Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy obdrželo kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu k rozvoji digitálního vzdělávání v České republice. Ač lze říci, že oblast digitálního vzdělávání měla být za minulých vlád podporována výrazněji, s hlavními závěry této kontrolní zprávy důrazně nesouhlasíme.
Závěr zprávy NKÚ je dle názoru MŠMT z velké části postaven na tematické zprávě České školní inspekce z roku 2017. Ta je však dnes již poměrně zastaralá a nereflektuje aktuální vývoj v této oblasti.
NKÚ ve své zprávě zcela opomíjí roli obcí a měst, které jsou v českém systému základního a středního školství nositeli zřizovatelských kompetencí a měly by tak být primárními poskytovateli investic do ICT vybavení ve školách, jež zřizují. Vzhledem k tomuto faktu je role MŠMT a evropských prostředků podpůrná a iniciující systémovou proměnu především v oblasti výuky, a nikoliv pouhého nákupu vybavení. A takto byly koncipovány i výzvy v rámci evropských zdrojů.
Zpráva NKÚ navíc mylně uvádí, že z prostředků Evropské unie šlo v minulém období 7 mld. a v současném 15 mld. korun na ICT vybavení. Jedná se o pouhý součet hodnoty všech projektů, který ale nereflektuje fakt, že cílem těchto výzev nebylo a ani není pouze nakoupit výpočetní techniku – to byla a je jen jedna z mnoha dílčích částí těchto projektů. Prostředky v minulosti putovaly například na zlepšení učitelských dovedností v oblasti ICT, novostavby škol s počítačovou učebnou či jejich rekonstrukce.
V oblasti Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (SDV) se v posledním roce podařila celá řada kroků, což však zpráva NKÚ za období 2011 – 2018 neuvádí. Vznikl například rámec digitálních kompetencí pedagogů, kdy plánujeme intenzivní podporu vzdělávání učitelů v oblasti digitálních technologií. Byla vytvořena řada návodů a workshopů pro školní ICT koordinátory a modernizaci vzdělávací oblasti ICT v rámci RVP s důrazem na informatické myšlení. Vznikly také metodické kabinety pro učitele informatiky a ICT, a stejně tak síť krajských metodiků v této oblasti.
Pokud šetření NKÚ upozorňuje na nedostatky v řízení SDV, je důležité si uvědomit, že Česká republika je jednou z pěti zemí Evropy, které vůbec nějakou strategii digitálního vzdělávání mají, navíc průběžně hodnocenou. Řízení plnění úkolů Strategie digitálního vzdělávání provádí MŠMT po celou dobu planosti strategie, tedy do roku 2020.
Z výše uvedených důvodů považujeme zprávu NKÚ za neaktuální a její závěry za hrubě zavádějící.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
3 komentářů:
ODKDY ZA INVESTICE DO VYBAVENÍ ŠKOL PRIMÁRNĚ ODPOVÍDAJÍ ZŘIZOVATELÉ ŠKOL?
VYŠETŘÍ PARLAMENT A NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD NEZODPOVĚDNOST MŠMT ČR?
Strategie digitálního vzdělávání, která byla v listopadu 2014 přijata na období do roku 2020. Hodnocené období 2011 – 2018 z tohoto důvodu nepovažuje MŠMT za příliš relevantní.
Závěr zprávy NKÚ je dle názoru MŠMT z velké části postaven na tematické zprávě České školní inspekce z roku 2017. Ta je však dnes již poměrně zastaralá a nereflektuje aktuální vývoj v této oblasti.
