Známe cesty, jak bezpečně otevřít školy? Není to příliš velké riziko pro žáky, učitele i společnost?

pátek 7. srpna 2020 ·

Blíží se masivní celosvětové otevírání škol, ale otázky zůstávají téměř stejné jako na jaře: Je otevření škol bezpečné? Máme dost dat, víme toho o novém koronaviru dost na to, abychom věděli, jak školy otevřít? Bezpečně pro žáky a jejich rodiny, pro učitele, pro celou společnost? Nezpůsobí otevření škol nový rozmach infekce? Je větším rizikem nechat děti doma, ohrozit jejich budoucnost a zprostředkovaně i práci rodičů a ekonomiku země, nebo je poslat do školy a spustit druhou vlnu pandemie? Rozsáhlou analýzu přináší online verze časopisu Science.



Na začátku dubna zůstalo na celém světě doma neuvěřitelných 1,5 miliardy žáků a studentů. Až na výjimky státy uzavřely školy kvůli hrozbě pandemie covid-19. Od května se školy postupně, opatrně otevírají a masivní otevření se očekává s novým školním rokem. Science zkoumá zkušenosti států, které už školy otevřely i poznatky lékařů a epidemiologů.

A postupné otevírání škol od května označuje jako „rozsáhlý nekontrolovaný experiment“. 

V různých zemích zvolili různé strategie: Některé školy zavedly přísná pravidla pro kontakt mezi žáky, jiné je nechaly hrát si bez omezení. Některé nařídily roušky, jinde bylo nošení roušek pouze doporučené. Některé školy se dočasně zavřely, když byl jeden žák pozitivně testován na covid-19 jiné zůstaly otevřené i poté, kdy bylo pozitivně testováno i několik žáků a učitelů a do karantény byly poslány jen jejich „nejbližší kontakty“

Když redaktoři Science zkoumali strategie otevírání škol od Jižní Afriky po Finsko a Izrael“ nalezli určitá základní nadějná pravidla: Udržování malých skupin žáků, nošení roušek, udržování rozestupů.

K tomu ale Science dodává zásadní věc: „Odborníci se shodují na tom, že bezpečné otevření škol nezáleží pouze na tom, jaká opatření přijme samotná škola. Záleží to na tom, jak moc viru cirkuluje ve společnosti a jaká je tedy pravděpodobnost, že žáci a učitelé přinesou covid-19 do třídy.“

Zásadní otázkou pro bezpečnost otevření škol je, nakolik děti přenášejí virus. Existuje několik studií na toto téma a leccos mohou napovědět i zkušenosti různých zemí s otevřením škol. Tak jako u většiny témat ohledně nového koronaviru jsou ovšem výsledky a poznatky nejednoznačné. Optimismus ohledně toho, že zejména menší děti virus nepřenášejí zdaleka v takové míře jako starší děti a dospělí, narušuje například množství nakažených dětí a učitelů jedné základní školy v Izraeli…
Science shrnuje: „Protože děti mají průběh nemoci často bezpříznakový, experti se obávají, že otevření škol může představovat mnohem větší riziko pro učitele, rodiny žáků a společnost jako takovou, než pro žáky samotné. Mnozí učitelé jsou pochopitelně nervózní a například v USA chce třetina učitelů zůstat doma...

Nedávná data z Evropy ale naznačují, že riziko pro širší komunitu je malé. Alespoň pokud je celková epidemiologická situace dobrá, tak otevření škol za určitých pravidel nepřináší výrazný nárůst infekce.


Celý text naleznete zde 

zpracoval -mik

2 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
7. srpna 2020 v 9:07  

Neznáme cesty, ale můžeme být na to připraveni. Nikdo neví jak se situace vyvine do 1. září. Ale je možné promyslet strategie jak postupovat z epidemiologického hlediska. K tomu je třeba dát dohromady tým lidí od lékařů po učitele na daném typu školy a promyslet alternativy. Co je možné a co ne. Každý typ školy to má úplně jinak. To je bohužel pod rozlišovací schopností ministerských úředníků a expertů, protože ani neví jaké typy škol máme.
Co se týká didaktického hlediska, Ministerstvo školství by mělo být připraveno na všechny alternativy. Tedy usilovně ladit postupy pro různé případy řešení problému, od otevřených škol až po uzavřené školy. Získávat a zpracovávat dostupná data a připravovat výuku a její průběh ve spolupráci s učiteli ze škol. Výmysly od ministerského stolu žákům i kantorům ubližují a ničí jejich práci.
Zatím jen mrtvo. A nevím, že by se odborníci z praxe podíleli na připravovaných ministerskýh vyhláškách.
Děsím se co z MŠMT vypadne.

Anonymní řekl(a)...
7. srpna 2020 v 10:52  

"Děsím se co z MŠMT vypadne."

A dle zkušeností z nedávné doby se obáváte oprávněně. Za 10 dnů má MŠMT vydat manuál pro školy. Dozajista to bude mnoho nic neříkajících stránek hustě psaného textu ze kterého vypadne tak maximálně:"Větrejte, umývejte si ruce, žádné roušky."

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.