.098+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Romana Howehttps://www.blogger.com/profile/05875993034985618640noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90354000034936163902016-11-29T22:30:01.475+01:002016-11-29T22:30:01.475+01:00Vím, diskuse s Tajným je jen ztráta času. Ale jest...Vím, diskuse s Tajným je jen ztráta času. Ale jestliže ukáže v plné nahotě myšlenkovou impotenci valné části maturitní kritiky, má tohle utrpení smyslJosef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-77988936875192008002016-11-29T22:29:18.353+01:002016-11-29T22:29:18.353+01:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47759156166100377532016-11-29T22:15:43.938+01:002016-11-29T22:15:43.938+01:00Ovšem necermatovské kapacity ví. Tajný také ví. Na...Ovšem necermatovské kapacity ví. Tajný také ví. Napsal bych, co ví a za co všechno to jeho neskutečné žvanění stojí, ale to by se na mne pan Komárek zlobil. Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-76546104942264545382016-11-29T21:44:20.700+01:002016-11-29T21:44:20.700+01:00Rozbor uměleckého textu ano. Vždyť někdy ani sám v...Rozbor uměleckého textu ano. Vždyť někdy ani sám velký autor neví, co tím chtěl říci. Ale my víme, protože my jsme kapacity. Kdyby takový Guy de Maupassant seděl u zms čj u rozboru výňatku jeho tetxu, myslím, že by se kuchnul napodruhé. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-47840637795062354272016-11-29T20:35:51.853+01:002016-11-29T20:35:51.853+01:00A rozbor textu je uměním? Pro někoho určitě!A rozbor textu je uměním? Pro někoho určitě!krtekhttps://www.blogger.com/profile/10740897840207095116noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-75993940180246455812016-11-29T20:27:35.330+01:002016-11-29T20:27:35.330+01:00A Tajní Učitelé ať se nepletou do něčeho, čemu ner...A Tajní Učitelé ať se nepletou do něčeho, čemu nerozumí.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-20790258313565507862016-11-29T20:24:20.640+01:002016-11-29T20:24:20.640+01:00paní Carcy. Souhlasím. Ať testy ověřují gramatiku ...paní Carcy. Souhlasím. Ať testy ověřují gramatiku a slovní zásobu. Ať se nepletou do umění. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-24409419693149911222016-11-29T20:21:04.816+01:002016-11-29T20:21:04.816+01:00Proto není zkouška k řidičskému oprávnění to samé ...Proto není zkouška k řidičskému oprávnění to samé jako zkouška maturitní. Vyžaduje-li formát testu fragmenty znalostí, které jsou snadno měřitelné zaškrtávacím způsobem, tento typ znalostí se stává předmětem a cílem výuky dle zákona pragmatického minima. Tvrdím, že tento způsob výuky k tomuto cíli na sš s maturitou, snižuje kvalitu výuky a v konečném důsledku i úroveň vzdělání obecně. Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-84931534572825691512016-11-29T20:14:29.281+01:002016-11-29T20:14:29.281+01:00Já jsem nenapravitelná optimistka. Aniž bych si či...Já jsem nenapravitelná optimistka. Aniž bych si činila plané iluze, že TU něco pochopí, pokusím se o příklad, byť uznávám, že analogie nemusí vždy sedět.<br />Když byl Petr Parléř malým tovaryšem, musel absolvovat tovaryšskou zkoušku. Musel z neforemného kusu pískovce vytvořit přesnou krychli. Tak to je obdoba měřitelných znalostí, kompetencí. To, že potom tvořil skvělé nadčasové sochy, bylo výsledkem vcítění, talentu. To první snadno je měřitelné, to druhé bez toho prvního nezrodí.<br />A nebo ano, pokud je někdo takový machr, že to druhé umí tak nějak od přírody a bez učení (malej Einstein), pak jistě zvládne i to první levou zadní. Třeba Adrián.Simona CARCYhttps://www.blogger.com/profile/07882573485613652448noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-44276774125685118682016-11-29T19:28:53.206+01:002016-11-29T19:28:53.206+01:00Jen poznámka k testování a měření neměřitelného.
Z...Jen poznámka k testování a měření neměřitelného.<br />Zkouška v autoškole má ověřit znalost dopravních předpisů, stanovených znalostí a schopnost řešit běžné dopravní situace.<br />Dost dobře si neumím představit zkoušku, která ověří, zda řídím rád, zda mne to baví, zda jezdím ekologicky, nebo agresivně.<br />Pořád si tak nějak myslím, že ten test a zkouška před komisařem pro vydání řidičského průkazu stačí.poste.restantehttps://www.blogger.com/profile/11929908386220569270noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25556749989058881712016-11-29T19:04:49.569+01:002016-11-29T19:04:49.569+01:00No comment, taky comment.No comment, taky comment.Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-1079594007546422412016-11-29T18:52:42.560+01:002016-11-29T18:52:42.560+01:00No comment.No comment.Josef Soukalhttps://www.blogger.com/profile/11711892463220259675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25524672275824108382016-11-29T18:40:59.273+01:002016-11-29T18:40:59.273+01:00Zkouška nepředstavuje smysl učiva Nicméně bez ní č...<i> Zkouška nepředstavuje smysl učiva</i> Nicméně bez ní čtyři roky studia jakoby nebyly. Zkouška v tomto formátu chtě nechtě generuje u velké části žactva a také u některých učitelů pragmatizmus. <br /><br />Aby bylo možno cosi měřit pomocí zaškrtávacího testu a centralizovaného hodnocení, je nutné to fragmentovat na malé měřitelné části. Během tohoto procesu se však vytrácí to, co mělo být měřeno a bytní účelovost k cíli snadno cosi vyrobit, zadat a vyhodnotit. Tím se ze zkoušky původně určené k prověření určité úrovně znalosti jazyka a literatury, stává zkouška k prověření gramatických a lexikálních fragmentů a seznamů autorů a děl.<br /><br />Toto však strůjcům smz nevysvětlíte.Jednoduše to nechápou nebo vzývají pomyslnou objektivitu, měřitelnost a kontrolu jako vše přebíjející modly. Neuvědomují si, že proces tabulkovatelné racionality nikdy nekončí a má tendenci k bujení. Školství je ostatně lukrativní dojnice s pravidelným příjmem, tak proč nepřihodit krom maturity a přijímaček ještě jeden centralizovaný testík v páté a/nebo třetí a pro jistotu i osmé třídě. Kvůli ověřování výsledků, jak jinak. <br /> <br /> Tajný Učitelhttps://www.blogger.com/profile/08373906015589351249noreply@blogger.com