To hodnocené období odpovídá mj. i době existence NÚV, který je odpovědným správcem kurikula, nositelem strategických vzdělávacích projektů a organizací pro DVPP. NKÚ není povinen uskutečňovat své kontrolní akce podle subjektivního názoru/přání či diktátu kontrolovaného subjektu. Jaký je vlastně "aktuální stav a vývoj v této oblasti"? Byly řádně vyšetřeny nesrovnalosti (neúčelnost a neefektivnost hospodaření s penězi a pracovní energií lidí z MŠMT, NÚV a NIDV, zastupitelských orgánů, krajských odborů školství a škol) z let 2011-2014 a 2011-2018? Domnívám se, že ani zdaleka nikoli.* Jak se ta digitální strategie 2014-2018 odrazila ve zlepšení do té doby žalostného a dosud řádně nevyšetřeného stavu? Domnívám se, že dost špatně - viz třeba i krach tzv. Revize RVP** a zmatek kolem Strategie vzdělávání 2030+ (viz dále)
*Viz např. NÚVovské elegie
http://www.ceskaskola.cz/2017/08/vychova-po-cesku-studentka-porovnala.html#comment-5107743372624675431
** Viz např. to, co NÚV uvádí k Revizi RVP na svých stránkách
http://www.nuv.cz/t/revize-rvp-ict
http://www.nuv.cz/file/3362/
NKÚ ve své zprávě zcela opomíjí roli obcí a měst, které jsou v českém systému základního a středního školství nositeli zřizovatelských kompetencí a měly by tak být primárními poskytovateli investic do ICT vybavení ve školách, jež zřizují. Vzhledem k tomuto faktu je role MŠMT a evropských prostředků podpůrná a iniciující systémovou proměnu především v oblasti výuky, a nikoliv pouhého nákupu vybavení. A takto byly koncipovány i výzvy v rámci evropských zdrojů.
Cože? MŠMT se snad tímhle pokouší zbavit své primární rozpočtové odpovědnosti za školství a chce INVESTICE do ICT VYBAVENÍ ŠKOL a primárně podsunout či přesunout na města a obce? Ono už neplatí, že zřizovatelé škol dostávají dostatečně velkou účelově vázanou část státního rozpočtu na běžný PROVOZ škol (provozní, mzdové a reprodukční peníze) a na INVESTICE do rozvoje škol od státu ze státního školského rozpoču? Proč MŠMT zmiňuje jen města a obce (zřizovatele ZŠ a MŠ)? Proč ne kraje (zřizovatele SŠ)? Co si vlastně MŠMT myslí? Že svou koncepční a rozpočtovou odpovědnost za investice do školství, včetně hospodárného využívání EU dotací, primárně sešoupnou na zřizovatele škol a pak už se budou primárně pachtit jen s aktivisticky neodborně pojatými RVP, jejichž prokazatelně zmatečnou Revizi pozastavili a odložili možná na neurčito - do doby, než upachtí rovněž prokazatelně zmatečně aktivistickou Strategii vzdělávání 2030+? *** Co je to vlastně MŠMT ČR? Nejvyšší správní orgán pro školství České republiky, anebo je to jakýsi zmatečně jednající nezodpovědný aktivistický spolek?
*** Viz např.
MŠMT ČR JE NEZODPOVĚDNÝ AKTIVISTICKÝ SPOLEK?
Máme cíle Strategie 2030+ k diskusi aneb Aktivistický kozel si zase zazahradničil?
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/expertni-skupina-nabizi-cile-strategie.html
DIDAKTICKÁ DEMENCE NÚV a MŠMT PŘI REVIZI RVP
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
STRATEGIE 2030+: VÝZKUM NESMRTELNOSTI CHROUSTA METODOU PITVY MRTVÉHO CHROUSTA?
K čemu vlastně ty školy v České republice máme?:
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/hlavni-cil-skolstvi-predat-detem.html
PŘESTANE MŠMT PODLÉHAT NEVLÁDNÍM AKTIVISTŮM A CHOPÍ SE ÚČELNĚJI A ÚČINNĚJI SVÉ RESORTNÍ ODPOVĚDNOSTI?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/msmt-kvuli-uspornym-opatrenim-slouci.html
Myslí si snad někteří pracovníci MŠMT, že hejtmani, starostové, regionální zastupitelé, krajské školské úřady, parlamentní výbory a Nejvyšší kontrolní úřad jsou hlupáci, kteří jim na takovéhle hlouposti a výmluvy při malém státním školském rozpočtu a při zjevně nesystematické, mnohdy neúčelné a neúčinné, práci MŠMT skočí jako ryba na jejich aktivistickou udičku?
J.Týř
Ministerstvo fakticky pro digitalizaci školství nedělá nic, co by školám přineslo nějaké finance na rozvoj oblasti ICT.
Okomentovat