Mít vlastní názor a umět ho prezentovat se v Británii cení víc než vědomosti, říká studentka Lucie Secká

úterý 28. března 2017 ·

„V Česku studenti sedí a mlčí. Když mají říct svůj názor, raději řeknou to, co se od nich očekává. V Anglii se studenti vůbec nemusí hlásit. Vykřikují, nebojí se mluvit a být v opozici. Odmalička se ve škole učí prezentovat svoje postoje a postřehy, mluvit před lidmi,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny Lucie Secká, která dva roky studovala na britské soukromé škole Kent College.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Lucie Secká (facebook.com)
Jak se liší výuka a požadavky kladené na studenty? Je to velký rozdíl oproti českému gymnáziu?

Podobné to není v ničem. Jsem schopna porovnat jen výuku zmiňovaných humanitních předmětů, které jsem měla v Anglii i v Česku. Upozorňuji, že privátní školy mají v Británii dlouhou tradici a jsou vnímány jako prestižnější. Na státní škole bych asi získala jinou zkušenost. Líbilo se mi, že po nás učitelé v Anglii nechtěli memorování, které je obvyklé v Česku. Třeba v rámci literatury jsme museli za semestr přečíst a probrat jen dvě knihy – jeden román a jedno drama. To ale neznamená, že jsme se flákali. Ty knížky jsme analyzovali hodně důkladně. Museli jsme nad nimi přemýšlet, interpretovat je. Když takhle důkladně proberete jedno literární dílo, poradíte si s kterýmkoli dalším. Umíte pak lépe interpretovat i chování lidí v běžném životě, snáz odhadnete jejich motivace.

Jaký byl přístup vyučujících?

Skvělý. Učitel svého studenta klidně pozdraví jako první, chová se přátelsky, div vás neobejme. Každý týden si studenti chodí promluvit se svým tutorem, což je něco jako třídní učitel. Má takový ochranitelský přístup, cítíte, že se o vaše problémy skutečně zajímá. Učitelé studenty hodně podporují v rozvíjení jejich talentů. Kdo má hudební nadání, může chodit v rámci školy na lekce hudby. Kdo chce malovat, má k dispozici prvotřídní plátna a barvy. V Anglii dělají studenti jenom to, co jim jde, což je fajn, jsou v tom pak opravdu dobří. Na druhou stranu jim ale chybí všestrannost a všeobecný přehled. Odpoledne a večer po škole se už většinou ničemu pořádnému nevěnují, nemají žádné kroužky, nesportují mimo školu, jen sedí u televize, to je tam hodně rozšířené.


Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání Lidových novin

19 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
28. března 2017 7:42  

"V Česku studenti sedí a mlčí. Když mají říct svůj názor, raději řeknou to, co se od nich očekává. V Anglii se studenti vůbec nemusí hlásit."

Kde k tomu dívčina přišla. Takto to ve školách už spoustu let nevypadá. Chce porovnávat soukromou školu se státní školou. To je jako porovnávat ferarri s trabantem.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. března 2017 7:47  

A jak to bylo v přírodovědných předmětech? Obhájila si v matematice svůj názor na Pythagorovu větu?

Vladimír Stanzel řekl(a)...
28. března 2017 9:41  

"Mít vlastní názor a umět ho prezentovat se v Británii cení víc než vědomosti, říká studentka Lucie Secká" - pokud dívenka toto opravdu prohlásila a je to výrok pravdivě zachycující skutečnost, tak je britské školství v ještě větším průšvihu, než jsme očekávali. Trochu to koresponduje s tím, co se psalo v jiném článku o anglických školách zde na ČŠ: "Věříme, že učitel toho ví víc než děti. Většina učitelů v Británii tomu nevěří. Myslí si, že děti i učitelé znají převážně stejné věci, a proto má učitel děti pouze vést, a ne je učit.“ Už vidím, jak s maturanty zasvěceně a rovnocenně rozprávím o rozdílech mezi aoristem a imperfektem v památkách starší české literatury, protože víme stejně, přecééé.

Eva Adamová řekl(a)...
28. března 2017 10:19  

"V Anglii dělají studenti jenom to, co jim jde, což je fajn, jsou v tom pak opravdu dobří. Na druhou stranu jim ale chybí všestrannost a všeobecný přehled. Odpoledne a večer po škole se už většinou ničemu pořádnému nevěnují, nemají žádné kroužky, nesportují mimo školu, jen sedí u televize, to je tam hodně rozšířené."

Ono je po škole už nebaví prezentovat své názory např. v hospůdce u pivka a jsou pasivní až je hrůza pohledět? A není to celé nějaké divné?

