tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post1225108799327129774..comments2023-06-06T18:13:57.732+02:00Comments on Česká škola: Karel Lippmann: Odbornost a vzdělání ve výuce literatury na SŠ - pokračováníAdminAMhttp://www.blogger.com/profile/10505144085274313295noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-2630374370230510772017-07-26T07:34:10.132+02:002017-07-26T07:34:10.132+02:00"Že vnímaný svět je nedokonalý z pohledu jaké..."Že vnímaný svět je nedokonalý z pohledu jakékoliv formalizované abstrakce, je jasné, a že není plně popsatelný, víme s jistotou už přes osmdesát let. Víme dokonce i to, že není plně formalizovatelný ani ten svět abstraktní. Ani jedno ale nic nemění na tom, že abstraktní struktury a exaktní myšlení jsou ve zkoumání světa nejen užitečné, ale i nenahraditelné. Pozorování, či jiné vnímání, pochopitelně nikdo ignorovat nenavrhuje."<br /><br />Ale já přece nic jiného netvrdím! Jen mi vadí, že právě tohle škola nerespektuje. Obávám se, že falešné dichotomie často tvoří naopak "pozitivističtí" přispěvatelé (nevím, zda je to u nich projevem jisté hysterie), kteří v praxi to, co je uvedeno výše v citátu, nerespektují. Proč, to nevím. Stejně tak nevím, proč je mi opakovaně vkládáno do úst něco, co jsem neřekl a co si nemyslím. Já naopak vždy hovořím o jednotě, neoddělitelnosti a synergii faktů a názorů, empirie a racionality, světa abstraktního a konkrétního atd. Lákavá nabídka jednostrannosti, je onou "pastí", o které jsem se v článku zmínil. A současná maturita z češtiny, tak jak ji chápou závazné dokumenty, se takovou jednostranností vyznačuje. Už mnohokrát jsem psal o důležitosti matematiky, jenže tradiční výuka naopak její váhu v očích žáků devalvuje, což mě velice mrzí. Totéž platí pro češtinu a další předměty. Tím neříkám, že nejsou učitelé, kteří se s tím snaží vypořádat. Ale činí tak navzdory systému, který stále více utahuje šrouby a zejména pro nastupující učitelskou generaci se jeví jako samozřejmý.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-67314460312464892672017-07-25T22:52:33.784+02:002017-07-25T22:52:33.784+02:00oprava: podle mně známé...oprava: podle mně známé...Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-90238695500332958262017-07-25T22:52:00.131+02:002017-07-25T22:52:00.131+02:00Souhlasím s panem Vaňkem. První Zenonova aporie ne...Souhlasím s panem Vaňkem. První Zenonova aporie není otázkou nespočetnosti reálných čísel, ale toho, co jsem psal, tj. konečného součtu nekonečné posloupnosti. V tomto případě nikoliv 10+1+1/10+1/100+..., nýbrž alespoň podle mě známé verze této aporie jde o součet řady 1+1/2+1/4+1/8+1/16+... Není asi takový problém nahlédnout, že součet takové nekonečné řady je roven 2.<br /><br />"<i>Jistě, to ale nepopírá roli smyslové zkušenosti. Smysly zkrátka máme a využíváme, i když jsou nedokonalé. Znovu se musím vrátit k reálnému světu. To, co píšete, je zcela v souladu s pojetím exaktnosti, které jsem uvedl výše. Smysly jsou nedokonalé, exaktnost je abstraktní a v reálném světě neexistuje. Musíme se s tím vypořádat a nelze to udělat tak, že jednu část této dvojice začneme ignorovat. Pak bychom se museli přestěhovat to abstraktního světa. Nevím jak.</i>"<br /><br />Mně ta diskuse připadá praštěná. My, tedy zastánci exaktního myšlení, chcete-li pozitivistivé, či zastánci rozumu, vám opakovaně sdělujeme, že čistě abstraktní produkty čistého myšlení mají dalekosáhlé aplikace v reálném životě. Nebudu vypisovat jednotlivé aplikace matematiky v dnešním světě, ale je na každém kroku, i tam, kde jí běžný humanitně vzdělaný člověk nevnímá. Exaktní myšlení považujeme za zásadního pomocníka jak v orientaci ve světě, tak v možnostech, jak jej ovlivňovat žádoucím směrem. A vy neustále zpochybňujete něco, co nikdo netvrdí, abyste odůvodnil existenci nějakých jiných přístupů ke vnímání světa. Že vnímaný svět je nedokonalý z pohledu jakékoliv formalizované abstrakce, je jasné a že není plně popsatelný víme s jistotou už přes osmdesát let. Víme dokonce i to, že není plně formalizovatelný ani ten svět abstraktní. Ani jedno ale nic nemění na tom, že abstraktní struktury a exaktní myšlení jsou ve zkoumání světa nejen užitečné, ale i nenahraditelné. Pozorování, či jiné vnímání, pochopitelně nikdo ignorovat nenavrhuje. Obávám se, že tvorba falešných dichotomií je projevem jisté hysterie některých zdejších humanitních přispěvatelů.