Děti s ADHD jsou neklidné, nesoustředěné a impulzivní, nepředvídatelné. Při práci s těmito dětmi je důležité pochopit a uvědomit si jejich potřeby a na tomto základě vytvářet vhodné podmínky, vhodné prostředí pro práci s těmito dětmi. Pedagog tak vlastně pomáhá dítěti nalézt cestu, jak se vyrovnat se svou odlišností a jak rozvíjet své pozitivní, silné stránky.
U dětí s ADHD je velmi důležitá potřeba řádu a rytmicity.
1. Řád
Velký význam u dětí s ADHD hraje přehlednost v herně, která má pozitivní vliv na klid a pocit bezpečí u dětí.
2. Jasná pravidla
Pro děti s ADHD má obrovský význam jednoznačné, předvídatelné, čitelné prostředí. Přínosné je zpracování pravidel do grafické podoby, jelikož jsou tak pro děti srozumitelnější a především je „mají stále před očima“. Strukturování pomocí ikonek a piktogramů je velmi přínosné také při volné hře dětí. Volná hra představuje pro dítě s ADHD obtížnější situaci. Volná hra u těchto dětí často vede k chaosu, zvýšenému neklidu a konfliktním situacím s ostatními dětmi.
3. Rituály
Osvědčeným rituálem je každodenní seznámení dětí s plánem dne. Dětem s ADHD je potřeba připomenout častěji, co je v plánu a co bude následovat. Dobré je změny v činnostech dětem hlásit s drobným předstihem.
4. Nenálepkovat
Negativní „nálepkování“ dětem neprospívá. Je lepší, aby si děti uvědomily, že každý dělá chyby a stále se všichni něčemu novému učíme a zlepšujeme se, a touto cestou je motivovat k práci na sobě.
5. Práce se třídou
Pro ostatní děti v kolektivu je obtížné smířit se s tím, že v jejich kolektivu je nějaké dítě, které narušuje hranice ostatních dětí. Děti v předškolním věku navíc většinou nechápou, že různí lidé mají různé projevy a také že učitelka může stejné chování různých dětí hodnotit jinak. Proto se děti musí naučit, že jsou rozdíly mezi konkrétními dětmi, musí si uvědomit, že jednotlivé děti se učí různým činnostem v jiném období, a proto je třeba děti, které mají jisté nedostatky v chování, respektovat takové, jaké jsou, a motivovat je ke zlepšení.
6. Rozvoj soustředění
V obecné rovině je důležité eliminovat množství podnětů, aby se dítě mohlo lépe soustředit. Rozvoji soustředění napomáhá také povzbuzování dítěte učitelem, aby se vybrané činnosti věnovalo delší dobu. Motivaci představuje chválení dítěte učitelem, pokud u nějaké činnosti vydrží déle než obvykle, poskytování pozitivní zpětné vazby dětem s ADHD, pokud u nějaké činnosti vydrží déle než obvykle.
Vhodné jsou také hry podporující soustředění (stavba z kostek, labyrinty, poslouchání ticha, ...) a hry rozvíjející koordinaci pohybů (přelévání tekutin, hry s pískovnicí, skákání panáka, navlékání korálků, ...) Příklad hry rozvíjející soustředění:
Hra se jmenuje Tichošlápci. Na povel učitelky děti chodí tiše, skoro po špičkách po třídě, a poté je novým pokynem učitelka změní ve „stádo dupajících slonů“.
7. Využívat jemného tělesného kontaktu (položení ruky na rameno, pohlazení, ...) k uklidnění dítěte.
8. Rytmizace
K soustředění se do dané činnosti pomáhá také rytmizace. Může jít o básničku nebo písničku, která signalizuje změnu činnosti, usnadňuje přijetí stanoveného řádu a pravidel.
9. Oční kontakt
Udržování očního kontaktu přiměje dítě k tomu, aby učitele poslouchalo.
10. Střídání odpočinku a aktivní činnosti
11. Nebrat si osobně nežádoucí chování dítěte
12. Vytvořit dítěti tiché místo, kde se může jít uklidnit, pokud je už pro něj úroveň stimulace a hluku ve třídě příliš velká.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat