Celý první semestr doučujeme studenty základy – hlavně matematiku a chemii, říká prorektor VŠCHT Milan Pospíšil

úterý 13. srpna 2019 ·

„Nejvíce diskutované je v současnosti regionální školství, které bylo v minulosti až přespříliš decentralizované. K tomu došlo už v dobách paní ministryně Buzkové. Výsledkem bylo, že školy ztratily přímou metodickou a podpůrnou vazbu na ministerstvo školství hlavní slovo mají zřizovatelé, v případě základních škol obce a v případě středních školou pak kraje. A často se stává, že na malých obcích není v silách zastupitelstva se o tu svoji školu kvalitně postarat, to se týká především věcí spojených se zajištěním provozu, a pak padá na bedra ředitele školy ohromné množství administrativy. Ředitelé základních škol jsou pak často přetíženi a nemají čas řídit samotnou výuku. Takže se ukazuje, že to byla chyba, a nyní se řeší, jak to napravit, jak ředitelům škol pomoct,“ říká v rozhovoru pro magazín Reportáže z průmyslu prorektor VŠCHT Milan Pospíšil.


Milan Pospíšil (vscht.cz)
Pospíšil v rozhovoru mimo jiné říká:

Další důležitou otázkou je, jaké kompetence by vlastně dnešní žáci a studenti měli mít. Žijeme v době, kdy jedním kliknutím mohou všichni na internetu najít veškeré informace. To není problém pro nikoho z dnešních žáků. Problém ovšem je, jak s těmito informacemi pracovat a jak je vyhodnocovat. Informační gramotnost a kompetence je věc, na kterou musí být kladen velký důraz.

Samozřejmě další důležitou otázkou je, jak motivovat mladou generaci, aby ráda chodila do škol, a také jak zajistit kvalitní a motivované učitele. Pokud by se toto podařilo vyřešit na základních a středních školách, tak by se to pak projevilo pozitivně i na vysokých školách. Dnes je to tak, že prakticky celý zimní semestr prvního ročníku bakalářského studia doučujeme studenty nezbytné základy, protože ze středních škol je nemají. Pak se nikdo nemůže divit, že máme v prvním ročníku studijní neúspěšnost až 60 procent, a to právě kvůli matematice a chemii.


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
13. srpna 2019 19:10  

Vod toho tam jsou aby učili.

soumar řekl(a)...
14. srpna 2019 9:59  

Tajný:
Ano ale ne od toho, aby se v prvním ročníku učila středoškolská látka, nehledě k tomu, že pokles úrovně výuky na ZŠ i SŠ nechává dojít na VŠ i studenty, kteří na ni zkrátka nemají.
A udělat náročné přijímací zkoušky není řešení; přicházejí studenti neschopní a líní, ale i chytří a jen zanedbaní, kteří se v prvním ročníku po úvodním šoku vzchopí a začnou rozumně pracovat.

Mrhá se talentem a roky studia. Je příšerné, když přijde 19letý dospělý, který si celý život dosud jen hrál a má všelijaké "kompetence" a "měkké dovednosti", ale nic neví a neumí. Přitom před staletími, kdy lidský mozek vypadal dočista stejně, 19letý muž vedl menší vojenské jednotky, byl výkonným důstojníkem loďstva, apod.
O tom, že kapacita mechanické paměti má optimum kolem 13 - 16 roku věku, nemluvě.

Tajný Učitel řekl(a)...
19. srpna 2019 16:24  

soumar, pokles úrovně "tvrdých znalostí a dovedností" žactva je fakt. Opakuje se to každým rokem dokola a ne pouze v přírodovědách. Otázkou za milión je, proč k tomu dochází.

Zde se odborná veřejnost poněkud zbytečně dělí na dva tábory. První praví, že děti a jejich rodiče jsou sice stejní, ale více líní a neukáznění, rodiče že jsou příliš liberální ve výchově atd, což má za následek pokles snahy, píle, odpovědnosti žáků za své studijní výsledky.

Druhá skupina praví, že vinu nesou primárně učitelé, kteří nejsou s to reagovat změnou přístupu k obsahům a metodám výuky na měnící se žáky. Neboť žáci se mění a to dramaticky, v důsledku "nové doby", měnících se rodinných a společenských hodnot, digitální demence apod.

Pravda je, jak to už bývá, někde uprostřed a, jak praví pan mistr Doležel, je potřeba agregovanou optimalizací maximalizovat užitek žáků společnosti.

tyrjir řekl(a)...
19. srpna 2019 17:06  

pokles úrovně "tvrdých znalostí a dovedností" žactva je fakt. Opakuje se to každým rokem dokola a ne pouze v přírodovědách. Otázkou za milión je, proč k tomu dochází.

Příčinou poklesu úrovně tzv. tvrdých znalostí je Vládní jaderný výbuch, tj. měknutí mozků v důsledku záměny pojmů didaktika-pedagogika, učitel-pedagog, škola-výchovný ústav.

Viz např.
TORNÁDO KAT ANEB VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/tri-ctvrtiny-pedagogu-ohrozuje-vyhoreni.html

Děkuji vám za vaši veřejnou nabídku, vážený Tajný Učiteli. Kam mám nahlásit své číslo účtu k případnému inkasu té odměny?

S úctou

J. Týř

:)))


Petr Portwyn řekl(a)...
19. srpna 2019 18:33  

Ad "otázka za milion":
Ve skutečnosti je "pokles tvrdých znalostí" jen částí celé věci.
Děti jsou vychovávány jinak, to je holý fakt. Učitelé se tomu samozřejmě do jisté míry přizpůsobili, ale vzhledem k tomu, že to "jinak" často znamená "skoro vůbec", přizpůsobení znamená pokles nároků.
Ono vůbec nejde jen o školu - kdokoli se může zeptat prodavaček, autobusáků, trenérů... Týká se to i dětí mladších 6 let. Nedávno to popisovala paní Rváčkazvesela.
Příčin je více, jednou z těch důležitých je blahobyt. Umožňuje dětem pohodlnou existenci bez vlastní snahy.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.