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-26071555138092527802017-07-22T12:38:40.313+02:002017-07-22T12:38:40.313+02:00Nejsem vystudovaný matematik, proto se za případná...Nejsem vystudovaný matematik, proto se za případná pochybení či nepřesnosti omlouvám. G. Cantor se zabýval teorií nekonečna a byl Weierstrassovým žákem, proto jsem ho uvedl. Řešení paradoxu souvisí zřejmě s nekonečným součtem: S = 10 + 1 + 1/10 + 1/100 + 1/1000 atd.<br />Přiznám se, že bych nerad pokračoval v expertní debatě na půdě, kde nejsem doma. Nikdo není doma všude. Pustil jsem se do ní jenom proto, abych ukázal, že mezi vzděláním a odborností musíme rozlišovat. Vzdělaný člověk nemusí a nemůže všechno umět, ale měl by rozumět a snažit se porozumět, když neví. Podle Sókrata: To, co vím, vím, že vím, to, co nevím, vím, že nevím. A trápím se tím.<br />Odbornost a vzdělání jsou na jedné lodi a nemá smysl se malicherně přít, co je důležitější. Jedno bez druhého nemůže existovat, jedno posiluje druhé. To platí i o vztahu názoru a faktu. Např. Mikuláš Kusánský vyslovil kdysi dávno názor, že vesmír vznikl smrštěním nekonečna...Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-25321403504853157142017-07-22T10:44:27.018+02:002017-07-22T10:44:27.018+02:00Pozor.
"reálná čísla nelze bezezbytku seřad...Pozor.<br /><br /> "reálná čísla nelze bezezbytku seřadit do nekonečné posloupnosti." nemá se Zenonovými aporiemi moc společného. <br /><br />Cantor dokázal, že nelze reálná čísla spočítat! Tedy neexistuje jednoznačné přiřazení mezi přirozenými čísly(1,2,3,...) a reálnými čísly(číselná osa). Tedy reálných čísel je víc. <br /><br />Zermelova věta dokonce tvrdí, že každou množinu lze dobře uspořádat. <br /><br />Dalo by se polemizovat o vyřešení třetí krize matematiky(antinomie). To jsou složité problémy na hranici matematiky a filosofie. A k tomu potřebujete aspoň trochu rozumět teorii množin a logice.<br /><br />Zenonovy aporie vyřešil spíše infinitezimální počet tedy Newton a Leibnitz. A definitivne jako druhou krizi matematiky asi Weierstrass.<br /><br />Jinak hezká diskuze. Z pohledu mé praxe učitele dám za pravdu panu Doleželovi. Vážím si pana Lippmanna za jeho znalosti z oblasti filosofie a literatury. Ale nejsem natolik filosificky kován, abych se mohl pouštět do polemik na toto téma. <br /><br />Jakmile se člověk vyjadřuje k něčemu, čemu dostatečně dobře nerozumí nebo s čím nemá přímou zkušenost, vždy hrozí velké nebezpečí omylů.<br />Fakta jsou fakta a názor je názor. Vždy je třeba hledat správnou míru.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13385588715290569278noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-42224128866000326822017-07-22T10:23:24.397+02:002017-07-22T10:23:24.397+02:00Tento komentář byl odstraněn autorem.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13385588715290569278noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-21977542036463317622017-07-21T19:22:27.749+02:002017-07-21T19:22:27.749+02:00To, že nesouhlasím s podobou maturity, ještě nezna...To, že nesouhlasím s podobou maturity, ještě neznamená...Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-13721501700424876602017-07-21T16:34:21.730+02:002017-07-21T16:34:21.730+02:00Neřekl jsem, že oni měli potřebu této volby, ale ž...Neřekl jsem, že oni měli potřebu této volby, ale že toto volbu musela řešit gnoseologie. Aporii vyřešil teprve Cantor: reálná čísla nelze bezezbytku seřadit do nekonečné posloupnosti."