EDUin: Výměna ministra školství postrádá objektivní důvod

pátek 18. ledna 2019 ·

Na veřejnosti se objevily spekulace o možném odvolání ministra školství Roberta Plagy. Z hlediska jeho dosavadního řízení úřadu, kroků ve vzdělávací politice a předložených záměrů lze těžko najít racionální zdůvodnění takového rozhodnutí.



V českém vzdělávání dlouhodobě chybí dovednost postupovat při změnách v politických a exekutivních opatřeních koncepčně, ochota vyhodnocovat dosavadní opatření z hlediska jejich proveditelnosti a dopadů, jakožto ochota bránit takovým zájmovým požadavkům, které by mohly mít závažné negativní dopady.

Robert Plaga se během svého působení na MŠMT projevuje jako ministr, který má velmi detailní přehled o resortu, jenž mu byl svěřen. Snaží se citlivě vyjednávat s aktéry vzdělávání a dokáže jim vyjít vstříc v okamžiku, kdy hrozí, že dobře zamýšlený záměr může vést k neřešitelným situacím (zrušení povinnosti přijímat dvouleté děti do mateřských škol). Zároveň ale nepodléhá tlaku zájmových skupin v případě, kdy existují vážné pochybnosti k dopadu navrhovaných opatření (cut-off skóre v přijímacích zkouškách na SŠ).

Robert Plaga projevil také potřebnou rozhodnost při výměně ředitele Cermat po dlouhodobých a opakujících se pochybeních organizace odpovídající za státní maturity a jednotné přijímací zkoušky. Jako první ministr od zavedení státních maturit otevřeně hovoří o potřebě jejich redesignu. Na stále naléhavější problém s nedostatkem pedagogů reagoval předložením novely, která rozumným způsobem uvolňuje ředitelům ruce při posuzování kvalifikace učitelů. V debatě o obědech zdarma zastává rozumné stanovisko soustředit se na podporu potřebných. Neváhal znovu otevřít diskusi o revizích rámcových vzdělávacích programů. Započal s vytvářením strategie 2030. Naplňuje doposud závazek navyšování platů učitelů.

Za dané situace, při zhodnocení dosavadní práce ministra Plagy, chybí objektivní příčina k jeho nahrazení.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, k tomu řekl: “Nejde pouze o postoj EDUin, jde o shodu napříč odborným spektrem. České vzdělávání má zase jednou dobrého ministra školství, jehož odvolání by způsobilo pouze diskontinuitu a zvýšení míry nejistoty. Jakkoliv si dokážu představit, že budou kroky ve vzdělávací politice progresivnější, současný ministr školství v ničem neselhal. Naopak.”


Zdroj: Tisková zpráva EDUin

6 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
18. ledna 2019 12:50  

Za dané situace, při zhodnocení dosavadní práce ministra Plagy, chybí objektivní příčina k jeho nahrazení někým jiným.

Souhlasím.

laimes řekl(a)...
18. ledna 2019 15:06  

nemá výsledky = vyměnit,tak to milí zlatí chodí v korporátu,to ve školství neznáme,to by se půlka ředitelů poroučela hned a ta druhá na konci roku,tak se řídí stát jako firma

Simona řekl(a)...
19. ledna 2019 7:21  

Razanci pri redesignu má i slon v porcelánu.

E.Kocourek řekl(a)...
19. ledna 2019 10:34  

Kartous jako obvykle lže. Žádná "shoda napříč odborným spektrem" neexistuje. ////

Bylo by krásné, kdy dalekosáhlé změny ve školství (i ve všem ostatním!) byly páchány až po dosažení celospolečenské shody. A to se neděje. ////

Proč se dalekosáhlé změny ve školství páchají BEZ celospolečenské shody? Inu proto, že česká společnost je nesmiřitelně rozdělena, a kompromis je sprosté slovo. Každá z obou protivných stran prosazuje svoje požadavky kdykoli má šanci je prosadit. Je-li ministr školství od zelených nebo ze socdem, "progresivisté" zavádí inkluzi, a když je ministrem někdo rozumný, "staromilci" se snaží ty šílenosti "progresivistů" zlikvidovat. ////

Taková přetahovaná je zajisté neefektivní. Jenže k dosažení celospolečenské shody neexistuje žádná vůle, a dokonce ani mechanismus ... ////

tyrjir řekl(a)...
19. ledna 2019 13:41  

současný ministr školství v ničem neselhal. Naopak.

Souhlasím, že pan Kartous jako obvykle lže. To, že ministr Plaga nepatří mezi nejhorší ministry, neznamená, že v ničem neselhal. Viz třeba aktivisticky se projevujíci ČŠI. Viz třeba neprůhledná situace v NÚV při revizi RVP. Viz zjevná nevůle vlády dát školství dostatečný rozpočet atd. Problém je v tom, že jaký je vztah vlády ke školství, takový bývá i ministr. Problém je v tom, že tato vláda nemá podobně jako vláda předchozí přesvědčivou snahu řešit fundamentální, životně dúležité věci ve školství. Problém je v tom, že případná změna ministra by mohla být i změnou k horšímu. Proto jsem názoru, že současný ministr školství by neměl být nyní odvolán. Proto, aby se ukázalo, kam to s českým školstvím on i současná vláda dál vedou a povedou.



tyrjir řekl(a)...
19. ledna 2019 14:10  

Souhlasím, že pan Kartous jako obvykle neříká úplnou pravdu..



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.