Děkan pedagogické fakulty: Za neoblíbenost fyziky si mohou učitelé do jisté míry sami

pondělí 15. dubna 2019 ·

„Poctivě si však musíme říci, že si za neoblíbenost fyziky můžeme jako její učitelé do jisté míry sami. Obsah školské výuky fyziky jsme v uplynulých mnoha desítkách let poměřovali pouze s věcnou správností a zapomínali jsme na didaktiku fyziky, tedy na to, jak fyzikální poznatky předávat žákům, aby pro ně byly pochopitelné a aby byla výuka názorná a zajímavá,“ říká děkan plzeňské pedagogické fakulty Miroslav Randa v reportáži iDNES. O to více se podle něj nyní musí snažit, a to hned na třech frontách - jako učitelé, učitelé učitelů i jako autoři učebnic.


Petra Prošková (elixirdoskol.cz)
Zvýšit zájem o fyziku a zkvalitnit její výuku je cílem různých projektů. Jedním z nich je i Elixír do škol zaměřený na kolegiální vzdělávání učitelů.

„Zkoumat a poznávat svět skrze fyziku, to je dobrodružství, které chceme umožnit všem dětem. Sázíme na pokusy a propojování fyzikálních jevů s praktickým využitím. Učitelé se v centrech Elixíru do škol navzájem inspirují a zažívají na vlastní kůži, jak učit poutavě, aby žáky hodiny bavily a více se v nich naučili. Smysluplná výuka pak dá dětem odpověď i na časté otázky: ‚Proč se to mám učit, k čemu mi to bude?‘“, říká ředitelka organizace Petra Prošková.


Celý text naleznete zde

8 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
15. dubna 2019 7:49  

Sebekritika je hezká věc.

Jen by mě zajímalo, jak si mohou za to sami učitelé, že jim zrušili fyzikální cvičení(RVP a nejsou peníze) a omezili počty hodin(RVP).
Možná ti, co do toho mohli mluvit, mají máslo na hlavě? Tak se průšvih hasí projekty.

jir řekl(a)...
15. dubna 2019 12:14  

Do jisté míry? A co ta zbývající větší část do celku. Řešme věci podstatné a ne malichernosti.

Unknown řekl(a)...
15. dubna 2019 16:57  

Za neoblíbenost fyziky si může fyzika sama.. Klade mnohem vyšší nároky na žáky než jiné předměty. Udělejte průzkum nejméně oblíbeného sportu a vyjdou vám šachy. Mohou za to šachisté ?

tyrjir řekl(a)...
16. dubna 2019 8:53  

Za neoblíbenost Pedagogických fakult a mizerné výsledky jejich práce "si mohou jejich pracovníci sami". Včetně jejich děkanů a rektorů. Navrhuji zvážit zrušení některých oborově orientovaných kateder na Pedagogických fakultách a vzdělávání učitelů svěřit do péče lepších odborníků. Začal bych možná zrušením Katedry matematiky a didaktiky matematiky PedF UK a plzeňskou katedrou didaktiky fyziky. J.Týř

tyrjir řekl(a)...
16. dubna 2019 10:15  

Jedna z nejnebezpečnějších věcí, které české školy kromě jejich hrubého rozpočtového podfinancování potkaly je, je pitvoření vědy různými dotačně závislými inovátory snažícími se pokusem a omylem namíchat nějaký konstruktivistický elixír či stvořit Norimberský trychtýř, s jehož pomocí vše půjde snadněji. Jejich lamentace typu "Ještě jsme to školství málo zprnili, musíte/měli byste nás to nechat dodělat" je směšná. Když tém inovátorúm nakouknete pod pokličku, zjistíte dost často, že z těch dotací vaří pro sebe buřty s křenem a vymlouvají se, že z nouze používají křen, protože nemají tu pravou mandragoru. Podobně jako jistý Alessandro Scota ve filmu Císařúv pekař:

Elixír mládí - kdy bude?
https://youtu.be/-7ZDzGQwlSQ

A podobně jako KDMD PedF UK se svým tzv. genetickým konstruktivismem

http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html

Pokochejte se, prosím, znovu, vážení přátelé české školy, co vše jsou někteří inovátoři schopni a ochotni se svými elixíry vyvádět. Nezapomeňte, prosím, také na "líného" (myšlenkově a eticky poněkud omezeného) "pedagogicko psychologického školitele učitelů" pana Čapka, pro kterého je učitel partner žáka a špatným (líným) učitelem, který by měl být pokud možno organizovaně "kopnut do zadku", je ten, kdo učí frontálně:

http://www.ceskaskola.cz/2019/04/filip-simecek-jak-presvedcit.html


TomášKrisl řekl(a)...
16. dubna 2019 12:35  

Pane Týři, Vy máte nějaké osobní zkušenosti s Elixírem do škol, že na něj máte tak spadeno?
Já již delší dobu využívám možností se jej účasnit. Díky jeho centrům si mohu do škol zapůjčit vybavení na výuku fyziky, které ve škole nemáme. Pod vedením jiných učitelů si vyrábím pomůcky do výuky v ceně řádově stokorun, které firmy se školním vybavením nabízejí za 10x větší ceny. A navíc díky tomu doopravdy vím, co je uvnitř, jak je to uděláno, a jak to funguje.
S dalšími učiteli mohu probrat, co se jim osvědčilo, jak nějaké téma probírali oni a jak na to žáci reagovali.
Osobně v tom nevidím nic alternativního - je to zaměřeno na praktickou výuky fyziky s pokusy, nucením dětí do přemýšlení. Předpokládám, že nějak takto to dříve fungovalo v jakýchsi okresních skupinách pro předměty, které by byly v diskuzích vzpomínány.
A kde berou peníze netuším. Jestli je berou z peněz pro školství, jen ať je berou klidně víc, protože v této organizaci vidím opravdový konkrétní přínos pro výuku ve škole.
Pokud jste se nachytal na nějaké zmínky ve článcích, kde se píše, že "to děláme jinak" nebo jiným PR větám od lidí, kteří zajišťují fungování a peníze, tak Vám radím se z toho poučit a neshazovat to, o čem doopravdy nic nevíte.
Tomáš Krisl - obyčejný (většinou frontálně učící) učitel fyziky

tyrjir řekl(a)...
16. dubna 2019 13:46  

Bublina dotovaného Elixíru do škol rozfouká hladinu rozpočtově a organizačně Mrtvého školského moře?

Já již delší dobu využívám možností se jej účasnit. Díky jeho centrům si mohu do škol zapůjčit vybavení na výuku fyziky, které ve škole nemáme. Pod vedením jiných učitelů si vyrábím pomůcky do výuky v ceně řádově stokorun, které firmy se školním vybavením nabízejí za 10x větší ceny. A navíc díky tomu doopravdy vím, co je uvnitř, jak je to uděláno, a jak to funguje.
S dalšími učiteli mohu probrat, co se jim osvědčilo, jak nějaké téma probírali oni a jak na to žáci reagovali.
Osobně v tom nevidím nic alternativního - je to zaměřeno na praktickou výuky fyziky s pokusy, nucením dětí do přemýšlení. Předpokládám, že nějak takto to dříve fungovalo v jakýchsi okresních skupinách pro předměty, které by byly v diskuzích vzpomínány.
A kde berou peníze netuším. Jestli je berou z peněz pro školství, jen ať je berou klidně víc, protože v této organizaci vidím opravdový konkrétní přínos pro výuku ve škole.
Napsal pan Tomáš Krisl.

Tohle vše vcelku dlouhou ředu let fungo(vá)valo ve všech předmětech (včetně okresních a krajských metodických kabinetů, včetně celorepublikově organizovaných soutěží pedagogické tvořivosti pro učitele autory učebních pomůcek od okresních kol po kola celorepubliková, včetně olympiád pro žáky, včetně systému volitelných předmětů a zájmových kroužků zdarma, včetně vcelku dobře vybavených kabinetů, z nichž mnohé školy "žijí dodnes" atd., atd.), dokud to nenasytní a velkohubí aktivisté systematicky nezlikvidovali pod záminkou sice dotované ale obsahově, organizačně ani finančně nedotažené tzv. kurikulární reformy a dalších předem neověřených a nedobře zajištěných věcí. Teď tu máme nějaké dotované pidiprojektíky elixírového typu nebo třeba Hejného metodu. Měníme školy ze zařízení vzdělávacích na zařízení výchovná, slevujeme z vědy i z požadavků na učitele a žáky. A někteří osiřelí rektoři a učitelé se u toho tetelí blahem a nechápou možná, že jejich dotované pseudokonstruktivistické mikroklima celkový problém aktivistické devastace školství neřeší.

Ten pan plzeňský rektor má vlastně tak trochu pravdu: Učitelé si za to mohou tak trochu sami, když si tenhle všechen šlendrián nechali a dosud nechávají od MŠMT a PedF jen tak líbit. Obávám se jen, že takhle on to asi nemyslel, když se tak trochu přidává na stranu těch, kteří lamentují nad učiteli namísto toho, aby řešili výše zmíněné základní problémy...

Unknown řekl(a)...
16. dubna 2019 16:34  

Mně se daří v textu pana tyrjir nalézt hodně pravdy. Vrátil jsem se po dvaceti letech do školství a byl jsem zděšen. Bohužel těch, co zažili školství, které ještě jakš takš fungovalo nezasažené samozvanými inovátory, "podnikateli" za státní (školské") peníze mezi vedoucími pracovníky (včetně ředitelů), a s nimi spojenou vlnou nesmyslných projektů dojících nejen peníze EU, ale i školského rozpočtu, či zneužívající energii pedagogů. Mnohdy s nulovým či kontraproduktivním efektem. Neuvěřitelný hnus, který by mě nenapadl v roce 1994, kdy jsem ze školství prchal. Ani v těch nejčernějších snech..



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.