<br />"...velká řada zásadních objevů je nejprve odvozena rozumem a teprve mnoho let, i desítek let později potvrzena pozorováním (Higgsův boson, černé díry, apod.)." <br />Jistě, to ale nepopírá roli smyslové zkušenosti. Smysly zkrátka máme a využíváme, i když jsou nedokonalé. Znovu se musím vrátit k reálnému světu. To, co píšete, je zcela v souladu s pojetím exaktnosti, které jsem uvedl výše. Smysly jsou nedokonalé, exaktnost je abstraktní a v reálném světě neexistuje. Musíme se s tím vypořádat a nelze to udělat tak, že jednu část této dvojice začneme ignorovat. Pak bychom se museli přestěhovat to abstraktního světa. Nevím jak.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-45778222088124318352017-07-21T16:02:30.189+02:002017-07-21T16:02:30.189+02:00"Co dřív v svatých zdrojích znělo …
kam se dě..."Co dřív v svatých zdrojích znělo …<br />kam se dělo? Oněmělo,<br />bez tajemství náš je svět!<br />Však ty tóny sladkých bájí,<br />v nichž spí símě lidských tuh,<br />v básníka se píseň tají,<br />teď jen v písni mluví Bůh."<br />(J. Vrchlický)<br />obyčejná učitelkahttps://www.blogger.com/profile/14322633602493549864noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-88433555763229976222017-07-21T14:46:51.090+02:002017-07-21T14:46:51.090+02:00Ano, ale já u Zenona (a ani Hérakleita), žádnou po...Ano, ale já u Zenona (a ani Hérakleita), žádnou potřebu volby mezi rozumem a smyslovou zkušeností nevidím.<br /><br />Jediné, co mě napadá jako něco,kde je smyslová zkušenost pozadu, je kvantová mechanika. Řekl bych to tak, že rozum už se dostal tak daleko před smyslovou zkušenost, že mu tato prostě nestačí a velká řada zásadních objevů je nejprve odvozena rozumem a teprve mnoho let, i desítek let později potvrzena pozorováním (Higgsův boson, černé díry, apod.).<br /><br />U Zenona a jeho aporií se nejdnalo o nic jiného, než o chybu v úsudku, neboť nebyl znám infinitezimální počet a skutečnost, že nekonečný součet může být konečný. Žádná dichotomie mezi rozumem a zkušeností ve skutečnosti nevznikla.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-38502086115070599802017-07-21T14:29:20.215+02:002017-07-21T14:29:20.215+02:00S tím, co jste nyní napsal, souhlasím a právě prot...S tím, co jste nyní napsal, souhlasím a právě proti tomu se ve škole snažím něco dělat. To, že nesouhlasím s podobou maturity ještě neznamená, že jsem ve všem s EDUINem na jedné lodi.<br /><br />Ta past byla nastražena gnoseologii: měla udělat radikální volbu mezi rozumem (epistémé) a smyslovou zkušeností (doxa). To se opakovalo znovu, např. ve sporu mezi empiriky (Locke, Hume) a racionalisty (Descartes) a snažil se to jako první řešit Kant (rozum čistý a praktický), pak třeba Hegel a Marx (dialektika), nejnověji u nás Patočka (negativní platonismus) či Kosík (dialektika konkrétního).Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74400153196935051222017-07-21T13:23:46.011+02:002017-07-21T13:23:46.011+02:00Nikdy jsem netvrdil nic jiného, nicméně matematika...Nikdy jsem netvrdil nic jiného, nicméně matematika, jako exaktní obor zabývající se toliko abstraktními strukturami, má zatraceně přínosné reálné aplikace. Totéž se ovšem o mnoha jiných oborech říci nedá. Z některých oborů se stal jen soubor citace citací otců zakladatelů, kteří měli kdysi vnuknutí shůry a absolventi těchto oborů žijí v představě, že vědou je kompilace tvrzení několika takových otců doplněná vlastním názorem. Nebudu jemnovat, ale něco o tom vědí v EDUINském myšlenkovém pelechu (moderně se tomu říká Think Tank EDUIN a pod tímto popiskem pak výtvory vychází v celonárodních novinách).<br /><br />Zastavil bych se ale u toho Zenona a Hérakleita. Proč se domníváte, že se z nich někdo dostal do pasti? To mě opravdu zajímá, protože ani jednoho jsem v pasti nezaznamenal.