Jirka řekl(a)...
28. března 2017 16:35  

Když takhle důkladně proberete jedno literární dílo, poradíte si s kterýmkoli dalším. Umíte pak lépe interpretovat i chování lidí v běžném životě, snáz odhadnete jejich motivace.

Jaký byl přístup vyučujících?

Skvělý. Učitel svého studenta klidně pozdraví jako první, chová se přátelsky, div vás neobejme.


Především bych chtěl poděkovat panu Komárkovi. Kdyby mi tohle uniklo, život by nestál za nic. Řekl bych dobrej matroš!

Slečnu omlouvá jen to, že nemůže tušit, co znamená rčení - Náš zákazník, náš pán.

Jsem moc rád, že pořád ještě znám pár studentů středních škol v Čechách, kteří by se se mnou její naivitě srdečně zasmáli.

Michal Komárek řekl(a)...
28. března 2017 21:49  

mirek vanek, Jirka

"Kde k tomu dívčina přišla", "Jsem moc rád, že pořád ještě znám pár studentů středních škol v Čechách, kteří by se se mnou její naivitě srdečně zasmáli".

Předpokládám, pánové, že jste učitelé... Nebylo by produktivnější, nemluvíme-li už o tom, že by to bylo slušnější, prostě předpokládat, že "dívčina" má takovou zkušenost, že si nevymýšlí, že je autentická..? Opravdu myslíte, že nejlepší cesta je, rovnou ji shodit? Prostě, když se vám nelíbí její názor, tak je nepoučená, naivní, dokonce směšná... Zasmějme se jí... Divíte se, že řada rodičů chce zakládat školy, kde se k jejich dětem chovají učitelé jinak? Děkuji! Hezký večer!

Jirka řekl(a)...
28. března 2017 22:39  

Pane Komárku, obracíte se někdy také na kolegy novináře, kteří produkují podobné články? Pokud někdo dívku zesměšňuje, pak je to ten, který jí dal prostor své názory prezentovat v tisku.
Pokud je smyslem školy vytvářet v dětech falešné sebevědomí, pak se stydím, protože nechci, aby se žáci celý život ztrapňovali podobnými výroky.
Myslím, že to měla být jen propagace lepšího "inovativního" školství. Pak se opravdu nedivím řadě rodičů, že chtějí zakládat takové školy, kde se k jejich dětem chovají jinak.
Pane Komárku, zabýváte se někdy také smyslem našich příspěvků nebo vám jde jen o pokryteckou korektnost? Proč tak máme učit žít i naše děti, když i bez nás jsou mnozí schopni rozeznat tu faleš a hloupost, která z podobného článku čiší na hony?

Radomír Palát řekl(a)...
28. března 2017 22:59  

Pro mě NÁZOR není víc než vědomosti... A souhlas s Jirkou...

Michal Komárek řekl(a)...
28. března 2017 23:13  

Pane Jirko, zabýváte se někdy tím, co si myslí vaši žáci, studenti?

Hezký večer!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. března 2017 23:25  

Není nad dobrý názor:
https://youtu.be/qrCz0JT4z4k?t=7m10s

Vladimír Stanzel řekl(a)...
29. března 2017 6:43  

Pane Komárku,

problém dnešní žurnalistiky je v tom, že vy novináři často lžete a ohýbáte fakta, manipulujete s tím, co člověk řekne, vytváříte zkreslující titulky, "alternativní realitu" ad. Jako čtenáři pak nemáme nikdy jistotu, že čteme to, co "zpovídaná" osoba skutečně řekla. To je jeden z hlavních důvodů, proč lze o názorech/faktech v textu předestřených pochybovat.
Za argumentační faul z Vaší strany pak lze považovat tuto pasáž: Opravdu myslíte, že nejlepší cesta je, rovnou ji shodit? Prostě, když se vám nelíbí její názor, tak je nepoučená, naivní, dokonce směšná... Zasmějme se jí... Divíte se, že řada rodičů chce zakládat školy, kde se k jejich dětem chovají učitelé jinak?, neboť v ní spojujete kritiku směřující v diskusi k de facto neznámému a nepřítomnému člověku s přímým pedagogickým působením těch, kdo kritizují. Podsouváte kolegům, že se ke svým žákům chovají nevhodně, což vede rodiče k zakládání alternativních škol. Pokud jste rodič, pak jste jistě s vážnou tváří odpovídal na zcela banální postřehy a dotazy svého dítěte, i když jste si myslel své a neměl k odpovědím třeba sebemenší chuť. Představte si, že tohle učitel dělá také a běžně, protože je profesionál. Že si pak ve sborovně či v kabinetu s ostatními zanadává na zpozdilost či naivitu tázajících se, nic nemění na tom, že s žáky jednal zcela "lege artis", podporoval jejich zvídavost, snažil se jim poradit, pomoct.