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-74879404002530075502017-07-21T11:53:34.394+02:002017-07-21T11:53:34.394+02:00Nadřazen se rozhodně necítím, o výhodě svého zaměř...Nadřazen se rozhodně necítím, o výhodě svého zaměření hovoříte Vy.<br />Cituji Wikipedii: "Termín exaktní znamená absolutně přesný. Nemůže se tedy vztahovat na reálný svět. Důvodem je, že jakékoli měření entit reálného světa vždy poskytuje výsledky s konečnou přesností, i nejpřesnější technologie nejsou schopny vytvořit absolutně přesné výrobky, ale pouze v jistých nenulových tolerancích. S reálným světem nejsme schopni pracovat, tedy přetvářet ho, ani měřit exaktně. Termín exaktní se vztahuje pouze na lidské abstraktní konstrukce, můžeme zde mluvit o (umělém) exaktním světě (matematika, formální logiky, geometrie, exaktní stroje, exaktní hry ……… )."<br />Proto je důležité vzdělání: bere s plnou vážností povahu reálného světa a usiluje o co největší dosažitelnou míru přesnosti v uvažování a konání člověka ("Hvězdné nebe nade mnou, mravní zákon ve mně"). Reálný svět musí reflektovat ten nereálný, jinak se dostaneme do pasti, ve které stáli na jedné straně eleaté (Dožene Achilles želvu?), na straně druhé Hérakleitos (doxa versus epistémé). Vzdělání a exaktní myšlení nejsou v rozporu, jsou stejně důležité, mezi nimi existuje synergie. Škola by to měla brát vážně, jakákoli jednostrannost škodí.Karel Lippmannhttps://www.blogger.com/profile/07875609735405999857noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-57306728851069277292017-07-21T11:23:19.659+02:002017-07-21T11:23:19.659+02:00oprava: vzděleně = vzdáleněoprava: vzděleně = vzdáleněPavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-17092765599739775082017-07-21T11:22:02.648+02:002017-07-21T11:22:02.648+02:00Myslím, pane Lippmanne, že rozumím tomu, co se sna...Myslím, pane Lippmanne, že rozumím tomu, co se snažíte celou dobu sdělit. Odráží se to téměř v každém vašem textu, včetně toho publikovaného. Jste jistě sečtělý, zajímáte se o vědění a vzdělávání. Jen jste prostě příliš jednostranný. Možná podobně jako já, akorát tak nějak (řečeno humanitně-beletristickou terminologií) s opačným znaménkem. Vy máte, zřejmě, dojem, že já míjím vaši odbornost, a já mám tentýž pocit u vás. To, co píšete v textu, je pohádka, která se nijak nevymyká vašemu oboru. Ani vzděleně nelze hovořit o nějaké reflexi přírodních věd a matematiky. Je to metodicky stále čistě v oblasti humanitních věd. Je tam prostě jakési nepochopení, možná na obou stranách. A proto já rozhodně nemohu jít učit na SŠ literaturu a vy rozhodně nemůžete jít dělat predikční statistické modely, nebo informatika do IT firmy. Nemáte na to aparát a ani nechápete, v čem spočívá a jaká jsou metodologická paradigmata exaktních oborů. Rozdíl mezi námi je pouze v tom, že vy se cítíte jaksi nadřazen a neustále vykládáte cosi o technicistní odbornosti všeho, čemu nerozumíte a zároveň o tom, kterak vy jste univerzální vzdělanec, když tak nějak ten svět chápete v kontextu a ne jen v omezené působnosti svého oboru. A já vám opakovaně sděluji, že to není pravda. Nechápete. Nejste o nic univerzálnější vzdělanec, než já. Spíše já a se mnou exaktně vzdělaní kolegové, máme výhodu, že dokážeme exaktně myslet a tím pádem řešit složitější abstraktní problémy, kterých je svět plný, a které je třeba řešit, protože je po tom poptávka. Z mého pohledu, je vaše odbornost velice zajímavá, ale pouze kratochvíle. Taková, jak já říkám, odbornost na důchod. Na důchod plánuji detailnější studium historie, religionistiky a filosofie, na které mi nyní nezbývá čas.Pavel Doleželhttps://www.blogger.com/profile/06619131298655488174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9210966517210062357.post-81877852144560316342017-07-21T09:23:53.667+02:002017-07-21T09:23:53.667+02:00Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06280419296571689183noreply@blogger.com