Michal Komárek řekl(a)...
29. března 2017 7:12  

Tady nejsme ve sborovně nebo v kabinetu, pane Stanzele. Děkuji! Hezký den!

Vladimír Stanzel řekl(a)...
29. března 2017 7:48  

Ano, pane Komárku, přesně tak. Nejsme ani ve sborovně, ani v kabinetu, ani ve škole, takže vyvozovat závěry z chování zde, které mají být platné pro chování ve škole, je velmi pomýlené.

I Vám hezký den!!!!!!

Tajný Učitel řekl(a)...
29. března 2017 7:54  

Učitel se chová přátelsky...má takový ochranitelský přístup.

Reakce: Bóže, ta naivita. Vždyť je za to soukromně placenej, daha! Náš zákazník... My jsme placení tak mizerně, že se přátelsky chovat nemusíme a vůbec, ochranitelský přístup!?! To by mohlo vypadat, že jsme na jejich straně, že nám nedejbože jde o to aby uspěli. Jeden musí mít nadhled.

Když takhle důkladně proberete jedno literární dílo, poradíte si s kterýmkoli dalším. Umíte pak lépe interpretovat i chování lidí v běžném životě, snáz odhadnete jejich motivace.

Už na to přišli i Britové a žáci. Konečně. V Czechii z nějakého důvodu někteří pořád věří, že probrat mnoho "děl" se seznamu povrchně je lepší, než jedno pořádně.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
29. března 2017 8:08  

Redaktor roku - Komárek. Poznal, že nejsme ve sborovně.

laimes28 řekl(a)...
29. března 2017 8:16  

a tak to milí britové dopracovali kam to dopracovali,k té telce u které mohou hlasitě vyjádřit sv§j názor,jinak akademici jsou indové a instalatéři poláci,a aby pro ty u tv bylo na socdávky tak tam museli zorganizovat brexit

Vladimír Stanzel řekl(a)...
29. března 2017 9:17  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Vladimír Stanzel řekl(a)...
29. března 2017 10:59  

Jestli ono to (reaguji na druhou část příspěvku), Tajný Nestbeschmutzere, nebude tím, že v Anglii se dlouhodobě používá metoda close reading, která u nás nemá tradici, a tudíž ani metodické zázemí. Že anglická literatura (potažmo angličtina sama) je dlouhodobě v pozici světové jedničky, takže se lze soustředit hlavně na ni a její kanonická díla. Pozor - kanonická, ze seznamu. Třeba z toho od Harolda Blooma, ač ten pokrývá i "neanglická" díla. A představte si tu situaci, že čtvrt roku probíráte autora a dílo Vám co studentu neskutečně nesypatické a odpudivé. Musíte strašně trpět, být absolutně demotivovaný. Kde je soucit s takovýmto martyrem školského systému?

Jirka řekl(a)...
30. března 2017 22:42  

Pane Jirko, zabýváte se někdy tím, co si myslí vaši žáci, studenti?

Pane Komárku, vlastně ani nevím, co vám odpovědět. Pro jistotu jsem si ještě znovu přečetl své příspěvky, na které reagujete. V obou je myslím jasně řečeno, že tu naivitu vidí právě mí dnešní žáci i žáci bývalí, dnešní studenti. Jak myslíte, že bych se to dozvěděl, kdybych se o jejich názory nezajímal?

Mohl byste se naoplátku takto sofistikovaně zeptat hájeného Tajného, který si opět překroutil po svém význam sdělení tak, aby mohl šlehnout svým bičem.

My jsme placení tak mizerně, že se přátelsky chovat nemusíme a vůbec, ochranitelský přístup!?!

Možná to tak cítí a dělá Tajný. Já se k lidem chovám přátelsky zadarmo jen proto, že očekávám totéž. Pravda nejsem svatý, a když někdo dlouho pokouší, tak občas oplatím okoralou kůrkou.
Vidíte kam vede ochranitelský přístup? Nejde o seznamy literatury, které figurují na předních místech vašich fobií, Tajný. Jde o to, že si zřejmě díky takovému přístupu může někdo myslet, že po přečtení a rozboru pár knih bude rozumět chování lidí. Mnozí z nás četli mnohé a chování a motivacím Tajného nejsme sto porozumět.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.